ide søges
Fra : Ukendt

Dato : 15-08-04 09:04

Hej NG

jeg skal lave et script, hvor brugerne kan bestille nogle brochurer. Når
bestillingen skal/er sendes, skal databasen skrives ned (med det antal der
er blevet bestilt).
Jeg ved ikke, hvor mange brochurer der er i basen (nye komme til og andre
bliver fjernet). Mit problem er, hvordan jeg tester, at brugeren har skrevet
et tal og ikke et bogstav, inden der skal skrives i basen.

Go ide modtages gerne

Mvh

Mette

Fra : Jørgen Müller

Dato : 15-08-04 09:25

Mette skrev:
>Mit problem er, hvordan jeg tester, at brugeren har skrevet
>et tal og ikke et bogstav, inden der skal skrives i basen

Du kan bruge IsNumeric(tal) og læse mere her
http://www.html.dk/dokumentation/vbscript/HTML/vsfctIsNumeric.htm

--
Med Venlig Hilsen
Jørgen Müller

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-04 10:24

> Du kan bruge IsNumeric(tal) og læse mere her
> http://www.html.dk/dokumentation/vbscript/HTML/vsfctIsNumeric.htm

jeg har set på den, men spørgsmålet der er x antal brochurer som er blevet
bestilt. Og det er muligt, at de 4 første er ok, men nr. 5 ikke er.
Jeg har tidliger brugt denne:

For x = 1 To Request.Form.Count

If NOT IsNumeric(Request.Form(x)) Then

response.write Request.Form.Key(x) & ": <font color=""#FF0000"">ERROR no
number</font>"

EXIT For

End If

Men meget kort, jeg har brug for at teste alle bestillingerne inden, ind der
bliver skrevet til databasen.

Jeg har selv tænkt på en "array", men hvis der var noget der var smarter,
ville det være godt

Fra : Jørgen Müller

Dato : 15-08-04 19:25

Mette skrev:
>jeg har set på den, men spørgsmålet der er x antal brochurer som er blevet
>bestilt. Og det er muligt, at de 4 første er ok, men nr. 5 ikke er.

Det ser ud som et lidt andet problem, end det første du beskrev?

Dim antal
antal = cInt(Request.Form("Count") 'hvor Count er antal bestilte brochurer.

If Not IsNumeric(antal) Then
Response.Write "Du skal skrive et tal!"
End If
'Validering af form data er meget vigtig, da du ellers kan komme ud for
hackere.
Det antal brochurer der er til rådighed, må stå et eller andet sted i din
database, og før du retter dette tal, er du nødsaget til at lave en kontrol
for at se, om antal bestilte er større end det der er til rådighed.

If rs("antal brochurer til rådighed") < antal Then
'Kode til at nedskrive værdien på antal brochurer til rådighed.
'Husk at lukke databaseforbindelsen igen,
'eller overfør værdien til en variabel og luk den med det samme.
Else
Response.Write " Du har bestilt " & antal & " brochurer, men der er kun " &
rs("antal brochurer til rådighed") & " brochurer tilbage, så ret din
bestilling. TAK"
Response.End
End If

Noget i den retning.