Hastigheds regulering af blæsere?
Fra : Bjarne Petersen

Dato : 09-05-01 06:03

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at få lavet noget hastighedsregulering af blæseren
på cpu køleren.
For at bibeholde muligheden for at se blæserens omdrejningshastighed, skal
spændingen til blæseren vel stadigvæk tages fra bundkortet.
Jeg havde forestillet mig at man enten kunne indskyde en variabel modstans i
en af ledningerne til blæseren eller indbygge modstanden som en
spændingdeler. Hvad vil være bedst og hvor stor skal modstanden være (både i
ohm og watt)?

Nu jeg er ved det, er der så nogen som ved om blæseren i en strømforsyning
er temperaturstyret. Jeg kan se at min blæser får sin spænding "gennem" et
lille print som er skruet fast på en kølefinne i strømforsyningen.

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

PS computeren er soltek kav75, duron700 og en taisol cgk742 med en størrere
blæser som larmer meget

Fra : pwa

Dato : 09-05-01 20:18

"Bjarne Petersen" <bep@post5.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Med venlig hilsen
> Bjarne Petersen
>
> PS computeren er soltek kav75, duron700 og en taisol cgk742 med en

En 7809 eller 7808 kan løse dit problem, bedre end med modstande,
v/h pwa

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-05-01 09:09

pwa skrev...

>En 7809 eller 7808 kan løse dit problem, bedre end med modstande,

Forklar nærmere, jeg fatter ikke en meter.

--
kent - Overclocking FAQ:
www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-05-01 12:25

wol@oldhoj.dk (Kent Oldhøj) wrote:

>Forklar nærmere, jeg fatter ikke en meter.

Jeg har ikke haft sådan en i hænderne i 10 år, men her kommer fra
hukommelsen:

Det er en lille elektronisk dims på størrelse med en fingernegl. Der
stritter 3 ben ud: Plus Ind, Minus, Plus Ud.

Elektronikken holder Plus Ud konstant på mærkespændingen, uanset
belastningen på Plus Ud og uanset hvilken spænding, man putter ind på
Plus Ind. (Inden for rimelighedens grænser, naturligvis. Den kan ikke
trylle.)

En 7808 giver 8 volt ud, en 7809 9 volt osv.

Huset er af plastic med en lille metalflange bagpå, så man kan skrue
den fast - evt. på en køleplade, hvis den skal bestille mere end bare
trække en PC-blæser.

Man skal være opmærksom på, at flangen har elektrisk kontakt til et af
benene, så man skal ikke skrue den direkte fast i kabinettet uden en
eller anden form for elektrisk isolering.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Villy Jensen

Dato : 11-05-01 07:14

> [...]

> blæseren

> størrere
> >

> En 7809 eller 7808 kan løse dit problem, bedre end med modstande,

Det er da lettere at lave 7 Volt-tricket...
7808 har da også haft et dårligt rygte!!?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy