Form Design
Fra : Kenneth Fuglsang

Dato : 09-05-01 20:32

hvordan laver jeg farver og det flade design om i css som gjort her
http://www.msdesign.dk/index.asp?id=sms

--
Med Venlig Hilsen
Webmaster

Fra : Martin Kruse

Dato : 09-05-01 22:14

"Kenneth Fuglsang" <kenneth-fuglsang@pc.dk> skrev i en meddelelse
> hvordan laver jeg farver og det flade design om i css som gjort her
> [...]

Hej Kenneth.
Det er mig der har stået for den del blandt meget andet på MS Design.

Det er gjort ved at alle felterne som du kan se har et id der hedder "form":
<input type="XXXX" name="XXXX" id="form">
I toppen af alle siderne linker jeg til en fil der hedder style.css.
I denne fil er der en linje der ser således ud:

#form { font-family: verdana; font-size: 9px; background-color: #C0C0C0;
color: #000000; border-color: #000000; border-style: solid; border-width:
1px}

Her kan du definere en masse forskellige ting.
Det kan også gøres på denne måde:

<input type="XXXX" name="XXXX" style="font-family: verdana; font-size: 9px;
background-color: #C0C0C0; color: #000000; border-color: #000000;
border-style: solid; border-width: 1px">
Men hvis jeg vil ændre f.eks en farve skal jeg rette tusind steder for hvert
form-element.
Som jeg har gjort skal jeg bare ændre i style.css-filen.

Håber det hjalp.
Ellers skriv...

--

MK
http://www.msdesign.dk

Fra : Kenneth Fuglsang

Dato : 10-05-01 07:21

OK, takker!

--
kenneth-fuglsang@pc.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 10-05-01 11:01

Davs

> Det er gjort ved at alle felterne som du kan se har et id der hedder "form":
> <input type="XXXX" name="XXXX" id="form">

Bør det ikke være class="form" i stedet for? ID er så hut jeg visker
beregnet til elementer, som kun forekommer een gang på siden...

--
/Thomas - e-mail: u972035@daimi.au.dk
homepage: http://www.daimi.au.dk/~u972035

Uanset hvordan man drejer sig, så vender røven bagud

Fra : Martin Kruse

Dato : 10-05-01 14:54

> Bør det ikke være class="form" i stedet for? ID er så hut jeg visker
> beregnet til elementer, som kun forekommer een gang på siden...

Jeg bruger id til flere elementer på siden og det er der intet i vejen med.
Den eneste forskel jeg kender på id og class er hvordan det skal se ud i
style-sheetet.

Med id er det:
#form

Med class er det:
..form (et punktum foran)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-05-01 16:59

On Thu, 10 May 2001 15:54:01 +0200, "Martin Kruse"
<martin.kruse@get2net.dk> wrote:

>Jeg bruger id til flere elementer på siden og det er der intet i vejen med.

Jo, det er der nu. Se:

- som bl.a. fortæller:

id = name [CS]
This attribute assigns a name to an element. This name must be unique
in a document.
class = cdata-list [CS]
This attribute assigns a class name or set of class names to an
element. Any number of elements may be assigned the same class name or
names. Multiple class names must be separated by white space
characters.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-05-01 18:48

Thu, 10 May 2001 15:54:01 +0200, skrev "Martin Kruse"
<martin.kruse@get2net.dk>:

>Jeg bruger id til flere elementer på siden og det er der intet i vejen med.
>Den eneste forskel jeg kender på id og class er hvordan det skal se ud i
>style-sheetet.

Det er muligt, at det vil virke i nogen browsere, men det er ikke
korrekt anvendelse.

ID er beregnet til et unikt tag, som kun skal bruges et sted.
Class bruges når det skal gå igen flere steder.

Hvis man vil bruge ID på flere tags, så kan det dog godt lade sig
gøre, hvis man gør sådan:

*#z98y { letter-spacing: 0.3em }

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Martin Kruse

Dato : 11-05-01 15:04

> [...]
> Class bruges når det skal gå igen flere steder.
>
> Hvis man vil bruge ID på flere tags, så kan det dog godt lade sig

Ok... Jeg er blevet klogere.
Man lærer jo af sine fejl. Mange tak for det.
Vil hurtigst muligt rette siden.