Elendige uldlus, dø!
Fra : LLC

Dato : 08-08-04 13:07

Jeg har været så uheldig, at en del af min "indendørs botaniske have";
er blevet invaderet af uldlus. Det har stået på i hvert fald i et
halvt års tid, og jeg har med vekslende intensitet forsøgt at udrydde
skadedyrene, med vatpinde dyppet i sprit (meget langsommeligt arbejde)
og insektsæbespray. Uden held.

Det startede vist i en af mine Hoyaer, og bredte sig til stort set
alle andre planter i samme rum - 4 Hoyaer, 3 bladkaktus, en Nattens
Dronning, og flere små Saguaroer (de rigtige kæmpekaktusser, som jeg
selv har købt som frø i USA og sået). Kun en stor Yucca og et lille
Joshua-tree (som også er hjembragt fra over there som frø) gik fri. Og
nu har jeg så til min store ærgrelse fundet indtil flere af dem i mit
10 år gamle, kæmpestore pragteksemplar af en Bostonbregne, som endda
står i et helt andet rum.

Jeg endte med at smide de to største (ældste, fineste, en af dem vist
ret sjælden også, øv!) Hoyaer ud, fordi de var umulige at komme til
bunds i, og jeg har nu de sidste par uger optrappet indsatsen, så jeg
næsten dagligt er alle planterne igennem med sprit-vatpinde. Men væk
er de i hvert fald ikke endnu.

Der kan ikke blive tale om at smide disse andre planter ud -
Saguaroerne har foreløbig været 5 år om at blive 2-3 cm høje, og kan
ikke lige erstattes, og min Nattens Dronning har også været længe
undervejs, og jeg ser meget frem til at den blomstrer om ikke alt for
mange år (den er jo ikke ligefrem køn at gå og se på mens man venter).
Og bregnen er så stor at det ikke er til at købe en mage til - det vil
jo heller ikke være det samme som at have haft den fra lille, og selv
kunne tage æren for at den er blevet enorm.

Det var en længere redegørelse for problemet. Mit spørgsmål er, om der
er nogle kloge folk her der har nogle råd om hvordan man bliver de små
kryb *helt* kvit. Meget gerne noget u-giftigt. Eller, hvis det ikke
kan være anderledes, et eller andet ikke alt for giftigt gift, man kan
sprøjte dem med? Noget man kan komme i vandingsvandet? Andet?

Jeg har haft masser af planter i 20-25 år, og aldrig før haft vrøvl
med utøj indendørs, så jeg vil meget gerne tilbage til normale
tilstande, og håber nogen kan fortælle om en effektiv løsning på
problemet.

mvh LLC

Fra : Jens G

Dato : 08-08-04 13:22

On 8 Aug 2004 05:07:19 -0700, hugin02@yahoo.com (LLC) wrote:

[...]
> [...]
>med utøj indendørs, så jeg vil meget gerne tilbage til normale
>tilstande, og håber nogen kan fortælle om en effektiv løsning på

Du skriver godt nok at du helst ikke vil bruge gift, men jeg syntes
alligevel jeg vil fortælle hvad jeg har haft gjort.

Vi havde i mange år en stor hibiscus i stuen, som ca en gang om året
fik hvad jeg regner med var spindemider. Jeg sprayede den med
fluegift, og det løste problemet øjeblikkeligt hver gang.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : LLC

Dato : 09-08-04 22:36

Jens G <jensg@denfindesalligeveli.kke> wrote in message news:<41161956.22509546@dtext.news.tele.dk>...
> [...]
> fik hvad jeg regner med var spindemider. Jeg sprayede den med
> fluegift, og det løste problemet øjeblikkeligt hver gang.

Hej Jens

Tak for svaret. Ja, det kan godt være det ender med at jeg må gribe
til en sprayflaske med mere effektive sager i. Det ville dog være
rart, hvis mindre kunne gøre det - jeg har både fugl og hund, og vil
helst undgå at bruge gift indendørs, både for deres skyld og min egen.
Men det lyder da tillokkende, når du sådan kunne holde en hibiscus fri
for utøj med en årlig omgang...

mvh LLC

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-04 13:22

> [...]

>med utøj indendørs, så jeg vil meget gerne tilbage til normale
>tilstande, og håber nogen kan fortælle om en effektiv løsning på

Der findes nogle "pinde" som kan stikkes ned i potten som er behandlet
med et systemisk virkende lusemiddel. Dvs. det går ind i saftstrømmen i
planten og lusene vil få det i sig når de suger saften af bladene. Så
det tager også uldlus, som ellers er svære at tage livet af.

Jeg tror det er Substral som laver disse pinde.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Nette

Dato : 09-08-04 06:25

Hej!

Jeg er hoya-samler, og havde for år tilbage også problemer med uldlus.

Se her, hvad jeg gjorde i første omgang :
http://www.hoyasiden.dk/uldlus.htm

Dernæst vil jeg sige, at dit problem er for stort at klare ad den vej.

Det eneste der har virket markant hos mig er Ardap. Det er et
utøjsmiddel til terrarier med krybdyr - og købes hos dyrehandleren.
Det er effektivt - og sprøjter man med 14 dages mellemrum, så er man
kommet dyrene til livs.

Det er lidt giftigt. Det er bedst at stille planterne i et rum,
sprøjte og så lukke døren og gå en tur et par timer. Men det er jo
ikke værre, end at sarte krybdyr normalt efterfølgende tager ophold,
hvor der er sprøjtet.

Efter et år at have kæmpet med uldlus, var det en utrolig lettelse at
komme dem til livs i et hug ( d. 2 sprøjtning havde været overflødig,
tror jeg ).

M.v.h.
Nette ( http://www.hoyasiden.dk )

Fra : LLC

Dato : 09-08-04 23:11

stormlund@hotmail.com (Nette) wrote in message news:<a300693f.0408082125.3df6517b@posting.google.com>...
> [...]
>
> Efter et år at have kæmpet med uldlus, var det en utrolig lettelse at
> komme dem til livs i et hug ( d. 2 sprøjtning havde været overflødig,

Hej Nette
Tak for dit svar, og for henvisningen til din flotte hjemmeside (som
jeg kiggede meget på da min Hoya-mani var på sit højeste for et par år
siden - der er meget spændende info samlet på den).

Jeg havde allerede nogle Provado-pinde liggende, som jeg bruger til
enkelte altanplanter udenfor, og nu har de tilbageblevne uldluse-ofre
fået et par stykker hver. De to Hoyaer, der var hårdest medtaget, har
jeg jo allerede smidt ud, så jeg tror godt jeg kan holde resten af
planterne nogenlunde rene indtil pindene er gået "i blodet" på dem.

Jeg er dog ikke helt glad for at læse på din side, at uldlus også
sidder nede ved rødderne. Jeg tror hverken jeg eller kaktusserne vil
have særlig godt af at de får skyllet rødder...

Hvis pindene ikke virker, må jeg så prøve Ardap. Det lyder godt at det
kan bruges i terrarier - jeg har en papegøje, som står i netop det
grønne hjørne hvor planterne med uldlusene er (det er måske endda hans
gnavegrene, pil, der har bragt problemet indendørs..?), og han skulle
meget nødig udsættes for giftige dampe eller noget. Selvfølgelig ville
jeg sprøjte i et andet rum, uanset hvad jeg evt. sprøjtede med, og
lufte planterne og rummet godt igennem inden jeg flytter dem tilbage,
men alligevel.

Så tak for rådene. Jeg vil gå på med krum hals.

mvh LLC

Fra : LLC

Dato : 09-08-04 22:46

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in message news:<5k6ch0h5cvu3eh0qfddlbamm4a3pegln46@4ax.com>...

> [...]
> det tager også uldlus, som ellers er svære at tage livet af.
>
> Jeg tror det er Substral som laver disse pinde.

Hej Mads

Tak for tipset. Jeg har faktisk allerede sådan nogle pinde, som jeg
har brugt til at forsvare min hængepetunia på altanen mod bladlus med.
Alle mine forsøg på at udrydde DEM med miljøvenlig insektsæbe er også
forgæves, men pindene virker ganske rigtigt meget effektivt, når der
er gået nogen tid.
Så nu har de tilbageblevne uldlus-ofre fået hver et par pinde, og så
må det vise sig i løbet af en måneds tid, om det virker. De omsætter
jo ikke så meget vand, sådan nogle kaktus, og heller ikke Hoyaerne, så
jeg er bange for at det kan tage lang tid før giften når frem til
modtagerne. Men bregnen er det sikkert godt til.

mvh LLC

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-04 01:23

Jeg har forsøgt at 'bade' dem i fluespray i en pose, og så lade den stå
nogen timer. Men visse planter (nok mest tyndløvede) tåler slet ikke
fluespray direkte på bladene. Andre med samme erfaring?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Willy Jakobsen

Dato : 12-08-04 08:09

> [...]
> nogen timer. Men visse planter (nok mest tyndløvede) tåler slet ikke
> fluespray direkte på bladene. Andre med samme erfaring?

Det vigtigste ved bekæmpelse af uldlus er, at "ulden" bliver gennemblødt ved
sprøjtningen, det gøres bedst ved at bruge et insektmiddel og så komme et
par stråler opvaskemiddel i, det afspænder vandet, så giften kan nå ind til
lusen, som eller sidder beskyttet i sin uldtot.
Brug det en gang ugentlig, indtil lusene er væk. (jeg sprøjter mine hoyaer 2
gange)
Rufle