Apt-get i Suse 9.1 fejler
Fra : Martin Andersen

Dato : 15-08-04 16:06

Hello!

apt-get upgrade giver dette:

You might want to run `apt-get -f install' to correct these.
The following packages have unmet dependencies:
kdelibs3: Depends: arts (>= 1.2.3) but 1.2.1-35.4 is installed
E: Unmet dependencies. Try using -f.

apt-get -f install giver:

aspell = 0.50.5-35 | aspell = 0.50.5-38.2 is needed by aspell-0.50.5-38.4
E: Transaction set check failed

Nogle ideer ?

Martin.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 15-08-04 20:37

Martin Andersen skrev:
> [...]
>
> apt-get -f install giver:
>
> aspell = 0.50.5-35 | aspell = 0.50.5-38.2 is needed by aspell-0.50.5-38.4

Dette er kun et gæt, men fjern update-prpm og security-prpm fra din
/etc/apt/sources.list...

Fra : Martin Andersen

Dato : 15-08-04 23:38

Jacob Tranholm wrote:

> Dette er kun et gæt, men fjern update-prpm og security-prpm fra din
> /etc/apt/sources.list...

Ah, det virkede fint. Tak skal du have

Martin.

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-08-04 09:20

Martin Andersen wrote:

> Ah, det virkede fint. Tak skal du have
>
> Martin.

Hm, så er der endnu en fejl. Er pointen med apt ikke at den skal fungere
automatisk ?

apt-get upgrade:

file /opt/kde3/share/apps/kdm/pics/users/BeachBall.png from install of
kdebase3-kdm-3.3.0-3 conflicts with file from package kdeutils3-3.2.3-3
file /opt/kde3/share/apps/kdm/pics/users/Butterfly.png from
install of kdebase3-kdm-3.3.0-3 conflicts with file from package
kdeutils3-3.2.3-3
file /opt/kde3/share/apps/kdm/pics/users/Flower.png from
install of kdebase3-kdm-3.3.0-3 conflicts with file from package
kdeutils3-3.2.3-3

Altså nogle dumme billedfiler der konflikter..

Martin.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 16-08-04 12:20

Martin Andersen skrev:

> Hm, så er der endnu en fejl. Er pointen med apt ikke at den skal fungere
> automatisk ?

Jo...

> [...]
> of kdebase3-kdm-3.3.0-3 conflicts with file from package kdeutils3-3.2.3-3
>

> Altså nogle dumme billedfiler der konflikter..

Der kan ofte komme nogle småproblemer i forbindelse med en opgradering
fra fx. KDE 3.2 til KDE 3.3 (i din situation). Hvis du kigger i
biblioteket
http://ftp.gwdg.de/pub/linux/suse/apt/SuSE/9.1-i386/RPMS.kde/, vil du
se, at det endnu ikke er alle KDE's pakker, der er færdigkonstruerede
til version 3.3. - Under SuSE får du adgang til alle udviklingspakkerne
vha. apt, men ligesom med de fleste andre distributioner, kan du sagtens
opleve nogle småproblemer med uopfyldte dependencies når du anvender
udviklingspakkerne frem for de gennemprøvede og stabile pakker i SuSE's
eget pakkeudvalg. - I din situation skal du formentligt sikre, at
kdeutils bliver opgraderet til version 3.3...

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-08-04 13:17

Jacob Tranholm wrote:

- I din situation skal du formentligt sikre, at
> kdeutils bliver opgraderet til version 3.3...

Jeg prøvede med den gode gamle metode rpm -Uvh pakke1 pakke2...
men det strander på libjasper der skal være nyere end hvad der
eksisterer.
Så må jeg heller vente til der kommer nye pakker.

Martin.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 16-08-04 19:11

Martin Andersen skrev:

> [...]
> eksisterer.
> Så må jeg heller vente til der kommer nye pakker.

Inspireret af dine problemer har jeg netop opgraderet al software på min
computer. Jeg var nødt til at afinstallere et enkelt program, men jeg
oplevede overhovedet ikke de samme problemer som dig. Jeg skal måske
lige sige, at i min sources.list har jeg fjernet "update-prpm",
"security-prpm", "kernel-of-the-day", "suse-people" og "kde-unstable".

Proceduren forløb relativt smertefrit:

1) Logge ind i init level 3 som root (dvs. i multiuser tekstmode med
netværk, men uden X)
2) Skriv 'apt update'
3) Skriv 'apt -y dist-upgrade'

Og i øjeblikket kører min computer med KDE 3.3...

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-08-04 20:54

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> lige sige, at i min sources.list har jeg fjernet "update-prpm",
> "security-prpm", "kernel-of-the-day", "suse-people" og "kde-unstable".

Dem har jeg heller ikke i min sources.list, f.eks. kernel of the day
lyder lidt farlig

> [...]
> 2) Skriv 'apt update'
> 3) Skriv 'apt -y dist-upgrade'
>
> Og i øjeblikket kører min computer med KDE 3.3...

Det er udmærket det fungerer for dig. Her er den nuværende fejlbesked

file /opt/kde3/share/config/khotnewstuffrc from install of
kdelibs3-3.3.0-3 conflicts with file from package kdepim3-3.2.3-2
file /opt/kde3/bin/ghns from install of kdelibs3-3.3.0-3
conflicts with file from package kdepim3-organizer-3.2.3-2
file /opt/kde3/bin/khotnewstuff from install of
kdelibs3-3.3.0-3 conflicts with file from package kdepim3-organizer-3.2.3-2
file /opt/kde3/lib/libknewstuff.la from install of
kdelibs3-3.3.0-3 conflicts with file from package kdepim3-organizer-3.2.3-2
file /opt/kde3/lib/libknewstuff.so.1.0.0 from install of
kdelibs3-3.3.0-3 conflicts with file from package kdepim3-organizer-3.2.3-2
E: Error while running transaction

Martin.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 16-08-04 22:20

Martin Andersen skrev:

> [...]
> file /opt/kde3/lib/libknewstuff.so.1.0.0 from install of
> kdelibs3-3.3.0-3 conflicts with file from package kdepim3-organizer-3.2.3-2

Så må du enten afinstallere alle kdepim3-pakkerne eller tilføje
"suse-people" til din sources.list for at installere 3.3 versionen af
kdepim. - Jeg har ikke kdepim installeret og derfor oplevede jeg ikke
denne fejl...

Fra : Martin Andersen

Dato : 17-08-04 00:22

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> "suse-people" til din sources.list for at installere 3.3 versionen af
> kdepim. - Jeg har ikke kdepim installeret og derfor oplevede jeg ikke

Ok, jeg førte suse-people ind i sources.list igen, og det lykkedes at
lave en dist-upgrade, så nu er jeg også med på KDE 3.3 vognen.

Så det der skete var at mens jeg havde suse-people i listen, blev
der installeret noget software (kdepim), og efter suse-people blev
fjernet gik der ged i den ?

Jacob, det er godt du har styr på hvad der foregår, så du kan redde
mig ud af kviksanden

Martin.