Stauden over alle stauder
Fra : Jonas

Dato : 04-08-04 13:11

Hej.

Hvilken staude er Jeres foretrukne og hvorfor?
Jeg spørger dels på grund af nysgerrighed og dels fordi jeg søger gode ideer
til nye blomsterbede.
Jeg har ikke selv fundet stauden over alle stauder......endnu!

Venligst

Jonas

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 04-08-04 14:17

> Hvilken staude er Jeres foretrukne og hvorfor?

Hej Jonas

En af mine fortrukne stauder er en blå tradescantia - den kan ses her:
http://www.bigeastern.com/eotp/images/tradescantia-ohiensis-flowerhead.jpg -
den findes også i hvid.

Jeg har altid synes godt om den - svært at sige præcis hvorfor ud over at
den jo er smuk - kommer flot år efter år og så er den god at plukke til
buket, da den har lange blade som stikker op og er meget dekorative i en
buket. Med i spillet er nok også at den findes i min mors have - jeg har
endnu ikke selv en have så jeg må nøjes med min mors.

Også en hvid eller lilla sommerfuglebusk - buddleia
http://www.dillongarden.com/gallery/images/buddleia.jpg (i baggrunden) -
pga. dens elegante hængende blomster og dens evne til at tiltrække
sommerfugle som mange jo nyder at iagttage.

En sjov lille plante er en vårfladbælg - den har eventyrligt flotte farver
og er dekorativ også efter afblomstring -
http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/stauder/617.html

Det var bare et lille udpluk af nogle af de stauder jeg elsker! Håber du
bliver indspireret af at kigge på billeder + tekster. Ellers surf lidt rund
på sider som Thompson and Morgans side eller Lundhede.com - de har så meget.

Mvh. Janni Nørmølle

Fra : BSL

Dato : 04-08-04 18:21

Hej Janni

Til din orientering findes Tradescantia ikke kun i blå og hvid, men også i 2
pink farver.

Hilsen Birgitte

Fra : Jan Achmann

Dato : 04-08-04 20:42

Og i forskellige purpur/lilla farver.....
Jan

Fra : Allan

Dato : 05-08-04 12:30

Den går vist også under navnet "trekant blomst".

Jeg har også en sådan, men de fleste blade er brune/sorte - altså visne !!
Hvad er de ideelle betingelser for planten ?

/ Allan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-08-04 17:31

"Allan" <allan.l@ngberg.dk> skrev
> Den går vist også under navnet "trekant blomst".
> Jeg har også en sådan, men de fleste blade er brune/sorte - altså visne !!
> Hvad er de ideelle betingelser for planten ?

Er det ikke også 'kl.4-blomst'?

Her trives den (for) godt, og frøsår sig i det tørreste tørre også mellem
fliserne. Men vand skal den have. Der er måske svamp i dine, jeg har aldrig
haft problemer.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Achmann

Dato : 07-08-04 09:57

Preben,
Du taler om en anden blomst.

Trekantsblomst trives bedst i fugtig jord, men tåler alm. havejord.
Hvis den ser ussel ud er det nok vand, den mangler.

Jan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-08-04 23:50

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse
> Preben,
> Du taler om en anden blomst.

Jo, måske navnet 'kl.4-blomst' er forkert, men planten der spørges til er
den jeg har. Er der ikke noget med at den først åbner sig rigtigt om
eftermiddagen?
Omregnet til sommertid: 'kl.5-blomst'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Achmann

Dato : 09-08-04 17:29

Hej Preben,
Nej, tre-kants-blomst ikke den der i folkemunde hedder kl.4-blomst.
Grundet en kombination af fremskredet alder og almindelig navne-blindhed,
kan jeg ikke komme i tanke om hvad kl.4 blomst er.....men mener dog det er
en en-årig sag....

Desuden "blomstrer" Tradescandia da hele dagen, ikke?

Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-08-04 16:22

On Wed, 4 Aug 2004 14:11:11 +0200, "Jonas"
<jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> wrote:

> [...]
>til nye blomsterbede.
>Jeg har ikke selv fundet stauden over alle stauder......endnu!

Jeg har ikke nogen egentlig favorit-staude, der er jo så mange at vælge
imellem.

Men forskellige slags storkenæb er jeg ret glad for - blodrød storkenæb,
og den som hedder 'Rose Clair' er begge rigtig gode.

Sankthansurt er også utroligt gode - de tåler tørke og er samtidig
flotte og nemme i krukker. Indtil videre har jeg vist 8-10 forskellige
sorter af den, men jeg holder et vågent øje når jeg er på planteskoler
for at få samlingen udvidet.

Elefantgræs syntes jeg også godt om. Ikke så meget den store
kæmpeelefantgræs, men mere de mindre typer, bl.a 'Gracillimus' som får
nogle flotte 'krøllede' blade om vinteren.

Høstfloks er også dejlige, men jeg kan ikke få dem til at gro i min
have, desværre.

Duehoved, Chelone obliqua er også utrolig flot og nem - en rigtig
sensommerstaude.

Lige nu står min palmelilje også og blomstrer - 3 blomsterstande næsten
lige så høje som mig, samt en lidt mindre. Det sjove ved denne
palmelilje er at den stammer fra min mormors have - en have som ikke
blev passet, andet end lidt græsslåning når vi havde tid. Og der groede
den midt i græsset. Den skulle ellers høre til de lidt besværlige ...

Primula er også herlige planter...

Det hele kommer an på hvor de skal stå - tør jord, våd jord, sol, skygge
osv. Der er ikke noget ved at få sat nogle ellers gode stauder under
nogle forhold hvor de slet ikke vil trives - så bliver man bare træt af
dem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jonas

Dato : 05-08-04 14:44

Hej,

Tak for Jeres indlæg.....der er jo en masse plantenavne, som jeg skal have
tjekket ud!!!

Nogle af de nævnte har jeg selv og er meget glad for. F.eks storkenæb,
soløje, høstanemone, lampepudser, hosta og ikke mindst sct. Hans urt.
Jeg vidste ikke, at man kunne få sidstnævnte i forskellige varianter???
Skønhedsøje, akeleje, stokrose, mamelukærmebusk, purpur solhat og rosenkrave
såede jeg i foråret, så jeg glæder mig til at se, hvad de bliver til!

Venligst

Jonas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-08-04 16:12

On Thu, 5 Aug 2004 15:44:29 +0200, "Jonas"
> [...]

>soløje, høstanemone, lampepudser, hosta og ikke mindst sct. Hans urt.
>Jeg vidste ikke, at man kunne få sidstnævnte i forskellige varianter???

Der findes ca. tre forskellige sankthansurt som er mere eller mindre
almindelige i handlen - men for "almindelige" haveejere ser de ret ens
ud. De afviger lidt i farve og højde, samt blomstringstidspunkt, men
hvis ikke man kigger ordentligt efter, så er de "almindelige"
For et par år siden kom der en frem som hedder 'Matrona', som har
rødligt løv og rosa blomster. Den er også nu rimeligt almindelig. Men
man kan skam også få dem med helt mørkerøde blade, både mat mørkerød og
blank mørkerød.

Jeg skal se om ikke jeg kan få taget nogle billeder af mine sankthansurt
og så smidt på min hjemmeside .....(jaja, den har vi hørt før

>Skønhedsøje, akeleje, stokrose, mamelukærmebusk, purpur solhat og rosenkrave
>såede jeg i foråret, så jeg glæder mig til at se, hvad de bliver til!

Purpursolhat er herlig - på arbejdet plantede vi et par stykker sidste
år - i den hvide udgave. Men der er åbenbart kommet en af de røde
imellem også - og det ser faktisk knaldgodt ud med den røde og den hvide
purpursolhat sammen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-08-04 17:08

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev > Purpursolhat er herlig - på
arbejdet plantede vi et par stykker sidste
> år - i den hvide udgave. Men der er åbenbart kommet en af de røde
> imellem også - og det ser faktisk knaldgodt ud med den røde og den hvide
> purpursolhat sammen.

Hos mig er den hvide kun halv så høj, er det vækstbetingelsernes skyld?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-04 07:32

On Fri, 6 Aug 2004 18:07:39 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev > Purpursolhat er herlig - på
>arbejdet plantede vi et par stykker sidste
>
>Hos mig er den hvide kun halv så høj, er det vækstbetingelsernes skyld?

Det spiller sikkert ind.

Både den røde og den hvide findes i flere sorter, og af de røde sorter
findes nogle som er noget større end de hvide.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-08-04 23:47

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev >
> Både den røde og den hvide findes i flere sorter, og af de røde sorter
> findes nogle som er noget større end de hvide.

Min purpur hedder 'Magnus', den bliver op mod en meter, den anden, indtil
videre det halve.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-08-04 17:50

"Jonas" <jonas1960(fjern)@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Hvilken staude er Jeres foretrukne og hvorfor?

Kærmindesøster, primula, kæmpestembræk, bonderose, hosta, høstanemone,
sankthansurt og skovjordbær.
Fordi:
Det er alle rimeligt nemme og robuste stauder, der dækker jorden godt af for
ukrudt.
Med dette udvalg er året dækket ind, af blomster, efterårsfarver og grønne
blade om vinteren.
De dækker jorden og har variation i højde og drøjde.
De er gode til buketter og dekorationer.

Skal jeg vælge én og kun én, bliver det kærmindesøster, der spejler den blå
forårshimmel i blomsterne, trives næsten overalt, blomstrer igen og igen,
hvis man klipper blomsterne af - og står med pæne grønne blade.

Hilsen Inger

Fra : Jan Achmann

Dato : 04-08-04 20:54

Nedunder altid stråler moder Hosta!
Men det er nok mest for bladenes skyld....jeg fristes hvert år til at
bortklippe blomsterne fra flere af de 8-10 sorter, jeg har.
Ellers vil jeg sige.....
Skt Hansurt, Kærmindesøster...og lign. lidt "naturligt" udseende stauder.
Til at dække for de forholdsvist store arealer af skvalderkålsdækket
skovbund på min grund, er jeg vældig begejstret for Pengebladet Fredløs,
Sporebregner, diverse nøkketunger og ISÆR stor tusindstråle.

Jeg drømmer om at lave en "tør eng" af de mindre elefantgræstyper...
alpehavre...purpur solhat...staudesalvie....lampepudser...diverse røliiker
m.v......
Skal bare lige have købt naboens mark.....

Ellers er jeg kommet til at holde mere og mere af de "danske
vild-stauder", som hører til i naturen hvor jeg bor...og som findes hist og
pist i min have: Kattehale....kodrivere......m.v.

Jan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-04 22:26

> [...]
ideer
> til nye blomsterbede.
> Jeg har ikke selv fundet stauden over alle stauder......endnu!

Det er der ikke noget der hedder. Måske 'din staude over alle dine stauder',
men selv her kniber det.

Der er plusser og minusser ved dem alle. Men disse er ikke de samme under
andre betingelser. Min 'jagt' går på at finde flest points i disciplinerne:
lang blomstringstid, sundhed, frodig men kontrolleret vækst(frøspredning
bekymrer ikke så meget da endemålet er at have arealet dækket, udløbere er
lidt mere betænkeligt, men det rammes man ikke så tit af), skønhed og
blikfang. Ja, man kunne blive ved. Der kan sikkert skrives bøger om dette,
så jeg vil slutte her med at nævne nogen af dem jeg mener er kommet for at
blive: Hornvioler, Floks(alle), Dagliljer, Bjørnetidsler, Asters,
Mamelukærmebuske, Purpursolhatte, Storkenæb, Nyserøllike, Rølliker, Soløje,
Ærteblomster, Astilber, Alunrod, Tusindstråler, Clematis, Skønhedsøje,
Kokarde, Stokroser, Digitalis, Lupiner, Judaspenge, Natlys, Akelejer, nævnt
i en stor forvirring (skammer mig over de der ikke kom med, og de der endnu
er uprøvede) krydret med et stigende antal sommerblomster og især Dahlia.
Det er ikke stauder som sådan, men noget nær 'blomsten over alle blomster',
mine altså . De hjælper en til at sige farvel til sommeren, at haven
lever lige til frosten kommer.

Bladplanter og bunddække skal med, jeg er foreløbigt sikker på: Hosta(også
gode blomster), Gunnera, Rabarber(også spise-), Vintergrøn, Hasselurt,
Vedbend.

Noget kommer, noget går, herunder noget man gerne så blive, men må vinke
farvel til. Når alt kommer til alt, ligger det skønneste måske i
forandringen. At haven lever.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : kvaerulant

Dato : 05-08-04 20:20

Jonas wrote:

> [...]
>til nye blomsterbede.
>Jeg har ikke selv fundet stauden over alle stauder......endnu!

Skvalderkål, havepest og kvikgræs da de er de mest sejllivede

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 06-08-04 04:55

"kvaerulant" skrev i en meddelelse
> [...]

Ideen med at hver fortæller om den staude, de synes er allerdejligtst og
hvorfor er vældig fin. Det bringer alt muligt spændende op til overfladen.

Jeg synes den allerdejligste, fineste og smukkeste staude synes jeg er
hjerteblomsten "løjtnantshjerte". At en blomst kan have form som en
række små lyserøde hjerter er noget i retning af en under, et mirakel.
Så spinkel og fin, så ganske unik - den bærer simpelthen prisen.

Meeen så kommer man selvfølgelig også i tanker om bonderoser og
silkepæoner - også pragtblomster.

En helt anden af mine yndlingsblomster er iris - almindelige haveiris.
Om de er helt lyse isblå, sartgule eller mørkeblå, det er under alle
omstændigheder også en pragtfuld blomst.

Og lige nu ser vi en overdådighed af flox alle steder. Også en meget
givtig blomst.

Fortsæt endelig med det her lidt endnu.

Hilsen Ruth

Fra : Helle Krog

Dato : 06-08-04 08:15

Det er spændende at læse de mange input omkring favoritstauder. Og der er
nok så mange mange meninger om det, som der er stauder. En, der ejer et
havecenter synes måske, at den bedste staude er den, der sælger bedst! Det
er jo egentlig også interessant ­ har nogen en idé om, hvilken stauder der
omsættes mest af i Danmark (måske som et resultat af, at den på én gang er
populær og svær at holde i live?

Personligt synes jeg godt om de lidt gammeldags og naturlige stauder - helst
i blå, violette og rosa nuancer. En favorit er katost, som jeg synes er
meget smuk. En anden er hør med sine små, klare blå blomster og fine stilk.
En tredje er digitalis (og andre med klokkeformede blomster!), der på en
gang er ranke og smidige. En fjerde er storkenæb, der er så gavmild med sine
blomster. En femte er akeleje, en sjette jacobsstige, en syvende
forglemmigej ­ og så er der naturligvis de dejlige valmuer, der overstråler
med deres ynde og skrøbelighed.

Derudover elsker jeg roser, men det er jo en helt anden snak... Dem kan vi
jo vende, når vi har været igennem stauderne.

I øvrigt tak til alle indlæg omkring, hvordan jeg lader min nabo få del i
min hyld! Super godt

Hilsner Helle

Fra : Marlene

Dato : 06-08-04 12:16

"Helle Krog" <helle@krog.biz> skrev i en meddelelse
> [...]
> omsættes mest af i Danmark (måske som et resultat af, at den på én gang er

Snip

Ja, jeg er jo fortaler for storkenæb, som jeg samler på. Det er en plante,
der pt. sælger voldsomt - ikke mindst pga. den nye danske bog om storkenæb.
Og det er ikke så sært, at det er en populær plante; den er smuk og findes i
et utal af sorter og arter. Der er noget for enhver smag. Forskellige
blomster i næsten alle farver med enkle og fyldte former, høje og lave, til
sol og skygge - god som bunddække, og så rører dræbersneglene dem ikke, hvis
man skulle ske at have disse i haven!

En anden yndlingsstaude er julerosen, Helleborus. Den er så smuk. Og der
findes også så mange forskellige - både arter og sorter. Især de fyldte
(dobbelte) er vidunderlige. Og så blomstrer de på et tidspunkt, hvor man
trænger til at se blomster.

Skt. Hans-Urten - Sedum - som også før er nævnt - er også ganske
vidunderlig; der findes så mange slags; med brogede blade, røde blade,
brunlige blade, hvide blomster osv. Den er jeg vist også blevet afhængig af.

Og pæonerne - hvor er de dejlige. Jeg giver glædeligt 2-300 kr. for en
plante - for de er bare _så_ smukke!!!

Ja, jeg kunne vist blive ved.........

Mvh. Marlene.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 06-08-04 12:47

On Fri, 6 Aug 2004 13:16:25 +0200, "Marlene" <muxoll@e-mail.dk> wrote:

> [...]
>sol og skygge - god som bunddække, og så rører dræbersneglene dem ikke, hvis

Det lyder spændende for en, der har dræbersnegle og stor apetit på
smukke planter. Dufter storkenæb?

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Marlene

Dato : 06-08-04 14:28

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder spændende for en, der har dræbersnegle og stor apetit på
> smukke planter. Dufter storkenæb?

Hej Dorte.

Jeg har ikke dræbersnegle, men ved, at de ikke kan lide storkenæb.

Nej, storkenæb dufter ikke, men der findes nogle, der har duftende løv.

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-08-04 16:36

On Fri, 06 Aug 2004 09:14:43 +0200, Helle Krog <helle@krog.biz> wrote:

> [...]
>omsættes mest af i Danmark (måske som et resultat af, at den på én gang er

Jeg vil tro at blåpude er en af de stauder der sælges allerflest af her
i landet. Næhhov, den overgåes da helt sikkert af lavendel...

Men ellers er ting som sankthansurt, husløg, lampepudser og de lidt mere
"gammeldags" stauder vældig populære.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 08-08-04 10:49

I news:4110d25c$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk <Jonas>
> [...]

> gode ideer til nye blomsterbede.
> Jeg har ikke selv fundet stauden over alle stauder......endnu!

Helt klart Floks.
Den er nem og taknemmelig. Den findes i et utal af farvevarianter, og
den blomstrer længe.

Der findes mange sjove/spændende/interessante og flotte stauder, men
ingen have uden floks.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 08-08-04 11:55

"Carsten Finn Rasmussen" skrev i en meddelelse

> [...]
> den blomstrer længe.
>
> Der findes mange sjove/spændende/interessante og flotte stauder, men

Og så vil jeg sige, intet forår uden løjtnantshjerter.

Ruth

Fra : Jan Achmann

Dato : 09-08-04 17:32

Hej Carsten,
der er pludseligt dukket en plante op i min have. Jeg troede egentlig det
var en frøplante af Rød Kornel (Den hvidbrogede), men nu ser jeg til min
overraskelse, at den blomstrer i fin pink. Og at det er en høstfloks med
hvidbrogede blade.
Gad hvide hvad DET er for en sort......(og hvordan den er havnet her).
Jan