Lille hyld
Fra : Helle Krog

Dato : 03-08-04 09:31

Min nabo ønsker sig hyld i haven, og jeg har så flot sagt, at han da sagtens
kan få noget af min Men øh, hvordan er det lige....?

Kan jeg lave en stikling - og i så fald, er der særlige forbehold at tage?
(Behøver jeg at fortælle, at jeg er 100% novice på området, og at alle råd
vil blive overmåde påskønnet).

Hilsner Helle

Fra : Jan Achmann

Dato : 03-08-04 09:41

Hej Helle,
Jeg er en knold til stiklinger, og hvis du også er, så ville jeg istedet
foreslå, at den nabo fandt en frøplante - dem er det milliarder af i det
danske landskab....og i min have.
Jan

Fra : kvaerulant

Dato : 03-08-04 09:43

Helle Krog wrote:

> [...]
>(Behøver jeg at fortælle, at jeg er 100% novice på området, og at alle råd

En stykke rod er nemmer. Den kan næsten ikke slås ihjel

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 12:08

"Helle Krog" <helle@krog.biz> skrev i en meddelelse

> Min nabo ønsker sig hyld i haven, og jeg har så flot sagt, at han da
sagtens
> kan få noget af min

ØØH, har han ikke allerede det???, de vokser som UKRUDT hos os ;)). Alle i
området har en el. flere selv-sået.

Fra : klaus

Dato : 03-08-04 14:15

Helle Krog wrote:
> [...]
> (Behøver jeg at fortælle, at jeg er 100% novice på området, og at alle råd

Hyld er nem at formere. Jeg plejer at lave stiklinger i ca. 30 cm.
længde og stikker dem i jorden i marts/april måned. I løbet af sommeren
sætter de rod og får blade - et eller to år senere kan du plante dem ud
på blivestedet.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Emil

Dato : 03-08-04 17:51

Helle Krog skrev:

>Min nabo ønsker sig hyld i haven, og jeg har så flot sagt, at han da sagtens
>kan få noget af min Men øh, hvordan er det lige....?

Hej Helle

Jeg har nogle dejlige storfrugtede hyld. Jeg fornyer regelmæssigt
bestanden ved at nedkroge nogle grene i jorden, så der dannes nye
planter med de samme egenskaber som den oprindelige.
Det lykkes altid, uden undtagelser.
Blomsterne og de store frugter er dog ikke så aromatiske som de
vilde typer.

Fuglene har også sørget for nogle varianter (altså frøformering).
Disse såede planter har jeg ladet stå et par år, og så vurderet
om det var noget at beholde.

I de sidste 20 år har der kun været held med én enkelt plante,
som gav overdådig blomstring og rigeligt med middelstore bær, som
begge (blomst og bær) til gengæld har en uforlignelig stor
smagsrigdom. Dén vil jeg avle videre på.

Så frem med lassoen, fang en gren som kan nå jorden, og begrav så
meget som muligt af grenen. Næste år kan den skæres fri af
modertræet, og du har en selvstændig hyld til naboen.

m.v.h. Emil

Fra : Ulrik Andreassen

Dato : 03-08-04 19:46

Jeg beskar min i foråret og smed grenstumper i komposten...... Nu vokser de
vildt i komposten og er ved at splitte min kompostbeholder ad. De må være
nemme at formere...