Linux installation over VNC
Fra : Morten

Dato : 16-08-04 09:39

Hej.

Jeg vil gerne installere en Linux server, men jeg har ingen skærm, kun
en bærbar som jeg kan SSH/VNC til serveren på. Nogen der har
erfaringer med denne form for installation? Med hvilke distributioner?

Mvh.

Morten

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-08-04 10:41

Morten wrote:
> [...]
> en bærbar som jeg kan SSH/VNC til serveren på. Nogen der har
> erfaringer med denne form for installation? Med hvilke distributioner?

Hmm...
Jeg tror ikke at nogen distributioner understøtter installation uden en
eller anden form for display.
Jeg ville enten sætte et midlertidigt grafik-kort og en monitor på den
under installationen, eller - hvis det er helt umuligt - pille ved
syslinux.cfg på installationsfloppyen (f.eks. Debian) så den brugte
seriel-porten som consol og så sætte den bærbare til seriel-porten med
et null-modem.

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-08-04 11:35

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Jeg tror ikke at nogen distributioner understøtter installation uden
> en eller anden form for display.

http://www.europe.redhat.com/documentation/rhl7/ref-guide-en/ch-install-tm.php3

Ren retrohalvfemser...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-08-04 11:48

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> http://www.europe.redhat.com/documentation/rhl7/ref-guide-en/ch-install-tm.php3
>
> Ren retrohalvfemser...

Ehh... ja. Men problemet var ikke at der ikke var nogen mus. Problemet
var at der slet ikke var nogen skærm (og sikkert heller ikke noget
vga-kort). Hvis man skal installere med input via seriel-porten eller
ssh, så kræver det jo ihvertfald at man kan få et text-mode GUI. Men det
har de fleste distributioner da vist også.

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-08-04 16:39

> [...]

> ssh, så kræver det jo ihvertfald at man kan få et text-mode GUI. Men
> det har de fleste distributioner da vist også.

Der er flere der nævner installation via ttyS0 (hvilket jeg åbenbart
havde fejllæst i det jeg klippeklisterede):

Fx:

http://www.watakatsu.com/english/unix/redhat.html

Jeg har ikke prøvet selv.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-08-04 20:24

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Der er flere der nævner installation via ttyS0 (hvilket jeg åbenbart
> havde fejllæst i det jeg klippeklisterede):

Jeg tror nu det må være rimeligt enkelt med enhver distribution, der
bruger syslinux og har en text-mode installer (som f.eks. Debian).

Jeg bruger selv at "re-installere" min firewall via ttyS0 på den måde,
men der er så også kun tale om nogle simple disk-images.

Peter

Fra : Morten

Dato : 16-08-04 16:59

> [...]
> syslinux.cfg på installationsfloppyen (f.eks. Debian) så den brugte
> seriel-porten som consol og så sætte den bærbare til seriel-porten med

Tak for forslagene. Jeg fandt dog frem til, at Fedora 2 understøtter
VNC. Godt nok skal jeg skrive en enkelt linie blindskrift, men det går
nok. Maskinen har grafik-kort, og jeg kan sikkert låne en monitor et
sted, men det er rart at slippe for det.

http://www.linuxquestions.org/questions/archive/39/2004/06/3/183418

Morten

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 16-08-04 16:27

Den Mon, 16 Aug 2004 01:38:59 -0700. skrev Morten:

> [...]
> en bærbar som jeg kan SSH/VNC til serveren på. Nogen der har
> erfaringer med denne form for installation? Med hvilke distributioner?

Du kan installere det du skal på en anden maskine. Og så overføre hver
partition som tar balls og installere hver tarball på den partition du
skal bruge. Har selv haft held med dette, men kun hvis jeg brugte de samme
partitionsnavne (hda1 ell lign) for rod-partitionen.

Jeg regner med at du har en linux kørende, når du har VNC oppe.

Hilsen
Keld