Firewall-hvilken ?
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 15-08-04 11:02

Jeg har overvejet at skulle have en firewall på min server, og har bl.e.
kikket på

http://iptables-tutorial.frozentux.net/iptables-tutorial.html

men jeg synes godt nok den virker MEGET overvældende. Den er sikkert
meget god og indeholder alt man skal vide, men jeg havde håbet på noget
mere enkelt og lettilgængelig. Jeg har også fundet nogle mere
overskuelige howtos om ipchains/ipwadm, men det virker som om de ikke
længere er aktive. Jeg bruger Linux 2.6.7 (Mandrake) og vil bare have en
simpel firewall som er let at få til at fungere (deny specifikke IP'er,
stoppe connect indefra og udefra, og stoppe mal-formed packet, evt. med
noget intrution detection, og som giver en fornuftig statistik/log over
alle connect forsøg.

Hvad skal jeg kikke efter ?

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 15-08-04 11:31

Den Sun, 15 Aug 2004 12:02:18 +0200 skrev Jørn Hundebøll:
> [...]
> stoppe connect indefra og udefra, og stoppe mal-formed packet, evt. med
> noget intrution detection, og som giver en fornuftig statistik/log over

ipfwadm = linux-2.0
ipchains = linux-2.2
iptables = linux-2.4 og 2.6

iptables er klart den letteste, fordi den bruger connection tracking.
Man kan ofte slippe afsted med omkring 5 linier, hvor de andre ville
have måske 20.

Mvh
Kent

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 15-08-04 12:41

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> iptables er klart den letteste, fordi den bruger connection tracking.
> Man kan ofte slippe afsted med omkring 5 linier, hvor de andre ville

Så du mener jeg bare skal gå igennem mit link eller har du noget som er
lidt mere let-tilgængelig - alternativt nogle tools ?

Jørn

Fra : D. Johnson

Dato : 15-08-04 19:20

Jørn Hundebøll <vZHTc.77$w47.53@news.get2net.dk>:

[...]

> Så du mener jeg bare skal gå igennem mit link eller har du noget som
> er lidt mere let-tilgængelig - alternativt nogle tools ?

Tag et kig på
http://www.sslug.dk/sikkerhed/netfilter.html
og det iptables script der ligger der, det er fremragende at starte med.

--
D. Johnson