backup / system recover - hvordan?
Fra : Osten

Dato : 15-08-04 23:05

Jeg kunne godt tænke mig lidt inspiration til hvordan man på et lav-budget,
kan lave en løsning hvor nogenlunde hurtigt kan være oppe igen efter f.eks.
harddisk nedbrug. Hvad er f.eks. "best practice"?
Ok ved godt at det er et vidt begreb - men her er lidt om systemet.

Vi har en række servere, hvoraf nogle er vigtigere end andre. Som
udgangspunkt skal de køre altid (24/7).

Vi har kode i cvs. Der er mysql, php, apache mm. som kører. Red Hat /
Fedora. Så vi vil altid være istand til at genskabe data - problemet er
snarere den tid det tager at få en ny op at køre. Hvad gør i andre
egentlig??

Pt. har vi det sådan at ryger der en disk, ville vi nok få fat i en ny
maskine og begynde at installere OS, dernæst apache mv. Tillige er der alle
de pakker som er nødvendige, samt diverse software (c++) som skal
compileres.

Vi har pt. ikke raid, men det vil jeg se at få indført.Men vil det være nok
med raid (altså spejling af diskene)??. Vi bruger også "almindelige pc'ere"
som servere - jeg har ingen erfaring i "rigtige servere" (racks) - men hvad
får man ekstra i dem? (hd hot plug velsagtens - men der må være mere.).

Nå, i første omgang håber jeg først at få nogle råd og inspiration, så jeg
har et sted at starte med at sætte mig ind i hvilke muligheder vi har for at
undgå længere systemnedbrud. Evt. og nogle ca. priser. hvis aktuelt.

Hilsen Jan

Fra : Palle Svendsen

Dato : 16-08-04 06:56

"Osten" <jpeace73@SPAMhotmail.com> skrev

> [...]
> Fedora. Så vi vil altid være istand til at genskabe data - problemet er
> snarere den tid det tager at få en ny op at køre. Hvad gør i andre

Nu tager det jo ikke så langtid at genskabe en ny inst. af Redhat med
Apache, php og Mysql. Det vil nok være snart ligeså hurtigt som at hente
data fra et sted, men hvad med jeres eller kunde data?

Det er nok mere det der tager meget langtid at genskabe og koster normalt en
del hvis kunden mister et site der skal designes/opsættes påny.

> [...]
alle
> de pakker som er nødvendige, samt diverse software (c++) som skal

Okey, men det er selve OS/pakker m.v i tænker på og ikke data der dagligt
ændres?

> [...]
hvad
> får man ekstra i dem? (hd hot plug velsagtens - men der må være mere.).

Rigtige servere er jo lavet til at køre 24*7*365 hvor alm. pcere jo ikke
regnes for at skulle køre døgnet, men ikke at de er dårligere af den grund.

RAID ville nok være en ide også kan du/i sætte nogle servere op et andet
sted end jeres normale maskiner og tage backup der, så vil data i tilfælde
af tyveri også stadigvæk være hurtige at genskabe.

Alt efter hvor meget data i dagligt skal havde overført, så kan i købe
adgang til andre udbyders servere. Så kan i vælge at få inst. et program der
også transportere jeres data krypteret hen til en anden lokation.

> [...]
at
> undgå længere systemnedbrud. Evt. og nogle ca. priser. hvis aktuelt.

RAID -> Ikke så dyrt - ikke så sikkert i længden
RAID plus ekstra server på anden lokation -> Små 300-1000 kr pr. måned plus
trafik
RAID plus "rigtig" backupserver -> Kommer an på løsningen.

Håber noget af det kan bruges.

Mvh.
Palle Svendsen

Fra : Osten

Dato : 16-08-04 20:10

"Palle Svendsen" <ps@web-sale.invalid> wrote in message

Mange tak for dine kommentarer.

> "Osten" <jpeace73@SPAMhotmail.com> skrev

> Nu tager det jo ikke så langtid at genskabe en ny inst. af Redhat med
> Apache, php og Mysql.

Det er rigtigt.

> [...]
en
> del hvis kunden mister et site der skal designes/opsættes påny.

ok - nu hoster vi ikke sites, men har en række services kørende - således at
vi ikke kan servicere vores kunder mens vi er nede.

> alle
>
> Okey, men det er selve OS/pakker m.v i tænker på og ikke data der dagligt
> ændres?

Ok. OS er ikke så vigtigt. Pakker kan være lidt besværligt, da vi ikke har
noget komplet overblik over hvilke pakkes der findes.
Men stadigvæk kan der hurtigt gå lang tid fra man har fået fået i en pc,
installeret os, apache, php mm. af standard ting.

Derefter skal vores egen kode kunne køre i det givne miljø - og det har jeg
oplevet kan tage meget tid.
Tillige kan der også være flere stier som skal oprettes. Stier som bruges af
programmet til at gemme diverse ting. Vi har rigtig mange mindre applikation
der kører. Hvad gør man ved det? (man laver vel sit program sådan at det
selv opretter de nødvendige subdirs ? ). Disse stier er jo ikke umiddelbart
gemt i cvs.

> Rigtige servere er jo lavet til at køre 24*7*365 hvor alm. pcere jo ikke
> regnes for at skulle køre døgnet, men ikke at de er dårligere af den
grund.

> RAID ville nok være en ide
Ja det tror jeg vi må se at få.

> også kan du/i sætte nogle servere op et andet
> sted end jeres normale maskiner og tage backup der, så vil data i tilfælde
> af tyveri også stadigvæk være hurtige at genskabe.

Jep - når vi når så langt!

> [...]
plus
> trafik
> RAID plus "rigtig" backupserver -> Kommer an på løsningen.

Det kan det.