/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Det levende søkort og læsning af kort
Fra : Preben Holm


Dato : 11-08-04 12:56

Hej gruppe,

jeg har en version 1 af det levende søkort, men nu er jeg ved at være
godt træt af det enormt dårlige program (set udfra min side), så nu
ville jeg gerne på en eller anden måde kunne læse de kort der ligger i
det levende søkort.
Så vidt jeg har fundet frem til ligger der på CD'en en mappe der hedder
maps, som indeholder .IT-filer. Men hvordan kan jeg læse disse IT-filer.
Umiddelbart ligner det et bitmap-billedformat når det vises på skærmen,
men er der nogen der ved hvordan filerne kan læses (programmering er
selvfølgelig en åben mulighed - programmet irriterer mig virkelig).

En vigtig information at få ud samtidig er selvfølig start- og
slut-koordinater for de pågældende kort.


Mvh / Preben Holm

 
 
Karsten K (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Karsten K


Dato : 11-08-04 18:38

Jeg ved ikke om det er det du mangler. Men prøv engang programmet "Easygps".
Du kan hente det gratis på www.easygps.com

Karsten K


"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:411a094e$0$73950$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe,
>
> jeg har en version 1 af det levende søkort, men nu er jeg ved at være
> godt træt af det enormt dårlige program (set udfra min side), så nu
> ville jeg gerne på en eller anden måde kunne læse de kort der ligger i
> det levende søkort.
> Så vidt jeg har fundet frem til ligger der på CD'en en mappe der hedder
> maps, som indeholder .IT-filer. Men hvordan kan jeg læse disse IT-filer.
> Umiddelbart ligner det et bitmap-billedformat når det vises på skærmen,
> men er der nogen der ved hvordan filerne kan læses (programmering er
> selvfølgelig en åben mulighed - programmet irriterer mig virkelig).
>
> En vigtig information at få ud samtidig er selvfølig start- og
> slut-koordinater for de pågældende kort.
>
>
> Mvh / Preben Holm



Preben Holm (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 11-08-04 19:18

> Jeg ved ikke om det er det du mangler. Men prøv engang programmet "Easygps".
> Du kan hente det gratis på www.easygps.com

Nope, jeg vil have fat i billedfilerne fra det levende søkort. Ikke
noget til en garmin GPS!

Grunden til jeg spørger er at jeg har fundet et program (gpsdrive) der
kan vise ens position på et kort som man enten selv scanner eller på
anden måde viser. Derfor har jeg brug for kortene i f.eks. det levende
søkort. Ellers kræver det at jeg finder en meget stor og præcis scanner.


Mvh / Preben Holm

Karsten K (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Karsten K


Dato : 11-08-04 20:19

Øhhhh, Easygps er ikke noget specielt til en Garmin gps. Men et program der
snakker sammen med næsten alle modeller/typer gps. Når du har overført din
position til programmet, kan du via nettet se positionen på et selvvalgt
kort. Man kan vælge båd søkort og vejkort. Men det har selvfølgelig ikke
noget med dlsk at gøre.

KK


"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:411a62d6$0$73937$14726298@news.sunsite.dk...
> > Jeg ved ikke om det er det du mangler. Men prøv engang programmet
"Easygps".
> > Du kan hente det gratis på www.easygps.com
>
> Nope, jeg vil have fat i billedfilerne fra det levende søkort. Ikke
> noget til en garmin GPS!
>
> Grunden til jeg spørger er at jeg har fundet et program (gpsdrive) der
> kan vise ens position på et kort som man enten selv scanner eller på
> anden måde viser. Derfor har jeg brug for kortene i f.eks. det levende
> søkort. Ellers kræver det at jeg finder en meget stor og præcis scanner.
>
>
> Mvh / Preben Holm



Calle. (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 12-08-04 13:22

Preben Holm wrote:
>> Jeg ved ikke om det er det du mangler. Men prøv engang programmet
>> "Easygps". Du kan hente det gratis på www.easygps.com
>
> Nope, jeg vil have fat i billedfilerne fra det levende søkort. Ikke
> noget til en garmin GPS!
>
> Grunden til jeg spørger er at jeg har fundet et program (gpsdrive) der
> kan vise ens position på et kort som man enten selv scanner eller på
> anden måde viser. Derfor har jeg brug for kortene i f.eks. det levende
> søkort. Ellers kræver det at jeg finder en meget stor og præcis
> scanner.
>
>
> Mvh / Preben Holm

hvorfor ikke bare få fat i dlsk2 istedet for, der er jo en grund til at der
kom en 2er

--
Calle.



Preben Holm (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 12-08-04 21:25

> hvorfor ikke bare få fat i dlsk2 istedet for, der er jo en grund til at der
> kom en 2er

Ja, fordi det ikke længere er kort og matrikelstyrelsen der laver det,
men vist nok dansk sejlunion. Desuden er programmet stort set det samme,
men der skulle være tilføjet nogle seværdigheder (skibsvrag o.lign)

(Har jeg læst)


Mvh / Preben Holm

Claus Tersgov (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 13-08-04 00:47



På ejendommeligvis fremsatte Preben Holm følgende påstand:

>> hvorfor ikke bare få fat i dlsk2 istedet for, der er jo en grund
til
>> at der kom en 2er
>
> Ja, fordi det ikke længere er kort og matrikelstyrelsen der laver
det,
> men vist nok dansk sejlunion. Desuden er programmet stort set det
> samme, men der skulle være tilføjet nogle seværdigheder (skibsvrag
> o.lign)

Det er også KMS der har lavet version 2, men efter denne har de
overladt det til DS. Sikkert fordi salget er gået ret dårligt. Der
kommer næppe flere versioner.

Men det er ikke nogen overraskelse, næsten alle programmer, som bryder
så drastisk med windows brugerfladen går det galt for.

Claus


Carsten Holck (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 11-08-04 23:35

Heldigvis fandt Preben Holm <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> tastaturet og
skrev i news:411a094e$0$73950$14726298@news.sunsite.dk:
> Hej gruppe,
>
> jeg har en version 1 af det levende søkort, men nu er jeg ved at være
> godt træt af det enormt dårlige program (set udfra min side), så nu
> ville jeg gerne på en eller anden måde kunne læse de kort der ligger i
> det levende søkort.
> Så vidt jeg har fundet frem til ligger der på CD'en en mappe der
> hedder maps, som indeholder .IT-filer. Men hvordan kan jeg læse disse
> IT-filer. Umiddelbart ligner det et bitmap-billedformat når det vises
> på skærmen, men er der nogen der ved hvordan filerne kan læses
> (programmering er selvfølgelig en åben mulighed - programmet
> irriterer mig virkelig).
>
> En vigtig information at få ud samtidig er selvfølig start- og
> slut-koordinater for de pågældende kort.
>
Havnekort mv ligger i noget der hedder geotiff som er en variant af tiff
formatet, hvor der er tilsat koordinatreferencer, Det er faktisk lykkedes
mig at rette i et af havnekortene - men det tog en del besværglser. Så mit
gæt er at det er noget i den retning ezt i en eller anden komprimeret for du
skal lede efter.

At jeg så faktisk mener at dlsk er et glimrende program er en anden sag -
det virker faktisk, imo er det kun småting der er problemer med.

/carsten



Preben Holm (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 12-08-04 21:28

> Havnekort mv ligger i noget der hedder geotiff som er en variant af tiff
> formatet, hvor der er tilsat koordinatreferencer, Det er faktisk lykkedes
> mig at rette i et af havnekortene - men det tog en del besværglser. Så mit
> gæt er at det er noget i den retning ezt i en eller anden komprimeret for du
> skal lede efter.

Okay, men kan du ikke lige fortælle mig lidt nærmere hvordan du har gjort?


> At jeg så faktisk mener at dlsk er et glimrende program er en anden sag -
> det virker faktisk, imo er det kun småting der er problemer med.

Hehe, ja, der er jo delte meninger, men hader altså når programmerne har
de der pisse små knapper som ikke er til at ramme og når kortet ikke kan
have den størrelse som jeg gerne vil have. F.eks. bliver kortet
forstørret når vinduet maksimeres, hvilket jeg synes er pisse
irriterende. Dernæst ville jeg gerne have "info-delen" i et vindue for
sig. Og når det gælder om at planlægge sejladsen, ja, så må jeg ærligt
indrømme at jeg finder det "lille" kortudsnit der bliver brugt for
ganske irriterende.


Mvh / Preben Holm

Carsten Holck (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 12-08-04 23:23

Heldigvis fandt Preben Holm <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> tastaturet og
skrev i news:411bd2d0$0$73936$14726298@news.sunsite.dk:
>> Havnekort mv ligger i noget der hedder geotiff som er en variant af
>> tiff formatet, hvor der er tilsat koordinatreferencer, Det er
>> faktisk lykkedes mig at rette i et af havnekortene - men det tog en
>> del besværglser. Så mit gæt er at det er noget i den retning ezt i
>> en eller anden komprimeret for du skal lede efter.
>
> Okay, men kan du ikke lige fortælle mig lidt nærmere hvordan du har
> gjort?
*host* (frit efter hukommelsen) søg efter utility efter geotiff, hiv
referencekoordinaterne, rediger ( i alm billedbehandling) kort, put
referencekoordinaterne ind igen ( sådan cirka, men det var bla.a. via nogle
unix utilities)
>
>
>> At jeg så faktisk mener at dlsk er et glimrende program er en anden
>> sag - det virker faktisk, imo er det kun småting der er problemer
>> med.
>
> Hehe, ja, der er jo delte meninger, men hader altså når programmerne
> har de der pisse små knapper som ikke er til at ramme
Der er da F-taster til alle knapperne i sejladsdelen (F12 skifter mode, F11
toggler infovindue)

>og når kortet
> ikke kan have den størrelse som jeg gerne vil have. F.eks. bliver
> kortet forstørret når vinduet maksimeres, hvilket jeg synes er pisse
> irriterende.
Det forstår jeg ikke - jeg får et større udsnit, når jeg maksimerer, der er
kun 3 størelser lille/normal/stor med hvert sit dpi setting på skærmen.

>Dernæst ville jeg gerne have "info-delen" i et vindue for
> sig. Og når det gælder om at planlægge sejladsen, ja, så må jeg ærligt
> indrømme at jeg finder det "lille" kortudsnit der bliver brugt for
> ganske irriterende.

Og jo, det gør sig bedst på en mindst 1600x1200 skærm - det giver bedre
overblik

Så... til prisen kan jeg godt leve med et lidt "specielt brugergrænseflade


/carsten



Preben Holm (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 13-08-04 09:36

>>>Havnekort mv ligger i noget der hedder geotiff som er en variant af
>>>tiff formatet, hvor der er tilsat koordinatreferencer, Det er
>>>faktisk lykkedes mig at rette i et af havnekortene - men det tog en
>>>del besværglser. Så mit gæt er at det er noget i den retning ezt i
>>>en eller anden komprimeret for du skal lede efter.
>>
>>Okay, men kan du ikke lige fortælle mig lidt nærmere hvordan du har
>>gjort?
>
> *host* (frit efter hukommelsen) søg efter utility efter geotiff, hiv
> referencekoordinaterne, rediger ( i alm billedbehandling) kort, put
> referencekoordinaterne ind igen ( sådan cirka, men det var bla.a. via nogle
> unix utilities)

Jeg kører selv Linux, så hvis du kan huske hvad de hedder vil jeg blive
glad (eller evt. finde ud af det).
Indtil videre har jeg fundet listgeo (fra libgeotiff-biblioteket) og der
får jeg at vide, at

--
/mnt/cdrom/MAPS/kort100.it: Not a TIFF file, bad magic number 23646
(0x5c5e).
failure in listgeo
--

så det er ikke særlig heldigt.

>
>>Hehe, ja, der er jo delte meninger, men hader altså når programmerne
>>har de der pisse små knapper som ikke er til at ramme
>
> Der er da F-taster til alle knapperne i sejladsdelen (F12 skifter mode, F11
> toggler infovindue)

Ok.. vil jeg prøve at huske.

>>og når kortet
>>ikke kan have den størrelse som jeg gerne vil have. F.eks. bliver
>>kortet forstørret når vinduet maksimeres, hvilket jeg synes er pisse
>>irriterende.
>
> Det forstår jeg ikke - jeg får et større udsnit, når jeg maksimerer, der er
> kun 3 størelser lille/normal/stor med hvert sit dpi setting på skærmen.

hmm. må hellere prøve og se om det er mig der har fjumret forkert rundt
i den mærkelige brugerflade.


>>Dernæst ville jeg gerne have "info-delen" i et vindue for
>>sig. Og når det gælder om at planlægge sejladsen, ja, så må jeg ærligt
>>indrømme at jeg finder det "lille" kortudsnit der bliver brugt for
>>ganske irriterende.
>
>
> Og jo, det gør sig bedst på en mindst 1600x1200 skærm - det giver bedre
> overblik

Ja, det giver lidt bedre overblik end hvad min bærbare har (XGA)



Mvh / Preben Holm

Bjarke Christensen (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 13-08-04 19:00

Der var vist en eller anden sej svensker der fik knækket koden men måtte
opgive kortene i version 2. Jeg husker ikke hans navn, men det har været
omtalt i en tidligere tråd i denne eller den svenske gruppe.

Jeg forstår ikke hvorfor du vil bruge så meget tid på at vikle nogle
forældede kort ud af et eller anden kringlet kortformat. Du skal jo
alligevel købe nye kort en gang imellem og så kan du jo bare købe et andet
produkt næste gang.

Bjarke
(BlueChart og DLSK2 bruger)



"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message
news:411a094e$0$73950$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe,
>
> jeg har en version 1 af det levende søkort, men nu er jeg ved at være
> godt træt af det enormt dårlige program (set udfra min side), så nu
> ville jeg gerne på en eller anden måde kunne læse de kort der ligger i
> det levende søkort.
> Så vidt jeg har fundet frem til ligger der på CD'en en mappe der hedder
> maps, som indeholder .IT-filer. Men hvordan kan jeg læse disse IT-filer.
> Umiddelbart ligner det et bitmap-billedformat når det vises på skærmen,
> men er der nogen der ved hvordan filerne kan læses (programmering er
> selvfølgelig en åben mulighed - programmet irriterer mig virkelig).
>
> En vigtig information at få ud samtidig er selvfølig start- og
> slut-koordinater for de pågældende kort.
>
>
> Mvh / Preben Holm



Preben Holm (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 13-08-04 21:57

Hej igen

> Der var vist en eller anden sej svensker der fik knækket koden men måtte
> opgive kortene i version 2. Jeg husker ikke hans navn, men det har været
> omtalt i en tidligere tråd i denne eller den svenske gruppe.

Har du ikke et link. Kan ikke finde noget om det overhovedet!


> Jeg forstår ikke hvorfor du vil bruge så meget tid på at vikle nogle
> forældede kort ud af et eller anden kringlet kortformat. Du skal jo
> alligevel købe nye kort en gang imellem og så kan du jo bare købe et andet
> produkt næste gang.
>
> Bjarke
> (BlueChart og DLSK2 bruger)

Hmm.. det kan der selvfølgelig være noget om, men jeg tror nu alligevel
at jeg fortsætter. Det lader til at geotiff-formatet faktisk er ret OK
at arbejde med. (men der må være en kodning af kortet forinden)


Mvh / Preben Holm

Bjarke Christensen (14-08-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 14-08-04 20:02

Nej, desværre. Det var vist en tråd der også omtalte den svenske magellan
driver og det kan være at "personen" er ham der har udviklet denne. - men
jeg kan heller ikke genfinde det.

Beklager.

/Bjarke


"Preben Holm" <64bitNOnoNOSPAM@mailme.dk> wrote in message
news:411d2b06$0$73937$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej igen
>
> > Der var vist en eller anden sej svensker der fik knækket koden men måtte
> > opgive kortene i version 2. Jeg husker ikke hans navn, men det har været
> > omtalt i en tidligere tråd i denne eller den svenske gruppe.
>
> Har du ikke et link. Kan ikke finde noget om det overhovedet!
>



Bjørn Jørvad (14-08-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 14-08-04 20:52


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cflnio$21bg$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Nej, desværre. Det var vist en tråd der også omtalte den svenske magellan
> driver og det kan være at "personen" er ham der har udviklet denne. - men
> jeg kan heller ikke genfinde det.

Det kunne være ham her:

news:2hticeFghd54U1@uni-berlin.de...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Preben Holm (14-08-2004)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 14-08-04 22:20

Bjarke Christensen wrote:
> Nej, desværre. Det var vist en tråd der også omtalte den svenske magellan
> driver og det kan være at "personen" er ham der har udviklet denne. - men
> jeg kan heller ikke genfinde det.
>
> Beklager.
>
> /Bjarke

Tror nok jeg har fundet den imellemtiden faktisk. Kan huske at det var
den 26-12-200(1/2) at tråden er fra og det er en svensker ved navn
Michael Wahlgren - søgte vha. google og læste en masse forskellige
tråde, men resultatet var at han ikke kunne læse de danske .IT-filer og
der kom vist ikke yderligere ud af det desværre.

Mvh / Preben Holm

Thorsten Lyng Johans~ (01-09-2004)
Kommentar
Fra : Thorsten Lyng Johans~


Dato : 01-09-04 09:38

Preben Holm wrote:
>
> Hej gruppe,
>
> jeg har en version 1 af det levende søkort, men nu er jeg ved at være
> godt træt af det enormt dårlige program (set udfra min side), så nu
> ville jeg gerne på en eller anden måde kunne læse de kort der ligger i
> det levende søkort.
> Så vidt jeg har fundet frem til ligger der på CD'en en mappe der hedder
> maps, som indeholder .IT-filer. Men hvordan kan jeg læse disse IT-filer.
> Umiddelbart ligner det et bitmap-billedformat når det vises på skærmen,
> men er der nogen der ved hvordan filerne kan læses (programmering er
> selvfølgelig en åben mulighed - programmet irriterer mig virkelig).
>
> En vigtig information at få ud samtidig er selvfølig start- og
> slut-koordinater for de pågældende kort.
>
> Mvh / Preben Holm

Hej Preben,

Du skal nok have fat i "VisIT Plus" fra KMS, det kan exportere fra .it
filer og til feks geotiff eller lignende formater. Du bør kunne hente
en gratis version (VisIT) på www.kms.dk, prøv det på følgende link
eller søg selv på visit på www.kms.dk

OBS - den gratis version kan _ikke_ exportere, men hvis du kan bruge den
til at vise dine kortfiler så kan det altså også bruges sammen med
en GPS...

http://www.kms.dk/C1256AE30031A4DC/(AllDocsByDocId)/C83347DEB2419460C1256BB90048037B?open&omr=ERPRODUKT

http://www.kms.dk/C1256AE30031A4DC/(AllDocsByDocId)/87978C2390A137D3C1256AF5004A909B?open&omr=ERPRODUKT

Mvh Thorsten

Ole Pagh (01-09-2004)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 01-09-04 17:11

Thorsten Lyng Johansen wrote:
>
> Du skal nok have fat i "VisIT Plus" fra KMS, det kan exportere fra .it
> filer og til feks geotiff eller lignende formater. Du bør kunne hente
> en gratis version (VisIT) på www.kms.dk, prøv det på følgende link
> eller søg selv på visit på www.kms.dk
>
> OBS - den gratis version kan _ikke_ exportere, men hvis du kan bruge
> den
> til at vise dine kortfiler så kan det altså også bruges sammen med
> en GPS...

Gratisversionen af VisIT kan IKKE læse de .it filer som er kortmaterialet i
DLSK 1og 2. Det har jeg selv forgæves forsøgt.
Jeg ved ikke om købeversionen kan. Det har jeg ikke prøvet.
- Har andre ?

En besværlig, men brugbar metode er at printe kort udsnit ud til filer med
udprintningsfunktionen i DLSK og så derefter 'sy' dem sammen med et passende
program til dette. (f.eks. PanAvue)
(et typisk søkort vil bestå af 6 x 5 = 30 del billeder der skal sys)
Derefter skal de 'kalibreres' med 2 koordinatpar i en diagonal med det
navigationsprogram man ønsker at bruge kortene i.
(2 koordinatpar er nok, da projektionen er merkator).

Der skal også indgå noget komprimering og farvereduktion til max. 256 farver
via et billedbehandlingsprogram, da et typ. søkort ellers ville fylde >80
MB i BMP format, men fylder kun < 1 MB i PNG format.

Kortene anvender jeg i mit tilfælde med OziExplorer navigationsprogrammet
til PC og senest i en PocketPC version (OziCE).
Det virker fint men er altså et projekt til de lange vinteraftener.

Du / I må ikke bede mig om at lægge kortene ud på nettet eller sende dem pr
mail, da jeg jo kun har ret til at reproducere dem til eget brug.

Der står om rettigheder:

citat:
Reproduktion i analog eller digital form, udover til eget personligt brug,
er ikke tilladt uden forudgående skriftlig tilladelse fra de respektive
ejere af ophavsretten.
citat slut.

Det ville være skønt om der kunne købes en licens fra KMS eller DS, der
gjorde det muligt at eksportere disse bitmapkort, incl kalibreringsdata til
diverse navigationsprogrammer der anvender raster baserede kort.

- Eller man kunne købe de Tyske søsportskort, hvor der følger en CD med
kortene som vist også indeholder et enkelt navigationsprogram OG mulighed
for at importere deres BSB format til ihvertfald OziExplorer.

--
Hilsen Ole



Preben Holm (02-09-2004)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 02-09-04 13:33

> Gratisversionen af VisIT kan IKKE læse de .it filer som er kortmaterialet i
> DLSK 1og 2. Det har jeg selv forgæves forsøgt.
> Jeg ved ikke om købeversionen kan. Det har jeg ikke prøvet.
> - Har andre ?

Samme erfaring her.

> - Eller man kunne købe de Tyske søsportskort, hvor der følger en CD med
> kortene som vist også indeholder et enkelt navigationsprogram OG mulighed
> for at importere deres BSB format til ihvertfald OziExplorer.

jeg har da konverteret nogle kort fra en cd fra 2001 til png med libbsb
(libbsb.sf.net hvis man farer rundt i *NIX), men har samtidig læst at
MapTech er gået over til et krypteret BSB format eller noget i den stil,
så mon de nye 2004-kort også kan læses?
Anybody?


Mvh / Preben Holm

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408930
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste