60Hz hvordan
Fra : Preben Holm

Dato : 13-08-04 17:59

Hej gruppe,

jeg har brug for at kende den præcise indstilling til 60Hz på en
TFT-skærm på min bærbare - den flimrer fortsat selvom jeg har prøvet en
masse.
Pt. er den sat til
HorizSync 31.5 - 48.5
VertRefresh 50-70

kan nogle ModeLines evt. anvendes?
I Windows lader det ikke til at skærmen flimrer.

Mvh / Preben Holm

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 13-08-04 18:53

Preben Holm <64bitNOnoNOSPAM@mailme.dk> writes:

> [...]
> VertRefresh 50-70
>
> kan nogle ModeLines evt. anvendes?
> I Windows lader det ikke til at skærmen flimrer.

I første omgang kunne du jo sætte VertRefresh til præcis 60...

Der er sikkert flere af os der kunne finde en ModeLine, men de
afhænger jo af skærmopløsningen sådan nogen...

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Peter Jensen

Dato : 13-08-04 22:45

Preben Holm wrote:

> jeg har brug for at kende den præcise indstilling til 60Hz på en
> TFT-skærm på min bærbare - den flimrer fortsat selvom jeg har prøvet
> en masse.

Dét kender jeg kun alt for godt ...

> Pt. er den sat til
> HorizSync 31.5 - 48.5
> VertRefresh 50-70

Ikke nok til at få perfekt billede på nogle TFT skærme. De indbyggede
ModeLines er ikke altid kompatible.

> kan nogle ModeLines evt. anvendes?

Ja, du skal bare vide hvilke modelines ... Knoppix har et glimrende
værktøj til det. Du kan hente det her:

http://developer.linuxtag.net/knoppix/sources/ddcxinfo-knoppix_0.6-5.tar.gz

'ddcxinfo-knoppix -monitor' giver så en perfekt Monitor section til din
X config. Den giver en bunke ModeLines til forskellige opløsninger, men
hvis du bare nøjes med at have skærmens "native" mode valgt i Screen
section, så er det ikke et problem.

> I Windows lader det ikke til at skærmen flimrer.

Hvilket jo viser at det ikke er skærmen der er noget galt med. Min TFT
(en el-cheapo Medion) flimrede oprindeligt en smule hele tiden, men helt
utroligt meget når billedet havde et mønster med meget stor lokal
kontrast. Dette er næsten helt forsvundet efter jeg fik sat de rigtige
ModeLines ind. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, men skærmen flimrer
heller ikke mere i framebuffer, efter jeg fik opsat X rigtigt ...

--
PeKaJe

Someone whom you reject today, will reject you tomorrow.

Fra : Preben Holm

Dato : 14-08-04 22:07

> [...]
> X config. Den giver en bunke ModeLines til forskellige opløsninger, men
> hvis du bare nøjes med at have skærmens "native" mode valgt i Screen

Okay, måske jeg vil kigge lidt der
Den ligger jo ligefrem i gentoo portage

> [...]
> ModeLines ind. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, men skærmen flimrer
> heller ikke mere i framebuffer, efter jeg fik opsat X rigtigt ...

Okay.

Jeg forstår ikke helt hvordan de modelines virker.
Jeg sætter jo en vertikal og horisontal refresh-rate som kan variere alt
efter opløsningen. Men burde X-serveren ikke vælge en VESA-kompatibel
refresh-rate når det er muligt indenfor de valgte vertikale og
horisontale refresh-rate's med den valgte opløsning?
Men hvad så med mode-lines. De går vel uden om de valgte refresh-rate's,
men dækker således også kun én opløsning.
Hvis jeg skriver en modeline ind i Xorg.conf-filen, hvordan får jeg så
"sagt" til X-serveren at den faktisk skal anvende denne modeline? Skal
der eksplicit refereres til modeliniens navn når der vælges opløsning
eller hvad?
Prøv og smid et eksempel, hvis du har?

Har btw. indtil videre fundet en 48.4 kHz vertical opløsning og en 60Hz
Vertical opløsning som ikke har givet flimmer indtil videre (men der kan
på visse indstillinger gå timer før det kommer) som burde være
VESA-kompatibel for 60Hz.

Mvh / Preben Holm

Fra : Preben Holm

Dato : 15-08-04 00:07

> [...]
> Vertical opløsning som ikke har givet flimmer indtil videre (men der kan
> på visse indstillinger gå timer før det kommer) som burde være

Okay, det hjælper vist heller ikke rigtig, må prøve en mode-line nu så.

Meeen, det mærkelige er at min bootloader (grub) også præsterede at
flimre (første gang jeg har set det), men hvordan ændrer man dens
refresh-rates?

Mvh / Preben Holm