At være frelst
Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-08-04 07:23

I indlægget om "en grufuld tanke" bruger flere af
skribenterne begrebet "at være frelst".
Det har altid undret mig, at f.eks. Indre Mission
kan bruge udtrykket - "Jeg er frelst".

Hvad mener I med det?
Hvad mener andre om det?
Hvordan forholder I jer til, når de personer, der
udtaler sig således om sig selv - også snyder og
bedrager i flæng?

Mvh.Bodil.

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 12-08-04 07:55

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:411b0cb9$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Hvad mener andre om det?
> Hvordan forholder I jer til, når de personer, der
> udtaler sig således om sig selv - også snyder og

I mine øjne er der ingen, der er mere frelst end andre. Enten er alle (der
er kristne) frelst, eller også er ingen frelst. Jeg vælger at tro på det
første, da der jo står, at Jesus døde for at bøde for vores synder. Og da
han er død, er vi frelst.

Men dermed ikke være sagt, at man ikke kan prøve at leve op til de kristne
værdier. Især finder jeg den gyldne regel vigtig.

--
MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-08-04 10:05

"Betina og Claus Ellegaard Skytte" <Bces@midtfyn.net> wrote in message

> [...]
>
> Men dermed ikke være sagt, at man ikke kan prøve at leve op til de kristne
> værdier. Især finder jeg den gyldne regel vigtig.

Et tilfelle å merke seg.
Samme avsender, to underskrifter. I utgangspunktet velger jeg å tro at det
er to mennesker som deler samme PC.

Jeg tror de i framtiden vil ha vansker med å skille i hver andres arbeid og
dokumenter. Jeg anbefaler dem sterkt å søke "sjelesorg" hos Linux eller M$

HM

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 12-08-04 14:45

> Et tilfelle å merke seg.
> Samme avsender, to underskrifter. I utgangspunktet velger jeg å tro at det
> er to mennesker som deler samme PC.

Hvem skulle jeg i så tilfælde dele PC med? Jeg deler den med min kone
(Betina), som det fremgår af e-mail-adressen, og ikke andre (Mine børn kan
ikke skrive endnu, endsige deltage i debatten på dette niveau).

Men har du ikke andet at anfægte end den fejlagtige tro på, at alle andre
end dig deler e-mail-adresse??
--
MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-08-04 15:22

> Hvem skulle jeg i så tilfælde dele PC med? Jeg deler den med min kone
> (Betina), som det fremgår af e-mail-adressen, og ikke andre (Mine børn kan
> ikke skrive endnu, endsige deltage i debatten på dette niveau).

Såså. Roa deg ned. Jeg bemerket bare ei faktum. Faktumet er slik jeg
antydet.Der er ingen gryn til å utløse noen flyalarm.

Siden du ikke skjønner hvilke interne / ekteskapelige problemer som kan
oppstå når to personer bruker samme PC med samme oppsett" så håper jeg at
her er noen som kan forklare; felleskataloger for eget arbeid, navnekultur
på filer &c. (jeg vet at det er eit godt råd.

> Men har du ikke andet at anfægte end den fejlagtige tro på, at alle andre
> end dig deler e-mail-adresse??

Jeg har bare ein mailadressr, ein avsender og bare ei underskrifr. (untak
finnes).

Jeg ber deg ikke om å beklage.

HM

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 12-08-04 20:24

> Såså. Roa deg ned. Jeg bemerket bare ei faktum. Faktumet er slik jeg
> antydet.Der er ingen gryn til å utløse noen flyalarm.

Godt ord igen... Men det er jo ikke første gang, det sker.
Desuden befinder jeg mig på en fællesantenne-opkobling. Ved ikke, om det har
noget med det at gøre.

> [...]
> her er noen som kan forklare; felleskataloger for eget arbeid, navnekultur
> på filer &c. (jeg vet at det er eit godt råd.

Min kone er lige så interesseret i dette forum, som jeg er i nogle af de
mailgroups/newsgroups, hun er med i...

--
MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-08-04 21:54

"Betina og Claus Ellegaard Skytte" <Bces@midtfyn.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men dermed ikke være sagt, at man ikke kan prøve at leve op til de kristne
> værdier. Især finder jeg den gyldne regel vigtig.

Jeg er enig med dig, så langt, som at Jesus Kristus
døde og sonede for vore synder - og at enhver,
som anerkender ham som deres Frelser og Forsoner,
vil blive "frelst".
Men hvordan har du det med, når folk siger,
at de er "frelste", og deres opførsel er meget
lidet kristuslignende?

Mvh.Bodil.

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 13-08-04 07:52

> [...]
> vil blive "frelst".
> Men hvordan har du det med, når folk siger,
> at de er "frelste", og deres opførsel er meget

Jeg har det på den måde med dem, at de må sejle i deres egen sø.
Selvfølgelig er det irriterende (Jeg går i klasse med én), men de har ret
til deres meninger, som alle andre. Men jeg gider ikke bruge min tid på at
fortælle dem, at alle vi andre er ligeså frelste som dem.
Desuden finder de jo nok ud af det på dommens dag.

På den anden side er jeg heller ikke sikker på, at jeg ønsker at være i det
paradis, f.eks. Jehovas Vidner har fortalt mig om. Det lyder simpelthen for
kedeligt.
--
MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 12-08-04 09:06

> [...]
meddelelse news:411b0cb9$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> I indlægget om "en grufuld tanke" bruger flere af

Så vidt jeg ved, fortæller Bibelen kun om frelse efter døden. Dermed er det
forkert at påstå, man er frelst, mens man lever som mennesker på jorden.

> Hvordan forholder I jer til, når de personer, der
> udtaler sig således om sig selv - også snyder og
> bedrager i flæng?

Jeg opfatter det som et bedrag at betragte sig som frelst inden "Dommens
Dag". Efter mine begreber bliver andet snyd og bedrag hverken værre eller
bedre af, at de skyldige kalder sig frelste. De er stadig mennesker, som er
omfattet af samme regler som andre mennesker.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-08-04 10:05

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in message
> I indlægget om "en grufuld tanke" bruger flere af
> [...]

Jeg tror de som bruker frasen "jeg er frelst" bare har et vagt begrep om hva
det egentelig betyr. Det er alikevell en tydelig markør som pressiserer at
de er en annen type / klasse mennesker, og de forventer å få særbehandling
av omværden.

> Hvordan forholder I jer til, når de personer, der
> udtaler sig således om sig selv - også snyder og
> bedrager i flæng?

Min erfaring er at de menneskene har tydelige psykopatiske tendenser. Man
bør være meget forsiktige med å vise slike mennesker tillit i viktige saker.

Min erfaring er at alle som bruker uttrykket lever livet med nor jeg kaller
"automatisk syndsforlatelse".

Fra : jørgen

Dato : 12-08-04 13:28

> [...]
> Hvad mener andre om det?
> Hvordan forholder I jer til, når de personer, der
> udtaler sig således om sig selv - også snyder og

Jeg mener at NT mange steder beskriver den troendes tilstand som frelst, men
bruger måske andre ord. Et eksempel er Joh 3 hvor Jesus taler om at man må
fødes påny. Det er genfødslen. Et værk som Helligånden gør i den troendes
indre når han/hun tager imod Jesus. (Joh 3. Se også Ez 36,26-27) Man bliver
Guds barn når man tager imod Jesus (Joh1,12-13), så er man født af Gud (Gal
4,6-7). Man er en ny skabning (2 Kor 5,17) .Og det faktum alene (for ikke at
tale om retfærdiggørelsen mv.) burde vidne i vore hjerter at vi sandelig er
frelste (født påny, retfærdiggjort, forligt med Gud, befriet fra mørket,
løskøbt) og vil forblive med at være det. (8,16-17)

"For af den nåde er I frelst ved tro.
Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds.
Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af."
Ef 2,8-9

mvh jørgen.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 12-08-04 13:41

min hjemmeside tryk her oz5vib b-h-j@oncable.dk Signature powered by Plaxo
Want a signature like this? Add me to your address book...
"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds.
> Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt

Godt skrevet thi af nåde er du frelst, hvilket er en gammmel kristen
sandhed.
tro på Jesus som Guds søn og din frelser så skal du blive frelst.
det blev fuldbragt da Jesus Guds søn dæde på korset for vores skyld.

Dagens bibelord fra http://JesusNet.dk:
"Ved Herrens ord blev himlen skabt, hele dens mangfoldighed ved et pust."
(Sl 33,6)

--
Hej fra Børge Højlund Jensen
Min ICQ 107634963

Alle mail er scannet med http://www.free-av.com

Fra : jørgen

Dato : 12-08-04 20:44

Der er iøvrigt en vældig god artikel om frelse og hvordan den troende kan
være sikker på at han/hun er frelst på:

http://jesusnet.dk/art/showpage.php?action=visenartikel&id=474

Jeg vil anbefale alle der er i tvivl om deres frelse, at læse læse og gemme
artiklen, og måske meditere (tygge på) de bibelvers der taler om den
troendes frelse.

mvh jørgen.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-08-04 21:51

> [...]
> Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds.
> Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt

Godt svar, Jørgen.
Men jeg bemærker mig også, at du ikke
svarer på mit sidste spørgsmål omkring
uærlighed og dobbeltmoral.
Hvad er din indstilling til det?

Mvh.Bodil.

Fra : jørgen

Dato : 13-08-04 12:33

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:411bd83a$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Godt svar, Jørgen.
> Men jeg bemærker mig også, at du ikke
> svarer på mit sidste spørgsmål omkring
> uærlighed og dobbeltmoral.
> Hvad er din indstilling til det?

Det er selvfølgelig dårlige karakteregenskaber, men dem har vi vel alle. Jeg
tror ikke man kan bedømme udfra dette om en person kender Herren eller ej.
Det ville ihvertfald kræve at man kender personen meget godt, for selv om du
møder en kristen der har en eller anden dårlig karakteregenskab så kan det
jo være at han var 10 gange værre før. Og det ved man jo ikke hvis ikke man
ved hvor han kommer fra, hvordan har var. Familiemedlemmer er nok de bedste
til at kunne se frugterne af en omvendelse da de kender deres søn, far,
søster eller mor meget godt og ved hvordan de har været og dermed kan
registrere selv en meget lille forandring.

Men nu er vi jo også mennesker selvom vi er kristne, og det med
karakteregenskaber er jo forskelligt i os alt efter hvordan vi er opdraget,
hvordan vores barndom har været og måske også den genetiske kode hvor vi kan
have arvet temperament og "psykisk profil" fra vore forældre. Der findes
eks. ikke-kristne som fremviser en meget god, kærlig, og hensynsfuld
karakter. Man kalder dem ofte humanister, det er dem som arbejder for
rettigheder til minoriteter, imod rasicme og som i det hele taget er meget
sociale og rare mennesker at være sammen med. Omvendet kan man møde kristne
som virkelig kender Herren, men har et mere heftigt temperament og måske
virker hårde på visse områder.

Men hvad gør man hvis man møder et medlem i ens menighed som forsynder sig
ved at være uærlig og dobbeltmoralsk? Er det nok at bede for vedkommende og
forsøge at vise kærlighed (1 Joh 5,16 1 Pet 4,8 Jak 5,19-20) eller skal
man også sige det til vedkommende (Matt 18,15-20) og risikere en konlikt?

mvh jørgen.

Fra : Cyril Malka

Dato : 15-08-04 13:42

Goddag Betina

Den Fri, 13 Aug 2004 08:52:19 +0200 skrev Betina og Claus Ellegaard
Skytte om Re: At være frelst :

BOCES> På den anden side er jeg heller ikke sikker på, at jeg ønsker at
BOCES> være i det paradis, f.eks. Jehovas Vidner har fortalt mig om. Det
BOCES> lyder simpelthen for kedeligt.

Desuden, skal du ikke regne med det. Paradiset er kun til medlemmer.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 49 - Tema: Hjernevask
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Mr. D

Dato : 16-08-04 15:58

> [...]
meddelelse news:411b0cb9$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> I indlægget om "en grufuld tanke" bruger flere af

Bruger IM det generelt? Under min opvækst var det mit indtryk, at mange IMer
ikke brød sig om, når nogen sagde, de var frelst. "Det kan man ikke sige med
sikkerhed", sagde de. De ville hellere bruge udtryk som "omvendt" og
"troende". Jeg troede dette var det mest almindelige inden for IM

> Hvad mener I med det?

Frelse er en trossag. Hvis jeg har fuld tillid til Kristi korsdød, kan jeg
sige om mig selv, at jeg er frelst.

> Hvad mener andre om det?

Hvem?

> Hvordan forholder I jer til, når de personer, der
> udtaler sig således om sig selv - også snyder og
> bedrager i flæng?

Det kommer så sandelig an på om de er sidste dages hellige eller indre
missionske

Mr. D

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-08-04 19:20

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sige om mig selv, at jeg er frelst.

> Hvem?

> Det kommer så sandelig an på om de er sidste dages hellige eller indre

Se, det er humor....

Mvh.Bodil.

Fra : Mr. D

Dato : 16-08-04 19:39

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4120facc$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Se, det er humor....

Dejligt at blive påskønnet...

....men jeg ville gerne udvide dit spørgsmål, for som sagt, har jeg stort set
kun mødt modvilje i IM mod bekendelsen af at være frelst. Er der nogen, der
har andre oplevelser?

Mr. D

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-08-04 22:20

> [...]
set
> kun mødt modvilje i IM mod bekendelsen af at være frelst. Er der nogen,

Mit spørgsmål var egentligt ikke foranlediget af
IM, men af deltagere her i ng'en, som omtalte sig
selv som "frelste".

Jeg lever midt i det jydske, i IM's højborg,
og har desværre måttet se på en hel del
dobbeltmoral fra IM's side - læs: medlemmernes
side. IM mener jeg iøvrigt gør et godt stykke arbejde,
og er helt ok.
Men jeg er ikke uberørt af Jørgens ord om, at de
mennesker, som jeg følte mig stødt af, pga. deres
snyd og bedrageri - måske har været værre før
deres omvendelse -og før de blev frelste.
Faktisk vil jeg gerne sige tak til Jørgen, der faktisk
fik mig til at tænke lidt over tingene!

I mine tanker er der pt. et skriftsted fra Mormons Bog,
som netop omhandler den tilstand, som IM kalder
at være "frelst". Der står:
"Og nu spørger jeg jer, mine brødre i kirken:
Er I blevet født åndeligt af Gud? Er hans billede
blevet prentet i jeres bevidsthed? Har I oplevet denne
store forandring i hjertet?". (Det står i Alma 5:14).
Dette skriftsted indgår som en lille del af en stor prædiken
om begrebet omvendelse og tro på Jesus Kristus som
Frelser og Forløser.

Det er med baggrund i min tro - og dermed det ovennævnte
skriftsted, at jeg undrede mig over, og meget bekymrede mig
over, hvordan "frelste" kunne opføre sig uærligt.

Mvh.Bodil.