Kursus
Fra : Kristian Primdal

Dato : 08-05-01 21:02

Hejsa...

Jeg er en total non-programmer inden for delphi, kan html og lidt asp. Jeg
kunne godt tænke mig at lærer et programmering sprog som kan buges til andet
en web og synes at delphi lød meget spændende... Jeg har prøvet at lave mit
første program en notepad der ikke kan så meget...

Men jeg synes at det er svært at finde hjælp på internettet for begynder
hvis man meget gerne vil have illustration og godt vejledning og et plus
ville jo være dansk.

Derfor tænkte jeg hvis der var nogle af jer hardcore delphi programmers der
ude der kunne tænke jer at hjælpe folk med at lærer at programmere delphi,
hvorfor så ikke lave et online kursus over en masse uger hvor man f.eks.
mødes 2 gange om ugen for at lærer at programmere.. Altså sådan at det
forgik sådan at der var en lærer(måske flere), som fortalte en masse om
hvordan det hele forgår plus at man selv prøver at lave noget samtid med.

Jeg er slet ikke sikker på at det hele kan lade sig gøre tænkte bare at det
kunne være spændende hvis det ville lykkes.

En af grundende til at jeg godt kunne tænke mig det fremfor at bare melde
mig det kurser(vi de findes) er at jeg ikke har lyst til at bruge flere
tusinde på at lærer det og så er det sikkert og dumme tidspunkter hvor man
arbejder de er på.

Det her vil nok også være lidt bedre frem for at sidde og læse en bog da når
det ikke virker så kan man få hjælp.

Det var vist den stil...

Jeg kunne godt tænke mig at hører noget respons på det.

//Primdal

Fra : Thomas P

Dato : 09-05-01 08:12

Hej,

Din idé lyder meget spændende, men jeg tror folkene på d.e.p.p. skal være
mere end villige hvis det skal lykkes at få den plan på skinnerne. Nu
spørger du så: "Men... hvordan lærer jeg så Delphi ?". Svaret er enkelt:
Ligesom alle andre på denne ng eller i hvert fald de fleste... eller i hvert
fald mig selv (jeg vil ikke snakke for de andre). Jeg startede med at
downloade en Turbo Pascal 7.0 compiler fra nettet. Derefter satte jeg mig
ned med en ældgammelbog, vistnok fra ´89 og efter en uge lavede jeg mit
første program - et slags quizprogram. Senere lavede jeg så større og større
programmer i det gamle dos-miljø, lige indtil vi fik et ordentligt
internet - der fandt jeg så denne ng og begyndte at spørge om det skulle
være værd at skifte til Delphi. Jeg fik vistnok 7-8 svar om at det ville
være en god idé og en enkelt om at jeg skulle blive ved Pascal, men jeg
valgte så at skifte. Skyndte mig ind på biblioteket og lånte en Privat
Computer CD hvor Delphi 3 var inkluderet. Delphi synes jeg nu nok var
hurtigt lært, og inden længe havde jeg fundet ud af lave nogle ret nyttige
programmer - fik endda et større kommercielt projekt for, som jeg udførte i
fin stil. Jeg lavede også et par andre større freeware programmer, som nu i
dag er i glemmebogen... efter jeg startede med lidt PHP har det ligesom
været det der har taget min tid, og jeg har kun lavet mindre programmer, som
dog var nyttige nok ( se dem på http://www.flowcode.f2s.com ).

>Men jeg synes at det er svært at finde hjælp på internettet for begynder
>hvis man meget gerne vil have illustration og godt vejledning og et plus
>ville jo være dansk.

Brug bøgerne og Delphi's hjælp (som måske er lidt kryptisk for nybegyndere).
Prøv også delphi.about.com, udvikleren.dk eller pythia.dk !

>Det her vil nok også være lidt bedre frem for at sidde og læse en bog da
når
>det ikke virker så kan man få hjælp.

Jo - læs du bare den bog ! Hvis du får brug for hjælp, så læs
specifikationen for denne ng... dens eksistens grunder jo i at hjælpe

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Thomas Due

Dato : 10-05-01 08:02

Hejsa,

Faktisk kan du hente en quickstart til Delphi 5 samt en Developer's Guide til både
Delphi 4 og 5 på Borland's egen hjemmeside.

Delphi 4 kan du få i standard udgaven med Alt om Data december 2000 (mener
jeg, eller er måneden forkert?)

Her er linkene :
Delphi 4 Dev Guide : ftp://ftp.borland.com/pub/delphi/techpubs/Delphi4/devguide.zip
Delphi 5 Dev Guide : ftp://ftp.borland.com/pub/delphi/techpubs/delphi5/dg/dg.zip
Delphi 5 Quick Start : ftp://ftp.borland.com/pub/delphi/techpubs/delphi5/qs/qs.zip

De er lige checket nu, så de er gode nok.

Dev Guide er nok lidt for langhåret til en begynder, og Quick starten er godt nok til D5, men
mon ikke du kan finde ud af det, selvom du bruger D4. Som en sidste ting, hvis du finder ud
at Delphi lige er sagen udkommer Delphi 6 om en lille måned.

Der er 3 størrelser som ligger fra $99 (ca. 1000,- kr) til $2999 (ca. 30.000,- kr). Sidstnævnte
er nok ikke noget for dig endnu ...

Håber at det bragte dig et skridt længere. Ellers som Thomas P skrev, kan du jo nok finde nogle
bøger på biblioteket omkring Delphi. Specielt har Per Amdahl Steffensen skrevet en del bøger
om Delphi, de er på dansk, og har alt i alt modtaget god kritik.

Mvh
Thomas Due