Er bigami en synd ifølge jødedommen ? - Sp~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 19-06-04 10:06

Til www.religion.dk

Jeg har et spørgsmål til Overrabbineren:

Shalom Bent Lexner,

(Vi er her på nyhedsgruppen dk.livssyn.kristendom i gang med en lille
diskusion om bigami.)

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få et svar på, om Jødedommen
opfatter bigami som værende en synd (hor) udfra jeres Bibel, når der nu står
skrevet, at ...

Gen 2:24 "Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin
hustru, og de bliver ét kød."

Håber du kan give mig et svar herpå.

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 24-06-04 01:22

"Jesus-loves-you" skrev

> [...]
> står skrevet, at ...
>
> Gen 2:24 "Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin

Jeg har modtaget en E-mail fra Peter Fischer-Nielsen i går med svar fra
Bent Lexner . Her står der:

=== citat start ===

Kære Mogens Kall,

Oprindeligt har flerkoneri været tilladt i jødedommen, vel at mærke når det
drejer sig om at en mand kunne gifte sig med flere kvinder. Dette hænger
vel formodentligt sammen med kvindens ret til at opleve at være mor
samtidigt med at der nok var mangel på mænd.

I den rabbinske litteratur udstedes et dekret omkring år 1000 hvor
flerkoneri forbydes. Dette dekret kommer dog kun til at gælde den såkaldte
europæiske jødedom - ashkenazim. Derfor opstår der ikke mindst efter staten
Israels oprettelse hvor bigami også er forbudt, problemer i forbindelse med
indvandring af jøder fra lande hvor flerkoneri har været tilladt og hvor
dette dekret altså ikke har været gældende.

Som konklusion. Bigami og/eller polygami vil ikke kunne finde sted med
rabbinsk medvirken i de lande hvor samfundet har regler om monogami.

mange hilsener
Bent Lexner

=== citat slut ====

File-number: 2674

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-06-04 17:45

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse

> Som konklusion. Bigami og/eller polygami vil ikke kunne finde sted med
> rabbinsk medvirken i de lande hvor samfundet har regler om monogami.

Så har han vist ikke sagt for meget, ham Lexner, hva'? Vi kan altså
konkludere, at rabbinere ikke vil medvirke til lovovertrædelser i de lande,
de tilfældigvis opholder sig i. Hvad jødedommen siger om dette emne, glider
han let og elegant hen over. De er sgu' overlevere, de der jøder

--
-Jens B.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-06-04 18:44

Godaften Jens Bruun

> [...]
glider
> han let og elegant hen over. De er sgu' overlevere, de der jøder

Det er vel en meget naturlig opfattelse. Her må man især rose jøderne for at
de ikke er som muslimerne, for inderst inde ønsker de jo at omvælte
samfundet. Man har indtil flere eksempler hvor imamer siger noget i retning
af "når vi får flertal, vil vi...."

Evnen til at "følge skik eller land fly" synes jeg er prisværdig, for det
trosmæssige er jo en *privat* sag....

Henrik, Slagelse

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 28-06-04 03:25

"Henrik Vestergaard" skrev

[ ... ]

> [...]
> retning af "når vi får flertal, vil vi...."
>
> Evnen til at "følge skik eller land fly" synes jeg er prisværdig, for det

Rom.13,1-7 ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2679 news:hSCDc.18112$Vf.1038376@news000.worldonline.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 28-06-04 08:04

Hej Mogens Kall

> "Henrik Vestergaard" skrev
> [ ... ]

> Rom.13,1-7 ...

Lige præcis det skriftsted jeg havde i tankerne, som siger:

"v1 Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for
der findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er
forordnet af Gud. v2 Den, som sætter sig op imod dem, der har en myndighed,
står derfor Guds ordning imod, og de, der gør det, vil pådrage sig dom. v3
De styrende skal jo ikke skræmme dem, der gør det gode, men dem, der gør det
onde. Vil du slippe for at frygte myndighederne, så gør det gode, og du vil
blive rost af dem; v4 for de er Guds tjenere til dit eget bedste. Men gør
du det onde, må du frygte. Ikke for ingenting bærer myndighederne sværd; de
er Guds tjenere og skal lade vreden ramme dem, der gør det onde. v5 Derfor
skal man underordne sig, ikke kun for vredens, men også for samvittighedens
skyld. v6 Derfor betaler I jo også skat, og de styrende er Guds tjenere,
når de tager vare på det. v7 Giv alle, hvad I skylder dem: den, der har
krav på skat, skat; den, der har krav på told, told; den, I skylder frygt,
frygt; den, I skylder ære, ære."

Henrik, Slagelse