Fra : Jesus-loves-you

Dato : 04-07-04 14:15

Du skrev i et indlæg ...

Name: John Cooper
Date: 3. juli 2004 CET 14:23
Subject: Re: Hellignden er en person og H er Gud
news:cc6cv7$nij$1@newsg4.svr.pol.co.uk

=== citat start ===

Det er sandt. Ordet 'treenigheden' kommer ikke i Bibelen. Jeg er heller
ikke sikker på at ordet 'syndefaldet' kommer i Bibelen, heller ikke 'Kristi
brud', dog hjælper disse ord os til at identificere nogle begreber som vi
tror at vi finder i Bibelen.

=== citat slut ====

Uden at komme nærmere ind på læren om treenigheden, vil jeg gerne fremhæve
nogle betragtninger, som Mr. D (Simin Griis) har gjort sig.

Desværre har jeg endnu ikke fået indhentet tilladelse af ham til at citere
hele hans kronik i Udfordringen, men her er så et lille uddrag:

(Kilde: Udfordringen, nr. 27 den 1. juli 2004)

=== citat start ===

Galilei

Midt i mine spekulationer om verdens skabelse, der inkluderede værdien af
min egen frelse, kom jeg til at læse beretningen om Galilei, der satte den
mægtige kirke på den anden ende. På Galileis tid havde kirken taget det
græske (ptolemæiske) verdensbillede til sig og havde givet det næsten
kanonstatus sammen med Bibelens skrifter: jorden var universets centrum, og
det kunne ikke diskuteres. Ikke desto mindre hævdede Galilei, at jorden
ikke var i centrum. Det kom til at koste ham dyrt, for paven mente, at det
ville skade troen på kirken og Skriftens ufejlbarlighed, hvis der blev sat
spørgsmålstegn ved kirkens verdensbillede.

Konflikten opstod ikke på grund af Galileis observationer, men fordi
kirken læste Bibelen forkert og ophøjede et bestemt (og forkert)
verdensbillede som absolut sandhed. Er det ikke netop den samme tendens, vi
ser i dag iblandt nogle kristne? Er det ikke netop samme fatale
fejltagelse, som bliver gjort, når ungjordskreationister ophøjer et bestemt
verdensbillede til indiskutabel sandhed og lader hele kristenhedens og selve
Bibelens troværdighed stå og falde med deres påstandes sandfærdighed?

Mit verdensbillede ændrede sig

Jeg hæftede mig specielt ved én af Galileis udtalelser: "... Det er
sandt, at to sandheder ikke kan stride mod hinanden. Det er dygtige
fortolkeres opgave at fremdrage Skrifternes virkelige mening. Disse vil uden
tvivl være i overensstemmelse med de fysiske kendsgerninger, som er logiske,
og som forsøg har vist os". Det vendte billedet for mig. Måske var det slet
ikke udpræget dumhed blandt verdens videnskabsmænd, der var problemet, og
måske var der slet ikke nogen verdensomspændende ateistisk sammensværgelse.
Kunne det hænge sådan sammen, at det var bibelfortolkerne (de
ungjordskreationistiske), der ikke havde evnet at fremdrage Skrifternes
virkelige mening?

Det er vigtigt at bemærke sig, at Galilei lagde ansvaret for korrekt
opfattelse af verden - ikke kun på videnskabens mænd og deres observationer,
men også - på teologer og Bibelens fortolkere. Også de havde et ansvar: At
læse Bibelen korrekt. Ud fra dette var Galilei af den overbevisning, at de
ville nå frem til, at Bibelen var i overensstemmelse med det virkelige,
reelle verdensbillede, for der kunne ikke være nogen modsætning mellem Bibel
og univers. Der er megen visdom i Galileis ytringer, og man må spørge sig
selv, om ikke han i langt højere grad var i overensstemmelse med Bibelens
grundholdning til Skriftens Ord, verden omkring os og menneskets udforskning
af den.

=== citat slut ====

Såfremt Kirken har et bestemt (og forkert) verdensbillede (eller
læresætning) som absolut sandhed, er det da ikke hul-i-hovedet at klamre sig
til dene fejlagtige anskuelse ?

(jeg taler her i denne tråd generelt, og ønsker IKKE at drøfte enkeltstående
eksempler. Disse kan eventuelt tages op i de andre tråde)

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2760 news:JPzFc.21177$Vf.1143989@news000.worldonline.dk

Fra : John Cooper

Dato : 04-07-04 20:06

+ACI-Jesus-loves-you+ACI- +ADw-John15.13+AEA-Heaven+AD4- wrote in message

+AD4- P+AOU- Galileis tid havde kirken taget det
+AD4- gr+AOY-ske (ptolem+AOY-iske) verdensbillede til sig og havde givet det n+AOY-sten
+AD4- kanonstatus sammen med Bibelens skrifter: jorden var universets centrum,
og
+AD4- det kunne ikke diskuteres.

Det er altid farligt for kirken at tage det fremherskende verdensbillede til
sig selv og give det n+AOY-sten kanonstatus sammen med Bibelens skrifter. Det
er s+AOU- relevant i dag som det var dengang.

+AD4- Ikke desto mindre h+AOY-vdede Galilei, at jorden
+AD4- ikke var i centrum. Det kom til at koste ham dyrt, for paven mente, at det
+AD4- ville skade troen p+AOU- kirken og Skriftens ufejlbarlighed, hvis der blev sat
+AD4- sp+APg-rgsm+AOU-lstegn ved kirkens verdensbillede.

M+AOU-ske har en ungjordskreationist det samme problem p+AOU- et eller andet
tidspunkt i fremtiden.

+AD4- Konflikten opstod ikke p+AOU- grund af Galileis observationer, men fordi
+AD4- kirken l+AOY-ste Bibelen forkert og oph+APg-jede et bestemt (og forkert)
+AD4- verdensbillede som absolut sandhed. Er det ikke netop den samme tendens,
vi
+AD4- ser i dag iblandt nogle kristne? Er det ikke netop samme fatale
+AD4- fejltagelse, som bliver gjort, n+AOU-r ungjordskreationister oph+APg-jer et
bestemt
+AD4- verdensbillede til indiskutabel sandhed og lader hele kristenhedens og
selve
+AD4- Bibelens trov+AOY-rdighed st+AOU- og falde med deres p+AOU-standes sandf+AOY-rdighed?

Jeg pr+APg-ver ikke at l+AOY-se Bibelen forkert men drager dog altid den samme
forkerte slutning.

+AD4- Jeg h+AOY-ftede mig specielt ved +AOk-n af Galileis udtalelser: +ACI-... Det er
+AD4- sandt, at to sandheder ikke kan stride mod hinanden. Det er dygtige
+AD4- fortolkeres opgave at fremdrage Skrifternes virkelige mening. Disse vil
uden
+AD4- tvivl v+AOY-re i overensstemmelse med de fysiske kendsgerninger, som er
logiske,
+AD4- og som fors+APg-g har vist os+ACI-. Det vendte billedet for mig. M+AOU-ske var det
slet
+AD4- ikke udpr+AOY-get dumhed blandt verdens videnskabsm+AOY-nd, der var problemet, og
+AD4- m+AOU-ske var der slet ikke nogen verdensomsp+AOY-ndende ateistisk
sammensv+AOY-rgelse.
+AD4- Kunne det h+AOY-nge s+AOU-dan sammen, at det var bibelfortolkerne (de
+AD4- ungjordskreationistiske), der ikke havde evnet at fremdrage Skrifternes
+AD4- virkelige mening?

Vi m+AOU- ikke v+AOY-re for h+AOU-rd mod vores forf+AOY-dre. Der er ikke meget i Bibelen om
forholdet mellem jorden og solen, og det vil blive fortolket efter det
fremherskende verdensbillede. N+AOU-r jeg l+AOY-ser disse vers, falder det mig
aldrig ind at jorden er i centrum - det er fordi jeg lever nu. Hvis jeg var
i d+AOk-n tid, ville jeg m+AOU-ske se sagen anderledes. Hvordan kunne
Bibelfortolkerne vide at de havde taget fejl?

+AD4- Det er vigtigt at bem+AOY-rke sig, at Galilei lagde ansvaret for korrekt
+AD4- opfattelse af verden - ikke kun p+AOU- videnskabens m+AOY-nd og deres
observationer,
+AD4- men ogs+AOU- - p+AOU- teologer og Bibelens fortolkere. Ogs+AOU- de havde et ansvar:
At
+AD4- l+AOY-se Bibelen korrekt. Ud fra dette var Galilei af den overbevisning, at
de
+AD4- ville n+AOU- frem til, at Bibelen var i overensstemmelse med det virkelige,
+AD4- reelle verdensbillede, for der kunne ikke v+AOY-re nogen mods+AOY-tning mellem
Bibel
+AD4- og univers. Der er megen visdom i Galileis ytringer, og man m+AOU- sp+APg-rge sig
+AD4- selv, om ikke han i langt h+APg-jere grad var i overensstemmelse med Bibelens
+AD4- grundholdning til Skriftens Ord, verden omkring os og menneskets
udforskning
+AD4- af den.

Gode gamle Galilei.

John Cooper

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 05-07-04 00:04

"John Cooper" skrev

[ ... ]
> Det er altid farligt for kirken at tage det fremherskende verdensbillede
> til
> sig selv og give det næsten kanonstatus sammen med Bibelens skrifter. Det
> er så relevant i dag som det var dengang.

Okay ... ordene taget til efterretning ...

[ ... ]
> Måske har en ungjordskreationist det samme problem på et eller andet
> tidspunkt i fremtiden.

[ ... ]
> Jeg prøver ikke at læse Bibelen forkert men drager dog altid den samme
> forkerte slutning.

Det samme gælder vel for mig (og andre) ...

[ ... ]

> Vi må ikke være for hård mod vores forfædre. ...

Nej, nej ... men vi kan lære noget af det ...

> ... Der er ikke meget i Bibelen om
> forholdet mellem jorden og solen, og det vil blive fortolket efter det
> fremherskende verdensbillede. ...

Ja, ...

Simon Griis' kommer også ind på Big Bang i hans kronik, meget interessant

(håber *hele* kronikken kan blive citeret her på dk.livssyn.kristendom)

> [...]
> var
> i dén tid, ville jeg måske se sagen anderledes. Hvordan kunne
> Bibelfortolkerne vide at de havde taget fejl?

Det kunne de heller ikke, men de burde have lyttet til
forskningsresultaterne fra bl.a. Galilei ...

[ ... ]

File-number: 2787