Er der nogen sammenhæng mellem Nåden og Lo~
Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-04 08:58

I. 2. Mos. kap. 33-34 bringes begrebet "nåde" for første gang virkelig
for dagen i opgøret mellem Gud og Moses efter Israels synd med
guldkalven. Nåde er slet ikke noget ukendt begreb i gammeltestamentlig
tid, så når Johannes siger at "nåden og sandheden kom ved Jesus
Kristus", betyder dette ikke, at det var noget som ikke tidligere var
kendt, men at nu var der kommet en mere fuldkommen åbenbarelse af
nåden og sandheden.

Læs resten af artiklen her:
http://maranatha.dk/index.php?body=side_016

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Britt Malka

Dato : 02-08-04 09:29

On Mon, 2 Aug 2004 09:58:19 +0200, "Andreas Falck"
<fake@skrift.dk.invalid> wrote:

>I. 2. Mos. kap. 33-34 bringes begrebet "nåde" for første gang virkelig
>for dagen i opgøret mellem Gud og Moses efter Israels synd med
>guldkalven.

Der er vel tale om nåde allerede tidligere -- dog i mindre målestok --
i stykket om Sodoma og Gomorra, hvor i det mindste de to (eller er det
fire?) retfærdige fra byen får lov at gå levende derfra.

I øvrigt er jeg vild med 4 Mos 14, hvor Herren vil slå alle israels
sønner ihjel, fordi de er så plagsomme, og give Moses et nyt folk.

Moses siger til Herren, at så vil folk sige om Ham, at Han ikke
magtede at give dem det land, han havde lovet dem, og derfor selv slog
dem ned i ørkenen.

Nå, så giver Herren efter for Moses' bøn
--
Britt Malka
Gratis hovedbrud, puslerier og hjernegymnastik: http://www.hovedbrud.com

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-04 12:20

I news:3burg09lit3j5gfm4fct2h3vqimb22bjl6@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Der er vel tale om nåde allerede tidligere -- dog i mindre målestok
> -- i stykket om Sodoma og Gomorra, hvor i det mindste de to (eller
> er det fire?) retfærdige fra byen får lov at gå levende derfra.

Præcist, - og det er også derfor at formuleringen "bringes begrebet
'nåde' for første gang virkelig for dagen".

Guds nåde har *altid* været der, selv om den bliver stærkere og
stærkere betonet op gennem Bibelen.

> [...]
> magtede at give dem det land, han havde lovet dem, og derfor selv
> slog dem ned i ørkenen.
>
> Nå, så giver Herren efter for Moses' bøn

Egentlig en smuk beretning, når man tænker lidt dybere over den. Moses
var villig til at give slip på livet, både det dennesidige og det
kommende evige, dersom Gud blot ville vise nåde over for folket.

Moses er her et rigtigt godt illustrativt eksempel på hvor meget Gud
er villig til at ville ofre sig for det syndige menneskes frelse.

Fra : Britt Malka

Dato : 02-08-04 13:14

Goddag Andreas Falck

Den Mon, 2 Aug 2004 13:19:54 +0200 skrev "Andreas Falck"
<fake@skrift.dk.invalid>:

>Præcist, - og det er også derfor at formuleringen "bringes begrebet
>'nåde' for første gang virkelig for dagen".

Ah, okay, den fangede jeg ikke :)

>Egentlig en smuk beretning, når man tænker lidt dybere over den. Moses
>var villig til at give slip på livet, både det dennesidige og det
>kommende evige, dersom Gud blot ville vise nåde over for folket.

Ja, jeg synes både, at den er smuk og morsom.

Morsom, fordi Moses bruger det ældste af alle kneb til at få det, som
han ønsker: "Hvis du gør sådan, så vil de andre sige at ..."

Modig også, fordi Moses kunne have risikeret livet på det.

Smuk, fordi Moses tit har beklaget sig over det genstridige folk, som
han hang på, og her får han chancen til at få et helt nyt folk og
slippe af med plageånderne. Trods det vælger han loyalt at "beholde"
sit folk, plagsomme eller ej

>Moses er her et rigtigt godt illustrativt eksempel på hvor meget Gud
>er villig til at ville ofre sig for det syndige menneskes frelse.

Han er i hvert fald til at tale med -- forhandle med -- ville jeg
mene.

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-08-04 12:28

"Andreas Falck" <fake@skrift.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> Kristus", betyder dette ikke, at det var noget som ikke tidligere var
> kendt, men at nu var der kommet en mere fuldkommen åbenbarelse af

Denne gangen henviser du til ein artikkel der forfatteren er oppgitt. Pass
på at du fortsetter med det. Alikevel. Du bør så absolutt oppgi hvem som er
ansvarlig redagtør på hjemmesiden, bare for ordens skyld. Du bør også oppgi
eieren av "avisen".

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-04 12:44

I news:410e2547@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Du bør så absolutt oppgi hvem som er ansvarlig redagtør på
> hjemmesiden, bare for ordens skyld. Du bør også oppgi
> eieren av "avisen".

Har du mon overvejet om det var værd at kigge aller nederst på
siden? - Bare sådan lige for god ordens skyld!

Og ligeledes for god ordens skyld: som jeg *utallige* gang tidligere
har gjort opmærksom på, så er min private hjemmesider ikke
repræsentant for andet end min personlige tro og holdning, og
repræsenterer ikke noget tros- eller kirkesamfund og kan derfor heller
ikke tages til indtægt for tro og holdninger for noget tros- eller
kirkesamfund.

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-08-04 13:08

> I news:410e2547@news.wineasy.se skrev
> Harald Mossige følgende:

> Har du mon overvejet om det var værd at kigge aller nederst på
> siden? - Bare sådan lige for god ordens skyld!

Ja, det har jeg. Slik det er plassert, betyr det ein henvisning til
designeren av siden, ikke brukeren.

Har du forresten husket å registrere copy right-en?, oppgi
registreringsnummeret.

> Og ligeledes for god ordens skyld: som jeg *utallige* gang tidligere
> har gjort opmærksom på, så er min private hjemmesider ikke
> repræsentant for andet end min personlige tro og holdning,

Det veit vi som "er orientert om forholdene". Alikevel bør du ta det med som
del av startsiden. Du har vel ingen grun til å ikke gjøre det, mange har
gode grunner for å skjule redagtøren.

> og
> repræsenterer ikke noget tros- eller kirkesamfund og kan derfor heller
> ikke tages til indtægt for tro og holdninger for noget tros- eller
> kirkesamfund.

Akkurat derfor bør du være pinlig nøyaktig med å gi rett informasjon.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-08-04 13:21

I news:410e2e96@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Ja, det har jeg. Slik det er plassert, betyr det ein henvisning til
> designeren av siden, ikke brukeren.

SUK, så læs dog hele disclaimeren der står der!

Var der mere af samme slags du skulle være utilfreds med, så find en
relevant gruppe at skrive det i. Det hører ikke hjemme i denne gruppe.

EOD

Fra : Vidal

Dato : 05-08-04 20:15

Harald Mossige wrote:

> Pass
> på at du fortsetter med det. Du bør så absolutt oppgi hvem som er
> ansvarlig redagtør på hjemmesiden, bare for ordens skyld. Du bør også oppgi
> eieren av "avisen".

Harald Netbetjent i arbejde. Godt Harald, nu må
du virkelig få styr på denne gruppe.

Jeg er glad for, du ikke uddeler bøder endnu.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-08-04 20:21

I news:41128700$0$240$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

> Harald Netbetjent i arbejde. Godt Harald, nu må
> du virkelig få styr på denne gruppe.
>
> Jeg er glad for, du ikke uddeler bøder endnu.

Du er har nok bare været heldig at han endnu ikke er nået frem til dig

Fra : Bænni

Dato : 05-08-04 21:39

> Du er har nok bare været heldig at han endnu ikke er nået frem til dig

Han er nok en anden - eller den samme - eller nogen?

Bæ9

Fra : Vidal

Dato : 05-08-04 21:53

Andreas Falck wrote:

> I news:41128700$0$240$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> Vidal følgende:

> Du er har nok bare været heldig at han endnu ikke er nået frem til dig

Det kommer, det kommer ...

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-08-04 22:06

I news:41129dd6$0$256$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

> Det kommer, det kommer ...

Ja, og nu vil jeg nsart påbegynde en ekstra lang og forlænget shabbat