Tilgivelsen kraft
Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-07-04 06:47

29.07.04: Tilgivelsens helende kraft

Hvis du, Herre, vogtede på skyld, hvem kunne da bestå, Herre? Men hos
dig er der tilgivelse. Sal. 130,3

Da Hitlers tropper fejlagtigt løslod Corrie ten Boom fra
koncentrationslejren Ravensbrück, var hun en af ganske få, der slap ud
i live. Efter krigen stiftede hun et hjem i Holland for tidligere
krigsfanger. Hun sagde, at forskellen på dem, der fik nervesammenbrud
og dem, der kom sig over deres rædselsvækkende oplevelser, var deres
evne til at tilgive. De, som af vrede og bitterhed ikke kunne tilgive,
blev ofte psykisk uligevægtige resten af livet.

Corrie tog imod Guds bud om tilgivelse og videregav Guds kærlighed til
Tysklands udbombede byer og ødelagte befolkning. En aften talte hun i
München. Efter at hun med stor veltalenhed havde beskrevet Guds
tilgivelse for de i hundredvis af interesserede fremmødte, bemærkede
hun i tilhørerskaren en ganske bestemt mand. Efter mødet kom han hen
til hende. Han var lidt lavstammet, 1.77 meter høj med dybtliggende
øjne og et firskårent ansigt. Hun genkendte ham øjeblikkelig som en af
de grusomste fangevogtere fra Ravensbrück. Nu stod denne mand foran
Corrie. Han rakte sin hånd ud for at bede om hendes tilgivelse. Som
Corrie senere husker det: "Jeg havde lyst til at spytte ham i
ansigtet. Jeg havde trang til at stikke ham en lussing. Hele mit
følelsesregister skreg på hævn. Men jeg sagde til mig selv: Jeg ved,
at hver eneste lille dråbe af kærlighed i mit indre vil tørre ud,
medmindre jeg tilgiver ham. Jeg ved, at vrede og bitterhed og uvilje
mod at tilgive vil lægge en skygge over mit åndelige liv."

Tilgivelse er at vælge at lade andre slippe for din fordømmelse, fordi
Kristus har løst os fra Sin fordømmelse. Det er at behandle dem, som
om de altid har elsket dig, fordi Kristus altid har elsket dig.

Stik imod Corries indre modstridende følelser rakte hun armen frem og
greb mandens hånd. Hulkende sagde hun: "Broder, jeg tilgiver dig." Hun
mindes det således: "Da jeg rakte hånden frem, handlede jeg på tværs
af alt, hvad mit indre følte trang til at gøre. Da jeg udtalte ordene
"Broder, jeg tilgiver dig", overstrømmede en ny og ukendt fred min
tilværelse."

Tilgivelse er lægende. Når vi tilgiver en anden, der ikke fortjener
det, åbner vi vore hjerter for Guds lægedom. Tilgivelse er Guds
virkemiddel mod vrede, bitterhed og harme. Vi opmuntres til at
"udvikle en tilgivende ånd" (Testimonies bind 3, s. 98) og til ikke at
blive "trætte af at tilgive" (Kristi Lignelser s. 244 ). Det
tilgivende hjerte er et, som Gud kan fylde med Sin kærlighed. Det
forhærdede hjerte er uimodtageligt for Guds kærlighed. Bed i dag Gud
om at give dig et tilgivende hjerte. Ræk ligesom Corrie ten Boom ud
efter dem, som har gjort dig uret med ordene "Broder, Søster, jeg
tilgiver dig."

Dagens andagt (c) www.adventist.dk
Andagterne i 2004 er skrevet af Mark Finley.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-07-04 10:37

Goddag Andreas

"Andreas, Ravsted" <stort@sort.hul.invalid> skrev i en meddelelse
> 29.07.04: Tilgivelsens helende kraft
<...>
> Dagens andagt (c) www.adventist.dk
> Andagterne i 2004 er skrevet af Mark Finley.

Den korte konklusion er: hvis vi ikke tilgiver vore fjender, brødre og
søskende -- kort sagt: alle der gør os ondt! -- vil Gud ej heller
tilgive os.

Se Matthæus 6:15: "Men tilgiver I ikke mennesker, vil jeres fader heller
ikke tilgive jeres overtrædelser."

Også Markus 11:26: "Men hvis I ikke tilgiver, vil jeres fader i himlene
heller ikke tilgive jeres overtrædelser."

Lad os ikke falde for denne djævelens fælde, at tro der er klasseinddeling i
dette -- det er et enten-eller bud. Enten gør vi som der bliver sagt, og
lærer "tilgivelsens kraft" eller også fortsætter vi vores egen færd i
modsætning til Gud.

Henrik, Slagelse

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-07-04 11:02

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> dette -- det er et enten-eller bud. Enten gør vi som der bliver sagt, og
> lærer "tilgivelsens kraft" eller også fortsætter vi vores egen færd i

Fantastisk, selg de ideene til politiet; når du anmelder en forbrytelse,
svarer politiet:

Matthæus 6:15, Markus 11:26

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-07-04 11:06

I news:4108c53e$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Henrik Vestergaard følgende:

> [...]
> som der bliver sagt, og lærer "tilgivelsens kraft" eller også
> fortsætter vi vores egen færd i modsætning til Gud.

Jeg kan da kun være enig med dig i dette, idet der ikke findes nogen
mellemvej, eller halvvejs løsning omkring dette. Bibelen er for mig at
se meget klar og tydelig på dette punkt.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-07-04 11:29

Goddag Andreas

> [...]
> mellemvej, eller halvvejs løsning omkring dette. Bibelen er for mig at
> se meget klar og tydelig på dette punkt.

Faktisk så klar, at det til tider kan være skræmmende -- og det sætter os i
en situation hvor vi er tvunget til at tilgive når der undskyldes, selvom
ens "gut feeling" er at sige: gå af ------ til....

Henrik, Slagelse

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-07-04 11:59

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en situation hvor vi er tvunget til at tilgive når der undskyldes, selvom

nu tror jeg at det med at tilgive andre godt kan tage tid, det er ikke så
sort hvid som nogle gør det til, vi mennesker er faktisk skabt skrøbelige
for at Gud kan forbarme sig over os, og han, når man ser på sig selv og
andres liv, må siges at være utrolig langmodig, han vil at alle skal
frelses.

Ole

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-07-04 15:23

Goddag Ole

"Ole Madsen" <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at Gud kan forbarme sig over os, og han, når man ser på sig selv og
> andres liv, må siges at være utrolig langmodig, han vil at alle skal

Der er ingen der siger det ikke tager tid, eller at det er nemt. Men
forbarmelsen, tilgivelsen eller nåden kommer ikke *hvis* vi stiller os
vrangvillige imod de klare bud og principper. Kristus var ikke en
fantasifigur med ønsket om åndelige svæklinge -- vi skal jo være *stærke* i
troen så vi *stræber* efter at gøre det gode, også når onde tunger forsøger
at gøre os magtesløse, fordi vi kan alt gennem Kritus (Filipperne 4:13).

Henrik, Slagelse

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-07-04 15:57

> [...]
forsøger
> at gøre os magtesløse, fordi vi kan alt gennem Kritus (Filipperne 4:13).

rigtigt, men der er faktisk situationer hvor det ikke kan lade sig gøre, og
at der faktisk er grunde til at man er blevet ødelagte og derfor ikke kan
tilgive, vi kan ikke vurdere os igennem enhver situation fordi at vi
simpelthen ved for lidt

Ole

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-07-04 13:38

I news:4108d197$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> [...]

> Faktisk så klar, at det til tider kan være skræmmende -- og det
> sætter os i en situation hvor vi er tvunget til at tilgive når der

Jeg finder det ikke spor skræmmende, men helt naturligt at tilgive. Og
jeg føler ikke at det er spor tvunget at skulle tilgive når der
undskyldes, - snarere tvært imod.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 29-07-04 15:26

Goddag Andreas

> [...]
>
> Jeg finder det ikke spor skræmmende, men helt naturligt at tilgive. Og
> jeg føler ikke at det er spor tvunget at skulle tilgive når der

Det glæder mig at høre.

Så skal jeg lige spørge dig: hvad med situationen hvor Kristus bliver spurgt
om at Loven siger vi skal tilgive 7 gange, hvor han siger 70*7 gange
(symbolsk for betingelsesløst)..... Finder du *slet* ikke at det *kan* være
vanskeligt når nogen *gentagne* gange viser despekt??

Hvis ikke, tager jeg hatten af. Det er et af de områder, hvor jeg engang
imellem kan kæmpe med en vis intolerance overfor gentagne fejl...

Henrik, Slagelse

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-07-04 15:45

I news:41090906$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> [...]

> siger 70*7 gange (symbolsk for betingelsesløst)..... Finder du
> *slet* ikke at det *kan* være vanskeligt når nogen *gentagne* gange

Nu er jeg jo langt fra perfekt, og der opstår desværre alt for ofte
situationer hvor jeg forløber mig over for personer der på et falsk og
urigtigt grundlag angriber min person, eller håner og nedgør mig, og
hvor jeg så falder for fristelsen til at give igen på den hårde måde.
Men dette forhindrer mig ikke på nogen måde i at være villig til at
tilgive. Og jeg er da heller aldrig bleg for at give en uforbeholden
undskyldning når det påpeges at jeg er gået over stregen og været
urimelig eller har fremsat en urigtig beskyldning eller lignende mod
en anden.

> Hvis ikke, tager jeg hatten af. Det er et af de områder, hvor jeg
> engang imellem kan kæmpe med en vis intolerance overfor gentagne
> fejl...

Selv om jeg til hver en tid er villig til at tilgive, og til at give
en uforbeholden undskyldning for den uret jeg måtte have gjort, er der
jo ingen der siger at det er let at gøre (og da ikke med det
temprement jeg må slås med mig selv med). Villighed er ikke automatisk
synonymt med lethed.

Hvis de personer der i en anden tråd har beskyldt mig for noget jeg
vitterligt ikke har gjort [jeg kan med helt ren samvittighed erklære
at det ikke er mig der har skrevet de påståede indlæg], ville erkende
at de nok, på det nu oplyste grundlag, havde taget fejl i deres
formodning om hvem der havde skrevet disse indlæg, ville den sag da
straks fra min side være både glemt og borte, og der ville da ikke af
den grund blive båret nag på nogen som helst måde. Og skulle der
ligefrem være nogen der skulle ønske at få tilgivelse i denne
forbindelse, tja så ligger den klar til øjeblikkelig udlevering uden
nogen tøven. - Alle kan jo komme til at drage en forkert og forhastet
konklussion. Det gør vi vel alle fra tid til anden.

Fra : Vidal

Dato : 29-07-04 21:09

> [...]

> nogen tøven. - Alle kan jo komme til at drage en forkert og forhastet
> konklussion. Det gør vi vel alle fra tid til anden.

Det er ikke for at gå ind i det konkrete, men er pointen ikke
netop, man skal tilgiver uden betingelser, ligegyldigt hvad der
så ligger til grund.

Der adskiller vi os fra den jødiske tro, for for at blive tilgivet
(betingelsesløst), må *vi* tilgive betingelsesløst, fordi der er
så meget på spil, der ikke kan lignes med de små trakasserier,
vi udsættes for i livet.

Der kan jøderne med baggrund i deres religon sige, jeg behøver
ikke tilgive, når der er tale om, (hvad de nu kan finde på af regler).

Så der er kristne både bedre og ringere stillet i betingelsesløsheden.
Dennesidigt, vi *skal* tilgive, hvilket nok kan føles surt, (det bliver
vist lidt selvmodsigende), på den anden side vil vi blive tilgivet i
det, der virkeligt gælder. At mobilisere denne betingelsesløse
tilgivelse er selvfølgeligt umuligt, men ikke desto mindre en
ufravigelig betingelse for frelsen.

Vi stilles hele tiden i denne umulige situation, vi befinder os i et
umulighedsfelt, vi kan ikke frelse os selv ud af. Der er jøderne
meget bedre stillet, overholder de reglerne, så har de deres
på det rene overfor Gud. *Vi* er hele tiden stillet i en umulig
position overfor Gud.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Mit Alias

Dato : 29-07-04 21:16

I news:41095a42$0$293$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

> Det er ikke for at gå ind i det konkrete, men er pointen ikke
> netop, man skal tilgiver uden betingelser, ligegyldigt hvad der
> så ligger til grund.

Jo, det formulerede min pointe meget tydeligere og lettere
forståeligt, end jeg formåede det!

Tak for det

Fra : Britt Malka

Dato : 30-07-04 17:19

On Thu, 29 Jul 2004 22:08:50 +0200, "Vidal" <vidall@mail.dk> wrote:

>Der kan jøderne med baggrund i deres religon sige, jeg behøver
>ikke tilgive, når der er tale om, (hvad de nu kan finde på af regler).

Du mener altså, at mosebøgerne er opfundet af jøderne?

> [...]
>Dennesidigt, vi *skal* tilgive, hvilket nok kan føles surt, (det bliver
>vist lidt selvmodsigende), på den anden side vil vi blive tilgivet i

Netop dette ubetingede krav gør, at det ikke overholdes. Det *kan*
ikke overholdes.
--
Britt Malka
Gratis hovedbrud, puslerier og hjernegymnastik: http://www.hovedbrud.com

Fra : Mit Alias

Dato : 30-07-04 19:39

I news:l5tkg0t9kk3d046notrbeg3ciqegbsgrn6@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Netop dette ubetingede krav gør, at det ikke overholdes. Det *kan*
> ikke overholdes.

Det *kan* det da godt! Hvad svært skulle der dog være i at tilgive?

Fra : Vidal

Dato : 30-07-04 19:06

Britt Malka wrote:

> Du mener altså, at mosebøgerne er opfundet af jøderne?

Cyril har jo flere gange (på?)vist, at der findes regler, eller
undskyldninger, der går ud over det, der står i mosebøgerne,
så jøder kan smyge sig uden om f.eks. næstebudet. Vi er
påbudt at elske vor næste som os selv ubetinget, og bryder
vi det bud, er vi skyldige for loven. Hvilket gør mig skyldig,
mens jøder bekvemt kan henvise til en eller anden klausul,
der relativerer loven.

Jøder kan derfor sige, når nogen gør dette eller hint, så er de
ikke forpligtet til at følge Loven. Der er en smutvej for dem,
der ikke eksisterer for kristne. Jesus lukkede for de små
mennesklige genveje, der gør livet lidt lettere, og som gør
mennesket kan frelse sig selv.

> Netop dette ubetingede krav gør, at det ikke overholdes. Det *kan*
> ikke overholdes.

Hvilket netop er en pointe i kristendommen. Vi stilles hele
tiden overfor et ubetinget krav. Hvilket vel også jøderne
gør, men som de enten ignorerer eller bortforklarer?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Britt Malka

Dato : 01-08-04 11:41

On Fri, 30 Jul 2004 20:05:51 +0200, "Vidal" <vidall@mail.dk> wrote:

>Cyril har jo flere gange (på?)vist, at der findes regler, eller
>undskyldninger, der går ud over det, der står i mosebøgerne,
>så jøder kan smyge sig uden om f.eks. næstebudet.

Jo, men jeg taler om mosebøgerne. Vi behøver ikke at gå ud over dem.

Kender du de ti bud?

Et af dem lyder:

"Du må ikke vidne falsk mod din næste."

Hvis en person (A) bagtaler og lyver om en anden person (B), så er B
ikke forpligtet til at tilgive A, fordi A faktisk har forbrudt sig
imod loven og imod Gud. A skal derfor søge om tilgivelse hos Gud. Det
er ikke en tilgivelse B kan eller skal give.

> [...]
>vi det bud, er vi skyldige for loven. Hvilket gør mig skyldig,
>mens jøder bekvemt kan henvise til en eller anden klausul,

Det tror du måske med din begrænsede viden om jødedommen.

Og ved at skrive det, som om det er et faktum, så bryder du faktisk
loven: "Du må ikke vidne falsk mod din næste".

> [...]
>der ikke eksisterer for kristne. Jesus lukkede for de små
>mennesklige genveje, der gør livet lidt lettere, og som gør

Måske kendte han ikke så meget til mennesker, som jødernes Gud gør?

Sidstnævnte vidste i hvert fald, at mennesker fejler, synder og
handler ondt. Han bød dem ikke at skulle ligefrem elske sine fjender.
Tværtimod får jøderne flere gange befaling om totalt at udrydde deres
fjender, så de ikke falder for de falske guder, som fjenderne har.

Andre steder, hvor fjenderne ikke udgør en religiøs trussel, bliver
det sagt, at man skal behandle sin fjende ordenligt.

Shabbat-buddet gælder fx også hele husholdningen inklusive slaver, der
formentligt stammer fra tilfangetagne fjender.

>Hvilket netop er en pointe i kristendommen. Vi stilles hele
>tiden overfor et ubetinget krav.

Som ikke overholdes, ja. Jeg kan se pointen, men jeg forstår ikke
logikken i den.

>Hvilket vel også jøderne
>gør, men som de enten ignorerer eller bortforklarer?

Nej.

Vi stilles ikke over for ubetingede krav på den måde. Vi har loven,
der skal overholdes ubetinget. Nogle jøder vælger at følge deres
hjerte i højere grad end lovens bogstav, men der er hverken tale om
bortforklaringer eller at ignorere loven. Det er et valg væk fra loven
i nogle tilfælde. Ikke en ansvars-fralæggelse.

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-08-04 15:34

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Det tror du måske med din begrænsede viden om jødedommen.

Og din viden er således ubegænset? Hvor lang tid er det nu, du har været
jøde, Britt Malka? Nånej, du er jo slet ikke jøde endnu og bliver det
formentlig heller aldrig bortset fra i din egen fantasiverden.

> Og ved at skrive det, som om det er et faktum, så bryder du faktisk
> loven: "Du må ikke vidne falsk mod din næste".

Du snakker, som du har forstand til.

> Måske kendte han ikke så meget til mennesker, som jødernes Gud gør?

Igen; hvad ved du?

> Som ikke overholdes, ja. Jeg kan se pointen, men jeg forstår ikke
> logikken i den.

Det er efterhånden gået op for os. Hvad du ikke forstår, kan der skrives
tykke bøger om.

> Vi stilles ikke over for ubetingede krav på den måde. Vi har loven,
> der skal overholdes ubetinget.

Hvem er "vi". Du er jo ikke jøde, vel? Så du balancerer faktisk lige på
kanten med dit "vi", ikke?

--
-Jens B.

Fra : Britt Malka

Dato : 29-07-04 16:45

On Thu, 29 Jul 2004 16:25:41 +0200, "Henrik Vestergaard"

>Det glæder mig at høre.

Bemærk, i øvrigt, at Andreas kun vil tilgive, hvis der bliver sagt
"undskyld".

Den, der har størst glæde af en tilgivelse, er vel den, der tilgiver.
Kun på den måde kan man få fred i sit sind og komme videre. Bearbejde
problemet eller hvad der nu skal til.

Dermed ikke sagt, at alt bør eller skal tilgives. Måske er I kristne
tvunget til det -- i teorien. Hvis der er tale om bagtalelse, er vi
heldigvis ikke tvunget til at skulle tilgive. Det kan vi vælge at gøre
alligevel, hvis vi ønsker det, men der er ingen tvang.

> [...]
>
>Hvis ikke, tager jeg hatten af. Det er et af de områder, hvor jeg engang
>imellem kan kæmpe med en vis intolerance overfor gentagne fejl...

Ja, og så er ét teori og et andet praksis. Det er let nok at fortælle
om, hvor tilgivende man er.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-07-04 16:58

I news:9i6ig0t475ol5od6o6a101ie6304gk5bb0@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Bemærk, i øvrigt, at Andreas kun vil tilgive, hvis der bliver sagt
> "undskyld".

Det var jo slet ikke det jeg skrev!

Der står intet steds i mit indlæg at jeg *KUN* vil tilgive når der
bliver sagt undskyld!

Din udlægning af mit indlæg er en _grov_ fordrejning af hvad jeg rent
konkret skrev. Jeg går ud fra som givet, at fordrejningen alene
skyldes at du kom til at misforstå min formulering.

Fra : Bænni

Dato : 29-07-04 17:07

> [...]
> konkret skrev. Jeg går ud fra som givet, at fordrejningen alene
> skyldes at du kom til at misforstå min formulering.

En lystløgners modsætning er en lystfornægter.........

Gad vide hvad overlægen siger til den umådeholdne brug af afdelingens
computer??

J. Esus

Fra : Britt Malka

Dato : 29-07-04 17:38

Andreas skrev:

> [...]

Ja, Andreas har ret, der står ikke, at han kun vil tilgive, når der
bliver sagt undskyld.

>Gad vide hvad overlægen siger til den umådeholdne brug af afdelingens
>computer??

Ingenting. Overlægen er på ferie på Bornholm. Hans sekretær Bibi
passer biksen imens.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-07-04 17:56

I news:3n9ig0tghlp9ch9vgdkb1ov99ipoecm13o@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

Nej, dette har jeg *ikke* skrevet! - Jeg tager for givet at det var en
fejl at du fik citeret en anden skribent og gav det ud for at det var
mig der havde skrevet det.

> Ja, Andreas har ret, der står ikke, at han kun vil tilgive, når der
> bliver sagt undskyld.

Jeg er altid villig og parat til at tilgive, - også når nogen er
kommet med bagvaskelse o.lign. Min forståelse af tilgivelsen omfatter
villighed og vilje til at ville tilgive i enhver situation.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 30-07-04 00:43

Godaften Andreas

> [...]
>
> Nej, dette har jeg *ikke* skrevet! - Jeg tager for givet at det var en
> fejl at du fik citeret en anden skribent og gav det ud for at det var

Det var faktisk mig der skrev det i

Fra : Bænni

Dato : 29-07-04 19:52

> Ingenting. Overlægen er på ferie på Bornholm. Hans sekretær Bibi
> passer biksen imens.
> --
> Britt Malka

Jøsses - konen har jo humor. Mer' af den sags i den her gruppe.

Selvhøjtidelighed er der sgu nok af

Fra : JoVe

Dato : 29-07-04 15:06

> [...]
> om at give dig et tilgivende hjerte. Ræk ligesom Corrie ten Boom ud
> efter dem, som har gjort dig uret med ordene "Broder, Søster, jeg

Fantastiske vers!!! Men disse to vers (3 og halvdelen af 4) bør gengives i
sin helhed, for først derved får de sin fulde *evangeliske* betydning!

Salm 130:3-4
Tog du Vare, HERRE, på Misgerninger, Herre, hvo kunde da bestå? Men hos dig
er der Syndsforladelse, (for) at du må frygtes.

En fantastisk "detalje" mangler i denne andagt, en "detalje" som absolut
ikke er en detalje, og som bryder fuldstændig med den menneskelige logik.
Logisk sans ville snarere tilsige os at nå Herren tilgiver behøver vi ikke
have gudsfrygt, men det er lige modsat! Skriften er langt rigere end vi i
almindelighed opfatter! (Måske kan man hævde at dette ligger underforstået i
andagten ??)

Mvh
Jørgen Vestergaard

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 29-07-04 15:14

I news:410903ff$0$291$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

> [...]
> modsat! Skriften er langt rigere end vi i almindelighed opfatter!
> (Måske kan man hævde at dette ligger underforstået i andagten ??)

Jeg synes bestemt at det ligger tydeligt underforstået i andagten. Men
det er helt fint at du både ser, og fremdrager, denne meget vigtige
detalje.

Fra : Bænni

Dato : 29-07-04 16:56

> [...]
> koncentrationslejren Ravensbrück, var hun en af ganske få, der slap ud
> i live. Efter krigen stiftede hun et hjem i Holland for tidligere

Det kan ikke have været stort da de kun var få der slap ud...........

NN

Fra : Jens

Dato : 31-07-04 03:31

Bænni wrote:

> Det kan ikke have været stort da de kun var få der slap ud...........

hvad med dem der fes ud af skorstenen kom de ikke ud?

--
Jens

Er jeg bare havnet i glemmebogen?
Hvor surt kan det være
MvH Steen Johansen.
Som med al anden netikette, er der ingen "love"
OE Quotefix http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Ja fortsæt med snik-snak snik-snak snik-snak snik-snak snik-snak
snik-snak snik-snak snik-snak snik-snak snik-snak snik-snak snik-snak
snik-snak

Gerner

Fra : Bænni

Dato : 31-07-04 10:32

"Jens" <postkasse_66@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hvad med dem der fes ud af skorstenen kom de ikke ud?

Det er ikke sundt at ryge!!

BB

Fra : Jens

Dato : 31-07-04 19:14

Bænni wrote:

> Det er ikke sundt at ryge!!

døde de ikke også af det?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 31-07-04 17:43

> [...]
> om at give dig et tilgivende hjerte. Ræk ligesom Corrie ten Boom ud
> efter dem, som har gjort dig uret med ordene "Broder, Søster, jeg

Mange tak for et dejligt indlæg, det trængte
jeg lige til - jeg havde en episode med en dame,
som kraftigt jokkede mig over mine åndelige
følelser i dag - jeg har arbejdet meget med
det i dag, dit indlæg satte det på plads.

Mvh.Bodil.

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-07-04 17:47

I news:410bcbfe$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Bodil Grove Christensen følgende:

> [...]
> som kraftigt jokkede mig over mine åndelige
> følelser i dag - jeg har arbejdet meget med
> det i dag, dit indlæg satte det på plads.

Glkæder mig at høre, at indlæget kunne bruges til noget seriøst og
brugbart

Guds ord og budskaber er nogle herlige ting at beskæftige sig med.

Fra : Jens

Dato : 31-07-04 19:16

Andreas Falck wrote:
> [...]
> brugbart
>
> Guds ord og budskaber er nogle herlige ting at beskæftige sig med.

ja de kan fortolkes til alt.