Sammenligning af strenge
Fra : Carsten Jessen

Dato : 08-05-01 20:07

Hej
Er det muligt at se bort fra om bogstaver er store eller små når man
sammenligner 2 strenge?

fx.
AbCd = abcd
AbCd = abCd
AbCd = ABCD
osv.

MVH Carsten

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 08-05-01 20:48

Carsten Jessen <c.je@get2net.dk> skrev i
> Hej
> Er det muligt at se bort fra om bogstaver er store eller små når man
> [...]

Ucase(AbCd) = Ucase(abcd)

--
Snutten

Fra : Carsten Jessen

Dato : 08-05-01 21:45

Tak.

Fra : Niels

Dato : 09-05-01 06:33

En lille kommentar.

Når man arbejder med strenge, findes der typisk to udgaver
af de forskellige funktioner. Så som Ucase() og Ucase$().
Hvor Ucase() returnere en Variant af typen streng og Ucase$()
returnere en streng. Variant variablen er betydeligt langsommer
en strenge, så brug Ucase$() det giver en bedre performance.

- Niels

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 10-05-01 08:36

Niels skrev:
> Variant variablen er betydeligt langsommer en strenge,
> så brug Ucase$() det giver en bedre performance.

Jeg kom til at tænke på hvor stor forskel der mon egentlig er på UCase og
UCase$ mht. performance, og forsøgte mig med en simpel test:

For i = 1 To 1000000
s2 = s1 'TestA
s2 = UCase$(s1) 'TestB
s2 = UCase(s1) 'TestC
Next i

Først kørte jeg med linien TestA aktiveret (dvs. at de to øvrige linier
TestB og TestC var kommenteret ud) og kom til det resultate at det tog 320
ms.
TestB tog 1056 ms og TestC tog 1205 ms.

Hvis vi antager at differencen mellem tiden TestB - TestA er den tid som det
tog at udføre UCase$ præcis 1000000 gange (TestA er jo den tid det tager at
foretage en strengtildeling og tælle i op præcis 1000000 gange), kan vi
bruge tiderne:

TestB - TestA = 736 ms
TestC - TestA = 885 ms

som udtryk for hvor meget overhead der er ved at bruge UCase frem for
UCase$.

Med andre ord er UCase$ (100 - 736 / 885 * 100) = 16,8 % hurtigere end UCase
i ovennævnte test.

Så kan man selv fundere over om det er værd at "gå efter".

-------
Tomas

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 10-05-01 09:07

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.dk.removethis> skrev i melding

> [...]
UCase
> i ovennævnte test.
>
> Så kan man selv fundere over om det er værd at "gå efter".

Ja, tidsforskjellen på hver "loop" skulle da være 0,0001486 ms
Og det skulle vel ikke være veldig plagsomt
_Men_, teorien om at Ucase$ er raskere, er helt riktig!
Og man bør tilstrebe at skrive så optimale programmer som mulig,
selv om "effekten" av det blir mindre og mindre i takt med raskere og
raskere PC'er.

--
Snutten

Fra : Niels

Dato : 13-05-01 13:54

"Helge Bjørkhaug" <snutten@techie.online.no> wrote in message
> [...]
> Og man bør tilstrebe at skrive så optimale programmer som mulig,
> selv om "effekten" av det blir mindre og mindre i takt med raskere og

Argumentet med at, hurtiger maskiner får "effekten" til at ha' mindre
betydning. Mener jeg er forkert, da størrelsen på programmer også stiger
og mængden af data der skal behandles også stiger.

Hvis man arbejder med systemer der skal kunne skaleres, vil man også
opdage at man ikke (altid) kan løse skalerings problemet bare ved at
købe en hurtigere maskine. Et program/system der skal kunne skaleres
kræver et godt design og optimerede programmer.

- Niels G.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 08-05-01 22:16

Carsten Jessen skrev:
> Er det muligt at se bort fra om bogstaver er store eller små når man
> sammenligner 2 strenge?

Der er flere måde at klare den sag på.

1. Du kan bruge Option Compare Text, som gør at ALLE sammenligninger i det
pågældende modul er ikke-case-sensitive.
Herefter vil If "abc" = "ABC" altid returnere sand.
2. VB har en indbygget funktion StrComp, som er beregnet til dette.
Bruges f.eks. StrComp("abc", "DEF", vbTextCompare) returneres værdien -1
idet "abc" er mindre end "DEF".
3. Du kan bruge UCase (eller LCase) som Helge foreslog.

-------
Tomas