Josef bevidnes af den førende ægyptolog!
Fra : Lyrik

Dato : 13-08-04 00:09

" When it comes to exploring, David Rohl makes Indiana Jones look like an
under-achiever. ... Rohl is Britain's higest profile Egyptologist." Daily
Express.

Midjanitterne solgte Josef i det østlige floddelta af Nilen til Podipare en
militær kommandant i Ra's hær. Han var tillige ypperstepræst i Ben Ben sten
templet i Iona. Tillige var han guvernør for statsfængslet i Memphis.
Podipares hustru hed Nofret og var en del yngre end sin mand. Det var hende
som beskyldte Josef for forsøg på voldtægt.
Podipare skånede Josef for dødsstraf og indsatte ham i fængslet i Memphis
hvor han opholdt sig i 9 år.
I det 7. år tolkede han drømmene hos faraos bager Ankhtify og mundskænken
Meketre.

Meketres herre var farao Nimaatre Amenemhat III (1678-1635 BC). Han havde
sin far som medregent som var kotume siden mordet på Amenemhat I
(1803-1774); så kunne man beholde dynastiet ved snigmord på farao. Faderen
hed Khakaure Senuseret III hvis tronår lå 31 år tilbage i 1698 BC.
Den gamle konge gik i en slags pension efter sønnens kroning og blev benævnt
Horus den ældre, mens sønnen blev Horus den yngre.

Josef blev nybarberet ført til paladset i Itj-Tawy iklædt en ny mangefarvet
klædning, typisk for hans folk. Her tolkede han drømmen om de 7 fede- og de
7 magre køer.
De 7 magre år betød aat nilens vand i 7 år gik over de sædvanlige bredder,
druknede dyrene på marken og skyllede husene væk. Noget måtte gøres, Josef
blev vizier over hele projektet.
Kornet kom i siloer uden for vandets rækkevidde. Der planlagdes en kanal til
at lede overskudsvandet væk fra nedre Ægypten og ind i Faiyum oasens
naturlige lavning. Faiyum kanalen blev kendt som Bahr Yussef (arabisk).
Josef genforenedes med Podipare som han nu var herre over og denne gav ham
sin datter Yasenat, som fødte Josef to sønner Manasse og Efraim. De bosatte
sig i det østlige delta i området Pa-Kes.
I det 2. af oversvømmelsernes 7 år døde Senuseret III-Horus den Ældre-i 1660
BC.
Amenemhat havde ingen søn at sætte på tronen så Josef blev i realiteten
medregent!
Josef blev kendt som Pa-Ankh (Den der lever!)
Bibelforfatteren hebraiserede navnet Zaphenath-Paaneah, fra det ægyptiske
djedu-en-ef pa-ankh, udtalt som Zatenaf-Paaneah og som betyder:"han som
bliver kaldt "Den som lever" ".
Der er meget, meget, meget mere. Men nu stopper jeg. Se Josefs huse som er
fundet. Et af dem har tolv søjler som minde om Israels tolv sønner. Det er
fra Josefs palads i Avaris.(from eden to Exile David Rohl)

Hilsen Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-08-04 01:31

I news:cfgt9c$i6o$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

> [...]
> som er fundet. Et af dem har tolv søjler som minde om Israels tolv
> sønner. Det er fra Josefs palads i Avaris.(from eden to Exile David

Nu risikerer du at få en hel hoben af bibelfornægtere på nakken

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Bhatu Peter

Dato : 13-08-04 06:28

Lyrik wrote:
> [...]
> som er fundet. Et af dem har tolv søjler som minde om Israels tolv
> sønner. Det er fra Josefs palads i Avaris.(from eden to Exile David

Hov! Interessant! Er der lavet en webside, med mere info?

--
Bhatu Peter
"May all beings be blessed with happiness..."

Fra : Lyrik

Dato : 13-08-04 10:10

"Bhatu Peter" <Info@Theravada.[DK]> skrev i en meddelelse
from eden to Exile David

> Hov! Interessant! Er der lavet en webside, med mere info?
>
> --
> Bhatu Peter
> "May all beings be blessed with happiness..."
++++++++++++++++++++++
Nej der er ingen webside så vidt jeg ved. Der er jo en masse stof som kræver
at man læser bogen From Eden to Exile.
Du kan købe den her fra Amazon.uk, den engelske Amazon der er indenfor EU.
Prisen er sølle 7,19 pund, cirka 75 kroner.:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0099415666/ref=pd_sim_b_dp_2/202-3869126-9965418

Hilsen
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-08-04 12:25

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

> [...]
> Du kan købe den her fra Amazon.uk, den engelske Amazon der er indenfor EU.
> Prisen er sølle 7,19 pund, cirka 75 kroner.:

Man kan også købe Narniabøgerne og læse dem igen. De giver i det
mindste ikke indtryk af at være andet end skønlitteratur.
--
Peter B. Juul, o.-.o "[Tor Nørretranders] er feteret i medierne
The RockBear. ((^)) som 'videnskabsjournalist' og ofte også

Fra : Lyrik

Dato : 13-08-04 13:36

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

EU.

> Man kan også købe Narniabøgerne og læse dem igen. De giver i det
> mindste ikke indtryk af at være andet end skønlitteratur.
++++++++++++++++++++++++++++++
Hvis verdens førende ægyptolog kun skal betragte sin forskning som
skønliteratur, så eksisterer der ingen videnskab på det område!
Jeg synes du skulle sætte dig ind i det før du stikker næsen i sky og
udstøder dit bamsebrøl!
Det brøl var en ægte jantebøvs!,-)

Hilsen
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-08-04 14:08

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

> Hvis verdens førende ægyptolog kun skal betragte sin forskning som
> skønliteratur, så eksisterer der ingen videnskab på det område!

Det er korrekt, at David Rohl er ægyptolog. Det ser også ud til, at
han nyder en vis respekt i ægyptologiske kredse. Denne respekt ser dog
mere ud til at stamme fra, at han har pustet lidt liv i ægyptologien,
der ellers var ved at være skindød.

Ord som "controversial" og "disputed" ses overalt i artikler om
manden, når jeg kigger lidt efter ham på Google.

Det er _lidt_ af en tilsnigelse at udråbe han til "verdens førende
ægyptolog", med mindre man selvfølgelig vurderer ud fra om man kan
lide hans konklusioner - og det er der nok mange kristne, der kan.

Det ser meget ud til at hans metodik ikke så meget er at undersøge
Ægyptens historie, men snarere med Bibel i hånd at vise mulige
indicier for historier fra Bibelen. Vi taler trods alt om manden, som
har brugt en del af sit professionelle liv på at lede efter Edens
have.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaquiden Romeo."

Fra : Lyrik

Dato : 14-08-04 08:50

> [...]
> indicier for historier fra Bibelen. Vi taler trods alt om manden, som
> har brugt en del af sit professionelle liv på at lede efter Edens
++++++++++++++++++++++++++++++
Og som har fundet den!
Adji Chai valley.

Hilsen
Jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-08-04 12:21

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

> Og som har fundet den!
> Adji Chai valley.

Det _øger_ ikke hans troværdighed, hvis det er det du tror.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Lyrik

Dato : 14-08-04 13:16

> Det _øger_ ikke hans troværdighed, hvis det er det du tror.
++++++++++++++++++++++++
Hvorfor?

Hilsen
jens

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 13-08-04 14:32

Scripsit Lyrik:

> Hvis verdens førende ægyptolog kun skal betragte sin forskning som
> skønliteratur, så eksisterer der ingen videnskab på det område!

Der var vist en del som aldrig havde hørt om verdens førende ægyptolog
og hans forskning før du begyndte at skrive om den her. Verdens
førende ægyptolog lader til at have en bibeskæftigelse som TV-vært,
men sådan er det nok med disse ressourcestærke individer som bare
klarer det hele. Selv deklarerede "kreationistiske arkæologer" som
Bryant Wood synes at være yderst skeptiske overfor verdens førende
ægyptolog, se f. eks. http://www.christiananswers.net/abr/rohl.html

Lars Erik Bryld

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-08-04 16:54

)

> Selv deklarerede "kreationistiske arkæologer" som
> Bryant Wood synes at være yderst skeptiske overfor verdens førende
> ægyptolog, se f. eks. http://www.christiananswers.net/abr/rohl.html

;-D

Jeg må nok sige at jeg heller aldrig før har hørt om manden og at han i
_bedste_ fald lyder som en populærvidenskabelig amatør.

Hvis man skal ha' fat på een, der derimod virkelig _kan_ kaldes "Verdens
Førende Ægyptolog", ville jeg umiddelbart hellere satse på ham her:

http://www.guardians.net/hawass/

Anders Peter Johnsen

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 13-08-04 18:25

> [...]
>
> Hvis man skal ha' fat på een, der derimod virkelig _kan_ kaldes "Verdens
> Førende Ægyptolog", ville jeg umiddelbart hellere satse på ham her:

Lyder som om, at denne herre er det samme for ægyptologien, som Erik von
Dänichen er for alm. arkæologi, og især for historie.
(Det er ham, der mener, at Gud var en alien, at billeder som Himmelfarten
(Både Jesus' og Elias' ) var tegn på, at de blev beamet op i et rumskib...)

--
MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-08-04 18:36

Betina og Claus Ellegaard Skytte wrote:

> [...]
> (Det er ham, der mener, at Gud var en alien, at billeder som
> Himmelfarten (Både Jesus' og Elias' ) var tegn på, at de blev beamet

Hvilken een af dem?

David Rohl eller Dr. Hawass?

(Tag det evt. som en øvelse i citatteknik, da jeg faktisk er ret forvirret
over placeringen af dit svar i forhold til mit indlæg! ;-D)

Anders Peter Johnsen

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 13-08-04 20:45

> Hvilken een af dem?
>
> David Rohl eller Dr. Hawass?
>
> (Tag det evt. som en øvelse i citatteknik, da jeg faktisk er ret forvirret
> over placeringen af dit svar i forhold til mit indlæg! ;-D)

Rohl.

Generelt tager jeg alle historiske "nyheder", der er baseret på Bibelens
ordlyd med et gran salt, især, hvis de er baseret på andre (unøjagtige)
tidsregninger. Modsat mit syn på det guddommelige, og et guddommeligt væsen,
er jeg et ægte barn af naturvidenskaben. (Kan det bevises? Nå ikke. Det var
ærgerligt, så tror jeg ikke på det.)

--
MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-08-04 20:50

I news:cfj5kd$t62$1@news.net.uni-c.dk skrev
Betina og Claus Ellegaard Skytte følgende:

> [...]
> et guddommeligt væsen, er jeg et ægte barn af naturvidenskaben.
> (Kan det bevises? Nå ikke. Det var ærgerligt, så tror jeg ikke på

Så der er ikke ret meget af det der står i Bibelen du så tror på?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-08-04 21:00

"Andreas Falck" <fake@skrift.dk.invalid> writes:

> Så der er ikke ret meget af det der står i Bibelen du så tror på?

Nu er der jo forskel på tro og på naivitet.

Det er altid nemt at hente financiering blandt rige amerikanere for
forskning, der skal vise, at Bibelen har ret i dit og dat. Det er ikke
ligefrem upartisk forskning, der kommer ud af det og derfor er man
nødt til at kritisk overfor resultaterne (som al forskning!)
--
Peter B. Juul, o.-.o "Could it possibly get uglier? I used to be a
The RockBear. ((^)) highly respected Watcher and now I'm a wounded

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-08-04 21:53

I news:m2acwylsgj.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk skrev
Peter B. Juul følgende:

> [...]
> ikke ligefrem upartisk forskning, der kommer ud af det og derfor er
> man nødt til at kritisk overfor resultaterne (som al forskning!)

Der er ikke ret megen forskning der i realiteten er upartisk når det
kommer til stykket.

Og ja, man skal være kritisk, *også* når det gælder forskning der har
til hensigt at skulle vise at Bibelen har ret. Tit kan det være svært
at finde den rigtige balance mellem det at være åben for nye idéer
samtidig med at man holder fast i den sunde kritiske sans.

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 13-08-04 22:25

"Andreas Falck" <fake@skrift.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> I news:cfj5kd$t62$1@news.net.uni-c.dk skrev
> Betina og Claus Ellegaard Skytte følgende:

> Så der er ikke ret meget af det der står i Bibelen du så tror på?

Bibelen er for mig en historisk kilde på linje med Illiaden, Gilgamesh o.
lign. Og som jeg mente, men måske ikke skrev tydeligt nok, tror jeg på en
Gud, men som skrevet senere i tråden, den slags forskning, der skal bevise
det ene eller det andet i Bibelen, tror jeg kun på, hvis det bliver bakket
op af hardcore beviser (arkæologiske fund, tekster fra andre kulturer etc.)
Syndfloden f.eks. tror jeg på er sket, da det er en historie, der er
gentaget i flere mellemøstlige mytologier, og desuden er der fundet beviser
på en stor oversvømmelse i området for ca. 4.000 år siden. Noa tror jeg ikke
på som andet end en mytologisk figur, da hans skib ikke er fundet endnu.

Tidsregnings-hokus-pokus kan svare lidt til, at man tror på Tor, da det jo
ikke er holdt op med at tordne endnu.

--
MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-08-04 22:29

I news:cfjbf1$uhk$1@news.net.uni-c.dk skrev
Betina og Claus Ellegaard Skytte følgende:

[ ... ]
> [...]
> i flere mellemøstlige mytologier, og desuden er der fundet beviser
> på en stor oversvømmelse i området for ca. 4.000 år siden.

Tak for dit svar, der tydeligt viser at du alligevel tror på
rigtigheden af en masse af det der står i Bibelen. Og bevar endelig
den kritiske holdning du har, da den lyder til at være en sund og
seriøs kritisk holdning.

Fra : Lyrik

Dato : 14-08-04 09:16

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> klarer det hele. Selv deklarerede "kreationistiske arkæologer" som
> Bryant Wood synes at være yderst skeptiske overfor verdens førende
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Rohl ER ægyptlogien! På samme måde som Bobby Fischer VAR verdensmester selv
om Anatoly Karpov var regerende mester. "Karpov" i dette tilfælde prof.
Kichener fra Liverpool.
Alle jeres fordomme om at stå på sikker videnskabelig grund baserer sig på
den aldrende professors bibelnedgørende ateistiske udsagn. Han holder enhver
justering af arkæologien i et jerngreb hvor han håner og spytter på alle som
ønsker justeringer. Og hans diciple er i!!

Rohl er ikke! bibeltro! Han mener for eksempel at Adam giftede sig med en
shamans datter der hed Havva og shamanens stamme hed havaditter!
Gud figurerer slet ikke som element i hans helt videnskabelige beretninger!

Han mener at der var flere mennesker uden for Eden.
Men han har fundet forbindelsen mellem den bibelske syndflodsberetning og de
babyloniske myter.
Han har fundet området Nod hvor Kain fandt sin kone. Det hedder Nodq i dag.
Han har fundet de første smede hvor Tubal-Kajin boede og landet Havila hvor
der findes guld.

Men Rohl vil finde Israelitternes væren og aftryk i denne verden!
Det er hidtil ikke lykkedes arkæologerne at finde ret meget ud over "Salomos
stalde".
De leder simpelt hen 300 år forkert! Det er den eneste lille justering der
skal til for at finde israelitterne og Jerikos faldne mure!

Tænk lige over det! Her sidder vi nogle lægfolk og par almindelige
akademikere og nedgør et geni hvorom der bliver sagt:
" When it comes to exploring, David Rohl makes Indiana Jones look like an
under-achiever. ... Rohl is Britain's higest profile Egyptologist." Daily
Express.

Sådan noget siger selv den ringeste avis ikke uden der er hold i tingene. At
sammenligne ham med Erich von Dänichken er helt hen i vejret.
Manden er arkæolog og forsker og han læser Hieroglyffer og kileskrift, samt
elamitiske sprog som i læser dette indlæg-skam jer og kom med argumenter i
stedet!
Mener i virkelig at Josef aldrig har eksisteret?

Hilsen
Jens

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 14-08-04 13:35

Scripsit Lyrik:

> Rohl ER ægyptlogien! På samme måde som Bobby Fischer VAR
> verdensmester selv om Anatoly Karpov var regerende mester. "Karpov"
> i dette tilfælde prof. Kichener fra Liverpool.

.... din tro er stærk, men sammenligningen med Bobby Fischer er måske
mere præcis end godt er for din sag. Måske det Bobby og David har mest
tilfælles er den afhoppede kæde.

> [...]
> Han holder enhver justering af arkæologien i et jerngreb hvor han
> håner og spytter på alle som ønsker justeringer. Og hans diciple er

Beklager - det anede jeg simpelthen ikke, men det ligner nu også mest
en kompliment.

Lars Erik Bryld

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-08-04 17:04

Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> writes:

> Beklager - det anede jeg simpelthen ikke,

Men du forstod sætningen? Det gjorde jeg ikke.

Fra : Lyrik

Dato : 14-08-04 22:49

> [...]
> tilfælles er den afhoppede kæde.

> Beklager - det anede jeg simpelthen ikke, men det ligner nu også mest
+++++++++++++++++++++++++++
Ok det er fint at have respekt for en gammel professor, hvis navn iøvrigt er
Kenneth Kitchen og ikke som jeg fik skrevet Kichener.Sorry.
Rohl føler at arkæologerne har smølet i 200 år. De har ikke fundet noget
væsentligt som kan bekræfte den historie vi finder i Bibelen.
Hvorfor finder de så lidt? Er det fordi det ikke er sket?

Er det som Israel Finkelstein (assyriolog og vist leder af musæet i
Jerusalem) siger: "There is almost no evidence for the tenth century. There
is almost no evidence for Solomon. Jerusalem at this time was probably a
very small village, or a very poor town."
Eller som Bill Dever sagde om Jeriko:
"Joshua destroyed a city that wasn't even there"

Eller Ze'ev Herzog om Exodus:
"a history that never happened".
Alle de manglende fund baserer sig på Kenneth Kitchens kronologi som linker
Bibelens begivenheder sammen med den ægyptiske kronologi som praler af at
være nøjagtig med en margen på 20 år! Lidt pral, men alligevel.
Og hvordan har Kenneth Kitchen linket de ting sammen? Det har han på én
eneste begivenhed nemlig at farao i Bibelen benævnt Sjisjak skulle være
identisk med den ægyptiske farao Sheshonk II.
Er han det, så vil udgravninger som går efter lag og derved går efter en
bestemt tidsperiode, ikke vise israelitter på steder hvor de burde have
været!
Rohl føler sig udfra sin forskning sikker på at den gamle kronologi er
forkert og har sat en såkaldt ny kronologi op som flytter 300 år på
tidsbilledet.
Anvendes denne forskning i stedet så dukker israelitterne op som man efter
bibelhistorien skulle forvente. Jerikos mure falder og glider ned af den
glatte stenflade der er lavet for at man ikke skal køre belejringsmaskiner
frem eller sætte stiger op.
Kananæiske byer bliver brændt ned til grunden og David er i forbund med
filisterfyrsten imod Saul.
"Skide 300 år fra ingenting til alting, men Kenneth Kitchen spytter bare og
ytrer aldrig i livet"!

Hilsen
jens