Gasbeholder i sol
Fra : Sybil

Dato : 07-08-04 09:33

Hej NG

På tager overfor os ligger der en gul gasbeholder i direkte sol. Håndværkere
har rettet fejl på det tagpap de lagde for et par uger siden.
Jeg går ud fra at håndværkerne ved hvad de laver, så det er af ren
nysgerrighed jeg spørger.

Hvor længe kan en gasbeholder ligge i direkte sollys, uden der sker noget?
(den er ca. 1½ m høj)

MK

Fra : Dan Elgaard

Dato : 07-08-04 10:25

Den kan vel ligge til evig tid, så længe tempreaturen ikke får trykket i
gasflasken til at overstige, hvad gasflasken kan klare.

Så, det kommer helt an på, hvor stort tryk, der er i flasken i forvejen, og
hvor stor trykforøgelse temperaturen kan give (altså, hvor høj en temperatur
gasflasken bliver påvirket med).

Men, selvom flaskens eget tryk og den trykforøgelse temperaturen kan give,
vil overstige flaskens arbejdstryk,så tror jeg ikke gasflasken vil
eksplodere.
Sikkerhedsventilen på gasflasken vil tillade at det overstigende tryk siver
lige så stille ud af flasken, hvis blot trykforøgelsen ikke kommer for
voldsomt - som. f.eks. ved en brand.

--
mvh.,
Dan Elgaard

Fra : ThomasB

Dato : 07-08-04 11:07

"Dan Elgaard" <NoSp@m.Net> skrev i en meddelelse news:41149fee$0$300
> Sikkerhedsventilen på gasflasken vil tillade at det overstigende tryk
siver
> lige så stille ud af flasken, hvis blot trykforøgelsen ikke kommer for
> voldsomt - som. f.eks. ved en brand.

Jeg har set en brandmand komme ud af et brandende skur, med en gasflaske
mellem hænderne, hvor der var en stikflamme ud sidelæns fra
sikkerhedsventilen.
Derfor tror jeg ikke engang at en pludselig opvarmning kan få flasken til at
eksplodere.

Fra : Dan Elgaard

Dato : 07-08-04 19:15

> [...]
> sikkerhedsventilen.
> Derfor tror jeg ikke engang at en pludselig opvarmning kan få flasken til

Jeg må indrømme, at min erfaring er med trykluftsbeholdere til dykning og
ikke gasflasker - jeg antog blot, at der var de samme regler gældende for de
to typer flasker.

Der er der så åbenbart ikke, for en fyldt dykkerflaske VIL eksplodere ved
for hurtig opvarming! Der sidder godt nok en sikkerhedsventil på den, men
sker opvarmningen for voldsomt kan ventilen ikke følge med.

Mens sikkerhedsventilen på en gasflaske åbenbart blot lader gassen brænde af
i en sådan situation.

I stand corrected

--
mvh.,
Dan Elgaard

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 07-08-04 13:10

"Sybil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> nysgerrighed jeg spørger.
>
> Hvor længe kan en gasbeholder ligge i direkte sollys, uden der sker noget?

hvis idealgasligningen virker er

P2/P1 = (283 + t2)/(283 + t1)

Med en temperaturstigning fra 0 til 50 grader, t1 = 0 og t2 = 50 er

P2 = 1,18 x P1

..... det virker ikke så farligt, men jeg kender ikke tolerancerne.

Carsten

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-08-04 13:59

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Sybil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse

> Håndværkere

> hvis idealgasligningen virker er

Det gør den ikke. (pånær flasken er næsten tom og så er det ligemeget)
Det er reelle gasser der skal regnes på.

> P2/P1 = (283 + t2)/(283 + t1)
>
> Med en temperaturstigning fra 0 til 50 grader, t1 = 0 og t2 = 50 er

Er det så ikke 10 grader til 60 grader? (vel at mærke hvis det er celsius du
regner i)

> P2 = 1,18 x P1
>
> .... det virker ikke så farligt, men jeg kender ikke tolerancerne.

Der er selvfølgelig mange forskellige regler - men ofte er de testet til 250
% af max tryk af spidsbelastninger under normal anvendelse. Almindeligvis
kan de tage meget hårdere belastning end det.
Hvis det er trykbeholdere af stål mener jeg at de skal klare en
spidsbelastning mht til temp på en 180 C.

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 07-08-04 19:37

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

snip

> noget?

> Det gør den ikke. (pånær flasken er næsten tom og så er det ligemeget)
> Det er reelle gasser der skal regnes på.

Har du et bud på, hvad forskel det vil gøre?

Jeg overvejede hvad det ville betyde om flasken var fuld: En lille
volumenexpansion ved opvarmning af væsken kan vel etablere det største tryk
(som fx når vand fryser og udvider sig i en flaske) ...
Ud over det kan jeg ikke se andet end at væskeexpansionen blot øger
gastrykket en anelse, og at dette gastryk tilnærmelsesvist beskrives ved
Boyle-Mariottes lov, eller gasligningen.

> Er det så ikke 10 grader til 60 grader? (vel at mærke hvis det er celsius
du
> regner i)

Jo, du kan da selv vælge hvilke t1 og t2 du vil bruge

Fra : Is

Dato : 07-08-04 20:57

Carsten Troelsgaard wrote:

> [...]
> gastrykket en anelse, og at dette gastryk tilnærmelsesvist beskrives
> ved Boyle-Mariottes lov, eller gasligningen.
---

Man skal vel finde damptrykket ved er given temperatur - jeg har ikke kunnet
finde nogen tabel, men det må der vel findes ligesom der er en damptabel for
vand.

Hvis flasken var helt fuld, skal der vel beregnes på hvor meget væsken
udvider sig.

jeg ved ikke om du kan bruge data fra denne side til noget:
http://www.bp.dk/sikkerhedsdatablad.shtml

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-08-04 01:13

> [...]
> gastrykket en anelse, og at dette gastryk tilnærmelsesvist beskrives ved
> Boyle-Mariottes lov, eller gasligningen.

Det er ikke muligt at give et bud hvis du ikke aner hvad der er i flasken -
netop det er ganske afgørende når det er reelle gasser. Men jeg ville nok
anvende nogle redskaber i retning af SPECS, UNIQAUC eller noget i den
boldgade hvis jeg skulle regne den til ende.
Der er ganske givet ikke meget betydning i væskeekspansionen. Af betydning
er ligevægten mellem væske og gas ved givne temperatur og tryk, samt
naturlig gassens tryk ved den givne temperatur.

> du
>
> Jo, du kan da selv vælge hvilke t1 og t2 du vil bruge

Jeg mente at du lægger 283 til dine t værdier og ikke 273. "0" bliver til 10
grader Celsius hvis du lægger 283 til for at konvertere til Kelvin.

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 08-08-04 07:15

> [...]
> er ligevægten mellem væske og gas ved givne temperatur og tryk, samt
> naturlig gassens tryk ved den givne temperatur.

I har ret. Linket viser en tryk-kurve (fig 2) for propan for varierende
temperatur

http://naftp.nrcce.wvu.edu/techinfo/altfuels/LPG/LPG.html

Ups ...