en grufuld tanke
Fra : Ole Madsen

Dato : 10-08-04 15:00

Det er faktisk ret grufuldt, at selv frelste kan gå fortabt, at de kan miste
det hele pga uduelighed, det er bare til eftertanke indlægget er ment som

Matthew 25:14-30 14 Det er nemlig ligesom med En Mand, Som skulle rejse
udenlands: Han kaldte Sine tjenere til Sig og overgav dem Sin formue:
15 een gav Han fem talenter, een to og een en enkelt, enhver efter
vedkommendes evne - og drog så strax udenlands.
16 Da Han var draget bort, handlede han, som havde fået de fem talenter, med
dem, og tjente fem talenter til.
17 Således også han med de to talenter: han tjente også to til.
18 Men han, som havde fået den eene talent, gik hen og gravede den ned i
jorden og gemte sin HErres penge.
19 Lang tid efter kommer disse tjeneres HErre så og gør regnskabet op med
dem.
20 Da kom han, som havde fået de fem talenter, og med sig havde han de andre
fem talenter, og han sagde: "HErre; fem talenter gav Du mig; se: jeg har
tjent fem talenter til!"
21 Og hans HErre sagde til ham: "Vel, du gode og trofaste tjener: du har
været tro over lidt - Jeg vil sætte dig over meget! Gå ind til din HErres
glæde!"
22 Også han, som havde fået de to talenter, kom, og han sagde: "HErre; to
talenter gav Du mig - se: jeg har tjent to talenter til."
23 Hans HErre sagde til ham: "Vel, du gode og trofaste tjener: du har været
tro over lidt - Jeg vil sætte dig over meget! Gå ind til din HErres glæde!"
24 Men da han, som havde fået den eene talent, kom, sagde han: "HErre! Jeg
vidste, at Du er En hård Mand, Som høster, hvor Du ikke har sået og samler,
hvor Du ikke har strøet;
25 derfor blev jeg bange og gik ud og gemte Din talent i jorden. Se: her har
Du, hvad der er Dit!"
26 Men hans HErre svarede og sagde til ham: "Du dårlige og dovne tjener! Du
vidste, at Jeg høster, hvor Jeg ikke har sået og samler, hvor Jeg ikke har
strøet;
27 burde du så ikke have overladt Mine penge til vexelererne, så Jeg, når
Jeg kom igen, kunne have fået dem tilbage med renter!
28 Tag derfor talenten fra ham og giv den til ham, som har de ti talenter!
29 Thi enhver, som har, skal der gives, og han skal have overflod; men den,
som ikke har, skal endog fratages dét, han har!
30 Og kast den unyttige tjener ud i mørket udenfor - dér skal være gråd og
tænders gnidsel!

Fra : jørgen

Dato : 10-08-04 16:35

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det er faktisk ret grufuldt, at selv frelste kan gå fortabt, at de kan
miste
> det hele pga uduelighed, det er bare til eftertanke indlægget er ment som

Ja, det er grufuldt. Jeg mener dog heller ikke at det er rigtigt. Hvis
kristne kunne gå fortabt pga. deres uduelighed, så ville Paulus være den
første til at falde fra. Han skriver nemlig : " Ikke at vi af os selv duer
til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes
Gud," 2 Kor 3,5

Også andre steder tilskriver Paulus sin duelighed og sine gerninger Guds
nåde og ikke sig selv. Vi står altså ikke og skal præstere noget for Gud i
den frygt at vi kan miste frelsen hvis vi ikke gør dette og hint.

Selv tror jeg ikke at en kristen kan miste frelsen, hvis han altså er født
påny og beseglet med Helligånden (Ef 1,13-14). Der kan være "kristne" som
alene har en intellektuel tro på Jesus og udadtil ser ud til at være frelst
og jeg mener at det er disse kristne skriften hentyder til når den
tilsyneladende siger at man kan miste frelsen.

Jeg mener at det afgørende og tilstrækkelige er at man har en levende
relation med vor Herre Jesus Kristus. Har man denne relation er man frelst
og vil forblive frelst, desuden vil dette være tilstrækkeligt til liv og
gerning, fordi den relation føder frugt frem igennem en (Gal 5,22-23) (Joh
15,5) Hvis vi bliver i denne relation med Jesus vil vi bære megen frugt og
det er vel også det som menes med lignelsen Matt 25,14-30 hvor der tales om
talenter. Det er for mig at se det samme som i joh 15 men sagt med andre
ord.

Jeg mener at Johannes siger det meget klart når han taler om forskellen på
at være frelst eller ikke frelst:
"Den, der har Sønnen, har livet; den, der ikke har Guds søn, har ikke
livet." 1 Joh 5,12

mvh jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-08-04 19:51

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

jeg er helt enig med dig, men det er jo til frelste Jesus her taler, så det
er dem der graver deres talenter ned for ikke at bruge dem det drejer sig om

Ole

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 11-08-04 08:41

> [...]
det
> er dem der graver deres talenter ned for ikke at bruge dem det drejer sig

Ja, man skal jo ikke skjule sine talenter!

--
MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : jørgen

Dato : 11-08-04 11:58

> [...]
det
> er dem der graver deres talenter ned for ikke at bruge dem det drejer sig

De to gode tjenere er sikkert et billede på kristne, men jeg tvivler på at
den utro tjener er et billede på en kristen. Var han kristen, født påny, og
beseglet med Helligånden, så ville han ikke ende i fortabelse men hans liv
ville bære frugt (Joh 15,5). Måske er han snarere et billede på de mennesker
Jesus omtaler i lignelsen om sædemanden Luk 8,5-7. Det er de som har
modtaget ordet og troen men uden at give den lov at slå rod i hjertet. Det
er de som ikke har den gode jord, de som ikke bære frugt. Den utro tjener
mistede ikke frelsen for han var slet ikke frelst til at begynde med.

mvh jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-08-04 13:10

> [...]
> er de som ikke har den gode jord, de som ikke bære frugt. Den utro tjener
> mistede ikke frelsen for han var slet ikke frelst til at begynde med.

fint, men så må du forklare hvordan han kendte til Gud, der står jo "jeg
kendte dig som..", altså måtte han have kommet til er kendelse af ham

Ole

Fra : jørgen

Dato : 11-08-04 16:59

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> fint, men så må du forklare hvordan han kendte til Gud, der står jo "jeg
> kendte dig som..", altså måtte han have kommet til er kendelse af ham

Der er mange mennesker som ved noget om Gud, dog uden at være frelst. Det er
hvordan vi handler på det vi ved der gør forskellen. Det er vigtigt at se på
hvilke motiver den utro tjener handlede udfra. Hvis han virkelig troede det
han sagde om sin herre, så ville det være naturligt at sætte sit talent i
banken men det gjorde han ikke, hvorfor?
Måske regnede han ikke med at hans herre kom tilbage og han ville da selv
kunne score pengene. Satte han dem i banken ville derimod hans herres
arvinger få pengene. Han var uærlig, en fusker, og kom med en dårlig
undskyldning. Det var med andre ord hans holdning der var forkert. Jeg tror
derfor ikke han er et billede af en frelst troende, for den frelsende tro
udvirker frugt og gerning.

mvh jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-08-04 17:14

> [...]

tror
> derfor ikke han er et billede af en frelst troende, for den frelsende tro

jeg kan godt forstå dig, men, jeg kender nogle tjenere der ikke vil vandre i
lyset men være magtsyge, er de så heller ikke frelste? man kan altså godt
være frelste uden af have sin sag i orden, men hvad ende resultatet bliver
er noget andet.

Ole

Fra : jørgen

Dato : 11-08-04 19:14

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> jeg kan godt forstå dig, men, jeg kender nogle tjenere der ikke vil vandre
> lyset men være magtsyge, er de så heller ikke frelste?

Det er vel egentlig kun Gud der ved det.
Jesus omtaler i Matt 7,15-23 nogen der mente de tjente ham, men som ikke
blev frelst. Læg mærke til at Han siger "jeg har *aldrig* kendt jer". Dette
ord "aldrig" tyder ikke på at de engang var frelste (havde et personligt
forhold til Jesus) og så hen ad vejen mistede frelsen. Men det viser at de
aldrig var frelste (Jesus bruger begrebet "kendte"). Jesus havde aldrig
kendt dem, de havde aldrig haft et personligt livgivende forhold til Jesus.

>man kan altså godt
> være frelste uden af have sin sag i orden,

Her er jeg så uenig igen, for man har da NETOP sin sag i orden hvis man er
frelst.

Så er man retfærdiggjort (Rom 3,24).
Man har fred med Gud (Rom 5,1)
Man er uden fordømmelse af nogen art (Rom 8,1) .
Der kan ikke føres nogen anklage mod en (Rom 8,33).
Gud er for en (Rom 8,31)
Man mere end sejrer (Rom 8,37)
Intet kan skille en fra Guds kærlighed ( Rom 8,38-39)
Man er Guds barn (8,16)
Man har barnekår (Rom 8,15)

Lyder ovenstående som en beskrivelse af et menneske der ikke har sin sag i
orden?

>men hvad ende resultatet bliver
> er noget andet.

Det tror jeg ikke, for : "dem, han forud har kendt, har han også forud
bestemt til at formes efter sin søns billede, så at han er den førstefødte
blandt mange brødre. Og dem, som han forud har bestemt, har han også kaldet,
og dem, han har kaldet, har han også gjort retfærdige, og dem, han har gjort
retfærdige, har han også herliggjort." Rom 8,29-30.

mvh jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-08-04 20:07

> [...]
> aldrig var frelste (Jesus bruger begrebet "kendte"). Jesus havde aldrig
> kendt dem, de havde aldrig haft et personligt livgivende forhold til

god forklaring

> [...]
> Man har barnekår (Rom 8,15)
>
> Lyder ovenstående som en beskrivelse af et menneske der ikke har sin sag i

enig

> [...]
gjort
> retfærdige, har han også herliggjort." Rom 8,29-30.

tak

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 14-08-04 16:54

> [...]
>
> Så er man retfærdiggjort (Rom 3,24).
> Man har fred med Gud (Rom 5,1)
> Man er uden fordømmelse af nogen art (Rom 8,1) .

Jeg burde virkelig have set denne fra min egen side
http://www.detnyetestamente.dk/sammenlign/dansk/rom-8-1.php

D1819
Rom 8.1 Saa er da nu ingen fordømmelse for dem, som ere i Kristus Jesus, der
ikke vandre efter kjødet, men efter Aanden.

D1886
Rom 8.1 Saa er der da nu ingen domfældelse for dem, som ere i Kristus Jesus.

D31
Romans 8:1 Så er der da nu ingen Fordømmelse for dem, som ere i Kristus
Jesus. D92

WIE
Romans 8:1 - så er der altså ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus
Jesus, de, som ikke vandrer efter kødet, men efter Ånden!

KJV
Romans 8:1 There is therefore now no condemnation to them which are in
Christ Jesus, who walk not after the flesh, but after the Spirit.

Ole