*nix-standarder
Fra : Tommy Mogensen

Dato : 08-05-01 22:28

Hejsa

Er der nogen, der har en god forklaring på hvordan forholdet er mellem
posix, xpg, sus, xns og IEEE 1003? Jeg har kigget på den her
http://www.ntua.gr/cgi-bin/man-cgi?XPG4+5 - men det er skrevet lidt i
sun-perspektiv og sun er SVJV kommercielt og det er den slags åbne
standarder vel ikke?

Det ser ud til at posix-begrebet, som dækker over IEEE 1003.1 og 1003.2,
er nyere end xpg - men hvad kan posix som xpg ikke kan?

Dækker begreberne over overordnede retningslinier for en distribution
inden man selv installerer tilfældig software på sin maskine, eller er
det en række konkrete krav til funktionaliteten, der er nødvendig -
mindre ting fx -r eller -f på kommandoer eller større som hvad
filsystemet skal kunne?

Overholder de gratis distributioner som bsd'erne og linux disse
standarder?

Jeg har kigget en del på Internet efter info, men ender lynhurtigt i
nogen voldsomme udredninger om *nix-historie og distributionshelveder.
Det kommer jeg nok ikke udenom at sætte mig ind i - er der nogen, der
har nogen gode links eller bøger, fx fra o'reilly I kan anbefale?

/tommy

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-05-01 07:26

Tommy Mogensen <tommy@*spammah*imv.au.dk> writes:

> [...]

> http://www.ntua.gr/cgi-bin/man-cgi?XPG4+5 - men det er skrevet lidt i
> sun-perspektiv og sun er SVJV kommercielt og det er den slags åbne

Du ved, det gode ved standarder er at der er så mange at vælge
imellem.

Jeg kan ikke se hvad du mener er i modsætning mellem kommercielle
produkter og åbne standarder. Det gør det langt lettere at stjæle
kunder fra hinanden, og det primære produkt for de store
unixproducenter (Sun, Digital, HP, IBM) har været hardwaren og ikke
styresystemet.

> Dækker begreberne over overordnede retningslinier for en distribution
> inden man selv installerer tilfældig software på sin maskine, eller er

Nu har jeg aldrig læst noget af XPG eller SuS, men posix består stort
set af en række manualsider, der dels beskriver hvilke kald et C
program kan lave til systemet gennem libc og dels en række nødvendige
programmer (/bin/sh, ls, rm, cut, cal, ...)

Men det er minimale implementationer og de fleste laver, selvfølgelig
og GNU er nok værst til det, egne udvidelser.

> det en række konkrete krav til funktionaliteten, der er nødvendig -
> mindre ting fx -r eller -f på kommandoer eller større som hvad
> filsystemet skal kunne?

Det siger ikke noget om hvordan filsystemet, som sådan, skal være
implementeret. Men de specificerer hvordan man skal kunne tilgå
oplysninger i filsystemet (størelse, permissions, ...).

> Overholder de gratis distributioner som bsd'erne og linux disse
> standarder?

Officielt nej. De enkelte standarder er vist nok registrerede
trademarks, så du må ikke påstå at du er Foo-kompatibel uden at det er
blevet verificeret af en testsuite. Og det koster penge, penge som
*BSD og Linux-distributionerne ikke gidder bruge.

Min erfaring er dog at *BSD og Linux normalt opfører sig pænere end så
mange kommercielle unixer i forhold til standarden.

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash