Plan B - og Plan A
Fra : Per Rønne

Dato : 27-07-04 16:40

I dagens Jyllandsposten bringes på:

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2530810

et læserbrev af en Plan A-præst, som reaktion på at et par præster på
værtshuset Plan B har forfattet nogle skrifter:

Offentliggjort 27. juli 2004 03:00

Idioti for åbent tæppe

Af SØREN HOLM sognepræst, Kertemindevej 27, Ullerslev

I EN KOMMENTAR i JP 20/7 replicerer de to B-teologer Ulla Salicath og
Eva Holmegaard Larsen på min kronik i avisen 14/7, hvori jeg
karakteriserer dem og deres idol Thorkild Grosbøll som værende præster
uden nævneværdige teologiske kvalifikationer.

Dette er de to sognepræster (hvorfor skriver de ikke hver for sig?)
naturligvis meget fornærmede over. Uden synderlig klarhed får de tillagt
mig alle mulige meninger lige fra muslimsk fundamentalisme til det
besynderlige standpunkt, at teologiske lærespørgsmål burde afgøres i
byretten.

Når man således fremturer i debatten, var det ønskværdigt med en smule
stringens eller simpel evne til at læse, hvad andre faktisk skriver. Men
mon ikke deres banale vankundighed i virkeligheden bunder i, at de ikke
har den evne og derfor heller ikke magter at omsætte det læste ord til
selvstændig teologisk refleksion?

Meget problematisk
Alt tyder på det. At de ikke forstår mig, skal jeg ikke bebrejde dem,
men at de heller ikke forstår Luther er mere problematisk, så sandt som
de er præster i en luthersk kirke, der ved lov er bundet til den
lutherske bekendelse.

I hvor høj grad der skal tages affære, må andre afgøre, men jeg vil
opfordre deres biskop, Lise-Lotte Rebel, til at se nærmere på sagen.

Sagen er nu den, at de to skrivende siamesertvillinger finder det meget
forkert, når jeg påstår, at ordene i kirken reelt betyder, hvad de
siger. At jeg kort sagt insisterer på, at kirkens ord og sætninger ikke
er dunkel symboltale, men faktisk siger, hvad de umiddelbart bliver hørt
som.

Bogstaveligt talt
At evigt liv er evigt liv, opstandelse fra de døde er opstandelse fra de
døde osv.

Det bryder B-teologerne sig ikke om. Det er dumt og fundamentalistisk,
synes de.

Og minsandten om de ikke til støtte for deres synspunkt pludselig - ud
af det blå og uden at nogen har lokket dem - fremdrager det dårligste
teologiske eksempel, man overhovedet kan finde, og således for åbent
tæppe og i fuld offentlighed skyder sig selv godt og grundigt i hovedet.

Med et bringer de to nadveren på banen. »Det er interessant at overføre
udsagnet om, at sproget reelt betyder, hvad det udsiger, til f.eks.
forståelsen af nadveren,« skriver de, idet de sætter selvmordspistolen
for panden og trykker af: »Så vidt vi har forstået, er det centrale
ikke, at brød og vin reelt er kød og blod, men at det bliver det i kraft
af, at vi modtager det i troen som Jesu Kristi legeme og blod.«

Har intet fattet
Ja, så vidt de to har forstået, er det sådan. Men de har ikke forstået
det. De har ikke fattet det, som er det evangelisk afgørende, nemlig at
brød og vin er Jesu legeme og blod uafhængigt af, om noget menneske tror
det eller ej.

Kun på den måde kan nemlig Guds store gaver komme også til den, som
hverken kan tro eller fatte det. Kun derfor kan Guds ord og gerninger
overhovedet være virkelige og virksomme, fordi de ikke på nogen måde
afhænger af vore meninger og vore vurderinger.

Det sidste er et eksempel på den kristne lære, som - mener B-teologerne
- kvæler evangeliet. Sagen er imidlertid, at alene læren sikrer tankens
klarhed og giver menneskers skrøbelige tro et fast holdepunkt.

Klare ord
Luther kalder vi lærefader, fordi han klarere end andre fortæller os,
hvad der er kristen tro: »Ligeledes siger og bekender jeg, at i alterets
sakramente spises og drikkes Kristi legeme og blod med munden i brødet
og vinen, selv om de præster, der deler det ud, eller de, der modtager
det, ikke tror på det eller misbruger det på anden måde. Det beror
nemlig ikke på menneskers tro eller vantro, men på Guds ord og ordning.«
(Luther i Vom Abendmahl Christi. Bekenntnis, WA, 506).

Således bekendte Luther i 1528, idet han kæmpede for, at læren - den
hellige lære - ikke måtte lide overlast, hvilket var hele hans og hele
den luthersk reformations egentlige sigte.

I dag sidder i Nordsjælland to præster og fatter ikke en brik. Men de
skriver gerne, belærer gerne andre og forsømmer dermed ingen lejlighed
til at stille deres kristendomsundergravende uvidenhed til skue.
===

Ja, her er nok noget at diskutere for folk der tror at verdensaltet blev
skabt 4403 år fKr.
--
Per Erik Rønne