Stor trærod
Fra : Puk

Dato : 14-08-04 11:45

Hej alle sammen

Vi har i vores have en meget stor trærod, som vi tidligere på året forsøgte
at fjerne. Vi måtte dog opgive.
Roden er ca. 2 meter i diameter og den er for længst begyndt at skyde igen.

Vi havde en gut ude med en lille rendegraver til at fjerne nogle
bambusrødder for 3 måneders tid siden og han forsøgte sig også med denne
trærod men måtte simpelthen opgive. Desværre ved jeg ikke rigtig, hvad det
er for et træ.

Hvordan bærer vi os ad med i det mindste at få roden til at holde op med at
skyde igen?

Naturligvis vil vi gerne have den fjernet, men vi er efterhånden nået til
den konklusion, at det nok må vente. Vi planlægger til næste forår at bygge
et hegn rundt om hele haven og i den forbindelse skal vi fjerne en masse
gammel hullet hæk og buske. Vi er blevet enige om, at vi nok ender med at
hyre nogen med en meget stor gravko til at fjerne alt dette gamle hæk og vil
så prøve at få fjernet den store trærod ved samme lejlighed.

Men indtil da ville det jo være rart, om vi kunne stoppe roden fra at skyde
på ny.

Hvis nogen har nogen ideer til, hvordan man ellers kan fjerne sådan en stor
rod, så ville det være dejligt. Vi har dog opgivet at bruge almindelig
spade og økse, da vi ikke opnår noget som helst (den rykker ikke engang på
sig, og den var da også ved at vælte den lille rendegraver).

Mange hilsner
Puk

Fra : Chriz

Dato : 14-08-04 12:20

Google is your friend......

http://www.stubmanden.dk/rod.htm

mvh

Chriz

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-08-04 13:36

"Puk" <nospam@thankyou.dk> skrev
> Roden er ca. 2 meter i diameter og den er for længst begyndt at skyde
igen.

Det må have været noget af et træ! Var det over 50 m højt?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-04 15:26

Den Sat, 14 Aug 2004 14:35:43 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> skrev:

>"Puk" <nospam@thankyou.dk> skrev
>igen.
>
>Det må have været noget af et træ! Var det over 50 m højt?

Der står "roden" ikke ikke stammen. En rod på to meter i diameter har
selv små frugttræer

--
Jens OZ2JP callto://jensep

Almost nothing in life is free.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-08-04 16:59

<Jens Petersen> skrev i en meddelelse

> Der står "roden" ikke ikke stammen. En rod på to meter i diameter har
> selv små frugttræer

Jamen hvis man kan se roden, og den er nede i den pjatstørrelse,
graver/saver man den da bare op selv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-08-04 19:24

"Preben Riis Sørensen" wrote

> Jamen hvis man kan se roden, og den er nede i den pjatstørrelse,
> graver/saver man den da bare op selv.

Jeps det giver et hul på ca 3 m i diameter og 1 m dybt evt mere
Jeg fjernede et en pil og en gran på den størrelse vha spade/økse
metoden da vi flyttede hertil for år tilbage
Det giver sgu en vis tilfredstillelse at afreagere på sådan en ting, og
så er motioneringen helt gratis

- Peter

Fra : Puk

Dato : 14-08-04 22:01

> Det må have været noget af et træ! Var det over 50 m højt?

Det ved jeg ikke. Det er blevet fældet for mange år siden. Da jeg kom til
var der skudt et nyt og mindre træ op af den gamle stub, som vi bare fældede
med motorsaven. Så nu står den gamle stub på ca 2 meter i diameter med den
nye stub fra vores fældning ovenpå og det skyder lystigt.

Mange hilsner
Puk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-08-04 17:12

"Puk" <nospam@thankyou.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har i vores have en meget stor trærod, som vi tidligere på året
forsøgte
> at fjerne. Vi måtte dog opgive.

Jeg fældede en birk for 5 -6år siden, stammen blev savet over i plan med
jordoverfladen, og ned i stødet fræsede jeg riller på kryds&tværs m.
motorsaven, så der kunne komme fugt&snavs der ned. Så var det bare at vente
på at naturen gik sin gang, den forsøgte at skyde de første år, men skuddene
blev brækket af.

Fra : Puk

Dato : 14-08-04 22:02

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vente
> på at naturen gik sin gang, den forsøgte at skyde de første år, men

Tak for tippet, det lyder da som noget jeg kan finde ud af også uden at
brække ryggen og hive bagboens plankeværk op i samme omgang.

Mange hilsner
Puk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 14-08-04 18:44

> [...]
> almindelig spade og økse, da vi ikke opnår noget som helst (den
> rykker ikke engang på sig, og den var da også ved at vælte den lille

Jeg kan se der er nogen der muntrer sig over, at du skriver rod i stedet for
stub.
Du dræber nemt det tiloverblevne ved at gang ca. hver 14. dag at fjerne alt
nyt grønt. Det kan den ikke klare.
Hvis du vil have sådan en kæmpestub væk, bliver det dyrt, rigtigt dyrt. Jeg
ville lade den stå og eventuelt om sommeren plante nogle rankende
blomsterplanter omkring den, så den blev dækket.
En biodynamisk façon er at pode spiselige svampe på den. Se fx her:
http://www.havesider.dk/planteleksikon/ko41.html

Poul Erik
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 14-08-04 19:23

"Poul Erik Jørgensen" <vox@NNNmail.dk> skrev i en meddelelse
> En biodynamisk façon er at pode spiselige svampe på den. Se fx her:
> http://www.havesider.dk/planteleksikon/ko41.html

- men den skal først være død før det kører.

PE

Fra : Puk

Dato : 14-08-04 22:04

"Poul Erik Jørgensen" <vox@NNNmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan se der er nogen der muntrer sig over, at du skriver rod i stedet
for
> stub.

Det må de også gerne
Har man ikke selv noget at grine af, så kan man altid give andre det

> [...]
> blomsterplanter omkring den, så den blev dækket.
> En biodynamisk façon er at pode spiselige svampe på den. Se fx her:

Mange tak for tippet, det burde jeg næsten selv have tænkt på.
Vi har nemlig en anden stub/halv stamme stående fra et andet træ, der er
blevet fældet for mange år siden. Den er blevet helt overtaget af efeu og
det ser faktisk rigtig kønt ud, så den vil jeg slet ikke af med.
Selvfølgelig handler det bare om at kamuflere den, hvis den nu ikke lige er
til at komme af med.

Tak igen

Mange hilsner
Puk

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 14-08-04 22:55

> Selvfølgelig handler det bare om at kamuflere den, hvis den nu ikke lige
er
> til at komme af med.

som ægte spejder ville jeg nok lave et godt bål på midten af stubben og så
holde det gående indtil det er brændt langt nok ned i jorden til at man kan
dække den til.

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : Jan Achmann

Dato : 16-08-04 17:59

Som ægte havemand vil jeg nok sige til Spejderen, at det er en umulig
opgave.
Jeg har haft bål.....jeg ved ikke.....vel snart 100x på samme sted. Jeg
jeg MENER bål...ikke bare en lille amatør-gnist.
Underneden står en pilestub. Den er sort! Og den er ikke en centimeter
kortere end den var da træet blev fældet for 3 år siden!
Det må være noget med temperaturen.....nederst i sådan et bål.
Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-04 19:45

On Mon, 16 Aug 2004 18:59:09 +0200, "Jan Achmann" <achmann@city.dk>
wrote:

> [...]
>kortere end den var da træet blev fældet for 3 år siden!
> Det må være noget med temperaturen.....nederst i sådan et bål.

Jeg så noget om ildebrande i fjerneren engang - der blev fortalt noget
ala: Ovenover ilden er det et spørgsmål om sekunder inden der kommer
ild, til siderne et spørgsmål om minutter og nedad et spørgsmål om
timer. (Ca.)

Det gælder selvfølgelig også i et bål - varmen søger jo opad.

Jeg har set foreslået et sted at man borer nogle huller i stubben,
fylder lampeolie i og tænder ild - det lyder umiddelbart som en god
løsning.

Kunne jeg i øvrigt ikke lokke dig til at læse
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html ?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jan Achmann

Dato : 17-08-04 06:50

Link læst og forstået
Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-08-04 07:19

On Tue, 17 Aug 2004 07:49:40 +0200, "Jan Achmann" <achmann@city.dk>
wrote:

> Link læst og forstået

Herligt

....men du klipper for meget væk - hvis der lige er en del af det der
svares på, ovenover selve svaret, så er man meget hurtigere med på hvad
der helt præcist svares på.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jan Achmann

Dato : 18-08-04 06:44

OK, bare jeg da ikke får komplekser af det her.....
Får man et kursusbevis?
Jan

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 16-08-04 21:45

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kortere end den var da træet blev fældet for 3 år siden!
> Det må være noget med temperaturen.....nederst i sådan et bål.
og som spejder må jeg så tilføje at det ikke er noget problem, men jo
selvfølgelig tager det tid, og det er ikke noget der bare tager et par
timer, og selvom jeg ikke er gammel hulemand ved jeg også at det var sådan
man lavede kanoer for lang tid siden(i hvert fald før min tid ;) - her blev
der godt nok også brugt økser undervejs men hvem siger det er forbudt at
holde et bål igang 5-6 timer og så hugge det brændte væk og så starte et nyt
bål.

men hvis den er så stor som et par m^2 ville jeg jo nok bare bruge den som
fast bålsted indtil den var brændt ned og så derefter lave et fast bålsted,
jeg kan ikke forestille mig en meget pænere bålplads til
aftenkaffen/børneres snobrød mv.

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : Jan Achmann

Dato : 17-08-04 06:51

Hej Poppe,
Det er så også blevet det faste sted for afbrænding af haveaffald, og
lejlighedsvis snobrød.
Stubben spiller ingen rolle for mig, den gav bare anlæg til at anlægge
bålpladsen på stedet.
Jan

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 15-08-04 11:30

> [...]
> er blevet fældet for mange år siden. Den er blevet helt overtaget af
> efeu og det ser faktisk rigtig kønt ud, så den vil jeg slet ikke af

Det har jeg set tilsvarende i min svogers have.
Nu ses stubbene bare som efeubevoksede forhøjninger i haven. Det er aldeles
nydeligt.

Poul Erik

Fra : Puk

Dato : 15-08-04 13:18

> Det har jeg set tilsvarende i min svogers have.
> Nu ses stubbene bare som efeubevoksede forhøjninger i haven. Det er
aldeles
> nydeligt.

Lige præcis
Efuen kan jo snildt blive problematisk, hvis man ikke bryder sig om den, for
den kan unægteligt tage godt fat og være lidt svær at komme af med. Men jeg
synes, den er aldeles fantastisk. Også samtlige lysmaster rundt om vores
grund er overtaget af efeu og jeg synes bestemt det pynter på dem *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : Jan Achmann

Dato : 16-08-04 17:56

Dav igen, Puk.
Nu orker jeg ikke at læse alle de andre kloge hoveders indlæg, men her er
mit forslag.

Ihjelslåning:
Sav stubben over ned til frisk ved. Bor med stort bor (10-12 mm) en
million huller. Alternativt, jog motorsaven så lodret som muligt ned i
stubben, så mange steder som muligt, og i en dybde på måske 10 cm.
Fyld alle huller med ufortyndet round-up.

Hvis du ikke kan lide at bruge denne harmløse "gift", så kan du lave en
10% fortynding af oxalsyre (et salt, du kan købe alle vegne, f.x. i Matas.)
og bruge det istedet.
HVIS du bruger oxalsyre så skal du bagefter dække med en mørk pressening
eller sort plast eller lign.
Hvis du bruge RoundUp hører du nok ikke mere til det træ!
Anyway....

Forslag til "kamuflage". Jeg har selv, som alternativ til opgravning af
stubbe og døde bambusser, dækket det hele med en bunke jord. (Du skal jo
alligevel ha' noget hentet til det andet projekt)
Et sådan sted er som skabt til stenbed, fordi drænet med tiden bare bliver
bedre og bedre, som stubben nedbrydes.

HVIS du kan få en rendegraver ind (en rigtig en, ikke så'n en i
tøsemodel), så vil det tage den 45 sek at rykke hele molevitten op.

Jan

Fra : Puk

Dato : 17-08-04 07:19

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen Jan

Tak for alle dine gode råd. Jeg er sikker på, at jeg nok skal få bugt med
krabaten på den ene eller den anden måde.

> HVIS du kan få en rendegraver ind (en rigtig en, ikke så'n en i
> tøsemodel), så vil det tage den 45 sek at rykke hele molevitten op.

Det VAR en tøsemodel, men en ven kunne komme med den gratis, så den var jo
et forsøg værd, og den tog da også alle de store bambusrødder uden
problemer.

Denne rod står mindre end en meter fra hegnet til bagboen, så jeg tror jeg
prøver noget andet end en rendegraver. Jeg er lidt bange for at de store
rødder fra selve kernen af roden går langt ind i bagboens have og kan lave
en del ravage, hvis vi begynder for alvor at rykke til i stubben/roden.

Mange hilsner
Puk

Fra : Carsten

Dato : 17-08-04 21:35

Jeg havde en lignende rod sidste år.
Den dækkede jeg med jord og såede græs. Når træet skyder (det gør det ikke
mere) bliver skudene klippet at græsmaskinen. Vores lille datter elsker i
øvrigt at lege på højen. Nemt og billigt !!!!

Fra : Johnt

Dato : 17-08-04 22:15

> stor

Hedeselskabet kan gøre det for dig:
http://makeashorterlink.com/?Z24712319

Hilsen

Johnt

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 18-08-04 07:13

Der findes altså, en maskine der hedder en "Rodfræser"- den er vældig
effektiv, men det koster selvfølgelig nogle kroner.

Hilsen Kenneth

Fra : Chriz

Dato : 18-08-04 07:36

Yes, det er nemlig rigtigt. Se feks mit indlæg fra lø kl 13:20......

mvh

Chriz