Subquery - udregninger
Fra : Carzten Christensen

Dato : 12-08-04 02:28

Jeg har en SQL base med statistik over et kort spil.
Rækkefølgen for hvert spil, bliver noteret, og jeg vil gerne
kunne lave en forespørgsel, som kan fortælle om forskellen i
resultatet
i forhold til rækkefølgen.

plads   Mik   Tor   Car
mct   -20   -20   -45
mct   -30   -20   -35
mct   -10   -20   -55
mtc   -25   -35   -25
mtc   -5   -25   -55
mtc   -30   -20   -35
mtc   -55   -15   -15

Disse 2 forespørgseler skaffer begge svar, men jeg vil gerne kunne
gøre det i en, så jeg kan trække den ene fra den anden.

SELECT avg( stik_m ), avg( stik_t ), avg( stik_c ) FROM `straffen`
WHERE plads = 'mct';
SELECT avg( stik_m ), avg( stik_t ), avg( stik_c ) FROM `straffen`
WHERE plads = 'mtc';

Det jeg gerne vil frem til er dette resultat (Det er fint nok for mig
at arbejde med gennemsnit for kolonnerne) :

avg( stik_m ) WHERE plads = 'mct' - avg(stik_m) WHERE plads =
'mtc';

Så vidt jeg kan se, skal jeg bruge en subquery eller noget i den stil,
men jeg ved ikke hvordan forespørgselen så skal se ud.

Er der nogen der har et forslag til det ?

Jeg har overvejet at lave en tabel specifikt til dette regnestykke,
men foretrækker klart at kunne klare det med en forespørgsel, da jeg
så har dynamiske resultater til min webside.

http://carsten.dk/straffen

På forhånd tak

mvh, Carsten