uendelig tilgivelse?
Fra : Ole Madsen

Dato : 14-08-04 14:46

Når man ser på Israel, så har Gud ikke holdt dem straffri, 7*70 = 490 gange,
som er det antal som Jesus siger at man skal tilgive, dette tal hænger
sammen med GT, hvor Gud udmåler straf over Israel. ALtså er der en grænse
for hvor langt Gud vil gå før at han lader dommen komme.

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 15-08-04 09:41

Goddag Ole Madsen

Den Sat, 14 Aug 2004 15:46:12 +0200 skrev "Ole Madsen"
<Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk>:

>ALtså er der en grænse
>for hvor langt Gud vil gå før at han lader dommen komme.

Ja, da.

Siger du til et barn: "Det må du ikke. Hold op!"

Hvor mange gange gentager du så dette, før du lader straffen komme?

Mange gentager det mindst tre gange. Barnet lærer derfor, at det kan
fortsætte med at gøre det forkerte i lang tid, før det bliver stoppet.

Forestiller du dig, at du siger det 7*70 gange til barnet, før
straffen kommer, hvor mange gange når barnet da at gøre det forkerte?
Og hvordan lærer barnet at lade være med at gøre det forkerte, når det
kan slippe af sted med at gøre det så mange gange?
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-08-04 10:23

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og hvordan lærer barnet at lade være med at gøre det forkerte, når det
> kan slippe af sted med at gøre det så mange gange?

når man tilgiver et andet menneske bør dette vel heller ikke ske uden
retledning, men at give børn for lang tråd er nok ikke tilrådeligt

Ole

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-08-04 10:27

Goddag Ole

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> når man tilgiver et andet menneske bør dette vel heller ikke ske uden
> retledning, men at give børn for lang tråd er nok ikke tilrådeligt
> Ole

Jeg er bestemt enig med dig. Men der er desværre en tendens til at mange her
i gruppen tager en sådan "høflig retledning" i en meget anderledes tone end
tiltænkt. Så bliver man straks beskyldt for at være bedre bedrevidende...

Henrik, Slagelse
"Hvad rager det dèn, som er sikker på sit, at resten af verden er ude af
trit." (Piet Hein)

Fra : Britt Malka

Dato : 15-08-04 10:41

Goddag Ole Madsen

Den Sun, 15 Aug 2004 11:22:53 +0200 skrev "Ole Madsen"
<Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk>:

>når man tilgiver et andet menneske bør dette vel heller ikke ske uden
>retledning,

Nu er der jo forskel på Gud og "man".

Hvis "man" tilgiver et andet menneske, et andet voksent menneske, bør
man tilgive uden nogen som helst betingelser, ville jeg mene. Ellers
har man jo ikke tilgivet.

>men at give børn for lang tråd er nok ikke tilrådeligt

Nej. Hverken for børnenes eller omgivelsernes eller ens egen skyld.