Personlig Kristendom...
Fra : anderspj

Dato : 08-05-01 02:01

....Er noget jeg takker Luther for at have indført i sin oprindelige
protestantiske ideologi.

Hej i Gruppen!

Luthers opfattelse at troen som noget strengt personligt synes at være
direkte arvet fra Jesu ord om "proper" bøn.

Ind i sit kammer og bede.

Bruge salve og være præsentabel, når man i øvrigt faster.

Ingen fanfarer, ingen "verdslig anerkendelse" ved at lade munden løbe på
gadehjørnerne.

Men den strengt personlige kristendom i denne form er vist noget som mange,
heriblandt jeg selv, til tider glemmer.

Hvorledes bør man ud fra Jesu ord om inderlighed i gudstroen praktisere
Kristendommen i det ydre?
( - HVIS man overhovedet skal, jvf. Luther?)

Anders Peter Johnsen

Fra : Ib Mohn

Dato : 08-05-01 15:27

Så er du ikke særlig enig med Paulus, han stillede sig jo op på en sten (en
støtte for en afgud) og råbte at han kendte denne gud de ikke vidste hvad
hed.
Så enten er der noget vi har misforstået i krintendommmen her til lands
eller også er Pualus og Jesus ikke helt enige
Hilsen Ib Mohn

Fra : anderspj

Dato : 09-05-01 15:45

Ib Mohn <ibmohn@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9d8vm0$2nr$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> Så enten er der noget vi har misforstået i krintendommmen her til lands
> eller også er Pualus og Jesus ikke helt enige

Der er faktisk, så vidt jeg forstår, flere steder, hvor Paulus og Jesus var
meget forskellige.

Paulus var, i modsætning til den meget milde Jesus, afsindig nidkær i mange
af de ting han han foretog sig.

Men Paulus overtræder vist Jesu bud om at at være inderlig i troen.

Anders Peter Johnsen

Fra : Ib Mohn

Dato : 10-05-01 07:38

Nej det tror jeg vist ikke han gør.
Definer lige "inderlig i troen" efter din mening

mvh Ib Mohn

Fra : anderspj

Dato : 10-05-01 15:13

Ib Mohn <Ibmohn@Hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ddcno$mos$1@news.inet.tele.dk...
> Nej det tror jeg vist ikke han gør.
> Definer lige "inderlig i troen" efter din mening

Jeg gled vist i en formulering der! ;-D

Jo Paulus er skam inderlig i troen, men een ting er vel at han som apostel
prædikede, et andet er når han bad?

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels Steg

Dato : 08-05-01 16:33

"anderspj" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorledes bør man ud fra Jesu ord om inderlighed i gudstroen
praktisere
> Kristendommen i det ydre?

Ved at VÆRE kristen i alt hvad man tager sig til!

Niels

Fra : Ib Mohn

Dato : 10-05-01 07:38

amen

--
Mvh Ib Mohn
Ib@zoe.dk

Fra : Erik

Dato : 08-05-01 18:40

"anderspj" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorledes bør man ud fra Jesu ord om inderlighed i gudstroen praktisere
> Kristendommen i det ydre?
> ( - HVIS man overhovedet skal, jvf. Luther?)

Ved Helligåndens Hjælp, Joh 16 v 13

Erik

Fra : Willy Brochs

Dato : 08-05-01 18:42

Hvis du har tilgang til litteratur av C.O. Rosenius på dansk, vil jeg sterkt
anbefale 3 bøker som ahjalp meg til å få svar på nettpp det du her tar opp.
Bøkene heter: "I syndsforlatelsens rike" I Åndens Helliggjørelse" og "Fader
Vår." Jeg har disse på norsk og de er fabelaktige når det gjelder å få en
enkel, men samtidig også en dyp forståelse av det du nevner.
Willy (fra Norge)
"anderspj" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i melding

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-05-01 07:47

"Willy Brochs" <wbrochs@online.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> "Fader Vår." Jeg har disse på norsk og de er fabelaktige
> når det gjelder å få en enkel, men samtidig også en dyp

Jeg kan da også fint tilslutte mig din anbefaling af C.O. Rosenius.

Og så lige en lille anbefaling til dig: læs følgende link:
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

"Det evige Evangelium" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441
Hvordan blive retfærdig: - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-023.htm
Hvem er det sande Israel? - Hvad er sand tungetale? -
Hvem er Antikrist? - og mange andre artikler!

Fra : Live4Him

Dato : 08-05-01 22:29

"anderspj" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorledes bør man ud fra Jesu ord om inderlighed i gudstroen praktisere
> Kristendommen i det ydre?
> ( - HVIS man overhovedet skal, jvf. Luther?)
~~~~~~~~~~~~
Paulus siger noget meget interessant om dette når han i Gal 2,20 hævder :

"Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig, og mit liv her på jorden
lever jeg i troen på Guds søn, der elskede mig og gav sig selv hen for mig."
(Gal 2,20)

Jeg ser 4 hovedpunkter her :
1. Jeg lever ikke mere.
2. Kristus lever i mig.
3. Jeg lever i troen.
4. Kristus elskede mig.

Der er to gange "jeg" som modsvares af to gange "Kristus". Det er som om
Paulus er vævet ind i Kristus og Kristus er vævet ind i Paulus.

Prøv at arbejd med dette vers og andre udtalelser af Paulus som sagde
:"følg efter mig, for jeg følger efter Jesus". Paulus er et godt eksempel på
hvad kristenlivet er og hvordan det leves . Et andet godt sted er at studere
Joh15,1-8. Vintræet og grenene. Hvad er det Jesus siger her, og hvad kan
siges om analogien med træet og dets frugt ?

jørgen.

Fra : Dan

Dato : 09-05-01 01:07

Hej Anders

At praktisere kristendommen i det ydre. Det er et stort og meget
vigtigt spørgsmål, du der stiller. Måske eet af de meget grund-
læggende, fordi det samler en hel række delspørgsmål og tvivl
i eet. Hvordan praktisere det kristne livssyn i en hverdag, hvor
kristendommen har svære kår?

Een vil nok sige: læs din bibel og handl derefter. En anden vil
nok sige: læs din bibel og handl efter, hvad du føler, hvad du har
forstået. En helt anden vil nok sige: føl efter, hvad du selv mener
en kristen er og handl eller lad være, det er op til dig selv.

Da de fleste af os (jeg er i hvert fald) er at betragte som
spædbørn i Kristus ville jeg gerne have, at jeg kunne sige
at det der føles rigtigt OG har en positiv indflydelse på dit
liv herunder dit samvær med andre mennesker har den
rigtige retning. Men hvad gør spædbarnet hvis disse forhold
ikke rimer med Biblens ord? Hvad hvis et vers i Romerbrevet
stemmer, men et vers i Lukasevangeliet støder? Kan vi selv
som småbørn i Kristus vælge det rigtige vers til og det
forkerte fra, eller kan vi bruge Kejser Konstatin, Augustin
Luther eller Grundtvig som "mellemmænd"? Uha, jeg synes
at det er vigtigt - og uha, jeg har ikke det rigtige svar, men
nyder, at du har spurgt

Hilsen Dan

anderspj <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9d8ulc$sv1$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-05-01 07:47

"Dan" <dan.kiving@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> læggende, fordi det samler en hel række delspørgsmål og tvivl
> i eet. Hvordan praktisere det kristne livssyn i en hverdag, hvor

I denne forbindelse er der to vers der umiddelbart falder mig ind:

Matt 7,21: "Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme
ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. "

Matt 12,50:
"For den, der gør min himmelske faders vilje, er min bror og søster og
mor.«"

Hovedbudskabet i disse to vers er, at vi "skal gøre Guds vilje".

Og så et andet lille godt råd, læs lige følgende:

Fra : Dan

Dato : 09-05-01 12:20

Andreas Falck <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dank9$pss$2@egon.worldonline.dk...
> [...]
> mor.«"
>
> Hovedbudskabet i disse to vers er, at vi "skal gøre Guds vilje".

Og straks bider ormen sig selv i halen, for er vi selv den autoritet, der
skal
finde ud af, hvad Guds vilje er eller skal vi hælde vores hoved til en anden
hvem han og hun (eller organistion) så end er. Jeg er altid af den beskedne
mening, at når diciplene, som gik med Herren Kristus på støvede lande-
veje i flere år ikke forstod et kvæk (siger Han da selv til dem), hvordan
skal jeg så kunne ?

Så dine vers fra Mattæus er absolut relevante, men besvarer ikke
spørgsmålene
vi har været inde på "Hvor er Guds sande menighed", "Hvor er hyrderne i vor
tid"
og "Personlig kristendom...".

Ånden her i gruppen (med dens mangfoldighed af pragtfulde forskelligartede
meninger) afspejler jo ganske godt min pointe. Hvis 20+ voksne mennesker,
som
frivilligt og uden pres eller kendskab til hinanden kan komme op at skændes
om
helt basale synspunkter om kristendom synes situationen mellem diciplene at
være naturlig: Hvem er den største i Guds Rige osv.

Det er vejen til "min" kristendom og koblingen til "jeres" kristendom, jeg
tror, at
nogle af os taler om her. Og nok ikke en akademisk drøftelse alene, men en
livsform, hvor kristendommen først og fremmest afspejler et forhold til Gud
gennem
Kristus og derigennem et fællesskab mellem søstre og brødre i respekt for
den
enkeltes værdifulde forhold til Gud gennem Kristus. Og ikke et spørgsmål om
at
vælge den kirke "tættest på" eller "mest overbevisende" eller "mest
acceptable".

Hvad skulle der være i vejen for en fri kirke "netkirken", hvor søgende,
folkekirke-
kristne, kristne fundamentalister, Pinsemissionærer, Jehovas Vidner og
alminde-
lige nysgerrige mødes ? Til opbyggelse og uden fordomme. Så kan min
personlige kristendom udvikles ved meningsudveksling og ikke ved
manipulation.

Med venlig hilsen

Dan

> Og så et andet lille godt råd, læs lige følgende:
> http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

Tak for dit råd. Vi nye ud i dette medie har virkelig brug for at lære. Jeg
synes denne måde er "dum", men når det anbefales følger jeg den