lov og nåde
Fra : Ole Madsen

Dato : 28-07-04 09:30

Umiddelbart er de 10 bud om det ydre og bjergprædikenen om det indre, loven
og nåden, og det selv om at Jesus skærper tonen og gør det mere umuligt at
efterfølge, men det vi må se er at det er det Jesus selv ønsker at opfylde,
han korsfæster os med de ord han taler og siger, "få gjort op med synden",
"det skal du have rettet", vi nagles fast med de ord fordi at Jesus ønsker
med det han siger at vise og frelsesvejen.

Loven siger vi ikke må slå ihjel, men Jesus siger at allerede ved tanken har
vi gjort forkert, altså er frelsen ikke kun i handlingen men i motivet, i
vort indre menneske.

Ole
--
www.skabelsesberetningen.dk - www.genesis-one.dk - www.creationdays.dk -
www.ingenevolution.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-07-04 11:48

Ole Madsen wrote:
> [...]
>
> Loven siger vi ikke må slå ihjel, men Jesus siger at allerede ved
> tanken har vi gjort forkert, altså er frelsen ikke kun i handlingen

Amen.

Anders Peter Johnsen

Fra : Lyrik

Dato : 10-08-04 07:46

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:4108d5c6$0$254$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Amen.
+++++++++++++++++++++++++++++
Jesus siger at selve tanken om at overholde Moseloven er absurd.
Du kan mene at du ikke bedriver hor. Men så glor du lystent på en kvinde og
overtræder derved alligevel.
Du kan mene at nu overholder du sabbatten, men så falder du på ikke at måtte
begære nogle af de ting den sabbat kunne have været brugt til.
Jesus sætter tanken om at arbejde videre på sin egen frelse under
moseloven,- i stå!
Han efterlader folk i en venteposition der spørger:"Hva' så"!!?
Og så kommer frigørelsen fra lovbudene!

Hilsen
Jens

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-08-04 08:37

Lyrik wrote:
> [...]
> moseloven,- i stå!
> Han efterlader folk i en venteposition der spørger:"Hva' så"!!?

Nåden skal jo _netop_ også ses i relation til Loven. Ellers er den et tomt
og meningsløst begreb.

Nåden er derfor ikke det samme som lovløshed, ligesom jeg ikke mener at
Jesus udtrykker noget som helst behag ved eller opfordringer til at man
skulle bryde Loven. Tværtimod taler Han netop om Lovens dom som en kedelig
konstatering.

Men hvis man derfor render rundt og mener at Nåden er en direkte opfordring
til at man bare skal underkaste sine laveste drifter (og f.eks. begå mord og
hor i det ydre fordi Jesus taler om at vi uafværgeligt gør det i det indre),
så mener jeg altså at man har misforstået en hel del evangeliske begreber
temmeligt grelt.

Anders Peter Johnsen

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 10-08-04 09:42

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:41187b0e$0$235$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nåden skal jo _netop_ også ses i relation til Loven. Ellers er den et tomt
> og meningsløst begreb.

Nåden omdanner Loven til gode råd, som vi kan vælge at følge.

> Nåden er derfor ikke det samme som lovløshed, ligesom jeg ikke mener at
> Jesus udtrykker noget som helst behag ved eller opfordringer til at man
> skulle bryde Loven.

Han konstaterede vel indirekte, at alle mennesker bryder Loven, og bør
straffes med døden.

> så mener jeg altså at man har misforstået en hel del evangeliske begreber
> temmeligt grelt.

Det er muligt, men det er vel Jesus, der skal foretage den afgørelse.

Som jeg ser det, skulle Nåden frigøre os fra forventningen om straf for vore
overtrædelser. Det falder godt i tråd med Jesu budskab mod bekymringer.
Efter Jesu korsfæstelse blev vi mennesker fritaget for betaling for vore
overtrædelser med ofre som beskrevet i Loven. Desuden blev vore tanker og
motiver vigtigere end vore handlinger for Guds vurdering af os.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-08-04 05:52

I news:41188aa2$0$263$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
Boerge Rahbech Jensen følgende:

> Nåden omdanner Loven til gode råd, som vi kan vælge at følge.

Hvor i Bibelen står det?

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Britt Malka

Dato : 11-08-04 09:24

Goddag Andreas Falck

Den Wed, 11 Aug 2004 06:51:39 +0200 skrev "Andreas Falck"
<fake@skrift.dk.invalid>:

>Hvor i Bibelen står det?

Godt spørgsmål
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-08-04 19:56

I news:cf9qu7$2lt1$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

> Jesus sætter tanken om at arbejde videre på sin egen frelse under
> moseloven,- i stå!
> Han efterlader folk i en venteposition der spørger:"Hva' så"!!?
> Og så kommer frigørelsen fra lovbudene!

Og dermed erklærer du et lovløst evangelium, hvor der ikke længere er
noget der er synd eller syndig, så både hor, mord og tyveri er fuldt
legalt efter det evangelium *du* forkynder!

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-08-04 20:29

"Andreas Falck" <fake@skrift.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget der er synd eller syndig, så både hor, mord og tyveri er fuldt
> legalt efter det evangelium *du* forkynder!

Gud bruger jo netop loven til at frigøre os fra synden ved selv at leve op
til den i os

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 10-08-04 22:28

Goddag Ole Madsen

Den Tue, 10 Aug 2004 21:28:50 +0200 skrev "Ole Madsen"
<Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk>:

>Gud bruger jo netop loven til at frigøre os fra synden ved selv at leve op
>til den i os

Hvordan skal det forstås?

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-08-04 22:46

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> Goddag Ole Madsen

> Hvordan skal det forstås?

Loven er liv for den der har taget imod Jesus, på den måde at Jesus tager
over og fuldfører frelsen, man får del i Jesu liv som opfylder lovens krav,
altså som ses i gerning i mit liv

det er frugten af det liv Jesus virker i den enkelte, at loven opfyldes er
en del af frelsen, som kristen skal jeg ikke leve op til lovens bud da
frelsen er Jesu værk og ikke mit, han vil selv fuldføre løbet for mig.

Bjergprædikenen er en skærpelse af loven, loven er måske det ydre, men
bjergprædikenen er det indre som Jesus tager op, frelsen er ikke kun det
ydre som vi ser, men langt før det, nemlig allerede ved tanken, det er der
Jesus angriber og siger "her er det galt, det skal i lyset og renses"

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 11-08-04 09:22

Goddag Ole Madsen

Den Tue, 10 Aug 2004 23:45:38 +0200 skrev "Ole Madsen"

> [...]
>over og fuldfører frelsen, man får del i Jesu liv som opfylder lovens krav,

Så altså "Gud" i din første sætning = Jesus?

Hvad mener du med, at "Loven er liv" og "man får del i Jesu liv som
> [...]

>en del af frelsen, som kristen skal jeg ikke leve op til lovens bud da
>frelsen er Jesu værk og ikke mit, han vil selv fuldføre løbet for mig.

Smart.

> [...]
>ydre som vi ser, men langt før det, nemlig allerede ved tanken, det er der
>Jesus angriber og siger "her er det galt, det skal i lyset og renses"

Så noget af loven har han ikke frelst jer fra at skulle overholde? Er
det korrekt forstået?

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-08-04 11:49

> Goddag Ole Madsen
>

> Så altså "Gud" i din første sætning = Jesus?

ja

> Hvad mener du med, at "Loven er liv" og "man får del i Jesu liv som
> opfylder lovens krav, altså som ses i gerning i mit liv"

hvis man har liv så er intet svært, eller overflod af liv, dette liv jeg
taler om er Jesus

> Så noget af loven har han ikke frelst jer fra at skulle overholde? Er
> det korrekt forstået?

nej, at loven skal overholdes er rigtigt, men Jesus vil som en del af
frelsen overholde det i os. Der er her også tale om helliggørelse, altså
noget der bliver mere og mere i den rigtige retning, det er jo ikke sådan at
alt bare bliver overholdt bare fordi at man pludselig bliver kristen, det er
i nogle tilfælde en livsvandring tror jeg, men overordnet overholder Jesus
loven for mig selv om at der kommer til at være situationer hvor jeg skal
rettes til

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 11-08-04 13:05

Goddag Ole Madsen

Den Wed, 11 Aug 2004 12:48:56 +0200 skrev "Ole Madsen"

>ja

Aha.

Mener du altid Jesus, når du skriver Gud eller kun i nogle tilfælde?

>hvis man har liv så er intet svært, eller overflod af liv, dette liv jeg
>taler om er Jesus

Så loven = liv = Jesus?

Hvad er det så for en lov, der er lig med Jesus?

>nej, at loven skal overholdes er rigtigt, men Jesus vil som en del af
>frelsen overholde det i os.

Jeg får altid hovedpine, når jeg læser den slags. Jeg forstår det
ikke.

"Loven skal overholdes rigtigt", den del af sætningen forstår jeg, men
herefter modsiges den af det følgende: "men Jesus vil som en del af
frelsen overholde det (det? loven?) i os."

Loven skal holdes, men som kristen behøver man det ikke, synes jeg at
kunne læse af den sætning.

> [...]
>loven for mig selv om at der kommer til at være situationer hvor jeg skal

Taler du i så fald ikke om tilgivelse?

Altså pga. Jesus, hvis du falder i vandet, så får du tilgivelse?

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-08-04 13:20

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

Hej Britt

> Mener du altid Jesus, når du skriver Gud eller kun i nogle tilfælde?

ja, jeg mener egentligt Jesus

> Så loven = liv = Jesus?
>
> Hvad er det så for en lov, der er lig med Jesus?

loven er et udtryk for ham som har skabt den

> [...]
> frelsen overholde det (det? loven?) i os."
>
> Loven skal holdes, men som kristen behøver man det ikke, synes jeg at

istedet for at fylde vand på din bil så fyld benzin, på den måde kommer du
længere, på samme måde med egne anstrengelser og Jesu anstrengelser, fylder
jeg mit liv med egenn formåen eller lader jeg mig fylde af Jesus? Jesus er
ånd, altså kan jeg fyldes af ham i mit indre , og på den måde kan han løfte
mig op så jeg lever efter loven, men det er stadigvæk ham der opfylder loven
i mig på den måde

Jesus

> Taler du i så fald ikke om tilgivelse?
>
> Altså pga. Jesus, hvis du falder i vandet, så får du tilgivelse?

tilgivelse er absolut noget nødvendigt hele livet igennem, men her taler jeg
mere om at blive gjort til noget, "gørelse" og "hellig", altså gjort mere
"lig" noget andet, i dette tilfælde lovens bud

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 11-08-04 13:39

Goddag Ole Madsen

Den Wed, 11 Aug 2004 14:19:39 +0200 skrev "Ole Madsen"

>ja, jeg mener egentligt Jesus

Okay.

>loven er et udtryk for ham som har skabt den

Hvem har skabt loven?

> [...]
>mig op så jeg lever efter loven, men det er stadigvæk ham der opfylder loven

O.k.

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-08-04 14:05

> Hvem har skabt loven?

Det har Gud

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 11-08-04 14:06

Goddag Ole Madsen

Den Wed, 11 Aug 2004 15:04:57 +0200 skrev "Ole Madsen"

>Det har Gud

Hvilken Gud i dette tilfælde: Gud eller Jesus?

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-08-04 14:53

> Goddag Ole Madsen

> Hvilken Gud i dette tilfælde: Gud eller Jesus?

Jesus og Faderen er ét

jeg er ikke god til at skrive om treenigheden, men man behøver ikke være så
præcis i dette

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-08-04 15:14

I news:411a24b1$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Ole Madsen følgende:

> jeg er ikke god til at skrive om treenigheden, men man behøver ikke
> være så præcis i dette

Jo, man behøver faktisk at være ret så præcis i dette - ellers
risikerer man jo at det er en helt anden "Jesus" man ender med at tro
på, end den Jesus der har åbenbaret sig for os gennem Bibelen.

Vi bliver jo netop advaret om at falske Messias'er vil fremstå, og at
der vil blive forkyndt "et anderledes evangelium". Derfor er det
vigtigt at vi virkelig studerer dette for ikke blive vildledt og komme
til at tro på en falsk og ubibelsk Jesus.

Jesus siger jo tydeligt i Matt. 7, 23: "Jeg har aldrig kendt jer".
Alle disse som Jesus aldrig har kendt, har ikke troet på den sande
Jesus, men på en falsk Jesus. Alle de "undergerninger" og "mirakler"
de siger de har udført i Jesu navn, og alt hvad de har profeteret i
"Jesu navn" - alt dette er gjort, forkyndt og profeteret i en falsk
"Jesu navn".

Var det i den sande Jesu navn, ville Jesus også have kendt dem! Derfor
*er* det vigtigt, ja yderst vigtig, at vi kender den ægte og sande
Jesus, så vi ikke er efterfølgere og disciple af en falsk Jesus.

Læs mere i disse to artikler:
http://maranatha.dk/index.php?body=side_0005
http://www.mensviventer.no/mvv36/treenigheten1.html

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-08-04 17:09

> [...]
> risikerer man jo at det er en helt anden "Jesus" man ender med at tro
> på, end den Jesus der har åbenbaret sig for os gennem Bibelen.

du går lidt forkert af mig, det jeg mener er, om det er faderen eller Jesus
der gav loven spiller ikke den store rolle

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-08-04 20:04

I news:411a45f6$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Ole Madsen følgende:

> du går lidt forkert af mig, det jeg mener er, om det er faderen
> eller Jesus der gav loven spiller ikke den store rolle

Jo, for det spiller faktisk en ret stor rolle bl.a. i forbindelse med
Jesu udtalelse i Mark. 2, 27-28 og Paulus ord i bl.a. Rom. 3, 31.

Læste du de to artikler jeg gav link til?

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-08-04 20:23

> [...]
> Jesu udtalelse i Mark. 2, 27-28 og Paulus ord i bl.a. Rom. 3, 31.
>
> Læste du de to artikler jeg gav link til?

du kan have ret i det hvisman tager det op som et emne, men i den helhed jeg
skrev det i, var det ikke det viktigste, det var bare at Gud gav loven, så
lidt ret har du, men ikke i det hele

Nej, jeg laver andet lige nu, så jeg fik ikke læst artiklerne

Gud velsigne dig

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-08-04 20:25

I news:411a7215$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Ole Madsen følgende:

> Nej, jeg laver andet lige nu, så jeg fik ikke læst artiklerne

OK

> Gud velsigne dig

Tak, og i lige måde

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-08-04 15:07

I news:1d6kh01d33eheer401ipp90kfqkc6j92bv@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Hvilken Gud i dette tilfælde: Gud eller Jesus?

Den korte version: Ja

Den lidt længere version:
Der står at alt er skabt *ved* ham og *til* ham, og alt består ved
ham, Kol. 1, 16-17. Og i Hebr. 1,2 står der: "Ved hvem han (Gud) også
har skabt verden".

Og dette skal ses på baggrund af hvad der står i Joh. 1, 3 hvor der om
Ordet står: "Alt er blevet til ved det, og uden det blev intet til af
det, som er".

Gud er Skaberen, men Gud skabte alt ved og gennem sin Søn (Jesus), der
således er den der udtalte ordene: "Lad der blive ...".

Jesus er iflg. NT Guds Søn, men Guds Søn er ikke den samme som den der
i NT kaldes for Faderen.

For en lidt mere specifik forklaring om forholdet mellem Faderen og
Sønnen vil jeg henvise til denne artikel:
http://maranatha.dk/index.php?body=side_0005

og ikke mindst denne artikel:
http://www.mensviventer.no/mvv36/treenigheten1.html
der fokuserer på problemstillingen om Gud er én, tre eller begge dele,
og hvilke roller, opgaver og fuktioner Faderen, Sønnen og Helligånden
hver for sig har.

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-08-04 05:53

I news:411921f9$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Ole Madsen følgende:

> Gud bruger jo netop loven til at frigøre os fra synden ved selv at
> leve op til den i os

Giver det os ret til at være mordere og tyve?

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-08-04 06:17

> I news:411921f9$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> Ole Madsen følgende:

> Giver det os ret til at være mordere og tyve?

da Jesus ikke er en morder eller tyv, så vil det aldrig være noget han vil
virke i os, det vil være os selv, så nej

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-08-04 06:23

I news:4119abe5$0$198$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Ole Madsen følgende:

> da Jesus ikke er en morder eller tyv, så vil det aldrig være noget
> han vil virke i os, det vil være os selv, så nej

Altså må Guds Lov stadig være gældende for vort liv.

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-08-04 06:43

> I news:4119abe5$0$198$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
>
> Altså må Guds Lov stadig være gældende for vort liv.

i den grad

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 11-08-04 09:23

Goddag Ole Madsen

Den Wed, 11 Aug 2004 07:43:22 +0200 skrev "Ole Madsen"

>i den grad

Nu er jeg forvirret: Har du ikke lige skrevet det modsatte i det
indlæg, jeg besvarede?

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-08-04 11:52

> [...]
>
> " som kristen skal jeg ikke leve op til lovens bud da
> frelsen er Jesu værk og ikke mit, han vil selv fuldføre løbet for

jeg har ikke modsagt mig selv, loven gælder i mit liv som en realitet,
altså noget som skal være der, men Jesus overholder den I mig, jeg har fået
et nyt liv da jeg kom til tro, dette liv, som er Jesus, fylder mig med liv i
mit indre så jeg overholder loven

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 11-08-04 13:06

Goddag Ole Madsen

Den Wed, 11 Aug 2004 12:51:50 +0200 skrev "Ole Madsen"
<Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk>:

>jeg har ikke modsagt mig selv,

Det er nok bare fordi jeg ikke forstår det, du skriver.

>loven gælder i mit liv som en realitet,

Vi skal nok også lige vide, hvad du mener med "loven". Er det de 5
mosebøger? Eller de ti bud? Eller de to bud fra NT?

>altså noget som skal være der, men Jesus overholder den I mig, jeg har fået
>et nyt liv da jeg kom til tro, dette liv, som er Jesus, fylder mig med liv i
>mit indre så jeg overholder loven

Så du er blevet bedre til at overholde loven, efter at du er blevet
kristen? Er det sådan, det skal forstås?

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-08-04 13:22

> Goddag Ole Madsen
>
> Vi skal nok også lige vide, hvad du mener med "loven". Er det de 5
> mosebøger? Eller de ti bud? Eller de to bud fra NT?

de ti bud

> Så du er blevet bedre til at overholde loven, efter at du er blevet
> kristen? Er det sådan, det skal forstås?

jeg vil forklare det på en anden måde , istedet for at se det som at Jesus
opfylder loven i mig, så se det som at han sætter mig istand til at
overholde loven, så ja

Ole

Fra : Britt Malka

Dato : 11-08-04 13:41

Goddag Ole Madsen

Den Wed, 11 Aug 2004 14:21:50 +0200 skrev "Ole Madsen"

>de ti bud

Ja, det ændrer jo også billedet lidt, at vi taler om forskellige ting.

Sådan som jeg har lært det, er "loven" nemlig lig de 5 mosebøger
(deraf Moseloven), mens de ti bud er de ti bud.

>jeg vil forklare det på en anden måde , istedet for at se det som at Jesus
>opfylder loven i mig, så se det som at han sætter mig istand til at
>overholde loven, så ja

Okay, så er jeg mere med på, hvad du mener.

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-08-04 11:16

Goddag Britt

Den Wed, 11 Aug 2004 10:21:48 +0200 skrev Britt Malka om Re: lov og nåde
:

BM> Smart.

Jeps. Hvis jeg overholder loven, så er det nok, at du tror på mig, så
kan du lade være med det.

Det kunne være sjovt, hvis du kørte over for rødt og blev snuppet, hvis
du svarede: - Jeg behøver det ikke, jeg tror på min mand, og han
overholder *altid* loven...

.... der er muligheder i det!

(omend jeg ikke er så sikker på, at gendarmerne vil se på det på samme
måde... Men de er også så snerpet!)

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 49 - Tema: Hjernevask
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-08-04 11:18

Goddag Britt

Den Wed, 11 Aug 2004 10:24:00 +0200 skrev Britt Malka om Re: lov og nåde
:

BM> Godt spørgsmål

Øv! Det står der ikke...

Ikke en gang i Talmud har de indbefattet det...