/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Ny knallertbog på trapperne
Fra : Jens Jessen


Dato : 11-08-04 15:26

Ny bog på over 200 sider om de store udenlandske knalleretmærker vi fik her
til landet udkommer snart.



Overhaling i 3. gear er den naturlige efterfølger til bogen Under 50
kubik, der behandler de store danske knallertmærker som Diesella, BFC,
Wooler, SCO, Derby og mange andre. Overhaling i 3. gear handler om de store
udenlandske knallertmærkers indtog i Danmark fra den spæde start i
halvtredserne og frem til firserne, hvor eventyret om de store knallerter
sluttede med et barsk lovindgreb fra politikerne.

De første, vi stiftede bekendtskab med, var VeloSolex, Mobylette og NSU,
efter dem kom Puch og Tomos, og siden gik det løs med Kreidler, Honda,
Everton, Suzuki og Yamaha. Men Overhaling i 3. gear svigter ikke de mange
mindre mærker som Monark, KTM, Casal, Garelli, Gilera, Fantic, Zündapp,
VeloVap, Gilera, Berini, Jawa, Radexi og andre som alle får deres plads i
bogen.

Overhaling i 3. gear er flot udstyret med et utal af helt nye og sjældne
billeder fra de store udenlandske knallerters guldalder. Læseren kan også
glæde sig over, at det er lykkedes at finde en stor mængde tidstypiske
fotos, fra dengang håret var langt, og der var trompet i bukserne. Den nyere
tids knallerthistorie sættes også ind i et historisk perspektiv: Sagen om to
på én knallert, 40 km/t knallerterne, som aldrig kom, nedsættelsen fra 16
til 15 år og endelig den restriktive lov om max to gear og 60 kilo, der
indirekte betød, at der ikke længere kunne sælges knallerter i Danmark.

Overhaling i 3. gear er skrevet med stor viden og indsigt af
motorjournalist og forfatter Jens Jessen, som foreløbigt har 8 bøger bag sig
om emner som klassiske biler, motorcykler og knallerter. Bogen er med stift
bind og er på 224 sider, med mange fotos, hvoraf hele 64 sider er i farver.
Prisen på bogen er 298 kroner, og den kan fås i boghandlen eller ved
henvendelse direkte til forlaget.





Venlig hilsen

GT Forlag

Skanderborgvej 140

8660 Skanderborg

Tlf. 8657 7201

Fax 8657 7204

E-mail gt.forlag@mail.dk

www.gt-forlag.dk




 
 
Brian A. (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Brian A.


Dato : 11-08-04 17:06

"Jens Jessen" <hondac72@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:411a2c88$0$238$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Ny bog på over 200 sider om de store udenlandske knalleretmærker vi fik
her
> til landet udkommer snart.
> ... og endelig den restriktive lov om max to gear og 60 kilo, der
> indirekte betød, at der ikke længere kunne sælges knallerter i Danmark.

Dette er vel blevet ophævet igen, ellers har jeg da en "knallert 30" der er
ulovlig mht. vægt...


Preuthun (11-08-2004)
Kommentar
Fra : Preuthun


Dato : 11-08-04 23:25

Hej Jess.
Lyder spændende. Har du taget noget med om den DBS model med en 3 gears ZU
motor som ICM i Horsens fremstillede?

> De første, vi stiftede bekendtskab med, var VeloSolex, Mobylette og NSU,
> efter dem kom Puch og Tomos, og siden gik det løs med Kreidler, Honda,
> Everton, Suzuki og Yamaha.

Everton...Kom den ikke fra Fyn?
Mvh. Jan Preuthun



Jens Jessen (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 15-08-04 06:45

Nej, fordi bogen kun handler om de udenlandske mærker vi fik her til landet,
med undtagelse af Everton som var fra Fyn, men med en italiensk motor.

--
Med venlig hilsen
Journalist Jens Jessen (Djf)
Skanderborgvej 140, DK 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax + 45 8657 7204
Mobil + 45 2073 7471
E-mail jens.jessen@get2net.dk
"Preuthun" <preuthun@FJERNDETTEemail.dk> skrev i en meddelelse
news:411a9c61$0$73943$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej Jess.
> Lyder spændende. Har du taget noget med om den DBS model med en 3 gears ZU
> motor som ICM i Horsens fremstillede?
>
> > De første, vi stiftede bekendtskab med, var VeloSolex, Mobylette og
NSU,
> > efter dem kom Puch og Tomos, og siden gik det løs med Kreidler, Honda,
> > Everton, Suzuki og Yamaha.
>
> Everton...Kom den ikke fra Fyn?
> Mvh. Jan Preuthun
>
>



Preuthun (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Preuthun


Dato : 15-08-04 11:57

> Nej, fordi bogen kun handler om de udenlandske mærker vi fik her til
landet,
> med undtagelse af Everton som var fra Fyn, men med en italiensk motor.
>

Hej Jessen.

Hvad så med DBS som vi importerede fra Norge? Har du lidt med i din nye bog
om dem? Du ved, de der Jonas Øgland knallerter fra Sandness. Jeg husker dem
tydeligt, for jeg har selv været den glade ejer af en sådan. Den var fin at
køre på.

Den del af det historiske som jeg husker er, at ICM i Horsens importerede
DBS knallerter uden motor. De monterede så selv en tysk bygget ZU motor med
forgear. Senere kom så de samme modeller på gaden, men med Sachs motor. Hvem
der importerede sidstnævnte kan jeg ikke sige.

Mvh.
Jan Preuthun




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste