Enoks bog
Fra : Cyril Malka

Dato : 02-07-04 17:09

Goddag alle,

Da der kom lidt interesse om Enoks bog ifm. den snak med Henrik, og
Harald viste også interesse. Og da det er lidt udenfor den gruppes emne
og omfang. har jeg skrevet noget om det i vores mailing-liste om
religion (http://www.mailing-lister.net/samfund/index.html)

Artiklen om hvad er Enoks bog kan læses her, hvis nogen skulel være interesseret:

Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 02-07-04 17:20

Goddag Cyril

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> religion (http://www.mailing-lister.net/samfund/index.html)
> Artiklen om hvad er Enoks bog kan læses her, hvis nogen skulel være

Mange tak for links.

Henrik, Slagelse

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 02-07-04 18:12

I news:20040702180855.739e5f74@localhost skrev
Cyril Malka følgende:

> Goddag alle,
>
> Da der kom lidt interesse om Enoks

[ ... ]

Du skriver i din artikel at:

> - 2400 (ca.) Det sandsynlige tidspunkt, hvor Enoks
> bog oprindeligt blev skrevet

Findes der nogen dokumentation/argumentation for at sige at Enoks Bog
virkelig kan føres tilbage til den Enok der er omtalt i Gamle
Testamente (de hebraiske skrifter)?

Og hvilken dokumentation/argumentation er der for at denne bog reelt
blev regnet for at være en hellig bog for jøder?

En snak om disse ting *er* relevant i denne nyhedsgruppe idet citater
fra Enoks Bog forefindes og bruges i NT [dette er ikke en kritik af
Cyril og hans valg af at skrive artiklen i et andet forum]!

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Cyril Malka

Dato : 02-07-04 18:52

Goddag Henrik

Den Fri, 2 Jul 2004 18:20:00 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Enoks
bog :

HV> Mange tak for links.

Velbe

Britt har også postet et sjovt indlæg om Satan og hebraisk - ugens
paracha handler om Balaam, som får besked om at han gerne må gå med dem,
der vil forbande Israel. Så går han med dem, og så bliver Gud sur.

Er Gud blevet underlig?

Nej, det er han ikke. Forklaringen er indlysende... På hebraisk.

For at undgå off-topic her og fordi der er en noget bedre atmosfære i
mailing-lister.net så er indlægget blevet postet dér:

(Shabbat begynder 22:56 såhe Men jeg går ud fra, at jeg ikke kommer
tilbage til computeren efter vi har spist aftensmad

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-07-04 19:27

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message
> [...]
> religion (http://www.mailing-lister.net/samfund/index.html)
>
> Artiklen om hvad er Enoks bog kan læses her, hvis nogen skulel være

Det var ein interesan anmeldelse. Boka er kommer ut på norsk:

http://www.bokklubbene.no/SamboWeb/side.do?saId=HS

men beklageligvis, det er eit dyrt dyr, nær på halve tusenlappen

HM

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-04 20:17

Harald Mossige wrote:

[Enoks bog]

> men beklageligvis, det er eit dyrt dyr, nær på halve tusenlappen

Du kan læse den helt gratis på

http://wesley.nnu.edu/noncanon/ot/pseudo/enoch.htm

Jeg mener, jeg købte den for en 50'er i cluasens Boghandel
for en 10 år siden, så det lyder lidt dyrt med 500,-

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-04 20:40

vidal(at)webspeed.dk wrote:

> jeg købte den for en 50'er i cluasens Boghandel

Ja, det skulle altså have være Clausens Boghandel,
Århus.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Cyril Malka

Dato : 02-07-04 20:04

Goddag Harald

Den 2 Jul 2004 20:26:42 +0200 skrev Harald Mossige om Re: Enoks bog :

HM> Det var ein interesan anmeldelse. Boka er kommer ut på norsk:
HM> http://www.bokklubbene.no/SamboWeb/side.do?saId=HS
HM> men beklageligvis, det er eit dyrt dyr, nær på halve tusenlappen

Ouch! ja! Pyh!

Jeg gav 19,9 euro for min (ca. 170 NKR).

Måske kan du finde den billigere på engelsk?