Hvepse/bier i træer
Fra : Iben Holst

Dato : 08-08-04 18:06

Hej...

Vi har problemer med hvepse/bier (hvordan er det nu lige man kender
forskel?)
i 2 træer; et grantræ og et blommetræ.
Især i sidstnævnte er jeg rigtig træt at det og det er heller ikke særligt
betryggende at lade børnene færdes omkring det.

Hvad søren kan jeg gøre for at få dem væk?

Iben

Fra : Jan Achmann

Dato : 08-08-04 19:15

Hej Iben,
Det er nok hvepse (Gedehams), du har i din gran og i blommen.
I granen rasper de træ til deres bo, og går iøvrigt på jagt efter
smådyr...herunder myg, som af en eller anden grund kan li' at cykle omkring
i graner....

Hvepse i blommetræet hører med det at have blommer eller mirabeller. Her
sidst på sommeren går hvepsene over til at spise sødt istedet for kød.
Derfor er de en plage i august/sep, fordi vi deler smag med dem.

Der er desværre intet du kan gøre, andet end at se efter, når der plukkes
blommer eller færdes under træet.. Måske kan du istedet nyde, at dit
blommetræ også vil tiltrække nogle af de smukkeste sommerfugle i dansk
natur, f.x. admiralen.

Jan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-08-04 20:20

Iben Holst wrote:

> Vi har problemer med hvepse/bier (hvordan er det nu lige man kender
> forskel?)

Hvepsens bagkrop er nøgen at se til, tilspidset bagtil og tydeligt
gul/sortstribet.
Biens bagkrop er synligt lodden, afrundet bagtil og gulbrun til mørkebrun.

En anden vigtig ting at vide, er forskellen på de to insekters temperament:

Hvepsen er (især på denne årstid) aggresiv - stikker for et godt ord.
Bien er særdeles fredsommelig - den skal generes groft, før den stikker.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 09-08-04 08:01

Fra : Gunnar

Dato : 09-08-04 16:54

> Hej, jeg vil blot lige tilføje at jeg for nogle måneder siden fjernede et
> hvepsebo, hvor hvepsene var farvet omvendt, dvs. de var mest sorte og så
> med gule striber. Det underlige var at dronningen i boet var normal at se
> på, mest gul og så med sorte striber, som jeg normalt kender dem.
> Jeg har aldrig set den "sorte" hveps før, så hvis nogen har kender mere
> til dette fænomen, må I gerne lige give lyd....!
> Mvh. Finn

Hej
Der findes , så vidt jeg husker ca. 50 forskellige arter af hvepse her i
landet.
Gunnar

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-08-04 21:29

Finn Hybjerg Hansen wrote:

> fjernede et hvepsebo, hvor hvepsene var farvet omvendt,

Nu skrev jeg ikke, at hvepse er mest gule. Den almindelige gedehams er
faktisk mere sort end gul (de sorte striber er ca. dobbelt så brede som de
gule). I øvrigt plejer overgangen fra sort til gul (når man bevæger sig
baglæns på hvepsens bagkrop), at være savtakket, mens overgangen fra gul til
sort (samme retning) er en ret linje.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Sir Haig

Dato : 09-08-04 21:39

> Vi har problemer med hvepse/bier (hvordan er det nu lige man kender
> forskel?)

Lad dig stikke af bæstet. Dør "stikkeren" efter stikket, ja, så _var_ det en
bi. Gedehamse kan stikke til de har slidt bråden op!

/John

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 21:47

Den Mon, 9 Aug 2004 22:39:18 +0200, "Sir Haig" <Saette@bilimo.no>
skrev:

>Lad dig stikke af bæstet. Dør "stikkeren" efter stikket, ja, så _var_ det en
>bi. Gedehamse kan stikke til de har slidt bråden op!

Hmmm... den gedehams der stak mig døde godtnok

SMAK!

--
Jens OZ2JP callto://jensep

Right now, your computer is on.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-04 23:11

Jens Petersen wrote:

> Hmmm... den gedehams der stak mig døde godtnok
>
> SMAK!

1-0 til Jens ;)

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 11-08-04 11:41

Jens Petersen fik på mystisk vis skriblet følgende:

Hehe

/Jakob