Købe aktier?
Fra : Erling Hansen

Dato : 13-08-04 18:34

Hvis jeg som ganske uerfaren på området får lyst til at købe nogle
aktier (ikke store beløb) kan jeg henvende mig i min bank eller hos en
mægler, ikke?

Selvfølgelig skal disse folk have noget for at handle for mig. Hvor
meget skal jeg regne med at 'bløde' - og hvem er bedst, bank eller
mægler?
mvh
Erling Hansen

Fra : Korch

Dato : 13-08-04 22:39

Jeg må indrømme at jeg synes mægleren er bedst. Jeg bruger selv Stocknet,
som nu er overtaget af Nordnet, og er yderstr tilfredse med dem.. alt efter
hvor mange handler du laver, koster det maks 75kr. pr handel, hvorimod de
fleste banker tager lidt mere... Det er gratis at oprette en konto hos
f.eks. Stocknet, det var det i hvert fald for mig, du skal bare overføre
penge fra din bankkonto til din Stocknet konto.
Som jeg oplever det, så tager det for lang tid hos bankerne. Når jeg sælger
en aktie, går der oftes et par dage inden pengene går ind på kontoen,
hvorimod hvis du handler ved f.eks. Stocknet, så har du pengene
øjeblikkeligt og kan handle videre.

Det er ligeledes meget brugervenlig at bruge sådanne mæglere, synes jeg i
hvert fald.

Håber du får held med dine aktier...

mvh.

Peter Koch Hansen

Fra : Michael

Dato : 14-08-04 08:51

" Korch" <kokshoved@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> øjeblikkeligt og kan handle videre.
>
> Det er ligeledes meget brugervenlig at bruge sådanne mæglere, synes jeg i

Det er nu ikke helt korrekt...

I min bank (BasisBank) går der ganske rigtigt nogle dage inden pengene
registreres på kontoen, men det gælder både køb og salg. Sælger du for
f.eks. 10.000 kr, kan du derfor købe øjeblikkeligt for de selvsamme 10.000
kr. Det registreres ganske vist ikke på kontoen, men derimod i depotet,
hvorved man kan handle videre med det samme.

Iøvrigt betaler jeg også max. 75 kr. pr. handel

Fra : Korch

Dato : 14-08-04 10:12

ok, der er sikkert også flere banker hvor det fungere magen ved, men jeg kan
nu godt lide at bruge Stocknet, da det er meget nemt og overskueligt.

Koch

Fra : BB

Dato : 14-08-04 10:43

Det er fair nok at du kan lide Stocknet, men jeg tror de fleste har gode og
overskuelige selvbetjeningssystemer. jeg bruger eksempelsvis
Onlineinvestering fra Nordea. Det er let tilgængeligt - derimod er jeg stået
af på Danske Banks system, som ikke er for 'hvide mennesker'.

BB

Fra : Erling Hansen

Dato : 14-08-04 10:14

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> [...]
>
> Selvfølgelig skal disse folk have noget for at handle for mig. Hvor
> meget skal jeg regne med at 'bløde' - og hvem er bedst, bank eller

Tusind tak for gode råd. Jeg synes oversigtssiderne på Stocknet er til
at forstå for en begynder. Nu vil jeg også lige checke priserne på min
bank (DanskeBank), inden jeg kaster mig ud i det.
mvh
Erling Hansen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 16-08-04 17:09

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> og hvem er bedst, bank eller
> mægler?

For en uerfaren er banken nok bedst - selvom den er dyrest. I banken kan man
sige at man vil have for x tusind af noget eller sælg det hele bedst muligt
og så overlade det mekaniske til banken. Det er måske en meget fornuftig
start.

Nordnet er billig og man kan næsten alt, men interfacet er mildest talt
spartansk: Et rigtigt "you asked for it, you got it!!" interface; ikke noget
med at checke ordrer osv. de ryger lige igennem. Hvis du taster noget du
ikke lige mente, så er det bare synd for dig.