Hængende have eller tag af planter
Fra : jfo

Dato : 12-08-04 22:03

Hej.

Jeg vil gerne danne halvskygge over et område i haven hvor der står et bord
og stole.
Jeg ville gerne gøre det med et 'tag' af klatreplanter. Jeg havde
forestillet mig at jeg ville spænde parallelle
'klatresnore' ud med en afstand af 10-15 cm og så lade klatreplanterne sno
sig mellem disse så de til sidst
danner et halvgennemsigtigt tag.

Hvilke planter kan bruges?
Finds der nogle med blade hele året?

Mvh. JFO

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-04 23:17

jfo wrote:

> [...]
> 'klatresnore' ud med en afstand af 10-15 cm og så lade
> klatreplanterne sno sig mellem disse så de til sidst

Et forslag: En vinranke. Har selv haft det en gang.

> Finds der nogle med blade hele året?

Det bliver svært

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-04 23:35

"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forestillet mig at jeg ville spænde parallelle
> 'klatresnore' ud med en afstand af 10-15 cm og så lade klatreplanterne sno

Hvis du vil have afstanden 10-15 cm bliver det et helt tæt tag, og ikke
halvgennemsigtigt. Er dette ligemeget, kan du lettest lave stativet i
rionet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Margrete Johansen

Dato : 14-08-04 05:37

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> "jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> bord
Der findes en slags stedsegrøn kaprifoleum, smag og behag er jo forskellig -
personlig ville jeg foretrække blåregn og klatreroser.

Er dette ligemeget, kan du lettest lave stativet i
> rionet.
Hvad er rionet for noget, er det dyrt?

Hilsen Margrete Johansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-08-04 13:38

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev
> Er dette ligemeget, kan du lettest lave stativet i
> Hvad er rionet for noget, er det dyrt?

Fås i mange tykkelser og dermed priser, det tynde er ret billigt, det bruges
til indstøbning i beton. Fås endda vist i rustfrit(unødvendigt), men så
svier det vist en del.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Margrete Johansen

Dato : 15-08-04 15:23

> "> Fås i mange tykkelser og dermed priser, det tynde er ret billigt, det
bruges
> til indstøbning i beton. Fås endda vist i rustfrit(unødvendigt), men så
> svier det vist en del.

OK - nu forstår jeg, det kalder vi armeringsjern, her på øen - jeg vidste
ikke at det hedder rionet, men det er da en smart idé, at bygge et staviv og
så lægge det over....

Margrete

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-08-04 15:49

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke at det hedder rionet, men det er da en smart idé, at bygge et staviv

Det smarte ligger i, at rionettet udgør stativet hvis det ikke er en for
stor kunstruktion og tykkelsen passer. Men selvfølgelig kan det blive
nødvendigt med en ramme.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-08-04 20:47

On Sat, 14 Aug 2004 06:37:11 +0200, "Margrete Johansen"
<mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote:

>Der findes en slags stedsegrøn kaprifoleum, smag og behag er jo forskellig -
>personlig ville jeg foretrække blåregn og klatreroser.

Roser vil være rigtig flotte - bare husk at de nok vil svine en del når
de smider blomsterne igen.

http://www.gartneriet.dk