Fra : Jesus-loves-you

Dato : 02-07-04 19:08

"Andreas, Ravsted" skrev

Date: 2. juli 2004 CET 15:10
Subject: Re: Guds *enbårne* søn (Søn)
news:40e55ec9$1$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> [ ... ]

> Så røveren kan altså med i Paradiset men røg direkte (og i modstrid
> med Jesu udtalelse) ned i Dødsriget?
>
> Er du ikke ret langt ude på et fantasifuldt overdrev nu?

Nå ... så må vi undersøge, hvor befinder de døde sig ...

Jeg har engang skrevet om GT-troen på de dødes opstandelse, se ...

Name: Kall, Mogens
Date: 12. april 2004 CET 14:00 (sommertime 2004)
Subject: Re: Død og genopstandelse i GT (lang)
1813 news:Nyvec.141417$jf4.7438607@news000.worldonline.dk

Udfra dette samt 1.Kor.15,21-26 og 1.Tess.4,14-18 og Åb.20,5 kan vi fastslå,
at de dødes opstandelse endnu ikke har fundet sted men først vil indtræffe
ved Kristi Genkomst.

Men hvorfor siger Jesus så ...

"enhver, som lever og tror på Mig,
skal I AL EVIGHED IKKE DØ"
(John.11,26)

?

I Åbenbaringsbogen hører vi om (INDEN Kristi Genkomst), at martyrernes sjæle
råber fra neden under alteret i himlen: "Hvor længe, Herre, du hellige og
sanddru! vil du tøve med at dømme og hævne vort blod på dem, der bor på
jorden?" (Åb.6,9-10)

Som jeg skrev i mit tidligere indlæg ...
2725 news:XY7Fc.20588$Vf.1128296@news000.worldonline.dk
> Og hvor den LEVENDE Gud er, dér er der ingen døde (Luk.20,38).

Dette må sammenlagt betyde, at vi hører Herren til, hvad enten vi lever
eller dør (Rom.14,8)

Og da Jesus ér Livet (John.14,6), lever vi med Ham i Paradiset, uanset
*hvor* Jesus befinder sig, om det være i sig dødsriget, på jorden eller i
Himlen ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2679 news:hSCDc.18112$Vf.1038376@news000.worldonline.dk

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 02-07-04 19:15

I news:1whFc.20715$Vf.1136677@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

[ ... ]
> Og da Jesus ér Livet (John.14,6), lever vi med Ham i Paradiset,
> uanset *hvor* Jesus befinder sig, om det være i sig dødsriget, på
> jorden eller i Himlen ...

Nu fik du da vist vrøvlet lidt mere rundt i det i stedet for at få
skabt klarhed over det!

Du påstår altså at røveren var med Jesus i Paradiset selv om Jesus
slet ikke tog til Paradis hin lange fredag? Og du siger også at når
man er død er man ikke død men levende selv om man faktisk er død?

Så når jeg siger til dig: "I dag skal du være med mig i Ravsted
Svømmebad", ja så er du med mig i Ravsted Svømmebad uagtet at jeg rent
faktisk slet ikke har været, eller vil være, i Ravsted Svømmebad i dag
da jeg i stedet for tog til Lakolk Strand på Rømø for at nyde de fine
sandskulpturer der er blevet lavet derovre på stranden?

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 02-07-04 19:51

"Andreas, Ravsted" skrev

> [...]
> da jeg i stedet for tog til Lakolk Strand på Rømø for at nyde de fine
> sandskulpturer der er blevet lavet derovre på stranden?

Når Jesus siger, at *Han* er Livet, så betyder det, at Paradiset ér i
Ham ...

Det er jo *heri* forskeller er på fx. Jehovas Vidners vranglære og så
Kristendommen. Vi tror jo på, at Jesus Kristus ér Gud ...

Hvordan vil du da ellers tolke Jesu ord, når Han siger:

File-number: 2737

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 03-07-04 14:48

I news:w7iFc.20719$Vf.1137129@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

[ ... ]
> Det er jo *heri* forskeller er på fx. Jehovas Vidners vranglære og
> så Kristendommen.

Man må ikke kalde andres tro for vranglære, når de selv kalder den
noget andet - er jeg lige blevet belært om i dag!

Resten finder jeg lidt for vrøvlet til at kunne hitte rundt i, hvorfor
jeg helt undlader at svare på det, men blot henvise dig til følgende:

http://bibel-skole.dk/index.php?body=studie_007

http://bibel-skole.dk/index.php?body=studie_008

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-07-04 17:31

"Andreas, Ravsted" skrev

> [ ... ]
>
> Man må ikke kalde andres tro for vranglære, når de selv kalder den
> noget andet - er jeg lige blevet belært om i dag!

Det er aldrig rart at ens tro bliver bedømt af andre som værende for en
vranglære, men ikke desto mindre er der bibelsk belæg herfor (se fx.
1.John.4,1-)

Ønsker du en dyberegående diskusion angående dette emne, da opret venligst
en ny tråd. Denne tråd er reserveret en debat om spørgsmålet: Hvor befinder
de døde sig ? ... respekter venligst dette mit ønske. På forhånd tak ...

> Resten finder jeg lidt for vrøvlet til at kunne hitte rundt i, hvorfor
> jeg helt undlader at svare på det, men blot henvise dig til følgende:

Trist indstilling du har fået, kære broder ...

Jeg ville ellers gerne have hørt din vurdering, for Gud har jo også givet
*dig* både visdom og indsigt ...

2760 news:JPzFc.21177$Vf.1143989@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2766

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-07-04 22:17

I news:FbBFc.21187$Vf.1144057@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

> Jeg ville ellers gerne have hørt din vurdering, for Gud har jo også
> givet *dig* både visdom og indsigt ...

jeg har givet dig disse to link:
http://bibel-skole.dk/index.php?body=studie_007

http://bibel-skole.dk/index.php?body=studie_008

og her er et til:
"Har mennesket en udødelig sjæl":
http://sda-net.dk/index.php?body=arkiv

Læs dem! De giver dig svar med solid bibelsk underbyggelse.

Fra : Lyrik

Dato : 07-07-04 01:20

"Andreas, Ravsted" <stort@sort.hul.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Har mennesket en udødelig sjæl":
> http://sda-net.dk/index.php?body=arkiv
>
> Læs dem! De giver dig svar med solid bibelsk underbyggelse.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jehovas Vidners lære er tydeligvis født ud af adventisternes. Det ses klart
her:
"I sidste indlæg tog vi Jesu ord til røveren på korset op til debat, og
viste at denne forbryder, der tog imod Jesu tilbud umiddelbart før sin død
på korset, slet ikke blev lovet adgang til Himmelen straks ved sin død.
Grundteksten siger, set i lyset af Bibelens øvrige klare tekster, at Jesu
løfte var: "Sandelig siger jeg dig i dag: Du skal være med mig i Paradiset".
Grundteksten har ikke komme eller kolon. Oversætterne som har gengivet Jesu
ord med: "Sandelig siger jeg dig: I DAG skal du ...", har gjort det på grund
af at de har taget for givet at Bibelen lærer at sjælen er udødelig og at de
frelste kommer til Himmelen straks de dør. Men denne hedenske lære er
fremmed for Bibelen. Evigt liv, ifølge Guds Ord, er en gave som de frelste
modtager ved opstandelsen når Jesus kommer synligt igen."
http://sda-net.dk/index.php?body=side_007

Siger Jesus ikke at- den som lever og tror på mig skal i al evighed ikke
dø!?

Hvis det er som JV og Adv.siger så er man død når man er død og man har ikke
en sjæl der er bærer af identiteten og som overlever døden!
Den opstandelse som ventes fordrer at Gud genskaber en kopi af den afdøde.
Han bruger intet fra det afsjælede legeme til gendannelsen idet der ikke er
nogen personlighed at genbruge i det nye legeme!
Det der skabes er en identisk tvilling uden værdi for den afdøde! De
formaster sig endda til at mene at der opstår et jordisk menneskelegeme på
trods af at der står i 1.Kor.15:44;
der sås et sjæleligt(kødeligt red.) legeme, der opstår et åndeligt legeme.

Ganske som man lægger en kartoffel. Kartoflen dør og rådner i jorden, men op
af den kommer en spire der bliver til en grøn plante med blomster der slet
ikke ligner den indskrumpne kartoffel!
Læs venligst 1.Kor. 15:35-55.

Opstandelseslegemet må have sin rod i det afdøde legeme. Identiteten må gå
via den udøde ånd som besjæler det nye legeme.

Jeg har 6.juli besøgt min søster som er Jehovas Vidne. Hun fortalte igen om
hvordan hun stod i køkkenet og pludselig så min mor i hendes brudekjole i et
syn. Min mor sagde:"Endelig er man fri for det elendige legeme"!-Lidt
paradoksalt for et vidne der ikke tror på at legemet har noget som overlever
døden! For en opringning fra plejehjemmet fortalte kort efter at min mor var
død på samme tid som min søster så hende.
Det passede ikke med dogmerne, men det passede med skriften!

Hilsen
Jens

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 07-07-04 09:14

I news:ccffi4$2e8k$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

[ ... ]
> Jehovas Vidners lære er tydeligvis født ud af adventisternes.

Hvor er det synd at du har udviklet dig til en useriøs fusker.

Det ses klart her:

Nej, det ses ikke klart her!

> [...]
> kommer synligt igen." http://sda-net.dk/index.php?body=side_007
>

> Siger Jesus ikke at- den som lever og tror på mig skal i al evighed

Jo, og Bibelen siger også, at den sjæl der synder skal dø! Bibelen
siger også at da Gud blæste livsånden ind i menneskets krop, gav
mennesket åndedraget, *BLEV* det en levende sjæl - ikke at det *fik*
en sjæl!

> Hvis det er som JV og Adv.siger så er man død når man er død og man
> har ikke en sjæl der er bærer af identiteten og som overlever døden!

Det er jo ikke sandt hvad du siger! Hvis du vil undervise i hvad andre
lærer og tror, så burde du sætte dig ind i den lære, i stedet for blot
at fremkomme med dine fordrejede fordomme.

Adventisterne lærer, i fuld overensstemmelse med Bibelen, at døden er
søvn, og at denne søvn varer frem til opstandelsen.

> Den opstandelse som ventes fordrer at Gud genskaber en kopi af den
> afdøde.

Sæt dig ind i hvad adventisterne lærer, inden du vil gøre dig til
lærer i deres synspunkter.

> [...]

> på at legemet har noget som overlever døden! For en opringning fra
> plejehjemmet fortalte kort efter at min mor var død på samme tid

Det paradoksale er at du åbenbart er blevet forvildet til at tro på
spiritismens ubibelske lærepunkter hentet fra hedenskabet og ikke fra
Bibelen. Det du her siger er jo den samme løgn som Slangen sagde til
Eva: "I skal ingenlunde dø". Lige som Slangen, gør Jens Erik Bech, Gud
til en løgner ved at påstå at de døde ikke er døde.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-07-04 20:13

"Andreas, Ravsted" <stort@sort.hul.invalid> writes:

> Man må ikke kalde andres tro for vranglære, når de selv kalder den
> noget andet - er jeg lige blevet belært om i dag!

Det må man vel sådan set godt - man skal bare lade være med bagefter
at blive sur over, at de bliver fornærmet over det. Man skal specielt
lade være med at påstå, at det ikke er en hån.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 03-07-04 21:31

I news:m2fz88rjjo.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk skrev
Peter B. Juul følgende:

> Det må man vel sådan set godt - man skal bare lade være med bagefter
> at blive sur over, at de bliver fornærmet over det. Man skal
> specielt lade være med at påstå, at det ikke er en hån.

Skal det her udlægges som du bevidst forsøger at fordreje udsagnene
fra den tråd? Jeg har på intet tidspunkt i mine udtalelser om
katolicismen været hånende på nogen måde.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-07-04 21:49

> [...]

> fra den tråd? Jeg har på intet tidspunkt i mine udtalelser om
> katolicismen været hånende på nogen måde.

Når du kalder nogen for vranglærere, så _vil_ det blive betragtet som
en hån.

Det er alt, hvad jeg siger. Vil du ikke opfattes som hånende, så må du
lade være med at bruge emotionelt ladede ord som "vranglære".
--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : jørgen

Dato : 02-07-04 21:08

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse

> Nå ... så må vi undersøge, hvor befinder de døde sig ...

Når den kristne dør går hans sjæl direkte til samfund med Kristus.

Det Andreas lærer er en doktrin som kaldes sjæle-søvn ("Soul Sleep") Det er
en vranglære som aldrig har fundet bred tilslutning i kirken. Et af Calvin's
første skrifter var en traktat imod netop denne lære. Wayne Grudem skriver
:

b. The Bible Does Not Teach the Doctrine of “Soul Sleep”:

The fact that souls of believers go immediately into God’s presence also
means that the doctrine of soul sleep is incorrect. This doctrine teaches
that when believers die they go into a state of unconscious existence, and
the next thing that they are conscious of will be when Christ returns and
raises them to eternal life. This doctrine has been taught occasionally by
one person or another in the history of the church, including some
Anabaptists at the Reformation,and some of the Irvingites in England in the
nineteenth century. In fact, one of John Calvin’s first writings was a tract
against this doctrine, a doctrine that has never found wide acceptance in
the church.

Support for the doctrine of soul sleep has generally been found in the fact
that Scripture several times speaks of the state of death as “sleep” or
“falling asleep” (Matt. 9:24; 27:52; John 11:11; Acts 7:60; 13:36; 1 Cor.
15:6, 18, 20, 51; 1 Thess. 4:13; 5:10). Moreover, certain passages seem to
teach that the dead do not have a conscious existence (see Ps. 6:5; 115:17
[but see v. 18!]; Eccl. 9:10; Isa. 38:19). But when Scripture represents
death as “sleep” it is simply a metaphorical expression used to indicate
that death is only temporary for Christians, just as sleep is temporary.
This is clearly seen, for example, when Jesus tells his disciples about the
death of Lazarus. He says, “Our friend Lazarus has fallen asleep, but I go
to awake him out of sleep” (John 11:11). We should notice that Jesus does
not here say, “The soul of Lazarus is sleeping,” nor, in fact, does any
passage in Scripture say that the soul of a person is sleeping or
unconscious (a statement that would be necessary to prove the doctrine of
soul sleep). Rather Jesus simply says that Lazarus has fallen asleep. Then
John explains, “Now Jesus had spoken of his death, but they thought that he
meant taking rest in sleep. Then Jesus told them plainly, ‘Lazarus is dead’”
(John 11:12–13). The other passages that speak about people sleeping when
they die are likewise to be interpreted as simply a metaphorical expression
to teach that death is temporary.

As for the passages that indicate that the dead do not praise God, or that
there is a ceasing of conscious activity when people die, these are all to
be understood from the perspective of life in this world. From our
perspective it appears that once people die, they do not engage in these
activities any longer. But Psalm 115 presents the full biblical perspective
on this viewpoint. It says, “The dead do not praise the LORD, nor do any
that go down into silence.” But then it continues in the very next verse
with a contrast indicating that those who believe in God will bless the LORD
forever: “But we will bless the LORD from this time forth and for evermore.
Praise the LORD!” (Ps. 115:17–18).

Finally, the passages quoted above demonstrating that the souls of believers
go immediately into God’s presence and enjoy fellowship with him there (2
Cor. 5:8; Phil. 1:23; Luke 23:43; and Heb. 12:23) all indicate that there is
conscious existence and fellowship with God immediately after death for the
believer. Jesus did not say, “Today you will no longer have consciousness of
anything that is going on,” but, “Today you will be with me in Paradise”
(Luke 23:43). Certainly the conception of paradise understood at that time
was not one of unconscious existence but one of great blessing and joy in
the presence of God.18 Paul did not say, “My desire is to depart and be
unconscious for a long period of time,” but rather, “My desire is to depart
and be with Christ” (Phil. 1:23)—and he certainly knew that Christ was not
an unconscious, sleeping Savior, but one who was actively living and
reigning in heaven. To be with Christ was to enjoy the blessing of
fellowship in his presence, and that is why to depart and be with him was
“far better” (Phil. 1:23). That is why he says, “We would rather be away
from the body and at home with the Lord” (2 Cor. 5:8).

The fact that Hebrews 12:1 says, “We are surrounded by so great a cloud of
witnesses,” just after an entire chapter spent on the discussion of the
faith of Old Testament saints who had died (Heb. 11), and the fact that the
author encourages us to run the race of life with perseverance because we
are surrounded by this great cloud of witnesses, both suggest that those who
have died and gone before have some awareness of what is going on in the
earth. Scripture says very little about this, probably because it does not
want us to speak to those who have died or to pray to them or to contact
them in any way (note Saul’s great sin in this in 1 Sam. 28:7–25).
Nonetheless, Hebrews 12:1–2 does give us this slight hint, probably as an
encouragement to us to continue also to be faithful to God as were those who
have died and gone to heaven before us. Similarly, at the end of Hebrews 12,
the author tells us that when we worship we come into the presence of God in
heaven, and we come not to “the spirits of just men who are sleeping in an
unconscious state” but “to innumerable angels in festal gathering, and to
the assembly of the first-born who are enrolled in heaven, and to a judge
who is God of all, and to the spirits of just men made perfect, and to
Jesus, the mediator of a new covenant” (Heb. 12:22–24).

Revelation 6:9–11 and 7:9–10 also clearly show the souls or spirits of those
who have died and who have gone to heaven praying and worshiping, for they
cry out with a loud voice, “O Sovereign Lord, holy and true, how long before
you will judge and avenge our blood on those who dwell upon the earth?”
(Rev. 6:10), and they are seen “standing before the throne and before the
Lamb, clothed in white robes, with palm branches in their hands, and crying
out with a loud voice, ‘Salvation belongs to our God who sits upon the
throne, and to the Lamb!’” (Rev. 7:9–10). All of these passages deny the
doctrine of soul sleep, for they make it clear that the souls of believers
experience conscious fellowship with God in heaven immediately upon death.
(Grudem. Systematic Theology s.1001-1002)

mvh jørgen.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 03-07-04 07:53

I news:40e5c0d1$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

> Når den kristne dør går hans sjæl direkte til samfund med Kristus.
>
> Det Andreas lærer er en doktrin som kaldes sjæle-søvn ("Soul
> Sleep") Det er en vranglære

Så må du med Bibelen, og ikke med en engelsk artikel, føre
dokumentation for at det er vranglære jeg fremfører.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 03-07-04 08:19

Goddag Andreas

"Andreas, Ravsted" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> I news:40e5c0d1$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> jørgen følgende:
>
> Så må du med Bibelen, og ikke med en engelsk artikel, føre
> dokumentation for at det er vranglære jeg fremfører.

Det kan han ikke, for det *er* ikke i Bibelen. Men det er ganske underligt
at notere sig, at de lærde ofte refererer til det metaforiske, og forsøger
at afvise enkelte skriftsteder med menneskelige argumenter, *når* Bibelen
siger det klart og tydeligt:i Prædikerens Bog 9:10 med ordene: "v10 Alt,
hvad din hånd finder på at gøre, skal du gøre af al din magt, for i
dødsriget, hvor du går hen, er der ingen handling eller sammenhæng, ingen
kundskab eller visdom." Når artiklen kalder dette metaforisk er dette *ikke*
et troværdigt bevis på at det ikke skulle være gyldigt hvad der står...

Det er det samme med sjælens udødelighed og mange andre "historier" -- man
opfinder de små lyserøde skyer og ammestuesnak i stedet for at lytte til
Guds ord. Det bliver Folkekirkens fald at de ikke forstår, at gøre Bibelen
forståelig for menigmand, fordi deres status som tjenestemænd (m/k) er
vigtigere end hvad Guds ord siger.

Henrik, Slagelse

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 03-07-04 10:00

Scripsit Henrik Vestergaard:

> [...]
>
> Det er det samme med sjælens udødelighed og mange andre "historier"
> -- man opfinder de små lyserøde skyer og ammestuesnak i stedet for

Altså heller ingen genopstandelse overhovedet? Sådan som Prædikeren
understreger det i Kap 11 v 8:

"ja, lever et Menneske mange År, skal han glæde sig over dem alle og
komme Mørkets Dage i Hu, thi af dem er der mange i Vente; alt, hvad
der kommer, er Tomhed."

.... er der virkelig nogen kristen orientering som på god saddukæisk
vis afviser enhver tale om genopstandelse? Altså blandt de såkaldt
bibeltro i modsætning til de Grosbøllske antimetafysikere.

Lars Erik Bryld

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-07-04 10:45

"Lars Erik Bryld" skrev

> [...]
>
> "ja, lever et Menneske mange År, skal han glæde sig over dem alle og
> komme Mørkets Dage i Hu, thi af dem er der mange i Vente; alt, hvad

FREMRAGENDE argument ...

> ... er der virkelig nogen kristen orientering som på god saddukæisk
> vis afviser enhver tale om genopstandelse? Altså blandt de såkaldt
> bibeltro i modsætning til de Grosbøllske antimetafysikere.

GT-skrifterne vidner i hvert fald om troen på de dødes opstandelse, se ...

Name: Kall, Mogens

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-07-04 10:37

"Henrik Vestergaard" skrev

> Det kan han ikke, for det *er* ikke i Bibelen. ...

Kan denne bruges:

Jesus siger til Marta:

"enhver, som lever og tror på Mig,
skal I AL EVIGHED IKKE DØ"
(John.11,26)

I *al* evighed ikke dø... ?

Såfremt ikke, begrund venligst ...

> [...]
> hvad din hånd finder på at gøre, skal du gøre af al din magt, for i
> dødsriget, hvor du går hen, er der ingen handling eller sammenhæng, ingen

Men hvad sker der, når *Livet* (Jesus, John.11,25; 14,6) træder ind i
dødsriget ?

Dør *Livet* eller brydes dødens lænker (apropos John.11,26) ?

> ... Når artiklen kalder dette metaforisk er dette
> *ikke*
> et troværdigt bevis på at det ikke skulle være gyldigt hvad der står...

Jeg tager ikke stilling Prædikerens Bog, men vil blot her påpege at sådanne
argumenter IKKE *altid* kan bruges.

Et konkret eksempel herpå:

I GT står der:
"... alt lagde du under hans fødder ..."
(Sl.8,7)

I NT står der:
"Gud har jo "lagt alle ting under hans
fødder". Men når det hedder: "Alt
er underlagt," så er han, der har
underlagt ham alt, åbenbart und-
taget."
(1.Kor.15,27)

Der findes - med andre ord - UNDTAGELSER, når vi sammenligner Skriftsteder
!!!

Et andet eksempel herpå:

I GT og NT står der:
" ...Der er ingen retfærdig, ikke én ..."
(Sl.14,1-3; 53,2-4. Rom.3,10)

Undtagelsen for regelen må ligeledes her være Gud Hamselv; idet Jesus jo ér
retfærdig, UDEN synd (Hebr.4,15b)

Er *Livet* (inklusiv ophavsretten til Paradiset) her en undtagelse, når
denne kommer på "besøg" i dødsriget ?

Såfremt større debat opstår vedr. argumentationsformen generelt, ønsker jeg
en separart tråd oprettet. Denne tråd er primært reserveret diskusionen om
hvor de døde befinder sig. På forhånd tak ...

> [...]
> Guds ord. Det bliver Folkekirkens fald at de ikke forstår, at gøre Bibelen
> forståelig for menigmand, fordi deres status som tjenestemænd (m/k) er

Ja, så fik vi også lige dén med ...
(med venlig hilsen de, som har barrikaderet sig bag alteret - undskyld,
intern joke)

File-number: 2748

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-07-04 11:13

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> writes:

> Det bliver Folkekirkens fald at de ikke forstår, at gøre Bibelen
> forståelig for menigmand, fordi deres status som tjenestemænd (m/k) er
> vigtigere end hvad Guds ord siger.

Klap i og vend evt. tilbage, når du har lært at opføre dig ordentligt!

Det er _grænseløst_ hånende at påstå, at "Folkekirken" som sådan er
sådan, bare fordi visse af dens præster tydeligvis er.

Der er et stort antal levende folkekirke-menigheder med præster, der
nok er tjenestemænd, men først og fremmest er præster, hyrder og
lærere for en menighed af levende stene.

Der ud over er der et meget stort antal folkekirke-menigheder,
der måske er knap så levende, men hvor præsten vitterligt er præst,
fordi han har følt et kald dertil, fordi han er ægte troende og fordi
han inderligt prøver at gøre en forskel.

Dertil kommer så en gruppe af præster, som af en eller anden grund
"ikke rigtig tror på det der overnaturlige noget", men har en spøjs
opfattelse af kristendommen som en slags venligheds-bevægelse. Det er
imnsho ikke kristendom (selv om disse præster naturligvis mener
anderledes), men ikke desto mindre har de stadig en overbevisning om,
at de vil hjælpe mennesker i nød og bedst gør det som præster.

Dertil kommer selvfølgelig en lille gruppe - troende og ikke-troende -
der bare er trætte og venter på udfrielsen. Det være sig pensionen
eller døden. De har bare endnu ikke råd til at flytte ud i en privat
bolig, så de forbliver.

Det er sørgeligt, at Folkekirken har ikke-troende præster. Det er også
sørgeligt, at Folkekirken har gamle, udslidte præster. Men det er
endnu mere sørgeligt, at skvadderhoveder som dig udtaler sig om, at
"sådan er Folkekirken". For det er den simpelthen ikke!

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-07-04 11:38

"Peter B. Juul" skrev

> Klap i ...

Men dog ... håner man os, svarer vi pænt igen ...

> ... og vend evt. tilbage, når du har lært at opføre dig ordentligt!
>
> Det er _grænseløst_ hånende at påstå, at "Folkekirken" som sådan er
> sådan, bare fordi visse af dens præster tydeligvis er.

Det kan du måske have ret i ... vend den anden kind til and smile ...

> [...]
> bolig, så de forbliver.
>
> Det er sørgeligt, at Folkekirken har ikke-troende præster. ...

Ja ... meget sørgeligt ...

> [...]
> endnu mere sørgeligt, at skvadderhoveder som dig udtaler sig om, at
> "sådan er Folkekirken". For det er den simpelthen ikke!

Opret venligst en ny tråd, dersom I vil diskutere Folkekirken osv. Denne
tråd er reserveret emnet "Hvor befinder de døde sig ?". Det andet givet alt
for megen forvirring ... På forhånd tak ...

File-number: 2754

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 04-07-04 06:21

Goddag Peter B Juul

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2vfh5s8kw.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> Klap i og vend evt. tilbage, når du har lært at opføre dig ordentligt!

Virkelig smukt! Du er nu med i gruppen der virkelig viser en besindelse, der
viser selvkontrol.....

> Det er _grænseløst_ hånende at påstå, at "Folkekirken" som sådan er
> sådan, bare fordi visse af dens præster tydeligvis er.
<...>
> [...]
> endnu mere sørgeligt, at skvadderhoveder som dig udtaler sig om, at
> "sådan er Folkekirken". For det er den simpelthen ikke!

Nu går jeg ud fra du *kan* forstå to ting:

1. præsterne kommer fra det teologiske fakultet -- ingen præster ansættes
som autodidakte (selvlærte), og det er netop på universiteterne, at artikler
i stil med den jeg protesterede imod, studeres og accepteres. Snakkes der
avanceret nok, er det intet problem at få mange til at hoppe på den
metaforiske vogn.

2. Når præsterne skal videregive vejledning i forståelse af Bibelen, er det
imho vigtigt at de ikke lader svarene blive til metaforer i sig selv, men at
de tager aktivt stilling til hvad der står.

Meget vil være opnået den dag vi taler om hvad der står i teksten (Bibelen)
fremfor artikler som ping-ponger frem og tilbage med hvad mennesker siger at
der står -- og så endda, endnu værre, dem som tror det hele kun er et
pick-and-choose bord af "det kan jeg lide" og "det kan jeg ikke lide"...

Men det er lykkedes dig at misforstå, og så længe tonen er som den er,
*gider* jeg ikke spilde min tid på at prøve at forklare det, så du også
forstår det.

Så kan du kalde mig skvadderhovede alt det du vil....

EOD herfra.

Henrik, Slagelse

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-07-04 00:07

> Virkelig smukt! Du er nu med i gruppen der virkelig viser en besindelse, der
> viser selvkontrol.....

Det bedrøver mig. Det var min klare intention med det kraftige
"udbrud" at give dig en alvorlig røffel.

Jeg beklager, at min intention åbenbart ikke kom klart nok til udtryk
gennem mine ord.

Jeg tillader mig at blive vred, når nogen over en kam kritiserer
"Folkekirken" for dette eller hint, for slige generaliseringer er
næsten altid forkerte.

> 2. Når præsterne skal videregive vejledning i forståelse af Bibelen, er det
> imho vigtigt at de ikke lader svarene blive til metaforer i sig selv, men at
> de tager aktivt stilling til hvad der står.

Og sådan er Folkekirkens præster altså? De taler kun i metaforer?

Vend tilbage, når du ved, hvad du taler om!

--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : jørgen

Dato : 03-07-04 11:46

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvad din hånd finder på at gøre, skal du gøre af al din magt, for i
> dødsriget, hvor du går hen, er der ingen handling eller sammenhæng, ingen

Spørgsmålet er om Prædikerens bog er et sikkert fundament at bygge doktrin
ud fra?

mvh jørgen.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 03-07-04 14:29

I news:40e68e97$0$233$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

> Spørgsmålet er om Prædikerens bog er et sikkert fundament at bygge
> doktrin ud fra?

Det er det, men dog kun såfremt man også medtager alle de andre steder
i Bibelen der taler om de dødes tilstand.

Det vil sjældent give det rigtige resultat dersom man kun bygger på et
eller to isolerede skriftsteder, og ser bort fra alle de andre.

Fra : John Cooper

Dato : 03-07-04 16:39

"Andreas, Ravsted" <stort@sort.hul.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Det vil sjældent give det rigtige resultat dersom man kun bygger på et
> eller to isolerede skriftsteder, og ser bort fra alle de andre.

For mig at se er spørgsmålet om hvor de døde befinder sig forbundet med
vanskeligheder. Nogle vers siger ét, nogle siger andet. Det er måske fordi
vi prøver at forstå hvordan tiden og evigheden passer sammen. Det kan vi
mennesker desværre ikke.

Jesus beviste at der ville være en opstandelse (i fremtiden) med at pege på
et vers i det GT hvor det siger at de døde lever (nu) - Lukas 20:37,38.

På samme måde kan vi ikke forstå hvordan Guds suverænitet og menneskets
ansvarlighed passer sammen. Dog gør de det også, fordi begge er i Bibelen.

Det kommer for dagen i Guds rigtige tid.

John Cooper

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-07-04 18:32

"John Cooper" skrev

> [...]
> fordi
> vi prøver at forstå hvordan tiden og evigheden passer sammen. Det kan vi

Kloge ord ...

> [...]
> et vers i det GT hvor det siger at de døde lever (nu) - Lukas 20:37,38.
>
> På samme måde kan vi ikke forstå hvordan Guds suverænitet og menneskets

Ansvarlighed ?
(en ringeklokke gik i gang)

Hvis vi tror på Jesus, da har vi allerede gjort regnskabet op, og Jesus har
allerede betalt vor gæld til Gud (Hebr.9,24). Har vi da ikke *frelsesvished*
(Ef.6,17a) ?

> ... passer sammen. Dog gør de det også, fordi begge er i Bibelen.
>
> Det kommer for dagen i Guds rigtige tid.

Amen.

[...]
File-number: 2772

Fra : John Cooper

Dato : 03-07-04 20:49

+ACI-Jesus-loves-you+ACI- +ADw-John15.13+AEA-Heaven+AD4- wrote in message

+AD4- +AD4- P+AOU- samme m+AOU-de kan vi ikke forst+AOU- hvordan Guds suver+AOY-nitet og menneskets
+AD4- +AD4- ansvarlighed ...
+AD4-
+AD4- Ansvarlighed ?
+AD4- (en ringeklokke gik i gang)
+AD4-
+AD4- Hvis vi tror p+AOU- Jesus, da har vi allerede gjort regnskabet op, og Jesus
har
+AD4- allerede betalt vor g+AOY-ld til Gud (Hebr.9,24). Har vi da ikke
+ACo-frelsesvished+ACo-
+AD4- (Ef.6,17a) ?

Uden tvivl kommer vi til d+AOk-t senere i mine sp+APg-rgsm+AOU-l.

John Cooper

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 05-07-04 00:04

"John Cooper" skrev

> Uden tvivl kommer vi til dét senere i mine spørgsmål.

Okay ...

(kald tråden evt. *frelsesvished*)

Du minder mig en "anelse" om Cyril (mht. tankegang) ...

Er du Cyril ?

File-number: 2788

Fra : John Cooper

Dato : 05-07-04 22:26

+ACI-Jesus-loves-you+ACI- +ADw-John15.13+AEA-Heaven+AD4- wrote in message

+AD4- Du minder mig en +ACI-anelse+ACI- om Cyril (mht. tankegang) ...
+AD4-
+AD4- Er du Cyril ?

Nej, Gud ske lov. Jeg er en mand af Jafets sl+AOY-gt. Da mine forf+AOY-dre havde
h+APg-rt at J+APg-derne havde forkastet deres kong, tog de ham til sig, og han har
v+AOY-ret h+AOY-dret af os lige siden. J+APg-dernes fald bet+APg-d rigdom for os, tak.

Det var selvf+APg-lgeligt sp+AOU-et i vore Skrifter at de ville g+APg-re det, is+AOY-r i
Esajas, men ogs+AOU- if+APg-lge vore andre sp+AOU-m+AOY-nd. Jeg takker Gud at jeg var ikke
f+APg-dt en J+APg-de, ellers m+AOU-ske havde jeg ikke f+AOU-et n+AOU-den til at tror p+AOU-
Kristus, eller v+AOY-rre, at have troet p+AOU- ham, og siden faldet bort, for hvem
(if+APg-lge min forst+AOU-else af Hebr+AOY-erne 6:4-6 og 10:28-31) er der nu slet intet
h+AOU-b om frelse.

John Cooper

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 09-07-04 00:28

"John Cooper" skrev

> Nej, ...

Okay, så fik vi det afklaret. Tak ...

> [...]
> hørt at Jøderne havde forkastet deres kong, tog de ham til sig, og han har
> været hædret af os lige siden. Jødernes fald betød rigdom for os, tak.
>
> Det var selvfølgeligt spået i vore Skrifter at de ville gøre det, især i
> Esajas, men også ifølge vore andre spåmænd. Jeg takker Gud at jeg var
> ikke
> født en Jøde, ellers måske havde jeg ikke fået nåden til at tror på
> Kristus, eller værre, at have troet på ham, og siden faldet bort, for hvem
> (ifølge min forståelse af Hebræerne 6:4-6 og 10:28-31) er der nu slet

Hebr.6,4-6 omhandler for mig at se ikke specielt jøder. Jeg lægger jo MEGET
vægt på, at *alle* mennesker har korsfæstet Jesus i kraft af deres
personlige synd (apropos vers 6)

Ligeledes omhandler Hebr.10,28-31 heller ej for mig at se specielt jøder.

I den forbindelse holder jeg meget af Rom.11,16-32 specielt vers 32 ... alle
er vi i samme båd ...

File-number: 2821

Fra : Cyril Malka

Dato : 06-07-04 20:52

Goddag John

Den Mon, 5 Jul 2004 22:25:50 +0100 skrev John Cooper om Re: Hvor
befinder de døde sig ? :

> [...]
JC> havde hørt at Jøderne havde forkastet deres kong, tog de ham til
JC> sig, og han har været hædret af os lige siden. Jødernes fald betød

Jødernes fald?

Hvordan det?

> [...]
JC> at jeg var ikke født en Jøde, ellers måske havde jeg ikke fået nåden
JC> til at tror på Kristus, eller værre, at have troet på ham, og siden

Gud siger, man ikke må forbande Israels folk, da det er Hans folk.

Der er ikke dispensation for nogen som helst mig bekendt.

JC> for hvem(ifølge min forståelse af Hebræerne 6:4-6 og
JC> 10:28-31) er der nu slet intet håb om frelse.

Det udvalgte folk behøver ikke frelse.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 06-07-04 23:18

I news:20040706215157.6a4521a2@Cylle skrev
Cyril Malka følgende:

[ ... ]
> Det udvalgte folk behøver ikke frelse.

"Alle har syndet", står der, og derfor har alle behov for frelse,
uanset genetisk afstamning.

Fra : Britt Malka

Dato : 07-07-04 11:11

On Wed, 7 Jul 2004 00:18:21 +0200, "Andreas, Ravsted"

>"Alle har syndet", står der, og derfor har alle behov for frelse,
>uanset genetisk afstamning.

Frelseses-begrebet indgår ikke i jødedommen.

Der er tilgivelse imellem Gud og mennesker ved Yom Kippur, og de
synder, vi begår over for andre mennesker, skal vi selv rette op på.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 07-07-04 08:54

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
> [...]

KLIP!

> Det udvalgte folk behøver ikke frelse.

Ja, det er det, som tiden vil vise,
for de kristne skrifter fortæller os, at
"Alle skal vi jo dog engang fremstilles for Guds
domstol. Thi der står skrevet:
"Så sandt jeg lever, siger Herren, for mig skal
hvert knæ bøje sig, og hver tunge skal lovprise Gud."
(Es. 45, 23). Altså skal hver af os aflægge regnskab for
sig selv over for Gud."

Alle vil komme til at "bøje knæ", når Mesteren
kommer tilbage til Jorden igen - også jøderne,
idet alle vil erkende, at han er Frelseren og Forløseren
for os alle.

Mvh.Bodil.

Fra : Britt Malka

Dato : 07-07-04 11:22

On Wed, 7 Jul 2004 09:54:10 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

>Ja, det er det, som tiden vil vise,

Nemlig.

>for de kristne skrifter fortæller os

Jo, men dem følger jøderne ikke.

Fra : Cyril Malka

Dato : 07-07-04 13:45

Goddag Andreas,

Den Wed, 7 Jul 2004 00:18:21 +0200 skrev Andreas, Ravsted om Re: Hvor
befinder de døde sig ? :

AR> "Alle har syndet", står der, og derfor har alle behov for frelse,
AR> uanset genetisk afstamning.

Beklager. Nej.

Frelsebegreb er en nyreligiøsopfindelse, set med jødiske øjne.

Jøder har klaret sig et par tusind år uden frelse. Mon ikke de klarer
sig de næste par tusind uden også? Og de næste to?

Fra : Cyril Malka

Dato : 07-07-04 13:50

Goddag Bodil

Den Wed, 7 Jul 2004 09:54:10 +0200 skrev Bodil Grove Christensen om Re:
Hvor befinder de døde sig ? :

BGC> Ja, det er det, som tiden vil vise,

Tiden *har* vist det.

BGC> for de kristne skrifter fortæller os,

Det de kristne skrifter fortæller berører ikke jøder.

BGC> Alle vil komme til at "bøje knæ", når Mesteren
BGC> kommer tilbage til Jorden igen - også jøderne,
BGC> idet alle vil erkende, at han er Frelseren og Forløseren
BGC> for os alle.

Det at man skal bøje knæ for Messias når han kommer (eller genkommer,
hvis du mener at han allerede har været her) har absolut intet med
frelse at gøre.

Fra : Cyril Malka

Dato : 07-07-04 14:42

Goddag Andreas,

Den Wed, 7 Jul 2004 15:22:36 +0200 skrev Andreas, Ravsted om Re: Hvor
befinder de døde sig ? :

AR> OK, jeg tager til efterretning at jøder mener at de ikke har behov
AR> for frelse

Jeg vilel gå så langt som til at sige, at det ikke er et jødisk begreb.

AR> men ikke desto mindre har de dette behov alligevel,
AR> uanset om de erkender det eller ej, set i konteksten af at denne
AR> gruppe handler om kristendom.

Også det vil jeg anfægte. Nogle kristne retninger mener at jøder har et
sær status og derfor *ikke* har behov for frelse. Deriblandt den
katolske kirke mener det.

Fra : N/A

Dato : 08-07-04 21:35

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-07-04 21:57

Goddag Ole

Den Thu, 08 Jul 2004 22:35:12 +0200 skrev Ole Helms om Re: Hvor befinder
de døde sig ? :

OH> Ja se, det gør det jo så i sidste ende alligevel! For kristendommen
OH> ser ikke sig selv som ét tilbud blandt mange andre, men som det
OH> eneste tilbud om frelse.

Jow. Men fordi de har en vare på tilbud, er det ikke ensbetydende med,
at den behøves og at alle har brug for den.

OH> Hvis folkekirken anså at jøderne ikke havde frelse behov, hvorfor
OH> skulle den så oprette en mission rettet til jøder?

For at udrydde dem. for så længe jøder er der, så kan de kristne ikke,
på seriøs vis, få stilling som "guds udvalgte".

OH> http://www.israel.dk/vis_artikel.php?ID=33
OH> Formålet for Den Danske Israelsmission er udtrykt i fire paragraffer
OH> 1. at bringe evangeliet om Jesus Kristus til jøderne
OH> 2. at lytte til, hvad Bibelens Gud vil sige os gennem jødernes
OH> vidnesbyrd
OH> 3. at fremme indbyrdes kendskab og forståelse mellem jøder og
OH> kristne og derved fjerne gensidige misforståelser
OH> 4. at modvirke og bekæmpe antisemitisme under enhver form.
OH> De tre sidste paragraffer skal læses i lyset af den første, som
OH> udtrykker hovedformålet.

Og der mangler en 5., som man ikke snakker så meget om, for ellers
ville mange jøder nok ikke se så venligt på denne "hjælp":

- At hjælpe jøder til Israel og få dem konverteret.

For nogle kristne, vil Jesus nemlig først komme tilbage til den tid.

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 49 - Tema: Hjernevask
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Fra : N/A

Dato : 09-07-04 12:32

Fra : N/A

Dato : 09-07-04 12:32

Fra : N/A

Dato : 09-07-04 12:32

Fra : N/A

Dato : 09-07-04 12:32

Fra : N/A

Dato : 09-07-04 12:32

Fra : N/A

Dato : 09-07-04 12:32

Fra : N/A

Dato : 09-07-04 12:32

Fra : Cyril Malka

Dato : 07-07-04 15:22

Goddag Andreas,

Den Wed, 7 Jul 2004 16:08:41 +0200 skrev Andreas, Ravsted om Re: Hvor
befinder de døde sig ? :

AR> Men for mig at se, har de kristne, der har den opfattelse, et
AR> problem i forhold til nøgletekster i NT.

Hvilke?

Fra : N/A

Dato : 08-07-04 21:35

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-07-04 22:37

Goddag Ole

Den Thu, 08 Jul 2004 23:10:59 +0200 skrev Ole Helms om Re: Hvor befinder
de døde sig ? :

OH> Nej da! Og sandelig heller ikke kristendommen, som den kommer
OH> til udtryk i dens mange former.
OH> Men kristendommen er slemt anstødelig. Først binder den os synden
OH> på; blot det at tænke på at krumme en broders hovedhår sidestiller
OH> os med mordere.

Ja. Det er også en stor mangel af nuancer og menneskelighed. Der er stor
forskel mellem det ene og det andet.

Ved at ligestille at krumme en broders hovedhår med at være morder,
bagatelisere man rent faktisk det at være morder. det går begge veje.

OH> Dernæst kan vi intet gøre for at rense os selv, men
OH> kun håbe på nåden og tilgivelsen.

Altså man ligestiller småting med store ting, og man bliver umyndigjort
og kan ikke gøre noget (så kan man lige så godt lade være=

OH> Og som det så ikke var nok, så kan intet menneske frelses uden ved
OH> Kristus.

Det rene slaveri, altså?

OH> - Man forstår jo godt, at han måtte slås ihjel - det ville vi også
OH> have gjort.

Næ. Hvis han har eksisteret, så blev han korsfæstet fordi han lavede
ballade. Som en ganske almindelig forbryder.

Exit Messias.

Så skulel hans følger finde på noget så de ikke skulle acceptere, at de
havde fulgt den forkerte...

Fra : Ole Helms

Dato : 09-07-04 11:47

Goddag Cyril.

On Thu, 8 Jul 2004 23:37:22 +0200, Cyril Malka <news@nytestamente.org>
skrev:

>Altså man ligestiller småting med store ting, og man bliver umyndigjort
>og kan ikke gøre noget (så kan man lige så godt lade være=

Nej, det stiller tolderen lige med farisæeren med den forskel, at
sidstnævnte ikke er sig sin synd bevidst. Han er altså at ligne med en
*god kristelig moralist*: "Bare vi holder os lidt på dydens smalle
vej, så venter den himmelske flidspræmie".

>Det rene slaveri, altså?

Ih, nej! ;-}} Tværtimod. Frihed til at tage sit livs stumper op, samle
dem og søge at tage ansvar for sit liv med næsten; for så at mislykkes
igen og igen, og påny at blive sat i frihed.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 09-07-04 11:58

I news:f8tse0120hmuaonreh92bhup0kg7utnlc3@4ax.com skrev
Ole Helms følgende:

[ ... ]

> Ih, nej! ;-}} Tværtimod. Frihed til at tage sit livs stumper op,
> samle dem og søge at tage ansvar for sit liv med næsten; for så at
> mislykkes igen og igen, og påny at blive sat i frihed.

*Det* er nemlig et af hovedbudskaberne i kristendommen.

Godt set og godt sagt, Ole.

Fra : Ole Helms

Dato : 09-07-04 13:45

On Fri, 9 Jul 2004 12:57:42 +0200, "Andreas, Ravsted"
<stort@sort.hul.invalid> skrev:

>*Det* er nemlig et af hovedbudskaberne i kristendommen.

Jo.

>Godt set og godt sagt, Ole.

Jeg citerer egentlig blot Birgit Karsdal, sognepræst i Gislev-
Ellested pastorat på Fyn. ,-)

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 09-07-04 14:31

I news:ok4te01lpojbdtnvfab5j20jt6l9vff1f5@4ax.com skrev
Ole Helms følgende:

[ ... ]

> Jeg citerer egentlig blot Birgit Karsdal, sognepræst i Gislev-
> Ellested pastorat på Fyn. ,-)

Det bliver det da ikke ringere af - men blot en bekræftelse på at
der stadig findes (efter min mening: mange) gode præster i
Folkekirken!

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-07-04 21:14

> I news:f8tse0120hmuaonreh92bhup0kg7utnlc3@4ax.com skrev
> Ole Helms følgende:
>
> [ ... ]

> *Det* er nemlig et af hovedbudskaberne i kristendommen.

Hovedbudskapet i kristendommen er:
"du kommer til helvetet etter døden vis di ikke tror det presteskepet
forteller".

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 09-07-04 21:17

I news:40eefc7f$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> Hovedbudskapet i kristendommen er:
> "du kommer til helvetet etter døden vis di ikke tror det
> presteskepet forteller".

Hvor i Bibelen finder du den formulering?

Hvis du ikke kan dokumentere dit udsagn er det ikke andet end hån og
mudderkast, og er dermed omfattet af Cyrils moderingsønsker for
gruppen!

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-07-04 21:37

> I news:40eefc7f$1@news.wineasy.se skrev
> Harald Mossige følgende:
>
> [ ... ]
>
> Hvor i Bibelen finder du den formulering?

Det er mi formulering.
Mer deg at du ikke ser mulighet til å motsi den.

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 09-07-04 21:40

I news:40ef01df@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

> Det er mi formulering.
> Mer deg at du ikke ser mulighet til å motsi den.

Er du holdt op med at banke din hustru og piske dine naboer?

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-07-04 23:13

> I news:40ef01df@news.wineasy.se skrev
> Harald Mossige følgende:
>
> [ ... ]

> Er du holdt op med at banke din hustru og piske dine naboer?

Greitt svar for meg.
Jeg skjønner at du ikke liker påstanden, nen du makter ikke å motsi den.

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 10-07-04 00:09

I news:40ef1879$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> Greitt svar for meg.
> Jeg skjønner at du ikke liker påstanden, nen du makter ikke å motsi
> den.

Visse ting er ikke engang et svar værd

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-07-04 23:20

Goddag Andreas,

Den Thu, 8 Jul 2004 23:43:34 +0200 skrev Andreas, Ravsted om Re: Hvor
befinder de døde sig ? :

> [ ... ]
AR> Ja det postulerer du jo nu atter og igen!

Ikke kun mig, men historien og arkæologien m.m.

AR> Men dette er jo ikke hvad der fremgår af *Bibelen*

Det er hvad der fremgå af historien. Hvilket forklarer fint nogle af de
modsætninger, der er i de kristne skrifter.

Evangelierne og Paulus' breve er tydeligvis tilpassede.

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-07-04 23:32

Goddag Andreas,

Den Fri, 9 Jul 2004 00:22:54 +0200 skrev Andreas, Ravsted om Re: Hvor
befinder de døde sig ? :

AR> Kilder?

Ikke interesseret i et snak om den slags med dig, Andreas.

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-07-04 09:48

Goddag Andreas,

Den Fri, 9 Jul 2004 01:30:01 +0200 skrev Andreas, Ravsted om Re: Hvor
befinder de døde sig ? :

AR> [ ... ]
AR> OK, jeg tager til efterretning at du finder det helt i orden at
AR> slynge om dig med postulater uden at ønske at ville føre nogen
AR> dokumetation for dem. Dette er ikke sagt i negativ betydning, men
AR> blot som en tør konstatering.

En tør konstatering er ikke at jeg "finder det helt i orden atslynge om
dig med postulater uden at ønske at ville føre nogen dokumetation for
dem"

En tør konstatering er, at jeg ikke er interesseret i et snak om den
slags med dig.

Der er mange væsentlige forskel.

Fra : Cyril Malka

Dato : 07-07-04 15:44

Goddag Andreas,

Den Wed, 7 Jul 2004 16:30:01 +0200 skrev Andreas, Ravsted om Re: Hvor
befinder de døde sig ? :

AR> Bl.a. følgende tekster:
AR> Ap.g. 4, 11-12

Her står der, at Jesus er den eneste igennem hvilken man kan frelses.
der står ikke at man *skal* frelses.

AR> Rom. 10, 13

Her står der at alle, også øder, der påklader Jesus skal frelses. der
står ikke at jøder (eller andre) skal frelses.

AR> Fil. 2, 9-11

Der står der, at man skal ende med at bøje sig for ham. Der står ikke at
man skal frelses.

Jøder, der adlyder loven, som er ældre end Jesus, skal ikke
ligepludseligt frelses og holde op med at adlyde loven. For loven er,
som bekendt, evig.

Fra : N/A

Dato : 08-07-04 21:35

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-07-04 18:12

Goddag Ole

Den Fri, 09 Jul 2004 12:46:41 +0200 skrev Ole Helms om Re: Hvor befinder
de døde sig ? :

> [...]
OH> en*god kristelig moralist*: "Bare vi holder os lidt på dydens smalle
OH> vej, så venter den himmelske flidspræmie".

Farisæeren (jøden) er sin synd bevidst. det er derfor man har loven,
kippur m.m.

OH> Ih, nej! ;-}} Tværtimod. Frihed til at tage sit livs stumper op,
OH> samle dem og søge at tage ansvar for sit liv med næsten; for så at
OH> mislykkes igen og igen, og påny at blive sat i frihed.

Man tager ikke ansvar med at begå samme dumhed igen og igen.

Og er ens frelse afhængig af en anden, så ryger tilmed fri-viljen.

Man forbliver umyndig, og det ligner grangiveligt slaveri.

Fra : Cyril Malka

Dato : 07-07-04 16:36

Goddag Andreas,

Den Wed, 7 Jul 2004 17:05:22 +0200 skrev Andreas, Ravsted om Re: Hvor
befinder de døde sig ? :

AR> Vi *kan* altså ikke frelses ved noget som helst andet end Jesu navn,
AR> - det er hvad teksten siger.

Enig. Vi kan ikke frelses ved noget som helst andet. Det er ikke det
samme som man skal frelses eller behøver frelse.

AR> Nej, naturligvis er det ikke alle der *skal* frelses, kun de der
AR> vælger at tage imod frelsen.

Nej, det jeg mener er "skal" som "behøver". Altså alle dem, der påkalder
Jesus navn frelses. Men hvor står der, at man behøver frelse?

AR> Og verset skal naturligvis samlæses i sin NT-lige emnekontekst.

Jo.

AR> Har alle jøder til alle tider overholdt alt i Loven til mindste
AR> detalje uden nogen sinde af have forbrudt sig mod den mindste lille
AR> detalje i Loven. - Det er i al fald en påstand der er i klar
AR> modstrid med hele den historiske beretning i GT, hvor det gang på
AR> gang påpeges at jøderne var inde i stort frafald fra den sande tro.

Ja, senest er de faldet fra ved at blive kristne. Det er også et
frafald.

Men man får tilgivet sine synder mod Gud på Yom Kippur, som gud selv har
sagt i Torahen og for hvad vores jordiske fejl angår, er vi nødt til at
tage det op med dem, vi begår fejl imod.

Det har Britt vist skrevet i øvrigt.

AR> Ja, Loven er evig, og Lovens krav kan ikke fraviges. Derfor har
AR> mennesket også brug for Guds frelse fra syndens herredømme i sit
AR> liv. Dette er det kristne budskab i NT.

Ikke helt: Loven er evig, og adlyder man loven så gælder Guds pagt med
jøderne. Den har Han aldrig frasagt sig.

Nu for ikke-jøder, at man mener at nå befrielse for synd ud fra andre
præmisser og på en anden måde (Jesus, frelse osv.) må være de kristnes
sag. Men det vil sige at man ikke behøver frelsen, hvis man lever efter
loven.

AR> Frelsen fritager os ikke fra Loven, og ophæver ikke Loven, selv om
AR> der er mange kristne der har den opfattelse.

Jo. Kristne er fritaget for loven. Loven er jo ikke kun de ti bud, og
hvis I ikke er fritaget fra loven, så bryder I søreme ret mange af dem
meget jævnligt.

At Jesus har indført en anden lov i hvilken I mener at Loven er
indeholdt er en anden sag.

For vi må gå ud fra princippet at enten gælder *hele* loven, eller også
gælder loven slet ikke. Som jeg skrev til Henrik: Loven er ikke et
supermarked, hvor man kan plukke og lade ligge.

Så må Jesus budskab indeholde hele loven eller også indeholder den intet
af Loven.

Og klart nok, hvis I ikke lever efter loven, så indtager Yom Kippur m.m.
ingen betydning for jer, hvorfor frelse behøves.

Men den behøver vi ikke ifølge hvad Gud har skrevet.

AR> NT definerer helt klart synd som lovbrud, og ophæves Loven (som
AR> mange kristne mener at den er) findes der ikke længere noget der
AR> hedder synd, og man kan gøre akkurat hvad man vil: bedrive hor, begå
AR> ægteskabsbrud, lyve, stjæle, snyde og bedrage, forbande Gud,
AR> fornægte Hans Søn, mishandle og myrde på livet løs; intet af dette
AR> vil længere være syndige handlinger og gerninger, dersom Loven er
AR> ophævet og sat ud af kraft.

Nej, fordi Loven er mere end de ti bud. Og Jesus har sat en anden ramme
op:

Han sagde til ham: » - Du skal elske Herren din Gud af hele dit
hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. - Det er det største
og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: - Du
skal elske din næste som dig selv. - På de to bud hviler hele loven
og profeterne.«

Så længe som disse to bud overholdes, så er den god nok.

Paulus siger klart og tydeligt at det er slut med loven.

AR> Læs flere detaljer om Loven og frelse på dette link;
AR> http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-076.htm

Jeps.

(Så først linket efter jeg havde svaret alt...)

Fra : N/A

Dato : 08-07-04 21:35

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-07-04 09:55

Goddag Britt

Den Fri, 09 Jul 2004 10:30:11 +0200 skrev Britt Malka om Re: Hvor
befinder de døde sig ? :

BM> Sådan opfattede jeg det ikke, men jeg finder det groft, krænkende,
BM> arrogant, smagløst og svinsk, at folkekirken udtænker en
BM> missioneringsplan over for jøder.

Det er ikke kun folkekirken, men enhver kirke eller kristen retning som
ønsker at omvende jøder. Uanset om de gemmer reklammefiffet bag en
påstået "frelsebehov" eller lader os tro at Jesus var Messias, frelser
m.m.

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-07-04 10:21

Goddag Mr.

Den Fri, 9 Jul 2004 11:19:26 +0200 skrev Mr. D om Re: Hvor befinder de
døde sig ? :

MD> Der findes faktisk kristne retninger inden for de zionistiske
MD> bevægelser(eller premillenialismen), der ikke mener, man skal
MD> missionere jøder, fordi de er under deres egen pagt med Gud.

Det ved jeg godt. Jeg har henvist til det.

MD> jeg er ikke enig med dem, men de eksisterer

Det ved jeg ligeledes godt.

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-07-04 17:48

Goddag Andreas,

Den Wed, 7 Jul 2004 20:35:19 +0200 skrev Andreas, Ravsted om Re: Hvor
befinder de døde sig ? :

AR> nu da vi befinder os i kristendomsgruppen, tager jeg á priori
AR> udgangspunkt i en kristen forståelse af Bibelens kanoniske skrifter,
AR> og debaterer ud fra det!

Jo, men her igen, så er der, ud fra kristen forståelse, ej heller alle
der behøver frelse. Jf. jøder, jf. tidligere indlæg.

AR> Ifølge Bibelen har *alle* syndet, og dermed behov for frelse, og det
AR> uanset hvilken etnisk afstamning man end måtte have. Dermed har også
AR> jøden, om han nokså meget og ihærdigt påstår at han holder Loven!
AR> Ingen kan med rette (ifølge NT) påstå at man ikke på et eller andet
AR> tidspunkt i sit liv har lavet bare en lille bitte mini-minimal
AR> overtrædelse af Guds Lov,

Nej, faktisk ikke. Du vil kunne finde mange, rigtig mange, indlæg om at
jøder ikke behøver frelse. de *er* Guds folk, Gud har lavet et særligt
pagt med dem, og den pagt er *ikke* blevet stoppet eller ændret med
Jesus.

Siden 2. Vatikanconcilium har den katolske kirke da også ligeledes
udtrykt at pga. Guds pagt med jøder, behøver jøder ikke frelse.

Guds pagt med jøderne er *ikke* blevet ændret eller trukket tilbage.

AR> Rom. 3, 10-31

Det er jo møntet på hedningerne, som jo ikke havde loven

AR> [ ... ]
AR> - ja, fra jødisk tro. Men da vi befinder os i
AR> dk.livssyn.kristendom tager vi her udgangspunkt i en kristen
AR> tolkning af teksterne.

Du taler ikke om kristendommen, men om "frafald fra den sande tro"...
For mig at se: frafald fra jødedommen. Måske ville en omformulering være
bedre?

AR> Og det er dette kristne udgangspunkt der går
AR> igen gennem hele dette indlæg.

Nej, *et* kristne udgangspunkt. Nogle, som vatikanet, forsøger åbenbart
at læse de hebraiske skrifter set med jødiske øjne, hvorfor de når en
anden slutning.

AR> Ja, 3. Mos. kap. 16 er en megafin illustrativ beskrivelse af hvordan
AR> Messias, som det sande Offerlam, borttager verdens synd ved at lade
AR> sig ofre i synderens sted!

Jeg kan ikke helt se forbindelsen? hvad mener du?

AR> Læs iøvrigt denne glimragende gode artikel om bl.a. Yom Kippur:
AR> http://sda-net.dk/index.php?body=side_017

Den checker jeg ud.

AR> Og dermed er den sag afgjort? [en joke - kunne ikke lade være ]

Ja, jeg har ikke spurgt om lov om at udtale mig, såhe...

AR> Men ifølge NT har jøderne frasagt sig pagten, og har dermed sat sig
AR> uden for pagten indtil de anerkender Jesus som den lovede Messias.

Nope. Jøder har ikke accepteret Jesus som Messias, for han svarede ikke
til de kriterier, han skulle svare til.

Selv om Jesus skulle være Messias, så har Gud altså ikke sagt at Han
udvalgte sig et andet folk, at jøder ikke var Hans folk længere eller at
Hans pagt med jøderne var nu udløbet.

AR> Jo, det viser jo netop bl.a. 3. Mos. 16.

Jeg forstår det ikke. Man behøver at angre sine synder og rette op på
ens fejl, men det er ikke det samme som at behøve Jesus for at få
frelse, tværtimod.

AR> Kristne er altså stadig ikke fritaget for Loven, blot fordi store
AR> dele ikke vil anerkende at Guds Lov altså stadig er den norm Gud har
AR> sat for mennesket.

Her vil jeg følge det, du snakker om med Britt, for jeg kan heller ikek
forstå den snak med vand-spejl osv.

AR> Og ja, det er rigtigt at Loven er andet og mere end De 10 Bud. Loven
AR> består bl.a. af hele offersystemet der peger frem til Messias,

Offersystemet peger da ikke frem til Messias. Offersystemet er
offersystemet og Messias er Messias.

Tværtimod står der, at når Messias kommer, så vil alle adlyde Loven.

AR> Alle disse ofringer, og hvad dertil hører havde midlertidighedens
AR> karakter, hvilket jøderne jo også erkender idet de i dag ikke
AR> længere foretager disse dyreofringer, eller mener at de er
AR> nødvendige.

Næh jøder anerkender bestemt ikke at ofringer er midlertidige eller
ugældende. Ofringer kan ikke længere udføres fordi de kun måtte udføres
ved Templet, hvor Gud boede, og nu står der en moske på stedet.

Hvis vi genopførte Templet, vil ofringer igen blive en del af
anger-systemet.

Ofringer er ikke afskaffet som sådan. De er bare umulige lige p.t.

AR> De er afløst af noget andet.

Nej. De laves bare ikke fordi templet ikke er her, og man bruger flere
bønner.

Anger var ikke nødvendigvis knyttet til ofringer. Ofringer var en del af
nogen anger, men hverken en nødvendighed eller et standard for anger.

Hos kristne er de afløst af

AR> Messias' sonoffer, for jøden er de afløst af andre ting. Men afløst
AR> er de!

Jo, det kan jeg se. Men det er udelukkende en holdning der findes belæg
for i de nyere skrifter.

Hvorfor jeg egentligt ikke forstår hvorfor de hebraiske skrifter skal
overhovedet være her?

AR> Ja, ifølge Jesus er hele Loven indkluderet i dette: "Du skal elske
AR> Herren din Gud og din næste som dig selv!" - Dette ophæver *ikke*
AR> Loven, men hele Loven er inkluderet i dette, hvad der også fremgår
AR> af GT.

Nej det fremgår ikke af de hebraiske skrifter at hele Loven er
inkluderet i de to bud.

AR> Yom Kippur er det ypperste bevis på at vi *netop* trænger en Frelser
AR> og frelsen!

Vi vil ikke kalde de "frelse", men at ja, at Messias behøves. Ifølge
de hebraiske skrifter så vil alle adlyde Loven, når Messias kommer.

AR> Yom Kippur er det mest stårslåede billede på den
AR> frelsende Messias der skulle komme, og som ifølge NT kom med Jesus!

Jeg kan se din pointe, ja.

AR> Ifølge hvad Gud har skrevet, behøver *ALLE* mennesker, inclusive
AR> jøderne, både frelse og en Frelser, hvilkket er så formiddablet fint
AR> illustreret i Yom Kippur

Fint.

Og altså, for os, der følger Loven og følger Yom Kippur, behøver vi ikke
frelsen. Den udføres bl.a. dér.

AR> Nej, ikke en *anden* ramme, men han definerer *ramMEN* for Loven,
AR> nemlig at Loven er det ultimative udtryk for Guds kærlighed og den
AR> Gudgivne kærlighed. Se iøvrigt ovenfor.

Jeg vil kalde det en anden ramme, for Loven består af meget andet end
lige de to bud.

AR> Nemlig, for dette indkludere hele Guds Lov og summen og meningen og
AR> hensigten med den!

Det gør det ikke, men det mener du.

AR> Nej, det siger Paulus ikke, selv om en stor del af kristenheden
AR> fejlagtigt påstår dette.

Rom. 6:14 - Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under
loven, men under nåden.

--
Venligst,

Cyril

Fra : N/A

Dato : 08-07-04 21:35

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-07-04 11:35

Goddag Ole

Den Fri, 09 Jul 2004 12:18:01 +0200 skrev Ole Helms om Re: Hvor befinder
de døde sig ? :

OH> Det kan da godt ha' ret i. Jeg er heller ikke vild med mission. Men
OH> lad os nu blive lidt i reklamefolkenes tankegang.
OH> Kristendommen skaber ikke et behov om frelse hos jøderne. Det er der
OH> allerede, men de er blot ikke klar over det.

Er vi, jøder, da dumme?

Har vi misforstået vores skrifter i 5000 år?

Jeg er godt klar over, at det ikke er det, du mener (eller jeg *håber
ikke* at det er det, du mener), men det er, rent faktisk, det du siger.

OH> Det ville da være direkte uansvarligt af os, om vi ikke oplyste dem
OH> om dette uforlignelige tilbud.

Det er ukorrekt at definere missionsbefalingen som et tilbud. Det er en
nødvendighed.

For hvad sker der med dem, der ikke tager imod tilbudet, ifølge "den
gode nyhed"?

For mig at se, er det lidt af et mafia-agtig tilbud:

Altså, jeg mener ikke at du er Mafiaboss men skulleman

- Vi har en god nyhed til dig. Du kan blive frelst, dine synder er dig
tilgivet... ... eneste bagside er, at tager du ikke imod tilbudet, så
vil du brænde i helvedet.

Hvor mange samfund, religioner, kulturer er blevet ødelagt af den
budskab? Hvor mange flere skal der til?

Jow.

Fra : Ole Helms

Dato : 09-07-04 12:32

Goddag Cyril.

On Fri, 9 Jul 2004 12:34:52 +0200, Cyril Malka <news@nytestamente.org>
skrev:

>Er vi, jøder, da dumme?

Nej, I er ikke dummere end vi er.

>Har vi misforstået vores skrifter i 5000 år?

Det skal jeg ikke kunne afgøre, men det har I måske?

>Jeg er godt klar over, at det ikke er det, du mener (eller jeg *håber
>ikke* at det er det, du mener), men det er, rent faktisk, det du siger.

I har af mange *gode grunde* ikke set Kristus som den Messias, I
ventede.

>Det er ukorrekt at definere missionsbefalingen som et tilbud. Det er en
>nødvendighed.

Ja. Og det har jeg faktisk en del anfægtelser over for.

> [...]
>

>- Vi har en god nyhed til dig. Du kan blive frelst, dine synder er dig
>tilgivet... ... eneste bagside er, at tager du ikke imod tilbudet, så

Efter min opfattelse er helvede tom! Kristus har tømt helvede for alt
indhold. Helvede er noget, vi skaber for hinanden her og nu! Alle
synder tilgives, blot ikke spottelse imod Helligånden: Af den simple
grund, at syndernes forladelse kun virker gennem den.

>Hvor mange samfund, religioner, kulturer er blevet ødelagt af den
>budskab? Hvor mange flere skal der til?

Det er så her min anfægtelse består. Jeg skiller gerne humanitært
arbejde fra mission. Men et eller andet sted er vi (de såkaldte
kristne) altså forpligtet på missionsbefalingen, omend den ikke altid
bekommer mig så helt vel.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-07-04 11:04

Goddag Britt

Den Fri, 09 Jul 2004 11:45:03 +0200 skrev Britt Malka om Re: Hvor
befinder de døde sig ? :

BM> Ja, det ved jeg så ikke, om den er, men alene det, at de går
BM> målbevidst efter en gruppe mennesker.

Det er missionsbefalingen der gør det, eller forstås sådan. de krsitne
er altid gået efter en gruppe mennesker: Negre i Afrika, buddhister,
m.m. Jøder slipper så ikke.

Nogle evangeliske grupper sender deres missionærer i Israel, så de kan
blive dygtigere til jødisk forståelse af skrifterne og bedre kan
omvende.

BM> Jeg synes, at man skulle slippe helt for tilbudet. En slags:
BM> Reklamer-nej-tak skilt på ens åndelige dør.

Det kan du ikke, missonen er en befaling, ikke et tilbud...

Jo: Vil du blive kristen eller brænde i helvedet... I' gonna make you an
offer you cannot refuse...

BM> Men jeg ved godt, at det er i konflikt med teksten i NT.

Oprindeligt, var det kun jøder, der skulle omvendes. Man skulle holde
sig fra samaritanere og hedninger. Men noget tyder på, at det ikke gik,
hvorfor marketingen blev ændret til at omfatte alle folkeslag. Medmindre
det stykke blev føjet til senere.

BM> Vi missionerer skam ikke.

Nope. Lige så vel som vi må ikke undervise ikke-jøder i hele Torahen.
Det vil de jo kun misbruge.

BM> Vi fortæller udelukkende om vores syn på sagen for at vise, at der
BM> er andre vinkler til fx de hebraiske skrifter, end dem, der lægges i
BM> dem fra kristen side.

Nemlig.

Og så vores syn på de kristne skrifter. Men det har også ofte vakt
vrede. Også før i tiden...

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-07-04 19:17

Goddag Andreas,

Den Thu, 8 Jul 2004 19:44:59 +0200 skrev Andreas, Ravsted om Re: Hvor
befinder de døde sig ? :

AR> Jo, ud fra kristen forståelse, og ud fra Bibelen, *behøver ALLE*
AR> uden undtagelse frelse.

Nej. Ud fra din kristen forståelse, ud fra din forståelse af Bibelen.

AR> Men ikke desto mindre er det altså hvad Bibelen lærer os.

Nej. Det er det *du* udlægger af Bibelen. Du har ikke patent på Bibelen.

AR> Jeg benægter ikke at jøderne måske forstå det med pagterne
AR> anderledes. Men jeg taler ene og alene ud fra hvad denne gruppe
AR> handler om.

Det gør jeg også, men fra et andet synsvinkel.

Gruppen handler *om* kristendommen. Den handler ike kom at
kristendeommen*har ret* eller at deltagerne skal underkastes
> [...]

Jo. Men, her igen. Dette berører *ikke* jøderne.

Paulus er altså ikke Gud.

Gud *har ikke* opsagt sin pagt med jøderne. Længere er den sådan set
ikke.

Derfor behøver jøder ikke frelse. derfor behøver *alle* ikek frelse.

AR> At Den Katolske Kirke har den opfattelse ændrer ikke på hvad der
AR> rent faktisk står i Bibelen.

Nej. Og det er også ud fra Bibelen, de har udledt det.

AR> Jeg debaterer udelukkende ud fra hvad der står i Bibelen, hvad
AR> forskellige kirker og trossamfund har af opfattelser har stort set
AR> ingen interesse for mig.

Nej. Du debaterer ud fra det, *du forstår* af det der står i *noget* af
Bibelen.

AR> Det er ikke hvad der står i min Bibel (DA aut 1948). Der fremgår det
AR> af sammenhængen at det gælder alle mennesker, herunder også jøder.

Her igen: Paulus er altså ikke Gud.

Fordi Paulus mener at frelse berører alle ændrer det ikke en tøddel ved
at Loven ikke er ændret, at Guds folk stadig væk er jøderne, og at Hans
pagt gælder med dem.

Og derfor behøver de altså ikke frelse.

AR> Korrekt, jeg taler ikke om kristendommen, men om jødedommen. Den
AR> jødedom der fandtes i Israel på den tid frafaldet fandt sted.

Og i den forståelse, betyder det at kristendommen er så en af
jødedommens frafald.

AR> En omformulering ville virke meningsforstyrrende, idet udtrykket
AR> "den sande tro" her dækker over den jødiske tro der er repræsenteret
AR> i GT, og som fandtes i Israel forud for landflygtigheden i Babylon.
AR> Den sande tro der forefandtes på den tid, var den tro som jøderne
AR> gang på gang faldt fra og begyndte at indføre al mulig hedenske
AR> ting, og som profeterne gang på gang går i rette med folket for [jeg
AR> siger ikke her noget om hvorvidt nutidens jødiske tro er anderledes
AR> end den var dengang].

Der er tale om *nogle* jøder. Ikke om alle jøder.

AR> OK, mit kristne udgangspunkt er en evangelisk-bibelsk kristen
AR> tilgang, og dette er temmelig meget anderledes end Vatikanets
AR> tilgang er det.

Det kan vi blive enige om.

AR> Det fremgår i detaljer i nævnte artikel, og i kort format i svar til
AR> Britt.

Okay.

AR> [ ... ]
AR> Det er heller ikke det jeg siger. Læs Rom 11, 16-29.

Jeg vil hellere få en forklaring om hvad du siger frem for en
bibelcitat. selv om jeg læser Rom.11, vil det ikke fortælle mig en pind
om hvordan du tolker det og hvad du mener.

AR> Bibelen siger stadig at alle, også jøder, har behov for frelse.

Nej. Det siger Bibelen ikke. Det siger Paulus.

AR> Og da vi ikke debaterer jødedommen, men hvad kristendommen og
AR> Bibelen siger,

Hvis du skal debatere udelukeknde kristen, med kristen, og enige
kristne, så ville jeg foreslå du fjerner de hebraiske skrifter fra det,
du kalder Bibelen. For jødedommen er uigenkaldeligt bundet til det.

Jøder behøver ikke frelse. Det står der i Bibelen. Det har Gud sagt.

At du så kun tager noget af Bibelen og slynger mig i fjæset konstant
det er "kristen forståelse" (hvilket det jo ikke er, som jeg har
påpeget for dig ved eksempelvis at trække den katolske kirke frem) så må
vi slutte her:

Jøder behøver ikke frelse, uanset hvordan du tolker det kristne
skrifter. Du henvises til katolske sider for en dybere tolkning af
årsagen.

EOD herfra.

Fra : Ole Helms

Dato : 08-07-04 21:35

Fra : Britt Malka

Dato : 08-07-04 21:52

Fra : Ole Helms

Dato : 08-07-04 22:11

On Thu, 08 Jul 2004 22:51:39 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
skrev:

> [...]
Men kristendommen er slemt anstødelig. Først binder den os synden på;
blot det at tænke på at krumme en broders hovedhår sidestiller os med
mordere. Dernæst kan vi intet gøre for at rense os selv, men kun håbe
på nåden og tilgivelsen. Og som det så ikke var nok, så kan intet

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-07-04 18:08

Goddag Ole

Den Fri, 09 Jul 2004 13:32:19 +0200 skrev Ole Helms om Re: Hvor befinder
de døde sig ? :

OH> Nej, I er ikke dummere end vi er.

Det var da altid noget.

OH> Det skal jeg ikke kunne afgøre, men det har I måske?

Mener du virkeligt det?

Den tror jeg lige, jeg lader stå.

Jeg troede, i sin tid, at kun sekteriske kristne var brovtende. Noget
tyder på at det er en mere generel holdning.

OH> I har af mange *gode grunde* ikke set Kristus som den Messias, I
OH> ventede.

Ja, for han var ikke Messias sådan som han er annonceret i de hebraiske
skrifter.

Jeg medgiver at manden har skabt en religion, en trosretning, om hvilken
man kan sige godt og skidt, men den Messias, som er annonceret i de
hebraiske skrifter er han ikke.

OH> Ja. Og det har jeg faktisk en del anfægtelser over for.

Jow, men det er sagen underordnet. Man *skal* "kristne folk". Koste hvad
koste vil.

> [...]
OH> Alle synder tilgives, blot ikke spottelse imod Helligånden: Af den
OH> simple grund, at syndernes forladelse kun virker gennem den.

Alt det her er marketing for at lokke folk til. Efter din opfattelse er
det lige meget. Tilbudet er ganske enkelt: erkender man ikke Jesus som
Herre, så ryger man.

Du kan ikke finde belæg for at Jesus skulle have tømt helvedet noget
sted i Bibelen. Selv om det kan virke tilrækkende på intetanende folk,
så er det ikke det, "tilbudet" står på.

> [...]
OH> arbejde fra mission. Men et eller andet sted er vi (de såkaldte
OH> kristne) altså forpligtet på missionsbefalingen, omend den ikke

Jeg tvivler ikke på, at du mener det, når du udfører humanitær arbejde
og at målet ikke er at "fange" folk.

.... men det er det, der sker.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 03-07-04 21:31

I news:cc6juj$9hs$2@newsg1.svr.pol.co.uk skrev
John Cooper følgende:

> [...]
> menneskets ansvarlighed passer sammen. Dog gør de det også, fordi
> begge er i Bibelen.
>
> Det kommer for dagen i Guds rigtige tid.

Og dermed mener du at det er omsonst at debatere om de dødes tilstand,
og derfor kan påstå sådan omtrent hvad man vil, og kalde de andres
opfattelse for vranglære (som Jørgen og til dels Mogens gør)?

Fra : John Cooper

Dato : 04-07-04 12:01

> Og dermed mener du at det er omsonst at debatere om de dødes tilstand,
> og derfor kan påstå sådan omtrent hvad man vil, og kalde de andres
> opfattelse for vranglære (som Jørgen og til dels Mogens gør)?

Nej, det er interessant at diskutere sådanne ting, men man må holde Bibelens
ligevægt og være tolerant over for andre som ikke ser det hele billede.

John Cooper

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-07-04 14:16

I news:cc8soq$rhe$3@newsg3.svr.pol.co.uk skrev
John Cooper følgende:

> Nej, det er interessant at diskutere sådanne ting, men man må holde
> Bibelens ligevægt og være tolerant over for andre som ikke ser det
> hele billede.

OK, så er vi vel egentlige ikke specielt uenige i metodikken, selv om
vi måske nok er nået frem til forskellig konklussion.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 04-07-04 06:26

Goddag Andreas

> [...]
> Det vil sjældent give det rigtige resultat dersom man kun bygger på et
> eller to isolerede skriftsteder, og ser bort fra alle de andre.

Nej, men trådene bliver sørme for lange, hvis alle skriftsteder skal
citeres -- og vi ved begge hvad der sker med lange lister af
skriftsteder..... Det er bestemt ikke alle der viser en interesse for at
dykke ned i hvad Skriften har at sige i forvejen....eller???

Henrik, Slagelse

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 04-07-04 06:25

Goddag Jørgen

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet er om Prædikerens bog er et sikkert fundament at bygge doktrin
> ud fra?
> mvh jørgen.

Paulus sagde: "v15 og fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan
give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. v16 Ethvert skrift
er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og
til opdragelse i retfærdighed, v17 så at det menneske, som hører Gud til,
kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning." (2. Timotheus 3:15-17).

Såvidt jeg forstår dette er det *ethvert skrift* som danner grundlaget for
de hebraiske og græske skrifter vi bruger i dag...

Henrik, Slagelse

Fra : Harald Mossige

Dato : 04-07-04 06:38

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Såvidt jeg forstår dette er det *ethvert skrift* som danner grundlaget for
> de hebraiske og græske skrifter vi bruger i dag...

Muligens er det rett, men i dei miljøene jeg kjenner, blir det tolket som at
NT, Augustin og Lutter også "er med."

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 04-07-04 07:06

Goddag Harald

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3:15-17).

> Muligens er det rett, men i dei miljøene jeg kjenner, blir det tolket som

NT er afgjort også det jeg mente med "græske skrifter"...

Henrik, Slagelse

Fra : jørgen

Dato : 04-07-04 13:09

> [...]

> Såvidt jeg forstår dette er det *ethvert skrift* som danner grundlaget for
> de hebraiske og græske skrifter vi bruger i dag...

Jo, men det udelukker ikke behovet for fortolkning.

"Endeløs tomhed,
sagde Prædikeren,
alt er tomhed!"

Kan vi så fastslå den læresætning at alt er tomhed?
Harmonere det med resten af bibelen, eks. Davids salmer?
Hvis alt er tomhed, så må livet med kristus jo også være tomhed?

Jeg er enig med dig i at vi måske kan lære noget fra Prædikerens bog,
spørgsmålet er bare HVAD vi kan lære? og før vi kan besvare det spørgsmål er
det nødvendigt med en vis grad af fortolkning så vi kan få en forståelse af
bogen, dens formål og hensigt, den tid den er skrevet i, den litterere
genre, dens modtagere/læsere.

Man kan eks. starte med at læse indledningen til Prædikerens bog fra
"Bibelen på hverdagsdansk"
http://www.udfordringen.dk/bibel/bog.php?ID=21

mvh jørgen.

Fra : Britt Malka

Dato : 04-07-04 16:48

On Sun, 4 Jul 2004 14:09:29 +0200, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>"Endeløs tomhed,
> sagde Prædikeren,
> alt er tomhed!"
>
>Kan vi så fastslå den læresætning at alt er tomhed?

Nej.

Det eneste, vi kan formode, er, at forfatteren har følt, at alt var
tomhed, vind, på det tidspunkt, hvor han skrev starten. Hvis man læser
hele stykket, ser man jo, hvordan han udvikler sig og får et mere
positivt syn på livet.

Fra : John Cooper

Dato : 04-07-04 18:08

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message

> [...]
> tomhed, vind, på det tidspunkt, hvor han skrev starten. Hvis man læser
> hele stykket, ser man jo, hvordan han udvikler sig og får et mere

Men det siger han igen i 12:8 i hans opsummering. Han har jo en meget mere
positivt syn på livet til sidst, men det er fordi han fornemmer at der er
noget efter døden - dog siger han det ikke direkt - men han famler efter den
åbenbaring som kommer senere i det NT.

John Cooper

Fra : Britt Malka

Dato : 04-07-04 19:50

On Sun, 4 Jul 2004 18:08:21 +0100, "John Cooper"
<black@bishop1960.freeserve.co.uk> wrote:

>Men det siger han igen i 12:8 i hans opsummering.

Korrekt.

>Han har jo en meget mere positivt syn på livet til sidst,

Ja, det er jo også det, jeg skriver.

Han går fra at skrive, at de døde er heldigere end de levende til at
skrive, at de levende er bedre stillet end de døde.

Præd 9:4:

"Den, som hører til blandt de levende, har noget at sætte sin lid til,
for hellere levende hund end død løve.
v5 For de levende ved, at de skal dø, men de døde ved ingenting! De
får ingen løn, for deres navn er gået i glemme. v6 Både deres
kærlighed, deres had og deres misundelse er allerede gået til grunde;
de får i al fremtid ikke del i noget af det, der sker under solen."

>men det er fordi han fornemmer at der er
>noget efter døden - dog siger han det ikke direkt - men han famler efter den
>åbenbaring som kommer senere i det NT.

Jeg er i høj grad uenig med dig i den tolkning.

Dels skriver han, hvad der sker efter døden:

Præd 12:7:

"før støvet vender tilbage til jorden, hvor det var,
og livsånden vender tilbage til Gud, som gav den."

Dels ser jeg ikke noget sted, at han famler efter nogen åbenbaring af
nogen art.

Fra : jørgen

Dato : 03-07-04 14:35

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> *når* Bibelen
> siger det klart og tydeligt:i Prædikerens Bog 9:10 med ordene:

Det er ikke bibelen der siger det, men Prædikerens bog, som er en DEL af
bibelen.

Man kan ikke bare tage et vers ud (og slet ikke fra Prædikerens bog) og så
bygge en lære på det med ordene "bibelen siger". Det handler om fortolkning
og udlæggelse. Hvis du vil arbejde med Prædikerens bog må du først sætte dig
ind i hvad slags litteratur det er, og før du bygger en lære udfra det må du
undersøge hvad resten af bibelens bøger siger om det pågældende emne.

mvh jørgen.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 03-07-04 14:41

I news:40e6b60e$0$227$edfadb0f@dread16.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

[ ... ]
> [...]
> det er, og før du bygger en lære udfra det må du undersøge hvad
> resten af bibelens bøger siger om det pågældende emne.

Godt sagt Jørgen. Intet kan være mere rigtig end det du lige sagde i
ovenstående citat!

Og med det in mente, vil du så ikke lige udlægge den der lære om
sjælens udødelighed, med behørig underbyggelse af et bredt udvalg af
skriftsteder fra forskellige dele af Bibelen.

Fra : jørgen

Dato : 03-07-04 16:47

> [...]
> sjælens udødelighed, med behørig underbyggelse af et bredt udvalg af
> skriftsteder fra forskellige dele af Bibelen.

Her er en liste over de skriftsteder der ifølge artiklen taler FOR
sjæle-søvn (ingen aktivitet og ingen bevidsthed efter døden) :

Matt. 9:24; 27:52; John 11:11; Apg 7:60; 13:36; 1 Kor.
15:6, 18, 20, 51; 1 Tess. 4:13; 5:10
Sl. 6:5; 115:17 [men se v. 18!]; Præ. 9:10; Es. 38:19

De skriftsteder der taler IMOD sjæle-søvn (man er bevidst, "vågen". Den
troende nyder fælleskab med Kristus umiddelbart efter døden) :

2 Kor. 5:8; Fill. 1:23; Luk 23:43; Heb. 12:23
Heb 12:1-2
Heb. 12:22-24
Åb 6:9-11 og 7:9-10

Der er meget at sige om alle skriftstederne, men bare for at tage et,
Heb 12,1 : "Så lad da også os, som har så stor en sky af vidner omkring os,
frigøre os for enhver byrde og for synden, som så let omklamrer os, og holde
ud i det løb, der ligger foran os,"

Den store sky af vidner der er omkring os, består tydeligvis ikke af sovende
ubevidste individer, men de må i høj grad være bevidste og vide noget om
hvad der foregår på jorden.

Eller Fill 1,23 :"Der trækkes i mig fra begge sider: Jeg længes efter at
bryde op og være sammen med Kristus, for det er langt det bedste;"
Paulus siger ikke : "Jeg længes efter at bryde op og være ubevidst i lang
tid" men han siger "Jeg længes efter at bryde op og være sammen med
kristus". At være sammen med kristus er at nyde velsignelsen ved
fællesskabet med Ham i Hans nærhed.

"2 Kor 5,8: "Men vi er ved godt mod og vil hellere bryde op fra legemet og
have hjemme hos Herren."

mvh jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-07-04 20:18

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> writes:

> Her er en liste over de skriftsteder der ifølge artiklen taler FOR
> sjæle-søvn (ingen aktivitet og ingen bevidsthed efter døden) :
[..]
> De skriftsteder der taler IMOD sjæle-søvn (man er bevidst, "vågen". Den
> troende nyder fælleskab med Kristus umiddelbart efter døden) :

Nu er jeg jo også selv typen, der finder megen morskab i at prøve at
analysere et givent emne til bunds og nå frem til en endelig
konklusion. Jeg kunne endda kaste en teori om efterlivet ud i luften,
der tog højde for både det ene og det andet synspunkt.

Men alligevel vil jeg sige: Overvej lige, om det er vigtigt. det
forekommer mig, at Bibelen i mange ting er en "rough guide", en slags
"sådan overlever du døden uden for mange skrammer"-ting. Man kunne
kalde den en åndelig førstehjælpskasse. Af dette følger, at alt det,
der ligger bagefter i store træk er skjult for os og er ting som vi
kan se frem til at opleve, når den tid kommer.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 04-07-04 10:51

"jørgen" skrev

> [...]
> sovende
> ubevidste individer, men de må i høj grad være bevidste og vide noget om

Det kunne også være engle, Hebr.12,22b.

> [...]

Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
File-number: 2778

Fra : jørgen

Dato : 04-07-04 13:36

> "jørgen" skrev

> Det kunne også være engle, Hebr.12,22b.

Det tror jeg ikke, for Heb 12,1 følger naturligt efter kap 11 hvor
forfatteren har listet en lang række troshelte, disse troshelte omtaler han
i 12,1 som en stor sky af vidner.

Men du kan tjekke en bibelkommentar og se hvad den siger.

mvh jørgen.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-07-04 14:19

I news:40e7f9bb$0$273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

> Det tror jeg ikke, for Heb 12,1 følger naturligt efter kap 11 hvor
> forfatteren har listet en lang række troshelte, disse troshelte
> omtaler han i 12,1 som en stor sky af vidner.

Men hvad er der i Hebr. kap. 11 der gør at du mener at denne sky "sky
af vidner" skulle være levende, selv efter at de er døde? - særligt
når du sammenholder med hvad Bibelen iøvrigt *tydeligt og klart* andre
steder siger om sjælens natur og de dødes tilstand?

Fra : Lyrik

Dato : 07-07-04 01:40

> [...]
> når du sammenholder med hvad Bibelen iøvrigt *tydeligt og klart* andre
> steder siger om sjælens natur og de dødes tilstand?
++++++++++++++++++++++++++++++
Fordi Gud er Abrahams Isak og Jakobs samt de andre i Hebr.kapitel 11's Gud
og han er som bekendt ikke en Gud for de døde men en Gud for de levende som
Jesus selv pointerede overfor sadukæerne.
Ja undskyld at han ikke også sagde det til adventisterne, for de synes at
have brug for oplysningen!

Hilsen
jens

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 07-07-04 09:15

I news:ccfglt$2et3$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

[ ... ]
> Ja undskyld at han ikke også sagde det til adventisterne, for de
> synes at have brug for oplysningen!

Ja, kan man ikke klare sig med saglige argumenter, kan man jo altid
smide mudder.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 06-07-04 09:16

"jørgen" skrev

> [...]
> han i 12,1 som en stor sky af vidner.
>
> Men du kan tjekke en bibelkommentar og se hvad den siger.

Jeg må give dig medhold, Jørgen ... du har fuldstændig ret ...

File-number: 2804

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 04-07-04 06:38

Goddag Andreas

> [...]
> sjælens udødelighed, med behørig underbyggelse af et bredt udvalg af
> skriftsteder fra forskellige dele af Bibelen.

Nu er der kommet et bud med en del skriftsteder længere nede i tråden, men
et skriftsted blev glemt. Ezek. 18:4 og vers 20 -- hvor formuleringen "Den
der synder" --> på engelsk "The soul that sins" (sjælen, der synder) hvor
ordet for sjæl er nephesh, ganske som i 1. Mosebog 2:7...

Evigt liv er Guds gave, men syndens løn er døden, uanset hvad der "opfindes"
af ideer om sjælen... (Rom 6:23)

Henrik, Slagelse

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-07-04 09:01

I news:40e7976b$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Henrik Vestergaard følgende:

[ ... ]
> [...]
> 1. Mosebog 2:7...
>
> Evigt liv er Guds gave, men syndens løn er døden, uanset hvad der
> "opfindes" af ideer om sjælen... (Rom 6:23)

Nemlig, - men sådanne klare og tydelige skriftsteder bliver tilsidesat
eller helt ignoreret, at dem der følger tanken om sjælens udødelighed.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 04-07-04 09:46

Goddag Andreas

> [...]
>
> Nemlig, - men sådanne klare og tydelige skriftsteder bliver tilsidesat
> eller helt ignoreret, at dem der følger tanken om sjælens udødelighed.

Helt enig..... Men det sjove af det hele er også at længe inden man har
studeret hvilke skriftsteder der er om de mange emner der behandles i
Bibelen, har mange allerede vedtaget at man "kan bevise hvad som helst ud
fra Bibelen"..... En påstand der må kræve en noget speciel "eksegese".......

Intet under at Gud kalder de ydmyge i stedet for de verdsligt vise...

Henrik, Slagelse

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-07-04 11:11

I news:40e7c3a3$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
> [...]

> behandles i Bibelen, har mange allerede vedtaget at man "kan bevise
> hvad som helst ud fra Bibelen"..... En påstand der må kræve en

Vedtagelsen at "man kan bevise hvad som helst ud fra Bibelen" bygger
netop på at man ignorerer de skriftsteder der taler én imod og
udelukkende fokuserer på de få, eller det ene, der støtter en fremsat
tanke.

En ordentlig eksegese vil nemlig forsøge at finde frem til, hvad
Bibelen reelt siger, ved at sammenligne og granske en lang række af
skriftsteder der omtaler samme, eller sammenlignelige,
problemstillinger. Ved denne metode lader man så de meget klare og
utvetydige tekster være retningsgivende i forhold til teksternes
tydning.

Fra : jørgen

Dato : 03-07-04 10:36

> [...]
>
> Så må du med Bibelen, og ikke med en engelsk artikel, føre
> dokumentation for at det er vranglære jeg fremfører.

Den dokumentation har du jo allerede fået, både fra Mogens på dansk og fra
mig på engelsk. Videre argumenter vil bare blive gentagelser af de
skriftsteder og argumenter du allerede har fået serveret.

mvh jørgen.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 03-07-04 11:02

I news:40e67de7$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

> Den dokumentation har du jo allerede fået, både fra Mogens på dansk
> og fra mig på engelsk. Videre argumenter vil bare blive gentagelser
> af de skriftsteder og argumenter du allerede har fået serveret.

Nej jeg har ikke fået nogen som helst dokumentation fra Mogens. Din
engelske artikel kan jeg desværre ikke bruge til så meget

Men du kunne jo lave et udtræk af de væsentligste dele af
argumentationen fra artiklen, så skal jeg gerne se på dem, og evt.
kommentere dem.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-07-04 10:37

"Andreas, Ravsted" skrev

> [...]

Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
File-number: 2747

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-07-04 09:54

"jørgen" skrev

> Når den kristne dør går hans sjæl direkte til samfund med Kristus.

Dejlig bekendelse, Jørgen (apropos John.11,26) ...

> Det Andreas lærer er en doktrin som kaldes sjæle-søvn ("Soul Sleep") Det
> er en vranglære som aldrig har fundet bred tilslutning i kirken. ...

Okay, så forstår jeg bedre. Jeg troede Andreas var adventisk, eller lærer
dette kirkesamfund - Gud forbyde det - også denne vranglære ?

> [...]
> experience conscious fellowship with God in heaven immediately upon death.
> (Grudem. Systematic Theology s.1001-1002)

Jeg er desværre ikke så god til engelsk, men tak Jørgen ...

File-number: 2743

Fra : jørgen

Dato : 03-07-04 10:38

> Okay, så forstår jeg bedre. Jeg troede Andreas var adventisk, eller lærer
> dette kirkesamfund - Gud forbyde det - også denne vranglære ?

Så vidt jeg kan se ved at søge på "soul sleep" på google, så er sjæle-søvn
en doktrin som adventisterne lærer.

mvh jørgen.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 03-07-04 11:03

I news:40e67e70$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

> Så vidt jeg kan se ved at søge på "soul sleep" på google, så er
> sjæle-søvn en doktrin som adventisterne lærer.

Kan du ikke lige forklare kort og præcist hvad der ligger i udtrykket
"sjæle-søvn" da jeg ikke rigtig kender det udtryk.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-07-04 11:17

"jørgen" skrev

> Så vidt jeg kan se ved at søge på "soul sleep" på google, så er sjæle-søvn
> en doktrin som adventisterne lærer.

Æv, det er jeg ked af at høre ...

Men det forklarer jo i grunden glimrende, hvorfor Jehovas Vidner er gået
helt fejl i byen, idet de jo oprindelig udsprang af Adventistsamfundet.

Glæde os over må vi så, at Adventisterne i det mindste ikke har korsfæstet
deres Herre, ved at fornægtes Hans guddommelighed ...

File-number: 2750

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 03-07-04 14:30

I news:WHvFc.21128$Vf.1143070@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

> Men det forklarer jo i grunden glimrende, hvorfor Jehovas Vidner er
> gået helt fejl i byen, idet de jo oprindelig udsprang af
> Adventistsamfundet.

Har du dokumentation for den påstand?

Fra : Ole Andersen

Dato : 03-07-04 16:05

Andreas, Ravsted wrote:

> I news:WHvFc.21128$Vf.1143070@news000.worldonline.dk skrev
> Jesus-loves-you følgende:

> Har du dokumentation for den påstand?

http://www.who2.com/charlestrussell.html fortæller at Charles T. Russell
var kongregationalist før han gik sine egne veje, så Mogens' påstand
forekommer forkert.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
It's hard to be religious when certain people are never incinerated by

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-07-04 18:32

"Ole Andersen" skrev

[ ... ]

> http://www.who2.com/charlestrussell.html fortæller at Charles T. Russell
> var kongregationalist før han gik sine egne veje, så Mogens' påstand
> forekommer forkert.

Skulle min hukommelse være SÅ dårlig ?

Okay, så lad os sige det, indtil nyt desangående dukker op ...
(jeg har ikke tid lige nu til at læse nogle bøger jeg har liggende
desangående)

File-number: 2771

Fra : John Cooper

Dato : 03-07-04 20:42

"Ole Andersen" <news@palnatoke.org> wrote in message
> Andreas, Ravsted wrote:

> http://www.who2.com/charlestrussell.html fortæller at Charles T. Russell
> var kongregationalist før han gik sine egne veje, så Mogens' påstand
> forekommer forkert.

Ifølge en bog jeg har her var Russell presbyteriansk i opdragelse, men blev
kongregationalist. Da blev han skeptiker. Da mødte han nogle mennesker der
tilhørte 'Anden Adventisme' året 1870. Ifølge bogen er der ingen gruppe som
hedder 'Anden Adventister' mellem adventister i dag. Han adskillede sig fra
adventisterne fordi han troede at Kristi genkomst ville være åndelig og
usynlig. Han mødte N.H.Barbour som også var kommet ud af adventisterne af
den samme grund, men de blev uvenner fordi Barbour fornægtede forsoningen.
Den første udgivelse af 'Zion's Watch Tower' så dagens lys i 1879.

John Cooper

Fra : Ole Andersen

Dato : 03-07-04 21:10

John Cooper wrote:

> Ifølge en bog jeg har ...

Titel og forfatter?

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
"Be nice to other people; they outnumber you 6 billion to 1."

Fra : John Cooper

Dato : 04-07-04 11:50

> Titel og forfatter?

Den hedder 'Jehovah's Witnesses' ved A.A.Hoekema
ISBN 0 85364 153 6

John Cooper

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 03-07-04 21:31

I news:cc736d$9du$1@newsg4.svr.pol.co.uk skrev
John Cooper følgende:

> [...]
> grund, men de blev uvenner fordi Barbour fornægtede forsoningen.
> Den første udgivelse af 'Zion's Watch Tower' så dagens lys i 1879.

Ja, Russell havde en vis tilknytning til en gruppe med nogle
adventistlignende lærepunkter. Han har aldrig været tilknyttet nogen
adventistmenighed eller adventistkirke.

Mange grupper, der reelt intet havde med Adventisterne at gøre, blev
af andre kaldt forskellige ting såsom "Anden Adventister" fordi de
havde en levende forventning om Jesu snare genkomst.

Udtrykket "adventisme" belv brugt nogenlunde på samme måde som man i
dag bruger udtrykket "karismatiske grupper".

Fra : John Cooper

Dato : 04-07-04 11:54

> [...]
>
> Udtrykket "adventisme" belv brugt nogenlunde på samme måde som man i
> dag bruger udtrykket "karismatiske grupper".

Ja, der er altid problemer med navne.

John Cooper

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-07-04 14:22

I news:cc8sop$rhe$2@newsg3.svr.pol.co.uk skrev
John Cooper følgende:

> Ja, der er altid problemer med navne.

Ja og især når nogle navne bruges både som massebetegnelse og samtidig
som betegnelse på en specifik bevægelse (gruppe).

At en given person har haft en vis form for tilknytning til
karismatiske kredse gør jo ikke denne person til at have haft en
fortid i en pinsekirke eller en apostolsk kirke af den grund.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-07-04 17:31

"Andreas, Ravsted" skrev

> Har du dokumentation for den påstand?

Jeg studerede engang sekten Jehovas Vidner, og jeg husker ganske bestemt, at
sekten udsprang af Adventistsamfundet. Men jeg husker jo - som bekendt -
IKKe særlig godt ...

File-number: 2765

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 03-07-04 21:32

I news:EbBFc.21186$Vf.1144191@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

> Jeg studerede engang sekten Jehovas Vidner, og jeg husker ganske
> bestemt, at sekten udsprang af Adventistsamfundet. Men jeg husker
> jo - som bekendt - IKKe særlig godt ...

Og her er et af de stedet hvor du bestemt ikke husker særlig godt.

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-04 13:56

Jesus-loves-you wrote:

> [...]

> Og da Jesus ér Livet (John.14,6), lever vi med Ham i Paradiset, uanset
> *hvor* Jesus befinder sig, om det være i sig dødsriget, på jorden eller i

Når vi taler om døde mennesker, så er der jo ingen tvivl om,
hvor kroppen befinder sig, nemlig i vor kultur, i graven.

Den anden del af os, det, der ikke er krop, er *uden krop* ikke
længere afhængig af tid (og sted). Så vi kan vel godt sige, at
det af os, der ikke er materielt, befinder sig hos Gud, uden for
tid og sted.

Så det er en misforståelse at tale om, *hvor* den døde findes,
fordi Gud ikke eksisterer noget *sted*, men er uden for tid og
rum.

Dette forudsætter en tanke om, vi er væsner, der eksisterer sammen
med Gud, og kun en kort tid så at sige 'falder' ud af evigheden og
har en eksistens *i* tid og rum, her og nu. Det er ikke præeksistens,
selv om vi vil være tilbøjelige til at se det sådan, fordi uden for
tiden er der ikke et før og nu. Måske sameksistens, det ved jeg
ikke?

Ud fra den betragtning kan man godt sige, at opstandelsen i *tid*,
finder sted umiddelbart, efter vi er døde, da vi efter døden uden
vore kroppe er udenfor tiden.

Lidt mere problematisk er det med Jesus, da han er fysisk opstået,
og medmindre han (igen) har mistet sin krop, så stadig er afhængig
af tiden og stedet. Det kan jeg ikke umiddelbart gennemskue. Man
kan ikke være fysisk tilstede uden for tid og rum, fordi kroppen er
afhængig af de fysiske omstændigheder. Derfor, hvis han er sammen
med Gud nu, så må han være et åndeligt væsen, ud fra denne
tankegang, ihvertfald.

Det er nok lidt svært at angive skrifsteder, der støtter tankegangen,
men Augustins tanker om (skabelsen af) universet støtter den vel.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-07-04 14:25

I news:40e7fe34$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Vidal følgende:

[ ... ]
> Det er nok lidt svært at angive skrifsteder, der støtter
> tankegangen, men Augustins tanker om (skabelsen af) universet
> støtter den vel.

Nu var Augustin jo også utroligt meget påvirket af græsk filosofi, og
forsøgte i høj grad at indbygge denne filosofi i den kristne
tankegang.

Efter min opfattelse er Augustin nok en af de største katastrofer der
er hændt for kristendommen.

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 10:20

Andreas, Ravsted wrote:

> [...]
> tankegang.
>
> Efter min opfattelse er Augustin nok en af de største katastrofer der

Det jeg tænker på, var hans tanke om, at tiden startede
ved skabelsen. Så der faktisk ikke er noget 'før', altså
man kan ikke tale om noget før universet, - tid og stof
hører sammen og kan ifølge vore begreber ikke adskilles.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 04-07-04 14:58

<Vidal> wrote in message

> [...]
>
> Det er nok lidt svært at angive skrifsteder, der støtter tankegangen,
> men Augustins tanker om (skabelsen af) universet støtter den vel.

Ein ting er helt sikkert, vi vet ingenting. Vi kan danne oss eit bilde av
hva jødene trodde, i de forskjellige sosiale lag, og til forskjellige tider,
og det er blandet med "hedenske" forestillinger, slik at der dannes eit
broket bildeav "hva vi tror". Jeg betrakter det som ubrukelig bibelbruk å
leite der etter svaret; alle mennesker har til alle tider visst like lite.

HM

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-04 16:20

Harald Mossige wrote:

Vidal:

> Ein ting er helt sikkert, vi vet ingenting.

Det er klart, og du er vel som ikke-troende ligeglad,
hvilke forestillinger kristne kan gøre sig i denne
anledning.

> [...]
> og det er blandet med "hedenske" forestillinger, slik at der dannes eit

Hvilke forestillinger jøderne oa har haft eller gjort
sig, kan måske have en historisk interesse, men aktuelt
kan dette jo være forholdsvis ligegyldigt.

> Jeg betrakter det som ubrukelig bibelbruk å
> leite der etter svaret; alle mennesker har til alle tider visst like lite.

Hvad er efter din mening brugelig bibelbrug?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 04-07-04 17:26

<Vidal> wrote in message
> [...]
> sig, kan måske have en historisk interesse, men aktuelt
> kan dette jo være forholdsvis ligegyldigt.

> Hvad er efter din mening brugelig bibelbrug?

Beklager, jeg blir ikke med i ein slik diskusjon på dine premisser. Jeg
oppfatter at du ikke ønsker å komentere esensen i innlegget mitt.

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-07-04 18:52

I news:40e82fb0$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

> Beklager, jeg blir ikke med i ein slik diskusjon på dine premisser.
> Jeg oppfatter at du ikke ønsker å komentere esensen i innlegget
> mitt.

Han spurgte her helt enkelt om, hvad der efter din mening er brugelig
bibelbrug. Det kan det vel ikke være så vanskeligt at svare på?

Fra : Harald Mossige

Dato : 04-07-04 19:20

> [...]
>
> Han spurgte her helt enkelt om, hvad der efter din mening er brugelig
> bibelbrug. Det kan det vel ikke være så vanskeligt at svare på?

Skjønte du hva jeg skrev?

HM

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 04-07-04 19:28

I news:40e84a41$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]

> Skjønte du hva jeg skrev?

Ja, det gjorde jeg, og *netop* derfor afstedkom det min kommentar!

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-04 20:54

Harald Mossige wrote:
> <Vidal> wrote in message

> Beklager, jeg blir ikke med i ein slik diskusjon på dine premisser. Jeg
> oppfatter at du ikke ønsker å komentere esensen i innlegget mitt.

Essensen, at man ikke kan vide noget om det?

Jeg svarer, det har du ret i. Hvis du vil sætte dine præmisser
op, kan vi godt tage en snak om det.

Men det er vel udmærket at spørge ind til dine begreber, her,
brugelig bibelbrug, er det ikke?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-07-04 04:15

<Vidal> wrote in message

> [...]
> op, kan vi godt tage en snak om det.
>
> Men det er vel udmærket at spørge ind til dine begreber, her,

Jeg mener bestemt at før vi begynner å diskutere hva bibelen kan brukes til,
må vi bli enige om hva hver av oss mener at bibelen er.

Allerede her er jeg klar over at enkelte reserverer meg ein sikker plass i
helvetet. Jeg tåler det.

Bibelen er "eit bibiolotek" som inneholder mange enkeltstående bøker av
mange slag:

Sagn, eventyr, noveller, historiebøker, lovtekster,lovtolkinger, filosofi,
prosatekster, "gode historier" med mere.

Det mest fornuftige ville vel være å "splitte opp" bibelen og klasifisere
skriftene i egne bokserier, men det blir vanskelig, fordi mange (de fleste?)
bøkene er flere ting på en gang. I tillegg er der (farlig) mange som mener
at bibelen er ein konstant (ufeilbarlig) enhet gitt av gud i den formen som
gud har bestemt.

Allerede her skjønner du at der er nok sprengstof til å drite ut hele
gruppen i lang tid framover.

Jeg stopper her, så kan du eller andre henge seg på dersom interessen er
stor nok. Personlig venter jeg at interessen er minimal.

HM

Neste komenterer endrer "subjekt".

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 09:56

Harald Mossige wrote:

> [...]

> Sagn, eventyr, noveller, historiebøker, lovtekster,lovtolkinger, filosofi,
> prosatekster, "gode historier" med mere.

Vi er enige.

> Det mest fornuftige ville vel være å "splitte opp" bibelen og klasifisere
> skriftene i egne bokserier,

Jamen det er vel, hvad bibelforskerne gør.

> men det blir vanskelig, fordi mange (de fleste?)
> bøkene er flere ting på en gang.

Ja, fordi vi taler ikke om fornuft, vi taler om tro.
Og selvom de to ikke udelukker hinanden, giver dit
forslag i trossammenhæng ikke mening. Så må du over
i andre grupper, dk.videnskab.teologi og dk.videnskab.
teologi, hvor man med udbytte kunne diskutere den
slags ting.

> I tillegg er der (farlig) mange som mener
> at bibelen er ein konstant (ufeilbarlig) enhet gitt av gud i den formen som
> gud har bestemt.

Det ene udelukker ikke nødvendigvis det andet.

> Allerede her skjønner du at der er nok sprengstof til å drite ut hele
> gruppen i lang tid framover.

Vi har jo bestandig diskuteret forståelsen af biblen
her i gruppen, om man kan lægge mere vægt på nogle
ord end andre, så det må jeg også give dig ret i.
Det har længe været drivmidlet i diskussioner om
kristen tro, både her og i udlandet.

Men hvordan du ud fra ovenstående betragtninger, tager
afstand fra det jeg skrev, forstår jeg ikke. Jeg gjorde
jo netop opmærksom på, det var et rodsammen af ideer,
der ikke nødvendigvis stammer fra biblen.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-07-04 12:56

<Vidal> wrote in message

> Vi er enige.

> Jamen det er vel, hvad bibelforskerne gør.

Nei, "forskerer" forsker på bøkenes innhold; ingen oppsplittelse.

> Ja, fordi vi taler ikke om fornuft, vi taler om tro.

Nemelig, blind tro der "fornuften" kan sendes på ferie.

> Og selvom de to ikke udelukker hinanden, giver dit
> forslag i trossammenhæng ikke mening.

Nei, ikke for deg.

> Så må du over
> i andre grupper, dk.videnskab.teologi og dk.videnskab.
> teologi, hvor man med udbytte kunne diskutere den
> slags ting.

Husk nå utgangspunktetfor siskusjonen.

> [...]

> ord end andre, så det må jeg også give dig ret i.

> Det har længe været drivmidlet i diskussioner om

Ja, akkurat; kristendommen er ikke entydig.

> Men hvordan du ud fra ovenstående betragtninger, tager
> afstand fra det jeg skrev, forstår jeg ikke.

Tenk, det skjønner jeg.
Jeg har deg misstenkt for å betrakte bibelen som ei samling "bibelord" som
kan fungere som "trylleformular", uten sammenheng med resten av teksten,
tiden eller konteksten.

> Jeg gjorde
> jo netop opmærksom på, det var et rodsammen af ideer,
> der ikke nødvendigvis stammer fra biblen.

Ja, det er vanskelig å skille skit fra kanel når bibelen er så rotete
sammemsatt som den er. Alle ville vært tent med ei radikal ombrekking
tekstene, bortsett fra bibelfundamentalistene.

HM

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 23:05

Harald Mossige wrote:

Hej Harald.

Du plejer jo ikke at sætte min viden eller intellektuelle
formåen særligt højt, derfor tilgiver du nok, jeg må stille
nogle spørgsmål til dig, fordi jeg mange steder i teksten
ikke ser nogen umiddelbar sammenhæng mellem dine og mine
kommentarer?

> Nei, "forskerer" forsker på bøkenes innhold; ingen oppsplittelse.

Det ved du vist ikke nok om.

Hvorfor sætter du forskere i anførselstegn. Du plejer da
vist at gå meget ind for forskning og videnskab.

> Nemelig, blind tro der "fornuften" kan sendes på ferie.

Du mener ikke kristne er fornuftige? Er det konklusionen
du kommer til, fordi tro og fornuft ikke nødvendigvis hænger
sammen? Hvordan adskiller blind tro og almindelig(?) tro sig,
efter din mening?

Hvorfor sætter du iøvrigt fornuften i anførselstegn.

> Husk nå utgangspunktetfor siskusjonen.

'Hvor befinder de døde sig' er diskussionens subjekt. Eller
mener du, det er noget andet, der er udgangspunktet.

Du forlanger at vi skal diskutere på en anden måde? Men
du vil ikke diskutere i grupper, der sikkert diskuterer
på en anden måde på grund af diskussionens udgangspunkt?

> Ja, akkurat; kristendommen er ikke entydig.

Det er vi så enige om. Mener du, det er godt eller skidt?
Eller kan du drage en eller anden konklusion af din
konstatering? Eller mener du kristendommen burde være
entydig. Eller ... ?

> Tenk, det skjønner jeg.

Vil du fortælle mig, hvordan du når frem til dit skøn?

Er det fordi jeg skriver det, eller ligger det i noget andet,
jeg har skrevet?

> Jeg har deg misstenkt for å betrakte bibelen som ei samling "bibelord" som
> kan fungere som "trylleformular", uten sammenheng med resten av teksten,
> tiden eller konteksten.

Vil du sige, hvad du bygger din mistanke på? Kan du pege
på nogle af de bibelord, du mener, jeg bruger som trylleri?
Er det det, vi her diskuterer her, eller er det noget, du har
uddraget af andre indlæg, jeg har skrevet?

> Ja, det er vanskelig å skille skit fra kanel når bibelen er så rotete
> sammemsatt som den er. Alle ville vært tent med ei radikal ombrekking
> tekstene, bortsett fra bibelfundamentalistene.

Fordi jeg fremstiller nogle ideer, der kun vanskeligt kan
begrundes i biblen til at forklare, hvor mon de døde måtte
befinde sig, mener du, det ville det være bedre, hvis biblen
blev sat sammen på en anden måde? Eller hvordan skal det, du
skriver forstås? Hvorfor mener du ikke, bibelfundamentalisterne
ville have samme nytte af en ny sammensætning af biblen?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 06-07-04 00:47

<Vidal> wrote in message
> [...]
> nogle spørgsmål til dig, fordi jeg mange steder i teksten
> ikke ser nogen umiddelbar sammenhæng mellem dine og mine

Det skulle indikere at jeg tar feil.
Jeg ønsker meg ein slik "nyorganisert" bibel, helst ein nedlastbar
redigerbar utgave.

Har du peikerer?

> Hvorfor sætter du forskere i anførselstegn. Du plejer da
> vist at gå meget ind for forskning og videnskab.

Fordi uttrykket er upresis; der er svært ofte religionspolitiske føringer i
arbeidet.

> Du mener ikke kristne er fornuftige?

Rekner med at du meiner:
"Du mener at ikke kristne er fornuftige?"

> Er det konklusionen
> du kommer til, fordi tro og fornuft ikke nødvendigvis hænger
> sammen?

Tro og fornuft henger ikke nødvendigvis sammen. Det er blind tro når troen
overstyrer, fornuften og / eller videnskaben.
> Hvordan adskiller blind tro og almindelig(?) tro sig,
> efter din mening?

Tro er å tro noe om ting vi ikke vet noe om. Blind tro er å akseptere det
autoriteter, som presteskap, dogmer og bibelen, med "rett tolking",
forteller

> Hvorfor sætter du iøvrigt fornuften i anførselstegn.

Fordi det i dette tilfellet er eit absolutt relativt begrep.

> 'Hvor befinder de døde sig' er diskussionens subjekt. Eller
> mener du, det er noget andet, der er udgangspunktet.

Utgangspunktet mit, og det du reagerte på var bemerkningen min at du hadde
ein "feil" bibelbruk

> Du forlanger at vi skal diskutere på en anden måde?

Nei. Jeg avslo å diskutere utifra premissene dine.

> Men
> du vil ikke diskutere i grupper, der sikkert diskuterer
> på en anden måde på grund af diskussionens udgangspunkt?

Dette er for uklart for meg til å komentere.

> Det er vi så enige om. Mener du, det er godt eller skidt?
> Eller kan du drage en eller anden konklusion af din
> konstatering? Eller mener du kristendommen burde være
> entydig. Eller ... ?

Her er du inne på noen viktige problemstillinger.
Jeg tror at grunnen til alle religionskriger og "religionskriger" er at
kristendommen er svært "uklar".

Jeg mener at der er behov for ein grundig opprydding, som for eksempel:

Skapelsesberetningene burde vørt samlet og overført til mappen eventyr eller
filosofi.

Guds sønner som knuller(boller) Adams døtrer -> eventyr
Storflommen -> sagn
Babels tårn -> eventyr

og så videre.

> Vil du fortælle mig, hvordan du når frem til dit skøn?
>
> Er det fordi jeg skriver det, eller ligger det i noget andet,
> jeg har skrevet?

Akkurat her har du klippet bort "forhistorien".

> Vil du sige, hvad du bygger din mistanke på? Kan du pege
> på nogle af de bibelord, du mener, jeg bruger som trylleri?

Nå var jo "trylleformular" satt i hermetein.

> Er det det, vi her diskuterer her, eller er det noget, du har
> uddraget af andre indlæg, jeg har skrevet?

Jeg kjenner deg ikke som en som tar med konteksten der "bibelordene" er
hentet.

> Fordi jeg fremstiller nogle ideer, der kun vanskeligt kan
> begrundes i biblen til at forklare,

Men det er "syltynne" bibelsitater du bruker som argumenter!

> hvor mon de døde måtte
> befinde sig, mener du, det ville det være bedre, hvis biblen
> blev sat sammen på en anden måde? Eller hvordan skal det, du
> skriver forstås?

Neida, du diskuterer eir svært viktig kristent dogme!

> Hvorfor mener du ikke, bibelfundamentalisterne
> ville have samme nytte af en ny sammensætning af biblen?

Du bruker ein meget uheldig spørsmålstilling; der er innebygget ein påstand
om meiningene mine som jeg må akseptere for å svare på spørsmålet. - Eller
er her fundamental forskjell på norsk og dansk her.

Du sier: "du mener ikke," komma fordi du utelater "at" - -. For meg er det
eit "umulig" spørsmål.

HM

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-04 10:10

Harald Mossige wrote:

> Har du peikerer?

Er det links? Vil du have links, der viser, at forskere
beskæftiger sig med at karakterisere de enkelte tekster i
biblen? Eller ønsker du links til nogen, der opdeler teksterne
på samme måde, som du gør? Du gør det ikke let for mig.

Kan du finde nogen indikationer/links på, det ikke sker?

> Fordi uttrykket er upresis; der er svært ofte religionspolitiske føringer i
> arbeidet.

Forstår jeg dig ret, du mener ikke, forskning i religion er
objektiv som oftest?

> Rekner med at du meiner:
> "Du mener at ikke kristne er fornuftige?"

Haha, nej. En vits Harald, bare nu ikke det hele kammer over
i morskab.

'Du mener ikke, kristne er fornuftige'?

Der burde have været et komma. Man kan godt, så vidt jeg ved,
formulere et spørgsmål på den vis på dansk.

Ud fra det du skriver, mener jeg at kunne læse, du har det
synspunkt, at nogle kristne ikke er fornuftige. Selvom du
sætter fornuft i anførselstegn, fordi du mener, fornuft er
et relativt begreb.

> Tro og fornuft henger ikke nødvendigvis sammen. Det er blind tro når troen
> overstyrer, fornuften og / eller videnskaben.

Hvordan afgør man, når troen overstyrer. Eller hvem afgør?

> Tro er å tro noe om ting vi ikke vet noe om.

Ja, ellers ville det være viden.

> Blind tro er å akseptere det
> autoriteter, som presteskap, dogmer og bibelen, med "rett tolking",
> forteller

OK, sådan kan man måske godt sige det. Du mener, præsteskabet,
dogmer og "rett" fortolkning af biblen er et tegn på blind
tro?

Med udtrykket "rett tolking" i anførselstegn, altså, mener du
da forkert tolkning?

> Fordi det i dette tilfellet er eit absolutt relativt begrep.

Du tvivler meget på sproget.

"Måske" "skulle" "vi" "sætte" "de fleste" "ord" "i" "anførselstegn" ","
fordi ord flest ikke er entydige.

Eller, hvis man med "rett" mener forkert, så skriver 'forkert'
istedet for "rett". Det ville gøre indlæggene mere letlæselige.
Det er ikke altid soleklart, hvorfor du bruger anførselstegn.

> Utgangspunktet mit, og det du reagerte på var bemerkningen min at du hadde
> ein "feil" bibelbruk

OK, så er jeg med. Bortset fra "feil". Betyder feil i anførselstegn
i virkeligheden rett. Feil og rett er modsætninger på norsk, ikke?

Eller betyder "feil" i virkeligheden rett, og "rett" betyder
feil.

> Nei. Jeg avslo å diskutere utifra premissene dine.

OK.

> [...]
> filosofi.
>
> Guds sønner som knuller(boller) Adams døtrer -> eventyr

Bibel for båtnakker, altså. Du kommer nok ikke langt med dit ønske.
Prøv at foreslå Cyril, man retter GT ud på den måde, for det er jo
nok langt hen GT og ikke NT, du hentyder til.

Og da kan man, for nu at vende tilbage til mit synspunkt, om hvor de
døde befinder sig, sige, det er med udgangspunkt i min forståelse af
NT, jeg har dannet mig min mening om de forhold, der diskuteres i denne
tråd og ikke GT. Selvom min forståelse naturligvis er kædet sammen med
forståelsen af GT også, så spiller det ikke nogen rolle, hvordan GT er
sat sammen, ihvertfald ikke i denne foebindelse.

> Nå var jo "trylleformular" satt i hermetein.

Hvad betyder "trylleformular" i modsætning til trylleformular?

Hvor finder du så, jeg betragter biblen som en samling "bibelord",
som kan fungere som "trylleord" uden sammenhæng med resten af
teksten, tiden eller konteksten?

Eller betyder det blot, du ikke mener, biblen kan forstås i vor
nutidige kontekst, altså at NT kun kan forstås rett af jøder fra
det første århundrede?

> Jeg kjenner deg ikke som en som tar med konteksten der "bibelordene" er
> hentet.

Hvorfor er nu bibelordene i anførselstegn? Er det de bibelord,
jeg *ikke* bruger i mit indlæg, du tænker på?

> Men det er "syltynne" bibelsitater du bruker som argumenter!

Hvilke bibelcitater mener du, jeg bringer i pågældende
kommentar? Og hvorfor er syltynne i anførselstegn. På
dansk bruger vi ordet sylespids, og anvendt om et argument
skal det nok ses som noget meget snedigt. Syletynd(?) er
jeg lidt mere usikker på, men ud fra konteksten skønner
jeg nok, det ikke er noget positivt.

> Neida, du diskuterer eir svært viktig kristent dogme!

Og hvilket dogme er det? Hvor de døde befinder sig eller
om biblen skal sættes sammen på en anden måde?

> [...]
> er her fundamental forskjell på norsk og dansk her.
>
> Du sier: "du mener ikke," komma fordi du utelater "at" - -. For meg er det

Du skriver:
________

Alle ville vært tent med ei radikal ombrekking
tekstene, bortsett fra bibelfundamentalistene.
---------

Dette forstår jeg sådan: Alle ville være tjent med en radikal
ombrydning af teksterne (i biblen), når man ser bort fra
bibelfundamentalisterne.

Og jeg spørger,(lad os så udelade "du mener ikke",)
hvorfor ville bibelfundamentalisterne ikke have samme
nytte af en ny sammensætning af biblen, som andre troende.

For det er vel det, du udtrykker, de ikke har? Nytte af
det, altså.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Britt Malka

Dato : 06-07-04 10:25

On Tue, 06 Jul 2004 11:10:24 +0200, Vidal <Vidal> wrote:

> 'Du mener ikke, kristne er fornuftige'?
>
>Der burde have været et komma. Man kan godt, så vidt jeg ved,
>formulere et spørgsmål på den vis på dansk.

Det mest korrekte vil faktisk være:

"Du mener, (at) kristne ikke er fornuftige?".

Man kan ikke "ikke mene" noget, hvis du forstår.

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-04 11:22

Britt Malka wrote:

> Det mest korrekte vil faktisk være:

> "Du mener, (at) kristne ikke er fornuftige?".

> Man kan ikke "ikke mene" noget, hvis du forstår.

Nej, det rigtigt nok, men det er ment som en slags
konklusion. 'Så du mener altså ikke ...'.

Jeg kan ikke positivt formulere Haralds forståelse,
derfor kommer der en negativ afgrænsing for at lade
HM vide, hvordan jeg opfatter hans ord og søger en
bekræftelse på min opfattelse er rigtig.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 06-07-04 13:06

<Vidal> wrote in message

> [...]
> biblen? Eller ønsker du links til nogen, der opdeler teksterne
> på samme måde, som du gør? Du gør det ikke let for mig.

Vi tenker oss "Ruts bok" som er eit reint literært skrift. Det er feil
bibelbruk å trekke ut setninger derfra og bruke dei som bevis.

> Kan du finde nogen indikationer/links på, det ikke sker?

Husk, vi beviser ikke at ting ikke finnes, men vi retkker slutninger om at
ting ikke finnes fordi vi ikke finner ting. Det er den som påstår at ting
finnes som har bevisbyrden. Dette er svært viktig å huske i alle
diskusjoner.

> Forstår jeg dig ret, du mener ikke, forskning i religion er
> objektiv som oftest?

En vanskelig setningskonstruksjon for nordmenn. Jeg tror du mener: "Forsking
i religion er, som oftest, ikke objektiv." Jeg mener faktisk det jeg
skriver, og hvis det er uklart, sø ønsker jeg at du forklarer hvorfor.

> Haha, nej. En vits Harald, bare nu ikke det hele kammer over
> i morskab.

Nei, ingen vits. Jeg tror at her er vesentlige språkforskjeller, den andre
muligheten er at det ed du som ikke behersker språket tilfredstillend, men
slikt kan vi ikke antyde, det fører til mudderkasting!

> 'Du mener ikke, kristne er fornuftige'?
>
> Der burde have været et komma. Man kan godt, så vidt jeg ved,
> formulere et spørgsmål på den vis på dansk.

Jeg skjønner det, men for oss nordmenn gir slik plassering av "ikke" i
setningen tvetydig mening; "ikke" perer til venstre, mot mener.

Eksempel:

"Skyt han ikke vent til jeg kommer". Her mangler bare eit komma.

> Ud fra det du skriver, mener jeg at kunne læse, du har det
> synspunkt, at nogle kristne ikke er fornuftige. Selvom du
> sætter fornuft i anførselstegn, fordi du mener, fornuft er
> et relativt begreb.

Ja, men her er der mulighet for full kolisjon, jeg er bangefor at
formuleringer betyr forskjellige ting på norsk og dansk.

> Hvordan afgør man, når troen overstyrer. Eller hvem afgør?

Akkurat her peker du på problemet. Det er like vanskelig som forskjellen på
norsk og dansk.

> [...]
> tro?

> Med udtrykket "rett tolking" i anførselstegn, altså, mener du

Eller i alle fall diskutabel tolking som mange betrakter som gal. Godt språk
er vanskelig.

> [...]
> istedet for "rett". Det ville gøre indlæggene mere letlæselige.
> Det er ikke altid soleklart, hvorfor du bruger anførselstegn.

Nei, så enkelt er det ikke. "Rett" er relativt i forhold til den som skriv
eller snakker.

> OK, så er jeg med. Bortset fra "feil". Betyder feil i anførselstegn
> i virkeligheden rett. Feil og rett er modsætninger på norsk, ikke?

Dette begynner å bli ein morsom språklek. Det er bare så trist at jeg ikke
har gode veilederer.

> Eller betyder "feil" i virkeligheden rett, og "rett" betyder
> feil.

Jeg skjønner at du ikke skjønner min bruk av hermetegn. Derfor må jeg
begrense bruken sterkt og heller bruke masse ord.

> OK.

> Bibel for båtnakker, altså. Du kommer nok ikke langt med dit ønske.
> Prøv at foreslå Cyril, man retter GT ud på den måde, for det er jo
> nok langt hen GT og ikke NT, du hentyder til.

Dette betrakter jeg som direkte hån, fordi du ignorerer begrunnelsen.

> [...]
> forståelsen af GT også, så spiller det ikke nogen rolle, hvordan GT er
> sat sammen, ihvertfald ikke i denne foebindelse.

Husk, den diskusjonen er like fornuftig som å diskutere kvaliteten på dansk
fjellsmør.

> [...]
>
> Eller betyder det blot, du ikke mener, biblen kan forstås i vor
> nutidige kontekst, altså at NT kun kan forstås rett af jøder fra

Her var der masse formuleringer som jeg oppfatter som meget upresise, jeg
går ikke ut i det minefeltet. Jeg bemerker bare en påstan meg er presentert
fra ein annen på nettet: "Det er bare kristne som kan lese og forstå
bibelen."

----------------
> [...]
> skal det nok ses som noget meget snedigt. Syletynd(?) er
> jeg lidt mere usikker på, men ud fra konteksten skønner

Jeg gidder ikke å komentere.
------------------

> Og hvilket dogme er det? Hvor de døde befinder sig eller
> om biblen skal sættes sammen på en anden måde?

Hvis du ikke skjønner det, så tar jeg det til etterretning.

> [...]
>
> Dette forstår jeg sådan: Alle ville være tjent med en radikal
> ombrydning af teksterne (i biblen), når man ser bort fra

Det var det geg mente.

> Og jeg spørger,

> (lad os så udelade "du mener ikke",)

Takk, det gjør det mer presist for meg

> hvorfor ville bibelfundamentalisterne ikke have samme
> nytte af en ny sammensætning af biblen, som andre troende.

Fordi bibelfundamentalister er bibelfunfundamentalister!

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 06-07-04 13:12

On 6 Jul 2004 14:06:15 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Jeg skjønner det, men for oss nordmenn gir slik plassering av "ikke" i
>setningen tvetydig mening; "ikke" perer til venstre, mot mener.

Det gør det også på dansk, men det er nok mest almindelig sprogbrug,
at man formulerer det "forkert", altså:

"Jeg mener ikke, at Karthago bør ødelægges" i stedet for det korrekte:

"Jeg mener, at Karthago ikke bør ødelægges".

Fra : Harald Mossige

Dato : 06-07-04 14:36

> [...]
>
> "Jeg mener ikke, at Karthago bør ødelægges" i stedet for det korrekte:
>
> "Jeg mener, at Karthago ikke bør ødelægges".

Jeg har merket meg ein annen her i gruppen, som tydeligvis har kasus i
morsmålet sitt. Det innebærer at det er kasusbøyingen som bestemmer hvilken
fungsjon ordene har i setningen i motsetning til norsk der det er
ordrekkefølgen som avgjør. Til forskjell fra dansk, der regler nok finnes,
men - - .

Jeg skjønner at diskusjoner heller burde bli brukt til, - pølsegrilling.

HM

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 05-07-04 10:16

<Vidal> skrev

> [...]

> Det er nok lidt svært at angive skrifsteder, der støtter tankegangen,
> men Augustins tanker om (skabelsen af) universet støtter den vel.

Interessante tanker du gør dig, Villy ...

Teologisk set kan jeg kun finde én grund til, at døden kom ind i verden,
nemlig adskillelsen fra Gud pga. synd (oprør mod Gud). Dersom denne
adskillelse ér ophørt takket være Jesu Kristi sonoffer (Heb.9,24), da har
døden ikke længere noget krav på os kristne ...

Mht. til spørgsmålet om *hvor* de døde befinder sig, kan man vel tillade sig
at svare, at Gud har givet os kristne evigt liv; og det liv er i hans Søn,
Jesus Kristus (1.John.5,11); altså er de/vi slet ikke døde, men går fra
døden direkte over til livet, jævnfør John.11,26.

Ikke-troende, derimod, har IKKE fået regnskabet gjort op med Gud, og lever
og dør således adskilt fra Ham, og da Gud ér Livet (John.14,6) må de derfor
havne i døden; ja dødsriget indtil Dommen° (Åb.20,12-13)

File-number: 2793

Fra : Harald Mossige

Dato : 05-07-04 13:10

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> wrote in message

> [...]
> Jesus Kristus (1.John.5,11); altså er de/vi slet ikke døde, men går fra
> døden direkte over til livet, jævnfør John.11,26.

Det innebærer at dommen er falt, "frifunnet".

> [...]
derfor
> havne i døden; ja dødsriget indtil Dommen° (Åb.20,12-13)

Dommen er fallt, du mener straffeutmålingen?
Hva er "dødsriket"?

HM