bibelens top ti
Fra : jørgen

Dato : 10-08-04 13:10

Som bekendt indeholder den danske bibel 66 bøger, men hvilke er de
vigtigste? Måske kan man lave en slags top ti liste og nævne de 5 vigtigste
bøger i GT og de 5 vigtigste i NT samt begrundelse derfor. Når jeg siger
vigtigst så mener jeg for folk der allerede er kristne og har været det et
stykke tid.

Man kunne også nøjes med de tre vigtigste i hhv GT og NT.

Iøvrigt, hvor mange bøger og skrifter havde de første kristne adgang til?
Eks. en almindelig kristen i menigheden i Rom, han havde måske hørt Paulus
brev læse højt men hvilke GT skrifter og apostoliske havde han adgang til
hvis nogen? Havde de iøvrigt kopier af noget de kunne læse derhjemme eller
måtte alt huskes i hovedet?

mvh jørgen.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 10-08-04 13:47

Goddag Jørgen

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> stykke tid.
> Man kunne også nøjes med de tre vigtigste i hhv GT og NT.

Det vil altid være vanskeligt at fremhæve direkte favoritter, fordi dette
nok afhænger meget af humør, men generelt er her *mine* favoritter som bud
på hvad der fascinere mig mest. Iblandt hver af de fem favoritter er der
*dog* ikke nødvendigvis en prioritering af en bog fremfor en anden.

De hebraiske skrifter:

- Ordsprogenes Bog -- Salomons ufattelige visdom koges ned i 31 fantastiske
kapitler med relevans for næsten alle emner. Korte men præcise opsummeringer
af principper.
- 1. Mosebog -- beretningen om skabelsen, men især også det første store
afsnit i historien med tydelig angivelse af hvordan vi som mennesker
gentagne gange fejlede i forhold til Guds klare befalinger. De specielle
betragtninger, hvor Gud gentagner gange handler i samspil med Sine folk er
det store håb, der gennemsyrer Hans forhold til os.
- Salmernes Bog. Lovprisning, glæde, optimisme -- men bestemt også
indrømmelser fra David hvor vi ser at han lærer af sine fejl.
- Jobs Bog -- Job var en retfærdig mand, som skulle prøves for at finde en
endnu dybere kvalitet som mange kristne i dag mangler. Ydmyghed i stedet for
selvretfærdighed. Fortæller meget om vores menneskelige natur i den forstand
at de som fordømte Job gjorde dette ud fra en forestiling om at Gud *altid*
handler vel med Sine trofaste og *altid* skidt overfor Sine modstandere. Vi
lærer herigennem at "for skæbnens tid [engelsk - "time and chance] rammer
dem alle," (Præk. 9:11)
- Højsangen - Salomons højsang. Smuk og fortrinlig versinddeling,
inspiration og glæde..

De græske skrifter:

- Apostlenes Gerninger -- Guds Kirke fra begyndelsen
- Romerbrevet -- Paulus' bedste skrift, nært fulgt af Korintherbrevene
- Jakobsbrevet
- Hebræerbrevet -- Jakob og Hebræerbrevet er begge interessante fordi de
forklarer at troen ikke skal være "lyserøde skyer" alene, men en forståelse
af at troen "forpligter"
- Åbenbaringsbogen -- den sikre viden om at Kristus/Messias kommer igen.

> [...]
> hvis nogen? Havde de iøvrigt kopier af noget de kunne læse derhjemme eller

Før Gutenberg opfandt trykpressen, var de hellige skrifter ikke hvermands
eje. Læstes op i Templet og i kirken, men var endnu ikke noget der var på
alles hylder, som det er i dag...

Henrik, Slagelse
"Hvad er forskellen på en dum mand og en klog mand? - Der er ingen. De tror
begge, de ved alting!"

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-08-04 14:32

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

den måde bibelen er lavet på gør at man ikke kan lave en top 10, det der gør
at det er umuligt er, at budskaberne er viklet ind i hinnanden , små stykker
her og der, dette er fordi at Gud godt vidste at bibelen ville blive udsat
for angreb, mennesker ville prøve at forpure Guds ord, enten direkte eller
indirekte ved forkert oversættelse, derfor har GUd spredt det hele ud over
det hele fo r bedst muligt at bevare hans eget ord. Så ingen top 10 efter
min mening

Ole

www.detnyetestamente.dk

--
www.skabelsesberetningen.dk - www.genesis-one.dk - www.creationdays.dk -
www.ingenevolution.dk

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 11-08-04 08:39

> [...]
> hvis nogen? Havde de iøvrigt kopier af noget de kunne læse derhjemme eller

GT's nuværende kanon er skrevet i perioden 1000 fvt. og frem til 100 evt.
Men de store træk lå fast ca. 500 fvt.

De 3 første evangelier er fra ca. 60-100, med Markus som det ældste.
Matt. er sandsynligvis skrevet i Antiokia ved menigheden der, i slutningen
af det første århundrede.
Markus er ældst, skrevet af en teolog (I modsætning til en historiker),
sandsynligvis under den store jødiske krig (66-73 evt.).
Lukas er skrevet af en skribent med hellenistisk uddannelse, og skriftet
stammer nok fra Lilleasien(Theophilos, som skriftet er henvendt til, er jo
ikke et jødisk navn.), som Matt. Ap.G. er også skrevet af ham, og handler om
urkirkens historie. Den slutter med at Paulus er kommet til Rom, hvilket han
(vist) gjorde i 62 evt. Derfor kan det kun være skrevet efter disse
hændelser.
Johannes-evangeliet er usikkert at datere, men ligger nok mellem 60 og 80.
Det stammer fra en anden kristen tradition end de tre første evangelier,
måske fra samme tradition som Qumram-rullerne, der jo er en dualistisk
teologi.

Brevene er fra perioden ca. 40-70, så vidt man ved.

Johannes Åbenbaring er med rimelig sikkerhed dateret til 95 evt. og er
skrevet af en ældste, der sidder i fangenskab på øen Patmos. Det stammer fra
den tradition, menighederne i Lilleasien står for, og er også rettet til dem
i den svære tid. (Domitians kejserkult-dyrkelse i slutningen af det første
århundrede(81-96), og jødernes forfølgelser af kristne i Lilleasien).

Så er der de apokryfe skrifter, både fra GT og NT. De kommer lidt efter
lidt, men nogle af dem har nok været mere kendt af offentligheden end andre.
Det er svært at sige noget konkret om, da kirken i tidens løb har forsøgt at
fjerne deres eksistens, samt kendskabet til dem.
Dog vides det at Thomas-evangeliet stammer fra Ægypten ca. 140 evt., og
f.eks. Qumram-rullerne stammer fra århundredene lige før og efter år 0, en
periode på ca. 200 år.
(Theophilos, som skriftet.
--
MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-08-04 16:33

jørgen wrote:
> [...]
> og har været det et stykke tid.
>
> Man kunne også nøjes med de tre vigtigste i hhv GT og NT.

Øhhh...

1. Mosebog (Begyndelsen)

2. Mosebog (Moses)

3. Esajas (Messiasprofetierne)

og

4. Matthæusevangeliet (Bjergprædikenen)

5. Johannesevangeliet (Kristologien)

6. Johannes' Åbenbaring (Enden)

(Sej symmetri, synes jeg selv! ;-D)

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-08-04 17:48

Anders Peter Johnsen wrote:

> Øhhh...

KORREKTION!

> 1. _Første_ Mosebog (Begyndelsen)
>
> 2. _Anden_ Mosebog (Moses)

Jeg lod mig lige forvirre af punktopstillingen! ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-08-04 11:22

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> writes:

> 4. Matthæusevangeliet (Bjergprædikenen)
>
> 5. Johannesevangeliet (Kristologien)
>
> 6. Johannes' Åbenbaring (Enden)
>

> (Sej symmetri, synes jeg selv! ;-D)

Tjoh. Men budskabet druknede i symmetrien...

Johannes' Åbenbaring er ikke særlig vigtig. Skal man se på enden er
MAtt 24 og 25 langt mere forståeligt og mere konkrete.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))