Fluxbox på gammel computer
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 11:50

Hey

Har lige fået konens computer sat til.. hold op den er langsom. Den
kører Windows 98 med dertilhørende programmer (Office, Firefox og
deslige).

Firefox er godt nok tung at starte op og med virusscanner i baggrunden
går det jo heller ikke hurtigere.

Det er en P200 med 64MB RAM så den er jo langt fra ny

Vil vi opnå en hurtigere computer hvis jeg smider Mandrake 9.2 på den
med Fluxbox ?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 15-08-04 11:55

In <pan.2004.08.15.10.49.41.250217@website.tuxx.dk> "Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> writes:

> [...]

>Det er en P200 med 64MB RAM så den er jo langt fra ny

>Vil vi opnå en hurtigere computer hvis jeg smider Mandrake 9.2 på den

Nej, det tror jeg ikke. Koeb noget ram til den. Det er noget problemet.

/Martin

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 12:37

Martin Moller Pedersen skrev:

> Nej, det tror jeg ikke. Koeb noget ram til den. Det er noget problemet.

Det at den er langsom er det RAM eller CPU? Kan godt være det lyder som
et n00b spørgsmål men lige i den her sammenhæng er jeg kommet lidt i
tvivl.

For hvis det bare er RAM så har jeg måske noget liggende i gemmerne.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-08-04 12:00

On Sun, 15 Aug 2004 12:49:41 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

Er du sikker på, at det kan lade sig gøre med 64Mb RAM? Jeg har også en
gammel maskine stående, som jeg gerne vil installere Mandrake på, men
det kan ikke lade sig gøre, fordi 64Mb er for lidt. Måske skyldes det,
at jeg prøver at installere direkte fra ftp. Jeg ved ikke, om
det forholder sig anderledes med kravene, hvis man f.eks. installerer fra
CD.

--
Michael Knudsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 12:37

Michael Knudsen skrev:

> [...]
> at jeg prøver at installere direkte fra ftp. Jeg ved ikke, om det
> forholder sig anderledes med kravene, hvis man f.eks. installerer fra CD.

Jeg mener helt bestemt jeg har prøvet at installere MDK (cli kun) med
32MB.

Jeg husker det dog kun svagt så måske jeg husker forkert.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-08-04 15:00

On Sun, 15 Aug 2004 13:37:22 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg mener helt bestemt jeg har prøvet at installere MDK (cli kun) med
> 32MB.

Det er meget muligt, at det er mig, der husker forkert. Måske er der kun
32 Mb i den maskine, jeg snakkede om, og så er det 64 Mb man skal op på.

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Eriksen

Dato : 15-08-04 13:13

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> wrote in

> [...]
>
> Det er en P200 med 64MB RAM så den er jo langt fra ny
>
> Vil vi opnå en hurtigere computer hvis jeg smider Mandrake 9.2 på den

Sikkert. Og mere RAM! Men uanset hvad du gør, bliver den aldrig "god
nok" efter dagens standard. Hvis din egen PC er bare halv-hæderlig og
normalt er tændt, så lav konens pc om til en tynd klient og lad den køre
KDE/Gnome og OO/Firefox på din pc men med display på hendes.

Prøv Thinstation (thinstation.sf.net). Der er både en prebuilt ISO klar
til download og det såkaldte "TS-O-Matic", hvor du skræddersyr dit eget
image uden at skulle download'e nogetsomhelst (udover image'et, forstås
.

Med 200 MHz, 64 MB RAM og en HD starter skidtet nok på 40-60 sek. Og 64
MB er *rigeligt* HD'en skal dog nok være på mindst 8 MegaByte...

Jeg har selv en finger med i Thinstation, hvis du skulle være i tvivl
efter denne reklame

Michael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 13:22

Michael Eriksen skrev:

> [...]
> er tændt, så lav konens pc om til en tynd klient og lad den køre
> KDE/Gnome og OO/Firefox på din pc men med display på hendes.

Nej det er klart den aldrig bliver god nok. Hun er i sparefasen til en ny
og tror egentlig også det er mere mig der er ved at få fnidder af den
når jeg lige kommer fra min egen 1700+ med 512MB RAM

> [...]
> til download og det såkaldte "TS-O-Matic", hvor du skræddersyr dit eget
> image uden at skulle download'e nogetsomhelst (udover image'et, forstås

Thinstation blev jeg anbefalet tidligere herinde.

Jeg har en server stående (700Mhz og 256MB RAM). Denne kører Mdk9.2 (har
altså en fetish for Mandrake sorry hehe).

Er det så bare at installere Thinstation på hendes og så spiller det?

> Jeg har selv en finger med i Thinstation, hvis du skulle være i tvivl
> efter denne reklame

Så må du acceptere at jeg lige hiver fat i dig hehe

Fra : Michael Eriksen

Dato : 15-08-04 13:31

> [...]
> (har altså en fetish for Mandrake sorry hehe).
>
> Er det så bare at installere Thinstation på hendes og så spiller det?

Ja. Og du kan bare prøve med Live CD'en. Vær sikker på at du har sat din
server op til at acceptere XDM fra andre maskiner. Og så er det bare at
rediger floppy'en med en SESSION_0 som XDM og din servers ip-nummer. Hvis
du laver en HD installation (det kan du ikke fra CD'en. Her må du bruge
TS-O-Matic), er floppy'en naturligvis overflødig, men det er så pokkers
svært at skrive på en CD-R...

> Så må du acceptere at jeg lige hiver fat i dig hehe

Så skal du skynde dig. Jeg har ferie fra i morgen og skal til Prag for at
smage på øl ...

Michael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 13:38

Michael Eriksen skrev:

> Prøv Thinstation (thinstation.sf.net). Der er både en prebuilt ISO klar
> til download og det såkaldte "TS-O-Matic", hvor du skræddersyr dit eget
> image uden at skulle download'e nogetsomhelst (udover image'et, forstås

Skal man bruge floppy?

Fra : Michael Eriksen

Dato : 15-08-04 13:43

> Skal man bruge floppy?

Kun hvis man vil bruge prebuilt Live CD'en. Det er nødvendigt at have et
sted at skrive server-navn, tastatur-layout, skærmopløsning osv osv.

Hvis du laver din egen CD vha. TS-O-Matic er floppy'en overflødig. Det
samme gælder hvis du laver et image til HD installation (loadlin eller
syslinux) eller til netboot (etherboot eller pxe). Det er KUN til den
færdiglavede Live CD at en floppy er nødvendig.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-08-04 19:13

Michael Eriksen skrev:

> Kun hvis man vil bruge prebuilt Live CD'en. Det er nødvendigt at have et
> sted at skrive server-navn, tastatur-layout, skærmopløsning osv osv.

Øv. Jeg har ikke floppy i mine maskiner. Har afskrevet floppy for ~4 år
siden.

Jeg må lige prøve at lave den selv.

Fra : Martin Hansen

Dato : 17-08-04 07:53

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er en P200 med 64MB RAM så den er jo langt fra ny
Jeg har indtil for nylig kørt en mandrake 9.x med xfce skrivebord og galeon
browser. PÃ¥ en tilsvarende maskine.

Det kørte udmærket. Selfølgelig ikke som min nye 2Ghz maskine

Men min kone bruger stadig den ganle ind i mellem.

Der hvor det kunne gå langsomt var når jeg fik åbnet 10 browserwinduer
samtidigt, og et par af dem havde noget java kørende. uha så gik jeg ind og
så tv mens den swappede færdig
--
Martin Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-08-04 16:12

Martin Hansen skrev:

> Der hvor det kunne gå langsomt var når jeg fik åbnet 10 browserwinduer
> samtidigt, og et par af dem havde noget java kørende. uha så gik jeg ind
> og så tv mens den swappede færdig

Og når 9-forestillingen var færdig kunne du gå tilbage igen

Vi har planer om at smide nyt hardware efter den. Jeg magter simpelthen
ikke så langsom som den er