Det er guldbragt
Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-04 06:36

"Det er fuldbragt." Og han bøjede hovedet og opgav ånden. Joh. 19,30

Den døende Jesu ord var "Det er fuldbragt!" Hvad mente Han? Hvad var
det, der var tilendebragt?

Det var slut med skyld. I Jesus er der "nu ingen fordømmelse" (Rom.
8,1). Han, der "ikke kendte til synd" blev "gjort til synd for os" (2.
Kor. 5, 21). Al vor skyld blev naglet til korset ved Kristi legeme.
Syndens slaveri var brudt. Det var overstået. Jesus var "lydig indtil
døden" (Fil. 2,8). På korset beviste Jesus, at nådens kraft er større
end syndens kraft. Satans stærkeste fristelser kunne ikke få Jesus til
at opgive Sit frelsesløfte til os. Korset tilbyder frihed fra syndens
slaveri. Nåden løskøber os, og synden er ikke længere herre over os.
Det er fuldbragt.

På korset ophører frygt. Vi behøver aldrig mere frygte døden. Syndens
pris er betalt. Kristus forvandlede den for evigt mørke grav til en
tunnel med lys forude. I dødens skygge giver korset håb. For Jesus var
korset ikke enden. Selv i døden var Jesus sejrherre. Den herlige
opstandelsesmorgen beviser, at Han har magt over graven.

På korset udryddedes alle misforståelser om Guds karakter. Korset
viser en kærlig Faders hjerte. Det viser, hvor langt Gud vil gå for at
frelse os. Det modbeviser Satans påstande om, at Gud er uretfærdig.

Rumænske skolebørn får fortalt en dejlig legende, som på en
vidunderlig måde forklarer meningen med korset.

En rumænsk adelsmand boede på et paladsagtigt gods. Han havde et stort
landbrug, marker, kvæg, heste, får, geder og mange tjenere.

En bonde, der boede lige op til den velhavende mands jorder, ejede kun
en simpel hytte samt nogle få får og geder. Den grådige, velhavende
godsejer bestak nogle af byens folk til om natten at jage den fattige
mands dyr over på sine egne marker. Herpå hævdede han, at den fattige
mand var ansvarsløs og som straf derfor måtte afstå alle sine
ejendele.

På byens torv blev en retssag indledt. Falske anklager blev rejst mod
den fattige bonde, og bonden mistede alt, hvad han havde. Hele byen
hånede ham. Adelsmanden spyttede på ham. Den fattige bonde måtte gå
omkring på egnen som tigger uden den mindste mønt på lommen.

En dag mødte den fattige bonde kongen, som besøgte alle byer udover
sit rige. Bonden forklarede kongen sin situation. Kongen lyttede
venligt og gav herefter bonden to store sække guld, - langt mere end
han i første omgang havde mistet.

Foran alle byens borgere bøjede kongen sig ned og kyssede bonden på
begge kinder. Da kongen kyssede den stakkels tigger, sagde han:
"Fortæl alle, at kongen kyssede dig hvert eneste sted, hvor den onde
mand havde spyttet på dig. Jeg har nu kysset din skam bort." På korset
gav universets konge os langt mere, end vi nogensinde har mistet. Han
lagde sin egen kærligheds skat i vore hænder. Da Jesus sagde: "Det er
fuldbragt!" bortkyssede han vor skam. Vi er kongerigets børn, godtaget
og kysset på begge kinder af den elskede Konge over universet.

Dagens andagt (c) www.adventist.dk
Andagterne i 2004 er skrevet af Mark Finley.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Ole Madsen

Dato : 01-08-04 08:25

"Andreas Falck" <fake@skrift.dk.invalid> skrev i en meddelelse

for mig hanlder dette ikke om forløsningen på korset, men mere Guds måde at
handle med os på i forhold til hvad vore fjender har gjort imod os, se dette
vers

Zechariah 9:11 11 As for thee also, by the blood of thy covenant I have sent
forth thy prisoners out of the pit wherein is no water.

Israels fjender skulle straffes for det de havde gjort, Israel havde mistet,
men Gud lovede at give dobbelt igen af hvad fjenden havde røvet fra dem. det
er et vidunderligt budskab, at Gud giver os mere igen end vi mistede, håb
for at kompensere den skade man har været igennem,

Man kan sige at Gud ærer den som har gået igennem så meget ondt pga hvad
andre har gjort imod ham. Det er sejt.

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-04 08:31

I news:410c9acf$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Ole Madsen følgende:

> [...]
>

> for mig hanlder dette ikke om forløsningen på korset, men mere Guds
> måde at handle med os på i forhold til hvad vore fjender har gjort

Forløsningen på korset er forudsætningen for at frelsen er en
realitet.

Udtrykket "forløsningen på koset" dækker her over Jesu død, begravelse
*OG* opstandelse.

Fra : Ole Madsen

Dato : 01-08-04 08:38

> [...]
> realitet.
>
> Udtrykket "forløsningen på koset" dækker her over Jesu død, begravelse

det er vi ikke uenige om, men legenden sagde mig bare noget andet

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-08-04 08:39

I news:410c9dba$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Ole Madsen følgende:

> det er vi ikke uenige om, men legenden sagde mig bare noget andet

OK, for siger den begge dele

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-08-04 08:59

> [...]
> "Det er fuldbragt." Og han bøjede hovedet og opgav ånden. Joh. 19,30
>
> Den døende Jesu ord var "Det er fuldbragt!" Hvad mente Han? Hvad var

Det, som var fuldbragt, var Jesu offer for vor skyld,
idet han døde, for at vi kan få evigt liv og ophøjelse,
hvis vi antager Ham som vor Frelser og Forsoner.
Da Jesus døde, brød han nogle dage senere gravens
bånd, og gennem Hans opstandelse har han givet os
alle udødelighed, idet alle skal opstå fra graven.
Halleluja! Herren lever!
Mvh:Bodil.