Fra : Jesus-loves-you

Dato : 02-07-04 18:11

"Vidal" (Villy Dalsgaard) skrev:

Date: 30. juni 2004 CET 19:34
Subject: Re: Lovens ophør
news:40e2f85f$0$133$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

=== citat start ===

> *Synderen* tilgives af Jesus, er der mange konkrete tilfælde af i NT.

Ja, det er jo netop pointen, vor synd tilgives os.

> Men selve *synden* bliver - mig bekendt - ALDRIG tilgivet, TVÆRTIMOD.
> Synden i kødet bliver dødsdømt; ja korsfæstet (Rom.8,3).

Jo, jeg kender godt de formuleringer, men set fra mit
synspunkt er de meningsløse, uforståelige.

=== citat slut ====

Måske kan disse ord hjælpe lidt på vej mht. forståelsen:

Paulus skriver:

Thi det, som var umuligt for loven ...
(Rom.8,3)

Vi ved jo, at loven er åndelig; men
jeg er kødelig, solgt som træl under
synden.
(Rom.7,14)

Om syndens magt siger Jesus bl.a.:

Enhver, der gør synd, er syndens træl.

Men trællen bliver ikke bestandig i huset;
sønnen bliver der bestandig.

Hvis altså Sønnen får frigjort jer,
skal I være virkelig frie.
(John.8,34-36)

Billedlig talt kan man sige, at jødernes slaveri i Egypten hos Farao
symboliserer det gamle syndige menneske; den gamle Adam, som altid er i
oprør mod Gud.

Overgangen over Det røde Hav (2.Mos.14) symboliserer dåben.

Når et menneske siger *ja* til Gud i dåben, da DRUKNES den gamle oprørske
Adam i os, akkurart som hele Farao's hær druknede (2.Mos.14,28)

Thi det, som var umuligt for loven,
fordi den var magtesløs på grund
af kødet, ...

... det gjorde Gud [gennem Jesus] ...

... og således fældede *dødsdom* over
synden i kødet.
(Rom.8,3)

Billedlig talt kan man måske sige, at vi hidentil har været en have propfuld
af ukrudt (symbolet på synden i kødet).

Ved dåben bliver vi renset. Al ukrudtet bliver fjernet i haven.

Men så fristes vi på ny. Den gamle Adam bliver vakt til live igen. Nye
ukrudtsfrø spirer op i haven.

Man kan sige meget dårligt om Martin Luther, men på et punkt har han fanget
esensen:

Den *daglige* omvendelse ...

Hver dag skal rivejernet luge i haven ...

Hebræerbrevets forfatter skriver:

(vedr. Jesus)
Thi som den, der selv er blevet fri-
stet og har lidt, kan Han komme dem
til hjælp, som fristes.
(Hebr.2,18)

Hjalp det på forståelsen, Villy ?

Eller hvori finder du ordene meningsløse ?

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2679 news:hSCDc.18112$Vf.1038376@news000.worldonline.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-04 21:01

Jesus-loves-you wrote:

> [...]
>

> Jo, jeg kender godt de formuleringer, men set fra mit
> synspunkt er de meningsløse, uforståelige.

[...]

> Hjalp det på forståelsen, Villy ?
>
> Eller hvori finder du ordene meningsløse ?

Du forstår synden som et eller andet mystisk, eksisterende
uden for mennesket. Det var jo i og med synden mennesket fik
en bevidsthed. Når du så rykker denne synd ud af mennesket,
mister mennesket da sin bevidsthed igen og bliver som et dyr?

Gud legaliserer, så at sige, synden ved Jesus. Det betyder
naturligvis ikke, at loven bliver ophævet. De enkelte synder
bliver ikke legaliseret, dem er der ikke noget godt ved.

Altså, synden og resultatet af synden kan godt adskilles. Det
er det, Jesus forklarer. Det er det, der menes med, at Jesus
opfylder loven.

Synden kan mennesket ikke stille noget op med (eller mod).

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 03-07-04 09:54

<Vidal> skrev

> [...]
>
> Du forstår synden som et eller andet mystisk, eksisterende
> uden for mennesket. ...

Nej, det har jeg på intet tidspunkt sagt. Du misforstået mine ord ...

> ... Det var jo i og med synden mennesket fik
> en bevidsthed. ...

Ja, det kan man godt sige ...

> ... Når du så rykker denne synd ud af mennesket,
> mister mennesket da sin bevidsthed igen og bliver som et dyr?

Videnskablig set, hvilket langtfra kan dække begrebet i Rom.8,3 vedr.
døder-synden-i-kødet, taler vi jo også om *VETO-retten*, hvilket for mig at
se har en lille parallel til Jesu ord:

"... I skal forstå sandheden, og sandheden skal frigøre jer ..."
(John.8,32)

> Gud legaliserer, så at sige, synden ved Jesus. ...

Dét mener jeg IKKE er tilfældet, for hvorfor skulle Han ellers betale den
dertil knyttede regningen på Korset (apropos Guds lam) ?

Eller mente du i virkeligheden:
Gud legaliserer, så at sige, *synderen* ved Jesus ... ?

> ... Det betyder
> naturligvis ikke, at loven bliver ophævet. ...

Hvis der ér en lov, og denne lov bliver brudt, kan man da sige, at
lovbruddet er legalt ? ... (dét virker úlogisk i min tankegang)

> ... De enkelte synder
> bliver ikke legaliseret, dem er der ikke noget godt ved.

Amen.

> Altså, synden og resultatet af synden kan godt adskilles. ...

Men du mangler bibelsk *dokumentation* i form af skriftstedhenvisninger for
din påstand. Denne efterlyses ...

> ... Det
> er det, Jesus forklarer. Det er det, der menes med, at Jesus
> opfylder loven.

Ifølge *bibelen* opfylde Jesus loven i kraft af, at Han OVERHOLDT loven 100
%. Jesus var som det eneste menneske syndfri. Er du enig med mig heri ?

> Synden kan mennesket ikke stille noget op med (eller mod).

Det er heri du mangler *troen* for mig at se ...

Vi kan jo overdrage synden-i-kødet til Jesus, og *Han* har så magt til at
dræbe den, eller hva' ?

File-number: 2744

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-04 20:50

Jesus-loves-you wrote:
> [...]

> %. Jesus var som det eneste menneske syndfri. Er du enig med mig heri ?

Jeg forstår nok ikke, hvad du mener med udtrykket syndfri.
Mener du, synden er det samme som en faktisk overtrædelse
af loven?

> Det er heri du mangler *troen* for mig at se ...

Det tror jeg ikke.

> Vi kan jo overdrage synden-i-kødet til Jesus, og *Han* har så magt til at
> dræbe den, eller hva' ?

Jeg forstår ikke, hvad de formuleringer betyder. Hvad
forstår du ved synden-i-kødet, og hvordan dræbe det?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard