*.BAS ? ordbogs-filer
Fra : Anders Matthiessen

Dato : 16-08-04 14:12

Hej gruppe

Jeg har fået et gyldendals-ordbogs-program, hvor ordbogs-dataerne bare
består af en række bas-filer.. Hvordan kan jeg få de data ud ?

Ud fra et gammelt orbogsprogram, er det den samme type filer man har
brugt i årevis, så nogen må da ha arbejdet med det ?

Jeg ville prøve at bruge dataerne til at lege med en privat
online-ordbog ala ordbogen.com

/Anders

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-08-04 21:03

"Anders Matthiessen" wrote

> [...]
> består af en række bas-filer.. Hvordan kan jeg få de data ud ?
>
> Jeg ville prøve at bruge dataerne til at lege med en privat

Der er vist lidt jura der bør få afklaret først
Det er ikke sikkert Gyldendal vil synes at dit projekt er en god ide

Prøv at høre i jura gruppen mht de juridiske aspekter

- Peter

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 17-08-04 11:54

Peter Lykkegaard wrote:
> "Anders Matthiessen" wrote

> Der er vist lidt jura der bør få afklaret først
> Det er ikke sikkert Gyldendal vil synes at dit projekt er en god ide

Det er til eget brug, altså ingen vil få adgang til ordbogen bortset fra
mig, så det burde ikke være noget problem :)

/Anders

Fra : ///JJ

Dato : 17-08-04 12:51

Anders Matthiessen wrote:

> Det er til eget brug, altså ingen vil få adgang til ordbogen bortset
> fra mig, så det burde ikke være noget problem :)

Ehm, du er ved at reverse engineere et stykke software der er copyrightet.
Det må man garanteret ikke. I øvrigt ligger informationerne i BAS filerne i
binær format, så medmindre du har erfaring..... bliver det meget svært. Held
og lykke.

///JJ

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 17-08-04 13:49

///JJ wrote:

> [...]
> binær format, så medmindre du har erfaring..... bliver det meget svært. Held

Jeg tror jeg stopper tråden her, desuden hører den nok næppe til
d.e.database mere

/Anders

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-08-04 23:56

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev Tue, 17 Aug 2004 13:50:53 +0200

>Ehm, du er ved at reverse engineere et stykke software der er copyrightet.
>Det må man garanteret ikke.

En datafil er ikke nødvendigvis 'et stykke software'.

Desuden gælder det, at i det omfang der er tale om allerede offentligt
tilgængelige data (og det må man vel formode er tilfældet her) så kan
der ikke være ophavsret på de rå data - kun på selve den måde de
præsenteres på.

> I øvrigt ligger informationerne i BAS filerne i
>binær format, så medmindre du har erfaring..... bliver det meget svært. Held
>og lykke.

Det er jo så et andet problem, og egentlig det manden oprindeligt
spurgte om!

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-08-04 07:11

"Arne Feldborg" wrote

> [...]
> tilgængelige data (og det må man vel formode er tilfældet her) så kan
> der ikke være ophavsret på de rå data - kun på selve den måde de

Joehh, der kan sagtens være ophavsret på de rå data
Prøv at tjek med dk.videnskab.jura

- Peter

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-08-04 00:09

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev Wed, 18 Aug 2004
08:10:36 +0200

>Joehh, der kan sagtens være ophavsret på de rå data

Joh, det kan de sagtens være - men er næppe i det her tilfælde.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-08-04 14:38

"Arne Feldborg" wrote

> "Peter Lykkegaard" skrev

> Joh, det kan de sagtens være - men er næppe i det her tilfælde.

Ok, jeg futter lige videre til jura gruppen

Vi er vel enige om at Gyldendal har ophavsretten på deres almindelige
ordbøger

Ophavsretten på deres egne datafiler til deres elektroniske pendant, hvordan
ligger det så med det?

XFUT: dk.videnskab.jura

- Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-04 14:52

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ordbøger
>
> Ophavsretten på deres egne datafiler til deres elektroniske pendant,

Den ligger det fint med (set fra Gyldendals side):
Ophavsretsloven:
§ 71. Den, som fremstiller et katalog, en tabel, en database eller lignende,
hvori et større antal oplysninger er sammenstillet, eller som er resultatet
af en væsentlig investering, har eneret til at råde over det pågældende
arbejde som helhed eller en væsentlig del deraf ved at fremstille
eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden.

Stk. 4. Beskyttelsen efter stk. 1 varer indtil 15 år er forløbet efter
udgangen af det år, hvor arbejdet blev fremstillet. Hvis et arbejde af den
nævnte art gøres tilgængeligt for almenheden inden for dette tidsrum, varer
beskyttelsen dog indtil 15 år er forløbet efter udgangen af det år, hvor
arbejdet første gang blev gjort tilgængeligt for almenheden.

/Per

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-08-04 15:04

"Per Christoffersen" wrote

> "Peter Lykkegaard" skrev

> Den ligger det fint med (set fra Gyldendals side):

Snip [§ 71. stk 4]

Ok, tak

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-04 21:10

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hvordan
>
> Den ligger det fint med (set fra Gyldendals side):
> Ophavsretsloven:

<snip §74>

Og det betyder at jeg ikke må bearbejde det rå data / benytte det til eget
brug ?

/Anders

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-08-04 22:36

"Matthias H Matthiessen" skrev 19.08.2004 22:10:

> Og det betyder at jeg ikke må bearbejde det rå data / benytte det til eget
> brug ?

Det kommer an på hvilken brug du mener.

Se ophavsretslovens § 36:
"Stk. 2. Den, der har ret til at benytte en database, må foretage sådanne
handlinger, som er nødvendige for, at den pågældende kan få adgang til
databasens indhold og gøre normal brug af dette.
Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1, nr. 2 og 3, samt stk. 2 kan ikke fraviges
ved aftale."

Men hvis du mener, om du må fremstille noget selv med de rå data, så er
svaret nok nej. Det er jo ikke ordene i sig selv, der er beskyttede, men
sammenstillingen og systemetikken i ordbogen, der er beskyttet.

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-04 15:37

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BD4AE9CA.2A8C%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> [...]
> svaret nok nej. Det er jo ikke ordene i sig selv, der er beskyttede, men
> sammenstillingen og systemetikken i ordbogen, der er beskyttet.

Jeg ville gøre databasefilen læsbar, og flytte dataerne over i en anden
database (som kun vil blive benyttet af mig selv)

/Anders

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-08-04 18:18

"Matthias H Matthiessen" skrev 20.08.2004 16:37:

> Jeg ville gøre databasefilen læsbar, og flytte dataerne over i en anden
> database (som kun vil blive benyttet af mig selv)

Tjah. Hvis du har ret til at benytte databasen (licens), og den ikke virker
normalt på din computer, så er det nok ok. Læs bestemmelsen - den siger
faktisk det hele i sig selv: "handlinger, som er nødvendige for, at den

@warszawa

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-08-04 15:29

"Arne Feldborg" wrote

> [...]

beskyttelsen dog indtil 15 år er forløbet efter udgangen af det år, hvor
arbejdet første gang blev gjort tilgængeligt for almenheden.

FUT: dk.videnskab.jura

- Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-08-04 12:29

Anders Matthiessen skrev:

> Det er til eget brug, altså ingen vil få adgang til ordbogen
> bortset fra mig, så det burde ikke være noget problem :)

Har du prøvet at åbne filerne i en teksteditor?

Endelsen .BAS bruges til kildefiler med forskellige varianter af
BASIC-kode - derfor kan det tænkes at opslagene ligger direkte
tilgængelige i filerne. I så fald kan formentlig bruge avanceret
søg/erstat til at få filen om i et format der kan læses af et
almindeligt databaseprogram.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 17-08-04 13:09

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> tilgængelige i filerne. I så fald kan formentlig bruge avanceret
> søg/erstat til at få filen om i et format der kan læses af et

Det meste af koden ser sådan ud :

å BuFê¤Eª†„PÑÐ*ŽP
„P-$„Š…†Pq1#B…‚0*¼àÈM%„Š€†PqéAgp䦁ÕC@B¨xh#¤$„’ÉUAB¨(h5

Som jeg skrev havde jeg et andet dos-program, måske er det muligt at
decompile det. Jeg skriver hvis jeg finder ud af noget

/Anders