Podning af ungt æbletræ ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-08-04 07:31

Hej NG.

Vi har et lille æbletræ, som vi plantede sidste år (2003), desværre bliver
det ikke bestøvet da der ikke er kommet nogle æbler i år.
Kan man pode en eller to grene fra en anden sort på og dermed sikre
bestøvning ?
Den sort vi har nu er Aroma.

Hvis ja, hvilken sort skal man vælge ?
Skal det gøre på den måde med at man skærer grenen og podekvisten over i et
skråt snit, sætter med sammen og binder dem sammen og smører podevoks på ?
Er det noget med at podekvisten skal tages i år, graves ned vinteren over og
så sættes på i februar eller marts ?

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-04 08:36

On Mon, 16 Aug 2004 08:30:42 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

> [...]
>det ikke bestøvet da der ikke er kommet nogle æbler i år.
>Kan man pode en eller to grene fra en anden sort på og dermed sikre

Ja, det kan man sagtens.
Men grunden til de manglende æbler på jeres træ kan også have med vejret
at gøre - et koldt forår kan give dårlig bestøvning og et så ungt træ
har i forvejen ikke mange blomster, så der kan det nemt gå galt. Hvis
bare der er andre æbletræer i nærheden (50-100 meter) så burde det blive
bestøvet.

Men podning er jo også sjovt

>Den sort vi har nu er Aroma.
>
>Hvis ja, hvilken sort skal man vælge ?

De fleste æbler kan bestøve hinanden. Dog er rød og gul gråsten samt
Belle de Boskoop dårlige bestøvere så vidt jeg husker. Det smarteste vil
være at vælge en sort som modner på et andet tidspunkt end aroma. Så kan
i strække sæsonen.

>Skal det gøre på den måde med at man skærer grenen og podekvisten over i et
>skråt snit, sætter med sammen og binder dem sammen og smører podevoks på ?

Ja, det er måden at gøre det på - eller, en af måderne.

>Er det noget med at podekvisten skal tages i år, graves ned vinteren over og
>så sættes på i februar eller marts ?

Podekvisten skal tages i løbet af træernes hvileperiode, dvs.
januar-starten af marts. De må ikke tørre ud og det kan undgåes ved at
grave dem ned. Det er dog ikke så smart hvis man skal pode mange træer,
for nedgravede podekviste vil selvfølgelig være godt besat med jord når
de tages op - og så bliver ens podekniv hurtigt sløv. I stedet kan
podekvistene pakkes i plastikposer og gemmes i køleskabet.

Du kan i øvrigt læse en del om podning her:
http://www.havenyt.dk/soeg/?q=podning

http://www.gartneriet.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-08-04 09:46

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> har i forvejen ikke mange blomster, så der kan det nemt gå galt. Hvis
> bare der er andre æbletræer i nærheden (50-100 meter) så burde det blive

Det er lige på grænsen. Jeg tror faktisk hellere jeg vil prøve det, i stedet
for at have endnu et frugtløst år.

> [...]
> Belle de Boskoop dårlige bestøvere så vidt jeg husker. Det smarteste vil
> være at vælge en sort som modner på et andet tidspunkt end aroma. Så kan

Det vil jeg gøre.
Hvor skaffer man sig kvisten ?

> [...]
> de tages op - og så bliver ens podekniv hurtigt sløv. I stedet kan
> podekvistene pakkes i plastikposer og gemmes i køleskabet.

Jeg troede at kvisten skulle skæres af her kort efter at alle æblerne er
væk.

> Du kan i øvrigt læse en del om podning her:
> http://www.havenyt.dk/soeg/?q=podning

Mange tak for hjælpen.

Fra : klaus

Dato : 16-08-04 17:10

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
>
> bliver

> Det er lige på grænsen. Jeg tror faktisk hellere jeg vil prøve det, i stedet

Fra Landbojøjskolen i København (Pometet i Tåstrup) eller fra
Planteopformeringsstationen i Lunderskov.

Jeg har iøvrigt lavet et dokument om planteformering, hvor jeg også
gennemgår podning på dette link: http://www.aigis.dk/mix/plntfrmrng.html

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-08-04 07:22

"klaus" <ke@aigis.dk> wrote in message

> [...]
> Planteopformeringsstationen i Lunderskov.
>
> Jeg har iøvrigt lavet et dokument om planteformering, hvor jeg også

Kan man ikke bare skære en kvist af et tilfældigt æbletræ ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never

Fra : klaus

Dato : 17-08-04 16:24

Christian B. Andresen wrote:
> "klaus" <ke@aigis.dk> wrote in message

> Kan man ikke bare skære en kvist af et tilfældigt æbletræ ?

Jo det kan du, men det skal være fra en sort der kan bestøve din Aroma,
der er heldigvis mange sorter der kan bestøve Aroma. Desuden skal
kvisten beskæres på det rigtige tidspunkt, jeg plejer at gøre det sidst
i februar - pakke kvistene ind i fugtigt avispapir, i en plastikpose og
ind i køleskabet. I starten af april poder jeg kvisten på grundstammen.

Jeg mener at Mads i et tidligere indlæg har beskrevet nogenlunde det samme.

Selve podningen er et kirugisk indgreb der skal gøres omhyggeligt og
sikkert. Jeg er ikke selv supermester i podning, men plejer at have held
med ca. halvdelen af mine podninger, profesionelle podemestre har typisk
mellem 80% og 100% held med deres podninger.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Marianne

Dato : 16-08-04 17:12

Måske dette var noget for dig?

http://www.pometet.kvl.dk/guidedtur.htm#Åbent%20hus

- her kan du købe podekviste af allehånde sorter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-04 19:52

On Mon, 16 Aug 2004 10:45:38 +0200, "Christian B. Andresen"

>Det er lige på grænsen. Jeg tror faktisk hellere jeg vil prøve det, i stedet
>for at have endnu et frugtløst år.

Selv om du poder til foråret, så vil den podning ikke hjælpe før året
efter - du kan ikke bruge en podekvist som har blomsterknopper, det skal
være en ung frisk podekvist der skal til. Ca. på tykkelse med en blyant
og af den nye tilvækst træet lavede året før kvisten klippes.

Hvis du vil sikre bestøvningen næste år, så find et andet æbletræ som
blomstrer samtidig med dit. Så klipper du nogle grene af, med blomster
på, slæber dem hjem til dit eget træ, hænger en spand med vand op i
træet, og sætter de afklippede, blomstrende grene deri. Så ordner bierne
hvad der skal ordnes - hvis altså der ikke er så koldt at bierne bliver
hjemme i varmen

>Det vil jeg gøre.
>Hvor skaffer man sig kvisten ?

De kan købes som andre allerede har foreslået - til dit projekt vil det
dog være fint nok bare at finde en bekendt med et æbletræ af den sort du
vil have, og så klippe den derfra.

http://www.gartneriet.dk