Hvem er Jesus egentlig?
Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-04 19:43

Jesus, hvem er han egentlig?

Centralt i kristendommen står en person. Kristentroens kerne er ikke
en samling lærepunkter, er ikke en kirke eller dens trosbekendelse og
er slet ikke traditioner eller skik og brug i kristenheden. Kernen er
en person, kernen er Kristus.

Det betyder på ingen måde, at troslære eller dogmatik er ligegyldig,
kirkens eller menneskers bekendelse uvæsentlig eller traditioner
indholdsløse og uinteressante. Troslæren er kristen, så langt den har
Kristus som centrum og derfor er hans lære. Menneskers bekendelse
fortæller os om Jesu indflydelse på deres liv, og traditionerne har
mening, når de skaber interesse for og minder om hans person.

Men det altafgørende er Jesus Kristus, i centrum står han. Hvem var
han, hvad ville han, hvad kunne han? Kun hvor disse spørgsmål er
besvarede, og hvor svarene er blevet kendte og bliver gjort kendte,
kan kristentroen leve og vokse.

Uden kendskab til disse svar er enhver vurdering af kristentro
meningsløs. Kristentro vurderes nemlig ikke i første række ud fra de
bekendende kristne, ud fra kirken eller ud fra kristendommens
historie, men ud fra Jesus Kristus. At afvise kristendom uden at have
spurgt efter Kristus er egentlig absurd; dermed afviser man slet ikke
det egentlige.

Det er ikke mærkværdigt, at kristendommen til tider vurderes på et
fejlagtigt grundlag; men når kristelige læresætninger eller kristelige
synspunkter om f. eks. politik, samfund og moral ofte forekommer mange
besynderlige og reaktionære, skyldes det ikke alene, at de ikke altid
er kristne i bibelsk forstand, heller ikke den uvidenhed og naivitet,
de desværre ofte fremføres med - det kan også skyldes, at baggrunden
for synspunktet ikke er kendt, og at denne baggrund egentlig er
personen Jesus.

Når kirkens historie synes fuld af de værste forbrydelser og de mest
rystende krænkelser af grundlæggende menneskerettigheder, og når
bekendende kristne i dag til tider synes præget af samme form for
intolerance, da må man huske, at selv om det faktisk skulle forholde
sig således, kan personen Kristus ikke gøres ansvarlig for den
historiske kristendoms menneskelige fejltagelser, og netop misbrugen
af hans navn bør tilskynde til nøjere undersøgelse af, hvem Jesus
virkelig var.

Når kirkelige traditioner og skikke forekommer mange ikke-kristne
tomme og fulde af overtro, skyldes det ikke alene, at de til tider er
det, men også, at ydre ceremonier, også set med den kristnes øjne, er
værdiløse for den, der ikke kender kernen i sagen. Og kernen er en
person, kernen er Kristus.

Læs resten af artiklen her:
http://maranatha.dk/index.php?body=side_0005

XPost:
dk.livssyn, dk.livssyn.kristendom, dk.videnskab.religion,
dk.videnskab.teologi, no.samfunn.religion

FUT dk.livssyn.kristendom
(svar sendes kun dertil, og kan kun ses der)

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - Byen hvor der virkelig sker noget

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 02-08-04 09:06

"Andreas Falck" <fake@skrift.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Jesus, hvem er han egentlig?

Jesus er af natur mytisk, og derfor er det ikke nødvendigt med en
personlighed. Hvis vi vídste, at manden var morgensur eller hadede bønner
(Dem til at spise), ville der ikke være så mange, der kunne identificere sig
med ham.
Derfor har Jesus i NT ikke en personlighed, da en sådan nok ville splitte
troen mere end godt var.

--
MVH Claus Ellegaard Skytte, Ringe

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 02-08-04 09:18

"Andreas Falck" <fake@skrift.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jesus, hvem er han egentlig?

Godt spørgsmål. Han kan være en historisk person eller en sagnfigur. Det er
egentlig ikke afgørende for den kristne tro.

> [...]
> han, hvad ville han, hvad kunne han? Kun hvor disse spørgsmål er
> besvarede, og hvor svarene er blevet kendte og bliver gjort kendte,

Det er en sandhed med modifikationer efter min mening. Kristentroen kan kun
leve og vokse, hvis den netop accepteres som en tro, som ikke skal vurderes
efter naturvidenskabelige principper. Det er langt vigtigere, hvad kristne
tror om Jesus, end hvad videnskabsfolk som historikere kan fortælle om
Jesus.

Det afgørende for den kristne tro er en tro på, at Jesus repræsenterede Gud,
og gennem sin korsfæstelse og genopstandelse tog den straf, vi mennesker
skulle have for vore synder efter Moselovens regler. Det, der adskiller den
kristne tro fra andre teistiske religioner, er mulighed for syndsforladelse
i stedet for hævn og bod. Kort fortalt bør kristne lade nåde gå for ret.
Dermed kan glæden og kærligheden få den plads i vores sind, som ellers ville
være optaget af dårlig samvittighed over vore mange fejltrin og frygt for
konsekvenserne af dem. Det er nok i virkeligheden det, der kan få
kristentroen til at leve og vokse.

> Det er ikke mærkværdigt, at kristendommen til tider vurderes på et
> fejlagtigt grundlag;

Det ved jeg nu ikke. Der er to væsentlige faktorer, der gør sig gældende, og
er mærkværdige. Den ene faktor er opgøret med den kristne tro, som fulgte
med oprøret mod den vestlige verdens traditionelle værdier fra midt i
1960'erne. Da den kristne tro udgjorde et væsentligt element i den vestlige
kultur, blev det også et oprør mod den kristne tro. Den anden faktor er, at
intellektet og Selvet nu dyrkes som religion, hvor alt skal kunne forklares
og debatteres sagligt, og enhver forventes at være sin egen øverste
autoritet i stedet for den Gud, der bl.a. dyrkes i den kristne tro.

Disse to faktorer ændrede markant grundlaget for vurderingen af den kristne
tro. Den blev nu betragtet som fjendtlig og skulle vurderes videnskabeligt.
Tro blev indskrænket til troen på sig selv, mens der ikke blev levnet plads
til teistiske religioner. Det bliver der tilsyneladende gjort oprør mod nu,
hvor de teistiske religioner er i fremgang.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Poul Nielsen

Dato : 03-08-04 21:40

"Andreas Falck" <fake@skrift.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Jesus, hvem er han egentlig?

Jesus var ifølge L. Ron Hubbard en pædofil der udtalte de berømte ord "Lad
alle de små børn komme til mig".
I følge psykonanlytikeren Nina Thymark var han klart Homoseksuel.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 03-08-04 21:47

Goddag Poul Nielsen

"Poul Nielsen" <poul@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alle de små børn komme til mig".
> I følge psykonanlytikeren Nina Thymark var han klart Homoseksuel.

Der er mange dumme hoveder der har haft deres teorier -- Bibelen er nu
engang det bedste sted at begynde...

Henrik, Slagelse
"Dén, Guds klarsyn falder på, ser det store i det små." (Piet Hein)

Fra : Bænni

Dato : 04-08-04 15:40

> Der er mange dumme hoveder der har haft deres teorier -- Bibelen er nu
> engang det bedste sted at begynde...

OK - men så lad os slutte i nutiden.......

Bæ9

Fra : Bænni

Dato : 04-08-04 15:40

> Jesus var ifølge L. Ron Hubbard en pædofil der udtalte de berømte ord "Lad
> alle de små børn komme til mig".

Det er en fortolkningsfejl: Han sagde faktisk: "Lad mig komme i de små børn"

Bæ9

Fra : Peter

Dato : 05-08-04 00:02

> [...]
> en samling lærepunkter, er ikke en kirke eller dens trosbekendelse og
> er slet ikke traditioner eller skik og brug i kristenheden. Kernen er

Undskyld men hører et sådant indlæg ikke hjemme i jers kristne NG.