/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Oversættelse engelsk-dansk ønskes
Fra : Uffe Holst


Dato : 25-06-04 12:05


Jeg har en sætning, jeg skal have oversat. Den lyder:

In the case of protons, these nuclei precess or resonate
at a frequency of 42.6 MHz in the presence of a 1 tesla
magnetic field.

Det er ordet "precess", der volder vanskeligheder her.

Postet i dk.videnskab og dk.kultur.sprog - sæt selv FUT.
--
Uffe Holst

 
 
Torben Ægidius Mogen~ (25-06-2004)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 25-06-04 13:01

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> writes:

> Jeg har en sætning, jeg skal have oversat. Den lyder:
>
> In the case of protons, these nuclei precess or resonate
> at a frequency of 42.6 MHz in the presence of a 1 tesla
> magnetic field.
>
> Det er ordet "precess", der volder vanskeligheder her.

Hvis jeg husker rigtigt, så hedder det "precessere" på dansk.

   Torben

Steen (25-06-2004)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 25-06-04 13:39

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Hvis jeg husker rigtigt, så hedder det "precessere" på dansk.

Nej, som Carsten skriver, så er det med "æ".

Mvh Steen



Carsten Svaneborg (25-06-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Svaneborg


Dato : 25-06-04 14:49

Steen wrote:
> Nej, som Carsten skriver, så er det med "æ".

Google rulez som stavekontrol. ;*)

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Kurt Guldbæk (27-06-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Guldbæk


Dato : 27-06-04 14:13

> Hvis jeg husker rigtigt, så hedder det "precessere" på dansk.
>
> Torben

Og hvad betyder det så?

--

Med venlig hilsen
Kurt Guldbæk



Herluf Holdt, 3140 (27-06-2004)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 27-06-04 14:35

Kurt Guldbæk skrev:
[precession = præcession]

> Og hvad betyder det så?

Jeg ved det ikke, men hvis det havde handlet om astronomi,
betød præcession *fremrykken*; fx den årlige fremrykning af
jævndøgnspunkterne på grund af Solens og Månens indvirkning
på jordaksens stilling.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt


Martin Larsen (27-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 27-06-04 16:02

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse news:40decda4$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Kurt Guldbæk skrev:
> [precession = præcession]
>
> > Og hvad betyder det så?
>
> Jeg ved det ikke, men hvis det havde handlet om astronomi,
> betød præcession *fremrykken*; fx den årlige fremrykning af
> jævndøgnspunkterne på grund af Solens og Månens indvirkning
> på jordaksens stilling.
>
Det er en konsekvens af præcessionen. Hvis du har en snurretop
er præcessionen den cirkelbevægelse som aksens frie ende drejer
rundt i.

Mvh
Martin



Carsten Svaneborg (27-06-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Svaneborg


Dato : 27-06-04 14:49

Kurt Guldbæk wrote:
> Og hvad betyder det så?
http://da.wikipedia.org/wiki/Pr%E6cession

Det betyder at rotationsaksen af et objekt selv "roterer".

F.eks. peger jordens rotationsakse "nordpolen" ikke altid
den samme retning ifht. det plan i hvilke planeterne bevæger
sig omkring solen.

Du kan også se det hvis du har en snurretop, aksen starter
med at pege "op", men når den er ved at falde, vil toppen
af snurretoppen bevæge sig rundt på en cirkel. Det er
præcession.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Anders Henriksen (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Anders Henriksen


Dato : 28-06-04 17:19


"Carsten Svaneborg" <zqex@sted.i.tyskland.de> skrev i en meddelelse
news:7sv2r1-cnm.ln1@dhcp024.mpipks-dresden.mpg.de...
>
> Det betyder at rotationsaksen af et objekt selv "roterer".
>

Har det en enhed?

Mvh.
Anders



Henning Makholm (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 28-06-04 23:16

Scripsit "Anders Henriksen" <superkumbel@mailme.dk>
> "Carsten Svaneborg" <zqex@sted.i.tyskland.de> skrev i en meddelelse

> > Det betyder at rotationsaksen af et objekt selv "roterer".

> Har det en enhed?

Radianer pr sekund (eller pr århundrede)?

--
Henning Makholm "Er du æsel eller hest?"

Rasmus Villemoes (27-06-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus Villemoes


Dato : 27-06-04 15:45

"Kurt Guldbæk" <k@g.s> writes:

>> Hvis jeg husker rigtigt, så hedder det "precessere" på dansk.
>>
>> Torben
>
> Og hvad betyder det så?

At den akse hvorom et objekt roterer selv "roterer". Hvis du har en
ganske almindelig snurretop er det ikke særlig svært at få den til
både at rotere og precessere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Precession

Den danske udgave, http://da.wikipedia.org/wiki/Pr%E6cession, er langt
fra lige så omfattende som den engelske.

Mvh Rasmus

--

Carsten Svaneborg (25-06-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Svaneborg


Dato : 25-06-04 13:00

Uffe Holst wrote:
> In the case of protons, these nuclei precess or resonate
> at a frequency of 42.6 MHz in the presence of a 1 tesla
> magnetic field.
> Det er ordet "precess", der volder vanskeligheder her.

to precess= Præcessere

Forklaring: http://da.wikipedia.org/wiki/Pr%E6cession

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Uffe Holst (25-06-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Holst


Dato : 25-06-04 13:33


In an article of 24 Jun 2000 Carsten Svaneborg wrote:

> > In the case of protons, these nuclei precess or resonate
> > at a frequency of 42.6 MHz in the presence of a 1 tesla
> > magnetic field.
> > Det er ordet "precess", der volder vanskeligheder her.
>
> to precess= Præcessere
>
> Forklaring: http://da.wikipedia.org/wiki/Pr%E6cession

Jeg siger mange tak, også for linket til forklaringen.

--
Uffe Holst

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste