Radiometriske dateringer - hjælp til overs~
Fra : Andreas Falck

Dato : 12-08-04 19:44

Findes der her en der vil oversætte denne tekst til dansk:

By measuring the amount of uranium and 'radiogenic lead' in these
crystals, one can calculate that, if the decay rate has been constant,
about 1.5 billion years must have passed. (This is consistent with
the geologic 'age' assigned to the granites in which these zircons are
found.)

There is a significant amount of helium from that '1.5 billion years
of decay' still inside the zircons. This is at first glance
surprising for long-agers, because of the ease with which one would
expect helium (with its tiny, light, unreactive atoms) to escape from
the spaces within the crystal structure. There should surely be
hardly any left, because with such a slow buildup, it should be
seeping out continually and not accumulating.

Drawing any conclusions from the above depends, of course, on actually
measuring the rate at which helium leaks out of zircons. This is what
one of the RATE papers reports on. The samples were sent to a
world-class expert to measure these rates. The consistent answer: the
helium does indeed seep out quickly over a wide range of temperatures.
In fact, the results show that because of all the helium still in the
zircons, these crystals (and since this is Precambrian basement
granite, by implication the whole earth) could not be older than
between 4,000 and 14,000 years. In other words, in only a few
thousand years, 1.5 billion years' worth (at today's rates) of
radioactive decay has taken place. Interestingly, the data have
since been refined and updated to give a date of 5,680 (+/- 2,000)
years.

På forhånd tak

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-08-04 17:44

Andreas Falck wrote:
> [...]
> about 1.5 billion years must have passed. (This is consistent with
> the geologic 'age' assigned to the granites in which these zircons are

"Ved at måle indholdet af uran og 'bestrålet bly' i disse krystaller, kan
man - forudsat at henfaldstiden har været konstant - beregne at ca. 1,5
milliard år er gået. (Dette stemmer med den geologiske 'alder' man har givet
de granittyper, i hvilke disse zirconer (APJ: navnet på et mineral) er
blevet fundet.)"

> [...]
> hardly any left, because with such a slow buildup, it should be
> seeping out continually and not accumulating.

"Der er stadig en bemærkelsesværdig mængde helium fra de '1,5 milliard års
henfaldstid' i disse zirconer.
Umioddelbart virker det overraskende for 'lang-varige' (APJ: betydning her
usikker! Tales der mon om stofferne eller om tilhængere af
gammeljordskreationisme?) på grund af den lethed, hvormed man ville forvente
at helium (med dets små, lette ikke-reaktive atomer) ville kunne forlade
hullerne i krystalstrukturen. Der skulle virkelig næsten ikke være noget
(APJ: helium) tilbage, for med så langsom en akkumulation burde det
kontinuerligt sive ud og ikke opbygges (APJ: i zirconerne)."

> [...]
> radioactive decay has taken place. Interestingly, the data have
> since been refined and updated to give a date of 5,680 (+/- 2,000)

"At drage nogen som helst konklusioner af det ovenstående afhænger
selvfølgelig af at man faktisk måler (APJ: Eller "kan måle") den hastighed,
hvormed helium siver ud af zirconer. Det er dette, een af
RATE-afhandlingerne omhandler. Prøverne blev sendt til en af verdens førende
eksperter (APJ: Man kan altså næppe omtale eksperter som
"verdensklasse-eksperter", i hvert ikke på dansk, ligesom jeg tvivler på den
engelske berettigelse!) for at måle disse hastigheder. Det samstemmende svar
lød: Helium'en siver faktisk hurtigt ud ved mange forskellige temperaturer.
Helt konkret viser resultaterne at disse krystaller (og da det er den
præ-kambriske grundfjeldsgranit dermed også hele Jorden) ikke kan være ældre
end mellem 4.000 og 14.000 år, da al heliumen stadig er bevaret i zirconene.
Med andre ord er der på få tusind år (med nuværende udsivningshastigheder)
sket 1,5 milliards radioaktivt henfald. Interessant nok er måleresultaterne
siden blevet forbedret og opdateret til at give en datering på 5,680 (+/-
2000) år".

Og så lige til oversætterens kommentar: Jeg håber så sandelig ikke dét der
skal forestilles at være "videnskabelig" argumentation for at
Ungjordskreationismen, for mine alarmklokker lyste altså konsekvent gennem
hele denne passage. Brugen af ord som "world class experts" (sjovt nok
nævnes der ingen navne på disse "Verdensklasseeksperter"?) og så
selvfølgelig lige den helt vidunderlige datering på "nøjagtig" 5680 år
("give or take" hele 2000 år!!!) tyder på at det bare ikke holder en meter
rent videnskabeligt

Helt centralt er nemlig denne ret tvivlsomme forestilling om at helium
"sådan bare lige" siver ud af zirconer i massiv granit, selv i dybt
grundfjeld, fordi heliumatomer er så relativt små. Opfatter man i ramme
alvor disse heliumatomer mon som en slags "små fisk i et meget stortmasket
atomnet"?

Spørg evt. selv folk i dk. videnskab om den holder, for det lugter altså
stærkt af at være dybt pseudovidenskabelig argumentation, der er konstrueret
for at snyde autoritetstro lægmænd på nøjagtig samme måde som når Colgate i
ramme alvor hævder at "fluortandpasta (men ikke nødvendigvis deres egen!)
anbefales af førende tandlæger" i deres reklamer.

Anders Peter Johnsen

Fra : Søren Kongstad

Dato : 13-08-04 18:06

Anders Peter Johnsen wrote:
> [...]
> ramme alvor hævder at "fluortandpasta (men ikke nødvendigvis deres egen!)
> anbefales af førende tandlæger" i deres reklamer.

Uddraget er fra en meddelelse fra RATE gruppen som er en del af ICR -
Institute for Creation Research, en ungjordskreatiinistisk gruppe.

Her er en kommentar til en af udtalelserne fra RATE fra en af de
forskere de refererer

http://groups.google.dk/groups?q=icr+helium&hl=da&lr=&ie=UTF-8&safe=off&selm=86b7ec04.0210161541.6d34fa9%40posting.google.com&rnum=4

"Taking the approximate diffusion parameters for He diffusion in zircon
from our experiments, one would predict that zircon would retain 90%
of
its He over 10 myr if it were held at about 165 oC (would retain more
if
held at lower T), or over 1.5 byr if it were held at about 100-120 oC
(more if held at lower T). The only requirement for retaining most of
the
internally generated He over geologic timescales is that the
temperature
is lower than approximately 120-170 oC. This simply means that zircons
in
the upper ~7-9 km of the earth's crust (where temperatures are
typically
below about 175 oC) will have retained most of their He since the time
that they were above ~175 oC. There are many, many places where
erosion
and tectonic rates are slow enough that the upper crust remains this
cool
over tens to hundreds of millions of years, and sometimes billions of
years. So there is no problem. Zircon can retain He in its crystal
lattice
for timescales on the order of 10^7-10^9 years or longer, given
temperatures below about 120-170 oC. The only possible complication to
this is if zircon becomes radiation damaged because of high U-contents
and
extremely old age. In this case, He diffusivity decreases, but the
bulk He
diffusivity is still a function of temperature and time, and one can
apply
the same sorts of considerations as above, and you don't need to have
temperatures be too cold to still keep most of the He. I suspect that
the"

/Søren

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-08-04 18:28

I news:411cefbb$0$272$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Anders Peter Johnsen følgende:

[ oversat tekst ]

> Og så lige til oversætterens kommentar: Jeg håber så sandelig ikke
> dét der skal forestilles at være "videnskabelig" argumentation for
> at Ungjordskreationismen,

Jeg fandt det som en enkelt sidebemærkning på en hjemmeside, der
egentlig handlede om noget helt andet. Jeg kunne ikke (med mine
begrænsede engelskkundskaber) få det til at passe ind i sidens øvrige
budskab - derfor ønskede jeg hjælp til oversættelse af teksten

Du skal have tak for din hjælp, og også tak til Søren Konstad for hans
bemærkninger m.v.