Projektilers gennemtrængning
Fra : Palle Plankeværk

Dato : 11-08-04 15:17

Hejsa

Jeg leder efter en formel, der kan beskrive hvor tykt plademateriale
(rustfrit stål) en beholder skal være lavet af for at forhindre "løbske"
projektiler (en cylinderformet bøsning af wolfram-carbid (tungsten) eller
silicium-carbid (keramik)) i at skyde/skære gennem væggen og være til fare
for de, der står i nærheden. Hastigheden på projektilerne vil være ca
200-300m/s. Størrelsen varierer, men ligger typisk omkring 10-50 mm i
diameter og 10-50mm i højden.

Dvs en formel, hvor hastighed, masse/densitet/volumen og evt
overfladehårdhed/flydestyrke/lydhastighed el lign materialeparametre indgår.

Nogen der ved noget?

VH Niels

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-08-04 09:44

Den Wed, 11 Aug 2004 07:16:30 -0700, skrev Palle Plankeværk:

> [...]
>
>Dvs en formel, hvor hastighed, masse/densitet/volumen og evt
>overfladehårdhed/flydestyrke/lydhastighed el lign materialeparametre indgår.

Absolut intet, men en lille off-topic kommentar her i sommervarmen kan
måske gå an?

I 1974 var jeg på sergentskole i Sønderborg. Jeg mente på et tidspunkt
at have læst, at et projektil ikke kunne skyde igennem en pakke smør
på den lange led og den påstand kom jeg til at lufte en dag over for
vores skydeinstruktør, Prlt. Sørensen. Han var frisk og spurgte om jeg
ville vædde og det ville jeg gerne: rundstykker og Gammel Dansk til
hele banden.

Ugen efter skulle vi i skarpskydningstærræn i Borris og en test blev
arrangeret. På et lyngareal langt borte fra al civilisation blev
anbragt en pakke mellemblødt smør, jeg fik udleveret en patron til
gøbben og kunne selv vælge skydeafstanden. Jeg lagde mig omkring 5
meter fra pakken med mit Garand gevær og ramte Lurpakken lige midt i
røven.

Synet var ubeskriveligt. Sand og lyng i en radius på flere meter var
klistret til i smør og kammeraterne (+ Prlt. Sørensen) skreg og
jublede. Jeg lå bare der med åben mund og polypper.

Jeg måtte jo op med tegnebogen og betale ved kasse 1. Da guffet var
fortæret betroede premierløjtnanten os, at han skam også havde læst
den på gældende artikel, men der var noget vigtigt jeg havde glemt:
smørret skulle være lukket inde på de fire sider, men bortset fra det,
var det rigtig nok ))

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : ASKF

Dato : 12-08-04 12:36

Kurt Hansen ytrede sig i <vdmjh05o6vbms06hubqae6fqrm23c0do2s@4ax.com>
med dette:

> [...]
>den på gældende artikel, men der var noget vigtigt jeg havde glemt:
>smørret skulle være lukket inde på de fire sider, men bortset fra det,

LOL

Jeg er dog i tvivl om det vil være nok at lukke smøret inde på de fire
sider. Med den mængde kinetisk energi der er tilstede, vil smøret vel
blot blive skubbet ud af røret, og så er man lige vidt, hvis det da ikke
har nået at stoppe kuglen først.

Jeg vil dog tro at en 1mm tyk alu-kasse der er tætsluttende om smøret på
5 sider vil kunne klare tricket, men det vil nok også være klogt at
fastspænde den, hvis man ikke skal bruge en del tid på at lede efter den
bagefter.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-04 12:47

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev> Jeg vil dog tro at en 1mm tyk alu-kasse der
er tætsluttende om smøret på
> 5 sider vil kunne klare tricket, men det vil nok også være klogt at
> fastspænde den, hvis man ikke skal bruge en del tid på at lede efter den
> bagefter.

Det vil i hvert fald kræve at man bruger en højekspanderende kugle, og dem
bruger militæret jo slet ikke.
Jeg vil dog under ingen omstændigheder være den, hvis bagdel pakken skal
spændes fast på....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Froggy

Dato : 12-08-04 16:44

Preben Riis Sørensen wrote:

> [klip]
> Jeg vil dog under ingen omstændigheder være den, hvis bagdel pakken
> skal spændes fast på....

Årh, piver*v - et gammelt ordsprog siger ellers: "Den, der smør godt,
kører godt"

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-04 14:03

Froggy skrev:

>Årh, piver*v - et gammelt ordsprog siger ellers: "Den, der smør godt,
>kører godt"

Nja, det skal være "Den, der smør godt, kør' godt".

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-08-04 15:03

> Nja, det skal være "Den, der smør godt, kør' godt".

Jeg der kun har margarine, nøjes med at skvaldergrine...
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Froggy

Dato : 13-08-04 15:17

Preben Riis Sørensen wrote:
[klip]

> Jeg der kun har margarine, nøjes med at skvaldergrine...

Sorry - jeg ku' ikke gøre for det
- så 'filmen' sådan lidt a la "Wilhelm Tell" med bunden i vejret.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-04 18:42

Preben Riis Sørensen skrev:

>Jeg der kun har margarine, nøjes med at skvaldergrine...

Det må man jo ikke - ikke mens man køber det i hvert fald.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 11-08-04 16:24

"Palle Plankeværk" <palle@nomail.com> wrote in message
> [...]
>
> Dvs en formel, hvor hastighed, masse/densitet/volumen og evt
> overfladehårdhed/flydestyrke/lydhastighed el lign materialeparametre

Da Nelson blev skudt af en fransk snigskytte ved Trafalgar, har han nok
siddet i kurven i mastetoppen - og været en sitting duck, hvis ikke han
havde et stål-skjold i kurven.

Mon den tids stål skulle være mere end en milimeter tyk for at afværge
kugler?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-08-04 16:47

Palle Plankeværk wrote:
-snip-
> Dvs en formel, hvor hastighed, masse/densitet/volumen og evt
> overfladehårdhed/flydestyrke/lydhastighed el lign materialeparametre indgår.
>
> Nogen der ved noget?

Tjah, du kunne nok måske vha. en energibetragtning beregne projektilets
hastighed og dermed kraften F eller også finder du v, ved at slå op i en
eller anden tabel...

Du har dernæst projektilets projicerede areal på beholderen og kan så
bestemme risikoen for "overklipning" ved hjælp af en formel som jeg ikke
lige gider at finde lige nu og måske har du den selv. Du kan jo også
bestemme beholderens maksimale spænding udadtil ved hjælp af nogle
formler som du måske ved og kan opstille en ligevægt mellem den ydre
kraft og den maksimalt tilladelige...

Men hvis ikke andre kommer med noget bedre, så prøver jeg at kigge efter
nogle formler og poste resultatet her, men det er jo noget der tager et
pænt stykke tid...

Desuden er jeg ikke 100% sikker... Hvad skal det iøvrigt bruges til?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : *sigh*

Dato : 15-08-04 06:14

> [...]
>
> Dvs en formel, hvor hastighed, masse/densitet/volumen og evt
> overfladehårdhed/flydestyrke/lydhastighed el lign materialeparametre

hmm skal projektilspidsen/formen ikke regnes med ind, rotation om egen akse
og hvilken type rustfrit stål plade det er fx. 18-8?

evt. medregn høreskade på de personer der befinder sig i nærheden af
beholderen heh ;)

det ville være sejere med en plade af forskelilige lag materialer så man
kunne deformere/bremse/splintre projektilet.......hov nu har jeg slet ikke
svaret på spørgsmålet... æv den gamle usenet fejl igen! sorry...

næste.... :)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-08-04 12:00

"*sigh*" <nospam@thankyou.com> skrev
> evt. medregn høreskade på de personer der befinder sig i nærheden af
> beholderen heh ;)

I n æ r h e d e n??? Den er bygget til svigermor! Bliver den for tung, kan
hun ikke løbe så stærkt
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-08-04 18:55

*sigh* wrote:

-snip-
> hmm skal projektilspidsen/formen ikke regnes med ind, rotation om egen akse
> og hvilken type rustfrit stål plade det er fx. 18-8?

Det er klart at projektilet form har indflydelse, men det ved jeg ikke
hvordan man regner med, sikkert nogle empiriske formler. Rotation om
egen akse, betyder sikkert heller ikke så meget. Typen af rustfri
stålplade skal med ja. Man kan slå materialekonstanterne op i en tabel
og indsætte tallene i formlerne for tilsidt at isolere de ubekendte
variable.

> [...]
> kunne deformere/bremse/splintre projektilet.......hov nu har jeg slet ikke
> svaret på spørgsmålet... æv den gamle usenet fejl igen! sorry...

Ja man kan da godt bremse projektilet med flere lag materialer og det
bliver nok deformeret undervejs indtil dets energi er absorberet, blevet
til varme.

Jeg ved ikke rigtigt om jeg gider at finde nogle formler frem som
sikkert ikke passer så godt men der er sikker nogle i sci.materials,
(alt.)rec.crafts.metalworking, sci.engr.mech, sci.engr.metallurgy eller
tilsvarende der ved noget selvom de indimellem er noget ugidelige/lidt
dovne til at hjælpe folk hvis det ligner lektier...

mvh.
Martin Jørgensen