De 4 evangelier-symbolik
Fra : jørgen

Dato : 08-07-04 15:28

Jeg husker et sted at have set noget med at de 4 evangelister er beskrevet
symbolsk ved 4 dyr som skulle være et udtryk for deres respektive evangelies
indhold og karakter. Jeg mener at Johannes eks. er afbilledet som en ørn.

Hvor stammer det fra, hvilken betydning har denne symbolik, og hvad
fortæller den om forholdet mellem de 4 evangelier?

mvh jørgen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-07-04 17:21

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor stammer det fra, hvilken betydning har denne symbolik, og hvad
> fortæller den om forholdet mellem de 4 evangelier?

du skulle tage o gkøbe følgende:

http://www.detnyetestamente.dk/boger/mp3.php

chuck missler komm erind på det i hans kommentar om mattæus og sikkert også
de andre, skriv dertil for at få et katalog så du kan se priserne, det re
faktisk ret billigt.

Ole

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-07-04 17:36

jørgen wrote:
> [...]
>
> Hvor stammer det fra, hvilken betydning har denne symbolik, og hvad
> fortæller den om forholdet mellem de 4 evangelier?

Oprindeligt stammer det vist fra intet mindre end den oprindeligt babylonske
zodiac ("dyrekredsen" af stjernetegn): Ironien er til at fatte når de netop
optræder i Johannes' Åbenbaring, hvor Babylon er den ultimative
superantagonist.

Zodiak'en var velkendt i jødedommen, hvor den blandt andet optræder på
synagogegulve som dét, man har udgravet i Beth Alpha:

http://www.stariq.com/Main/Articles/P0002608.HTM

Muligvis har de importeret den direkte fra Babylon under Eksilet dèr.

To af væsenene er direkte at finde i den "moderne" zodiac, nemlig løven og
tyren. Dog har det stjernetegn, vi kender som Skorpionen, tidligere være en
ørn, ligesom Vandmanden har været afbildet som en engel. Så passer pengene
pludselig, og man har derved fire symboler, som både illustrerer de fire
årstider (tidens gang), de fire verdenshjørner (rummets udstrækning) og de
fire elementer (zodiac'en inddeles i grupper af tre, med hver deres element:
Ild, vand jord eller luft):

Således kan man sige at disse fire dyr - eller "livsvæsener", som Johannes
kalder dem i Åbenbaringen - udgør eet samlet symbol for Kosmos, Guds
Skaberværk. Da det desuden oprindeligt er stjernetegn, kan man fristes til
at tænke på, om netop afbildningen i synagogegulve har relation til den
gammeltestamentlige opfattelse af Gud som "Himlenes Hærskarers Herre"?

Se også: http://www.byzant.com/astrology/eagle.asp

Her nævnes at disse fire væsener allerede optræder hos Ezekiel, så det er
nok derfra - og selvfølgelig fra Johannes' Åbenbaring - kristne har lånt
disse symboler til at repræsentere de fire kanoniserede evangelier som een
"kosmisk helhed".

Anders Peter Johnsen

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-07-04 18:39

Goddag jørgen

Den Thu, 8 Jul 2004 16:27:53 +0200 skrev jørgen om De 4
> [...]

J> Hvor stammer det fra, hvilken betydning har denne symbolik, og hvad
J> fortæller den om forholdet mellem de 4 evangelier?

Du ser den påståede forudsigelse i Ezekiel 1:4-10 Jeg så en storm
komme fra nord, en vældig sky og en flammende ild; rundt om skyen stod
stråleglans, og i midten, inde midt i ilden, var der ligesom funklende
hvidguld. I midten var der noget, der lignede fire levende væsener.
De så sådan ud: De lignede mennesker; hver af dem havde fire
ansigter og fire vinger, deres ben var lige, og deres fødder var som
kalveklove, og de skinnede som blank bronze. På alle fire sider
havde de menneskehænder under vingerne. De fire væseners ansigter og
vinger var sådan: Deres vinger rørte hinanden, og når de gik,
drejede de sig ikke, men hver af dem gik lige frem. Deres ansigt
lignede et menneskeansigt, på højre side havde de alle fire et
løveansigt, på venstre side havde de alle fire et okseansigt, og alle
fire havde et ørneansigt

Ifølge Skt. Hieronymus så skal dette tolkes som de fire evangelier.

Matthæus fik som symbol "mennesket" (menneskeansigt) fordi han begynder
sit egangelium med denmenenskelige genealogi af Jesus (Matt. 1:1-17)

Markus får løven, fordi fra begyndelsen af sin evangelium, han taler om
den "stemme der råber i ørken", som kun kan være et løvebrøl (Mark. 1:3)

Lukas får tyren fordi det ofte var et dyr, man ofrede, og han fortæller
om ofringen i Jerusalems tempel i begyndelsen af sit evangelium (Luk.
1:5)

Endelig gives ørnen til Johannes fordi han begynder sit evangelium
"oppe" i Himlen, hos Gud.

--
Venligst,

Cyril

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-07-04 23:41

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> mælte sligt:

>Hvor stammer det fra, hvilken betydning har denne symbolik, og hvad
>fortæller den om forholdet mellem de 4 evangelier?

Her er en kortere beskrivelse:
http://www.stmarycoptorthodox.org/four_evangelists.htm

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"En smule filosofi gør en mand til ateist,
men fordybelse i filosofi fører frem til religion."

Fra : Mr. D

Dato : 09-07-04 10:18

> [...]
>
> Hvor stammer det fra, hvilken betydning har denne symbolik, og hvad
> fortæller den om forholdet mellem de 4 evangelier?

Der er faktisk en meget spændende forhistorie, som går længere tilbage end
både Åbenbaringen og Ezekiel. Det er helt tilbage til dengang Israel gik ud
af Ægypten. Her står bl.a.:

2. Mos.2.2: Israeslitene skal lejre sig hver under sit Felttegn, under sit
Fædrene hus's Mærke; i en Kreds om Åbenbaringsteltet skal de lejre sig.

Israelitterne skulle lejre sig på hver af de fire sider af
Åbenbaringsteltet. Tre stammer på hver side med "en hovedstamme" i midten,
og under dennes felttegn eller "fædrene mærke".

Juda lå på én (øst, hvorfra solen står op) side med to andre stammer. Hans
banner var efter sigende i himlens farver, og der var afbilledet en løve i
overensstemmelse med Jakobs velsignelse af ham:

Juda er en løveunge, fra rov er du vendt hjem, min søn; som en løve har han
lagt sig til hvile, som en hunløve, hvem tør vække ham? 1 Mos 49,9

Mod syd lå Ruben med to andre stammer. Hans felttegn var efter sigende
blodrød med et menneskeansigt. dette bl.a. ud fra Jakobs velsignelse af ham:

Ruben, du er min førstefødte, min kraft, min manddoms førstefrugt, ypperst i
højhed, ypperst i styrke. 1 Mos 49,3

....men øjensynligt også ud fra beretningen om alrunebærerne, der måske er et
ordspil med ordet menneske (jeg er ikke sikker på denne) 1.Mos.30.14.

Efraim lejrede sig mod vest med to andre stammer. Hans felttegn var sort med
oksen med reference til:

Prægtig er han, oksens førstefødte, hans horn er vildoksens horn, med dem
skal han stange folkene helt ud til jordens ender. Sådan er Efraims
titusinder, 5 Mos 33,17

På den sidste side lå Dan med to andre stammer. Hans felttegn var safir med
Ørnen med direkte henvisning til de samme keruber som Ezekiel så.

Dan udgør et problem, for andre mener, at slangen var hans felttegn med
reference til 1.Mos.49.17. Måske er det en kombination - altså et
kerublignende væsen.

Ser man på de mænd, hver lejr mønstrede, vil man se, at lejrordningen
udgjorde et kors. Dette er måske forklaringen på Bileams meget specielle
velsignelse af Israels telte ("Jeg ser ham...) og ikke folket. Men dette er
et helt andet studie.

....herfra kunne man gå videre til Johannes Evangeliet, der er opbygget efter
Tabernaklets mønster, men det er også et helt andet studie.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 09-07-04 16:29

"Mr. D" skrev

> [...]
> kerublignende væsen.
>
> Ser man på de mænd, hver lejr mønstrede, vil man se, at lejrordningen

Et symbolsk vidnesbyrd som peger frem mod NT ?

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2760 news:JPzFc.21177$Vf.1143989@news000.worldonline.dk

Fra : Mr. D

Dato : 09-07-04 16:55

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse
> "Mr. D" skrev

> Et symbolsk vidnesbyrd som peger frem mod NT ?

Ja, helt klart. Det er en speciel beretning om Israels lejrordning og
Bileams velsignelse, der er lige så klar i sin profetiske udformning mod
korset, som det første påskelam i Ægypten.

Jeg er på vej på ferie og tror ikke, jeg når at skrive om det lige nu. Men
det er et studium værd

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 09-07-04 17:26

"Mr. D" skrev

> [...]
> korset, som det første påskelam i Ægypten.
>
> Jeg er på vej på ferie og tror ikke, jeg når at skrive om det lige nu. Men

Ja ... god ferie ...

[...]
File-number: 2835