Placere divs ved siden af hinanden.
Fra : Lyd

Dato : 16-08-04 22:10

Hej NG!

Jeg har prøvet at sætte mig ind i hvordan man designer med CSS og divs
istedet for tables.

En ting jeg dog ikke kan finde ud af er, hvordan man placerer divs ved
siden af hinanden? Jeg har brugt <span> istedet. Men jeg kan jo sjovt

Hvordan kan man slippe afsted med kun at bruge divs?
eksempel på placering: http://team-urin.dk/exempel.gif

Håber på hjælp!
På forhånd tak.

mvh
Lyd

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-08-04 22:38

Lyd wrote:
> [...]
> istedet for tables.
>
> En ting jeg dog ikke kan finde ud af er, hvordan man placerer divs ved

Giv de enkelte div's en bredde og float dem:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : michael bennati scho~

Dato : 17-08-04 22:18

Bare et dumt prørgsmål til erik G.:

findes der ikke et program, hvor man bare sætter text og billeder ind der
hvor man ønsker og så sørger den selv for koderne?? Det virker da helt
forældet nørdet at man skal sidde og nørkle med koder....

mvh Michael

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-04 22:22

michael bennati schou wrote:
> Bare et dumt prørgsmål til erik G.:
>
> findes der ikke et program, hvor man bare sætter text og billeder ind
> der hvor man ønsker og så sørger den selv for koderne??

Jo, det gør der da. Vil du have noget, der laver valid kode, så kig på den
composer, der følger med Mozilla browseren.

> Det virker da
> helt forældet nørdet at man skal sidde og nørkle med koder....

Er du bange for at lære at lave det ordentligt - selv? ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-08-04 23:24

Erik Ginnerskov wrote:

> Jo, det gør der da. Vil du have noget, der laver valid kode, så kig på den
> composer, der følger med Mozilla browseren.

Nvu er en nyere udgave af Mozillas Composer. Programmet leveres som
selvstændigt program i stedet for at være bundlet sammen med Mozilla.
Nvu kan hentes her: http://nvu.com/download.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-04 22:41

Kim Ludvigsen wrote:

> Nvu er en nyere udgave af Mozillas Composer. Programmet leveres som
> selvstændigt program i stedet for at være bundlet sammen med Mozilla.
> Nvu kan hentes her: http://nvu.com/download.html

Det vidste jeg ikke. Jeg bruger selv version 1.6 men har fravalgt den
feature, da jeg bruger en kodeeditor.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : michael bennati scho~

Dato : 17-08-04 23:08

> [...]
> >
> Nvu er en nyere udgave af Mozillas Composer. Programmet leveres som
> selvstændigt program i stedet for at være bundlet sammen med Mozilla.

Jeg glemte at sige, at Jeres forslag til hvilket program, der har den mest
intuitive brugerflade, gerne må være et betallingsprogram. Prisen er
underordnet. Man skal bare kunne lave smukke hjemmesider uden at være en
kodenørd.
Nogen forslag?
mvh Michael

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-04 23:27

> [...]

> mest intuitive brugerflade, gerne må være et betallingsprogram.
> Prisen er underordnet. Man skal bare kunne lave smukke hjemmesider

At lave smukke hjemmesider har nu ikke ret meget med hverken WYSIWYG eller
kodeeditorer at gøre. Det er noget, der foregår mellem ørerne på den, der
laver siden. ;)

Nogle kan med få midler lave noget flot. Andre kan med alverdens maskinpark
og applikationer kun lave noget grimt lo..

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : michael bennati scho~

Dato : 17-08-04 23:02

> Er du bange for at lære at lave det ordentligt - selv? ;)
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov

hmm..nej da, men hvis jeg f.eks sidder og arbejder med et billede i Adobe
Photoshop og beder den gør et eller andet såsom at lysne et skyggefuldt
område, så gør den det da bare uden min viden om hvilke formler og
beregninger der ligger til grund.
Er intuitive brugerflader ikke nået ind i hjemmesideprogrammerne? Jeg vil da
bare skrive teksten der hvor jeg ønsker den, placer objekter og billeder der
hvor det passer æstetisk og så må programmet da selv generere koderne... er
det for meget forlangt? Kan Adobes hjemmesideprogram mon gøre det intuitivt?

mvh Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-08-04 23:27

michael bennati schou skrev:

> [...]
>det for meget forlangt? Kan Adobes hjemmesideprogram mon gøre det intuitivt?

Man kan mange ting med et WYSIWYG-program, men de vil kunne gøre
det ligeså godt som håndskrevet kode, samtidig smider de (næsten)
altid en masse overflødig kode ind.

Og en dag vil du ønske at lave et eller andet, som programmet
ikke kan klare og så kan det være besværligt at sætte noget
ekstra kode ind, hvis man ikke kender lidt til html.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-08-04 23:30

> [...]
> skyggefuldt område, så gør den det da bare uden min viden om hvilke
> formler og beregninger der ligger til grund.

Jeg synes ikke, du kan sammenligne grafikbehandling med det at lave
hjemmesider. Til det første er det helt overflødigt at kende de algoritmer,
programmet bruger. Til det andet er det IMHO en fordel at beherske koderne
bag.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 18-08-04 00:33

"michael bennati schou"
<michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

> Jeg vil da bare skrive teksten der hvor jeg ønsker den, placer
> objekter og billeder der hvor det passer æstetisk og så må
> programmet da selv generere koderne... er det for meget forlangt?

Det er desværre en udbredt misforståelse, at hjemmesider blot er en
digital pendant til de traditionelle grafiske/trykte medier, hvor man
som designer har den absolutte kontrol.

Hjemmesider er som medie meget mere flydende og autonomt - skrifttyper,
farver, baggrunde, billeder og disses dimensioner og placeringer vil
man aldrig kunne diktere 100% - modtageren/brugeren vil altid kunne
lave småjusteringer i fonte, fravælge style sheets, eller sågar tilgå
siderne med en tekstbaseret browser, hvor grafisk-æstetiske principper
er meningsløse.

Og netop dette medies bevidst autonome natur er nok også årsagen til,
at kodemæssigt effektive grafiske HTML-editorer ikke er så udbredte.

Ved "effektive" menes naturligvis, at der ikke produceres "slamkode",
som udover at fylde unødvendigt meget, kan besværliggøre ændringer og
indeksering i søgemaskiner - for ikke at tale om potentielle problemer
på tværs af browsere.

--
Anders Thorsen Holm, BSc i datalogi-multimedier.

Jeg søger fuldtidsjob i Århus - gerne studierelevant, men ingen
betingelse. Læs mit CV: http://www.thorsenholm.dk/cv/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-04 08:42

> [...]

>Photoshop og beder den gør et eller andet såsom at lysne et skyggefuldt
>område, så gør den det da bare uden min viden om hvilke formler og

Hjemmesider er noget helt andet end billeder. Et billede kan kun
se ud på én måde, og et program der viser det anderledes end det
skal se ud, er fejlbehæftet.

Den samme hjemmeside kan se ud på forskellige måder i forskellige
browsere (uden at nogen af dem laver fejl) - og når blinde åbner
siden, ses den slet ikke. Der bliver den læst op. Det gør opgaven
med at lave den mere kompleks.

Deruodver kan det samme grafiske HTML-udseende kodes på mange
forskellige måder, så ud fra en placering af et element kan man
ikke regne ud hvilken funktion det skal have i helheden, og
derfor heller ikke vide hvilke koder det skal have.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-08-04 05:55

Frontpage 2003.

On Tue, 17 Aug 2004 23:18:04 +0200, "michael bennati schou"

Fra : michael bennati scho~

Dato : 18-08-04 23:48

> Frontpage 2003.

ok...hvad med dreamweaver sammenlignet med frontpage?

michael

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-08-04 18:53

3 gange så dyr uden at have tilsvarende større funktionalitet.

On Thu, 19 Aug 2004 00:48:23 +0200, "michael bennati schou"

Fra : michael bennati scho~

Dato : 19-08-04 23:07

hvad så med macromedia flash mx 2004?

jeg vil helst vælge det rigtige program i første forsøg og så købe den
relavante litteratur.

Michael

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-08-04 03:10

Man kan ikke sammenligne æbler og pærer.
Flash er ikke beregnet til at lave hjemmesider, men småting som man
lægger på en hjemmeside.

On Fri, 20 Aug 2004 00:06:51 +0200, "michael bennati schou"

Fra : michael bennati scho~

Dato : 21-08-04 11:51

> Man kan ikke sammenligne æbler og pærer.
> Flash er ikke beregnet til at lave hjemmesider, men småting som man
> lægger på en hjemmeside.
> Takker.. så mangler jeg vist kun at spørge om Adobes Goalive (hedder vist
deres pendant til Dreamweaver). Hvorledes klarer dette sig i
sammenligning...??
Jeg er avanceret bruger af Adobe Photoshop...bør jeg så for nemheds skyld
blive inden for deres programserie?

mvh Michael

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-08-04 13:22

michael bennati schou skrev:

(det er vist en sandhed med modifikationer, herbrecht.com (fx) mener nok
noget andet, og macromedia gør nok også, men jeg er enig i at det ikke
er ret smart at lave et helt site i flash :))

> deres pendant til Dreamweaver). Hvorledes klarer dette sig i
> sammenligning...??

Det hedder Golive (uden a'et), og det er vist rimeligt, de hævder
(ligesom Frontpage), at den nye version kan lave standard-overholdende
kode, men det kræver nok (som ved de andre omtalte) at man kan en del
selv

Golive laver mere overflødig kode end Dreamweaver, og integrationen af
at kunne skifte imellem kode/wysiwyg, og at implementere med css er så
vidt jeg kan se ikke lige så god.

> Jeg er avanceret bruger af Adobe Photoshop...bør jeg så for nemheds skyld
> blive inden for deres programserie?

Nej, det vinder du efter min bedste overbevisning ikke noget ved -
Golive er lige så forskelligt fra Photoshop som Dreamweaver er det,
faktisk synes jeg at Dreamweaver minder mere om Photoshop i
funktionalitetspræsentation end Golive gør :)

mvh

Jesper Brunholm

Fra : michael bennati scho~

Dato : 21-08-04 22:42

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> faktisk synes jeg at Dreamweaver minder mere om Photoshop i
> funktionalitetspræsentation end Golive gør :)

Takker for oplysende kommentarer. Nu kan jeg endelig komme igang...

mvh Michael