hvad nytter kristendommen?
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-07-04 16:35

Alle religioner betjener sig af en idealistisk tro på at verden og mennesket
kan blive bedre og giver anvisninger på hvordan dette sker.
Alligevel forekommer det mig at der ofte er en masse hadfulde mennesker, der
kalder sig kristne, men som dette til trods ser ud til at hade andre
mennesker: de hader de homoseksuelle, de hader de venstreorienterede, de
hader de sorte, de gule, de brune, jøder, muslimer, kriminelle,
aborttilhængere, og giver udtryk for at folk skal straffes for deres onde
gerninger, at de evt. ender i Helvede etc.

På trods af kristendommens store udbredelse af "rigtige" meninger, ser det
ud til at mennesket opfører sig værre og værre. Bush indleder krig mod andre
nationer, han går ind for dødsstraf ´(du må ikke slå ihjel) og en lang række
kristne i denne gruppe er ved at falde over hinanden for at komme med de
mest modbydelige skældsord og pejorativer mod andre, så man må undre sig.

Jeg ved godt at man Andreas vil forsvare det med at kristendommen er god
nok, det er blot mennesket der ikke er det, men hvis man alligevel vælger at
opføre sig "ukristeligt" og at resultatet bliver det samme hvad enten man er
kristen eller ej, hvad nytter det så at være kristen? hvad nytter
kristendommens formaninger så, hvis man til stadighed ser "splinten i
broderens øje, men ikke bjælken i sit eget"? og hvad nytter det så at man
taler om misundelse som en dødssynd, hvis man til stadighed har den? hvad
nytter det at man taler om de 10 bud, herunder at man ikke må slå ihjel, når
man ser præster rundt om i verden velsigne våbnene, velsigne de soldater,
der skal ud og slagte andre mennesker eller at man had dødsstraf, selvom der
står skrevet "hævnen hører Herren til" . Mon ikke mennesket ville være bedre
tjent uden kristendommens formaninger, når de alligevel ikke har til hensigt
at følge dem?

--
ahw

Fra : JoVe

Dato : 29-07-04 20:46

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bedre
> tjent uden kristendommens formaninger, når de alligevel ikke har til

Læs omhyggeligt og gaaaanske langsomt:

Thi således elskede Gud verden, at han gav sin søn den eenbårne, for at hver
den som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv. (Joh 3:16)

Mvh
Jørgen Vestergaard

Fra : G.B.

Dato : 30-07-04 00:46

"JoVe" <send_ikke_hertil@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Læs omhyggeligt og gaaaanske langsomt:
> Thi således elskede Gud verden, at han gav sin søn den eenbårne, for
> at hver den som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv.
> (Joh 3:16)

Arne er i virkeligheden en tørstende sjæl. Ellers ville han ikke skrive
den slags her i gruppen.

Du svarer, som der skal svares.

--
The individual is the smallest minority.
Med venlig hilsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-07-04 09:08

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse
> Du svarer, som der skal svares.

Det var et intet-svar - at svare med citater gør ikke krav på at være et
svar.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-07-04 09:09

"JoVe" <send_ikke_hertil@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Læs omhyggeligt og gaaaanske langsomt:
>
> Thi således elskede Gud verden, at han gav sin søn den eenbårne, for at
hver
> den som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv. (Joh 3:16)

Det er ikke et svar ,men et citat. Det hjælper ikke at du viger udenom - men
jeg håber i det mindste på et mere substantielt svar end blot et par
citater.

--
ahw

Fra : Lyrik

Dato : 30-07-04 23:11

> [...]
> mest modbydelige skældsord og pejorativer mod andre, så man må undre sig.
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Først var det jøderne der havde pagt med Gud. De holdt den heller ikke!
Så var det de kristne. De holdt den heller ikke!
Paulus siger at alle således er havnet i en position af ulydighed, for at
Gud kan forbarme sig over alle.
Han siger også at når hedninger som ikke har nogen gudslov alligevel opfører
sig retfærdigt, skulle det så ikke komme dem til gode? Jo selvfølgelig.
Kristne har fået besked på at sætte andres interesser før deres egne.(I skal
elske hverandre ligesom jeg har elsket jer). Hvis de ikke gør det er de
ulydige!
De har også fået besked på ikke at gengælde ondt med ondt. Hvis de gør det
alligevel er de ulydige!
Disse påbud er rigtige og opbyggelige. Det får konsekvenser hvis de ikke
bliver efterfulgt!
"Enhver der hader sin bror er en morder-og i ved at ingen morder har evigt
liv"! Siges der af Johannes.
"Hvem er så min bror"? Snor den kristne sig udenom med, nøjagtig som
farisæeren spurgte:"Hvem er så min næste"?
Jesus gav lignelsen om den barmhjertige samaritan, og spurgte:"Hvem var den
mands næste"?(Ham der forbandt hans sår og sørgede for betalt sygepleje til
ham-samaritaneren)...

Så går det skidt i verden! Derfor sagde Jesus:"Gå ud og gør alle
folkesalgene til mine diciple"! Uden at de er diciple af uselviskheden,
kærligheden og barmhjertigheden som Jesus prædikede kan deres lande nemlig
ikke fungere!
Folk fulde af destruktivitet og had som i Iraq kan ikke fungere før de er
blevet diciple af kærligheden!
Og de prøver-og de prøver-uden mission! Et lille håb er der dog. Kan det at
man øser milliarder ud over folk uden de har fortjent det bibringe dem
kærlighed? Kan det fungere som en slags bagvendt mission? Det er det
amerikanerne håber på i deres stille sind. Men- de er stadigvæk ulydige
overfor missionsbefalingen. Og de mærker konsekvenserne!

Hilsen
jens

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-07-04 09:08

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så var det de kristne. De holdt den heller ikke!
> Paulus siger at alle således er havnet i en position af ulydighed, for at

tak for et yderst interessant indlæg!

--
ahw

Fra : Poul Nielsen

Dato : 31-07-04 10:06

> [...]
> aborttilhængere, og giver udtryk for at folk skal straffes for deres onde
> gerninger, at de evt. ender i Helvede etc.

Læg mærke til strategien i Arnes Indlæg, han slår kristendommen i hartkorn
med den mest rabiate kristne fundamentalisme.
Medens han nok skal undlade at nævne sin egen trosretning, nemlig Marxismen
Leninismen. Det sidste skal han nok undlade at nævne da Marxismen Leninismen
har så mange skeletter i skabet at han ville blive hylet ud af listen her.
Arnes angreb på kristendommen skal ses i lyset af at kommunisterne forfulgte
de kristne i det gamle sovjetunionen, de blev spærret inde på
sindssygehospitaler og fængsler. Fordi kommunister kan ikke tåle kristne.
Prøv selv at gætte hvorfor.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-07-04 12:15

"Poul Nielsen" <pn@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de kristne i det gamle sovjetunionen, de blev spærret inde på
> sindssygehospitaler og fængsler. Fordi kommunister kan ikke tåle kristne.

Der var en gang hvor man kun troede du var dum. Nu har du med dette indlæg
fjernet enhver tvivl.
Enhver ánden opfattelse af kristendommen end din, enhver undren, enhver
kritk bliver betragtet af dig som et angreb.

At du så bedriver historieforfalskning i ovenstående er endnu mere pinligt,
og jeg orker ikke at forklare dig sammenhængen i større omfang, da du jo
ikke en gang gider at forholde dig til virkeligheden.
Den græsk-ortodokse kristne kirke i Sovjetunionen fik økonomisk
understøttelse af staten, idet man sørgede for at vedligeholde kirkerne
dér - der blev oprettet religiøse råd der omfattede både jøder, kristne,
muslimer m.v. - at kristne skulle være blevet forfulgt af kommunisterne er
simpelthen usandt.

At nogle der, ligesom herhjemme forfølger anderledes tænkende, er ikke
ensbetydende med at staten her også forfølger disse. Så dit vrøvl er ikke
værd at ofre mange ord på.

Jeg stiller imidlertid ikke spørgsmål her i denne gruppe omkring Marxismen
Leninismen af den simple grund at det ikke er gruppen for den slags
spørgsmål - jeg stiller spørgsmål fordi jeg er interesseret i at kende nogle
holdninger fra kristne til mine spørgsmål og fordi det ikke er urimeligt at
man stiller spørgsmål til troende menneskes tro,hvis man vil vide noget om
den eller om dem.

At du kun reagerer pr. automatpilot siger mere om dig end om mig.

At du tillige forsøger at bringe uvedkomne emner ind i denne gruppe
bekræfter kun, hvad jeg egentlig har vidst hele tiden: du er ikke særlig
klog, lille ven.

--
ahw

Fra : Poul Nielsen

Dato : 01-08-04 01:04

> [...]
>
> At du tillige forsøger at bringe uvedkomne emner ind i denne gruppe
> bekræfter kun, hvad jeg egentlig har vidst hele tiden: du er ikke særlig

I modsætning til dig hr overlærer måler jeg ikke mit selvværd i begreber
som foreks klog, mindreklog, dum. Jeg fået målt min IQ til 120. hvor meget
har du 160 ? who cares.