Rense bræddegulv for spildt olie?
Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 13-08-04 17:35

Jeg har et ældre sommerhus, hvor jeg med møje og besvær har fjernet
gulvtæpper, vinyl, linoleum og masonitplader (olieplader) for at komme
ned til træguvet.
Efter at have fået det fjernet har jeg en ide om, hvorfor det blev
dækket til for over 20 år siden. I det ene hjørnet er der en stor mørk
og ildelugtende skjold, som angiveligt stammer fra en utæt oliekamin.
selv efter så lang tid er gulvet lidt fedtet og temmelig ildelugtende.

Nogen der har en ide om, hvordan jeg får fjernet lugten (gulvet skal
males) - uden at skulle pille gulvet op og erstatte det med nye
gulvbrædder? Man kan få noget (pulver?) til at fjerne/suge
oliepletter fra garagegulve, kunne det mon bruges, eller er det kun
beregnet til nye pletter?

KS

Fra : Jan Achmann

Dato : 13-08-04 17:47

Hej KS,
Jeg arbejder selv med olie til dagligt, så jeg kender problematikken.
Her er en metode, som ihvertfald kan bedre forholdene.
Du skal lave en grød af petroleum (IKKE den lugtfri, da den ikke har nær
samme opløsningsevner) og kartoffelmel.
Smør det udover pletten og lad det virke et døgns tid.
Herpå tørrer du grøden op.
Læg nu et lag kartoffelmel på.
Lad det sidde et døgns tid og tør det op.
gentag evt. hele moletjavsen indtil, du er tilfreds.
Jan

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 13-08-04 19:44

On Fri, 13 Aug 2004 18:47:22 +0200, "Jan Achmann" <achmann@city.dk>
wrote:

> [...]
> Læg nu et lag kartoffelmel på.
> Lad det sidde et døgns tid og tør det op.
> gentag evt. hele moletjavsen indtil, du er tilfreds.

Tak for tippet - det skal bestemt prøves (nu risikerer jeg vel ikke,
at det kommer til at lugte af petroleum i stedet?)

KS

Fra : Jan Achmann

Dato : 14-08-04 07:41

Nej, det er jo derfor, at du lægger kartoffelmel ud til slut.
De rester af petroleum, der vil ligge tilbage i gulvet damper af efter
nogle dage.