sider til database
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-08-04 16:17

Hej alle sammen

Jeg er ved at lave en side, hvor at jeg er løbet ind i problemer
med noget database ting, f.eks. jeg skal slette noget fra en
database, og jeg skal kunne se i en database om en mail adresse
findes allerede i databasen.

Kender I nogle sider, som I vil anbefale.

Jeg har set på HTML, men der findes ikke de ting som jeg skal
bruge.

Mvh
Martin Jørgensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 13-08-04 20:42

"Martin Jørgensen" <malle@mail.dk> wrote in message

> [...]
> findes allerede i databasen.
>
> Kender I nogle sider, som I vil anbefale.
>
> Jeg har set på HTML, men der findes ikke de ting som jeg skal
Det er højst tvivlsomt om du kan finde en artikel om præcist det du
efterlyser, så du skal nok til at kode lidt selv. Det er nu ret simple ting
du efterspørger, så det bør ikke være det helt store problem at lave. Hvis
du går i gang og løber på problemer undervejs, så kan du jo spørge her igen.

Jeg går ud fra at du har læst http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion21.asp
?

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-08-04 08:50

Christian M. Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> The scary thing about looking for truth is that you might find it.
> Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Hej Christian

Ja jeg har set på den pågældende side, men det er ikke lige det som jeg skal
bruge.
Hvis en bruger er tilmeldt et nyhedsbrev, så skal det være muligt at framelde
sig via brugerens mail adresse, men hos mig går det ikke.

Derfor ville jeg have nogle sider, som kunne hjælpe mig, uden at jeg skal have
hjælp hele tiden.

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 14-08-04 10:00

> [...]
> sig via brugerens mail adresse, men hos mig går det ikke.
>
> Derfor ville jeg have nogle sider, som kunne hjælpe mig, uden at jeg skal

Hvis jeg vidste hvilke felter du har i dn database kunne jeg bedre hjælpe
dig. Men en mulighed at gøre det på et ved at bruge et true/false felt. Det
kalder vi i dette tilfælde tblSendNewsLetter.

Når du skal sende et nyhedsbrev til dem der er i databasen, vælger du dem på
denne måde

strSQL = "SELECT * from DenTabelDuHarGemtDataI WHERE tblSendNewsLetter =
TRUE" (1)

lav en lyke der sender en mail til alle der har valgt at få den tilsendt.

Når de skal vælge til/fra mht nyhedsbrev kan det gøres på denne måde.

Function UpdateStatus

strSQL = "SELECT tblSendNewsLetter FROM DenTabelDuHarGemtDataI WHERE
(UserID = " & strUserID & ")"
Set oRs = openRecordset(strSQL)

If oRs("tblSendNewsLetter ") = True Then
oRs("tblSendNewsLetter ") = False
ElseIF oRs("tblSendNewsLetter ") = False Then
oRs("tblSendNewsLetter ") = True
End If
oRs.Update

Response.Redirect("xxx.asp?action=yyy")

End Function

Du kan kombinere funktionen med et javascript der kalder funktionen når
brugeren benytter en checkbox.

<form action="xxx.asp?action=updatestatus&userid=<%=oRs("UserID")%>"
method=post id=form name=form>

<% If oRs("tblSendNewsLetter ") = True Then %>
<INPUT type="Checkbox" checked class="formfieldcheckbox"
onClick="this.form.submit();">
<% ElseIF oRs("tblSendNewsLetter ") = False Then%>
<INPUT type="Checkbox" class="formfieldcheckbox"
onClick="this.form.submit();">
<% End If %>

</form>

(1) brug ikke * men kun de felter der er nødvendige, feks navn, email mm.
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-08-04 15:37

Hej Christian

Jeg har søgt lidt der på HTML og er faldet over dette script:
<%
Dim mail

fejl = false
mail = Request.Form("mail")

Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" &
Server.MapPath("log/newsletter.mdb")

Set rs = Conn.execute ("SELECT * FROM user WHERE mail='" & mail & "'")

If Not rs.Eof Then
Response.Write("<p><font color=red>Det indtastede mail adresse er allerede
tilmeldt vores nyhedsbrev.</font></p>")
fejl = true
End If

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Det kan undersøge om den indtastet mail adresse findes i databasen, men hvordan
er det lige at man sætter den til at undersøge det på den samme side, f.eks.
Man indtaster en mail adresse og klikker på Tilmeld og der kommer en "fejl"
meddelse frem og siger at den indtastet mail adresse findes allerede, uden at
man går til en ny side.

Ved du hvordan det lige er?